E46 airbagin valo palaa.

Collapse
X
 
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Driver22
    replied
    Originally posted by Hemi View Post
    Syöttämällä 3.8V mihin tahansa bagijärjestelmän piuhaan joka on yhteydessä bagien sytyttimiin, eli esim.penkin liitoksia tinaillessa.
    Puhutaanko me tässä nyt samasta asiasta Jos jätän auton talliin ja nostan penkin sisälle ja tinailen liitokset olohuoneessa telkkaria katsoessa, niin miten ne bagit voi muka laueta...? No se turvavyön kiristin tietekin joka on kiinni penkissä on sitten asia erikseen.

    Vai puhutko nyt siitä että ohitettaisiin se pääliitin tinaamalla siitä johdot yhteen?

    Leave a comment:


  • tankkitäyteen
    replied
    tunnistematon vaihto kotikonstein?

    Terve kaikille,

    Onko paha homma vaihtaa itse tuo apukuskin penkin tunnistematto?
    Auto on E46 318 -98. Airbagin merkkivalo palaa mittaristossa, kävin kuittauttamassa sen, ja valo pysyikin poissa niin kauan kunnes apukuskin penkkiin istuttiin. Penkissä huomasin myös kuprulla olevan "läikän" istuinosan kohdalla. Searchilla kattelin ja ilmeisesti jotkut on tuon homman tehneet. Uusi tunnistematto multa jo löytyy, mietin vaan kannattaako itse ryhtyä vaihtotyöhön vai viedä vaihdettavaksi johonkin..

    Vaihtotyö ilmeisesti menee niin, että akusta virrat pois, penkki irti, penkin verhoilun purku, tunnistematon vaihto, kokoaminen ja valon kuittaus. Taitaa tuo verhoilun purkaminen ja kokoaminen olla se paskin työvaihe.. pitääköhän koko verhoilukangas irrottaa ja millaisilla niiteillä se on kiinni? Jos jollain on tuosta kokemuksia niin olisin kiinnostunut.

    Leave a comment:


  • Hemi
    replied
    Originally posted by Driver22 View Post
    Juu, en nyt vain käsitä miten sivu- tai etubagit voi laueta jos se pääliitin on otettu irti?
    Syöttämällä 3.8V mihin tahansa bagijärjestelmän piuhaan joka on yhteydessä bagien sytyttimiin, eli esim.penkin liitoksia tinaillessa.

    Leave a comment:


  • Driver22
    replied
    Originally posted by Hemi View Post
    Ei riitä, koska toki penkin liittimiltä on silti suora yhteys vyönkiristimiin ja bageihin.
    Juu, en nyt vain käsitä miten sivu- tai etubagit voi laueta jos se pääliitin on otettu irti?

    Leave a comment:


  • tabasco
    replied
    No niin, nytpä on apukuskin penkin tunnistematto vaihdatettu oikein merkkiliikkeessä. Kallista oli lysti, itse työtä tuossa oli noin tunti ja jo pelkkä työveloitus oli 171 euroa "näissä laskutetaan aina tähän tiettyyn työhön liittyvät ohjeajan mukaiset tunnit" ja kehtasivat vielä lisätä loppusummaa 8,5 euron tarvikeveloituksella, vaikka tarvikkeita meni oikeasti vain muutamia metallista verhoiluhakasia Tunnistematon hinta oli 93 euroa. Näin siis Jyväskylän Laakkosella.

    Leave a comment:


  • Hemi
    replied
    Originally posted by Driver22 View Post
    Eiköhän se riitä että irroittaa sen ison pääliittimen, joka menee penkistä auton maton alle :think
    Ei riitä, koska toki penkin liittimiltä on silti suora yhteys vyönkiristimiin ja bageihin. Itse laukaisuun ei tarvita kuin 3.5-5.0V ja mikäli tuon kolvi lyö läpi niin lähtee bagi 100% varmuudella. Tuo lämmitettävä juotosliitinhän on apikon näköinen putkiliitin jossa apikorungon sisällä on valmis tinajuotos. Eli ei tarvitse kuin juotoskynällä näyttää, niin kaikki bagipiuhat voidaan juottaa ilman paukahtamisen pelkoa(myös siis esim.kolareissa vahingoittuneet setit ilman että tarvitsee irroittaa kaikki liittimet bageistä+keskusyksiöstä)..

    Leave a comment:


  • tabasco
    replied
    En tiedä liittyisikö bagien kontrollointiyksikön softaversioon tms., mutta itsellä tuo bagin valo (vikakoodi passenger occupancy sensor) sammuilee aina toisinaan. Tuossa aikaisemmin kirjoittelin ettei sammu enää, lisäksi merkkihuolto sanoi että turvalaitevika vaatii aina kuittauksen. No, tuossa äsken se kuitenkin sammui taas. Syttyi uudelleen, kun siirsin penkkiä ja kukaan ei istunut. Eikös tämä viittaisi vähän ongelmiin piuhojen tai liittimen kanssa? Paskamainen alkaa tinaamaan noita liitoksia, jos kuitenkin istuintunnistimen joutuu vaihtamaan, mutta voisihan sitä kokeilla.

    Mikäs johto menee sinne tunnistimelle? Penkkiin menee myös lämmittimen ja ristiseläntuen säädön johdot. Oletettavasti ei kovin paksut nuo anturin piuhat?

    Leave a comment:


  • masa_kk6
    replied
    Vähän offtopic mut löytyiskö turun seudult ketään ketä vois nollata tuon valon? privaa kiitos!

    Leave a comment:


  • Kaimann
    replied
    Originally posted by Driver22 View Post
    Eiköhän se riitä että irroittaa sen ison pääliittimen, joka menee penkistä auton maton alle :think
    Juuripa sen olen poistanut, siitä menee vielä piuhat jonnekki auton uumeniin:think

    Leave a comment:


  • Tomppa123
    replied
    Originally posted by tabasco View Post
    Onko tietoa, kauanko on ohjeaika apukusin istuimen tunnistinmaton vaihdolle? Mikäs se BMW:n Windows-softa oli, millä näki huollon ohjeajat ja työohjeet? TIS?
    Ohjeajasta en tiedä mutta ainakin itsellä veloitettiin tunnin työ kyseisestä hommasta..

    Leave a comment:


  • tabasco
    replied
    Onko tietoa, kauanko on ohjeaika apukusin istuimen tunnistinmaton vaihdolle? Mikäs se BMW:n Windows-softa oli, millä näki huollon ohjeajat ja työohjeet? TIS?

    Leave a comment:


  • tabasco
    replied
    Originally posted by Hemi View Post
    Näissä tinailuissa vainkannattaa huomioida yksi pikku seikka.
    Eli mikäli kolvi syöttää hieman läpi, niin vähintään vyönkiristimet pamahtavat laakista.
    Varmasti näin voi käydäkin, jos suoraan pistorasiaan kytkettävällä kolvilla tinaa. Mutta en uskoisi vaaraa olevan, jos käyttää ns. potentiaalitonta kolvia, jossa on sellainen muuntaja välissä. Tuollaista käytetään herkän elektroniikan, puolijohteiden yms. kanssa askartelussa.

    Tietysti kaasukäyttöinen kolvi on ehkä vielä turvallisempi.

    Leave a comment:


  • Driver22
    replied
    Eiköhän se riitä että irroittaa sen ison pääliittimen, joka menee penkistä auton maton alle :think

    Leave a comment:


  • Kaimann
    replied
    Originally posted by Hemi View Post
    Näissä tinailuissa vainkannattaa huomioida yksi pikku seikka.
    Eli mikäli kolvi syöttää hieman läpi, niin vähintään vyönkiristimet pamahtavat laakista. Tosin tiedän tapauksen jossa myös sivu ja verhobagi lähti myös.
    Eli, kun niitä liittimiä poistetaan ja johtoja liitetään, niin käytetään näitä lämmitettäviä/sulatettavia tinaliitosliittimiä, eikä siis mennä tuikkimaan kolvilla....varmuuden vuoksi.
    No nuo kiristimen piuhat mä oon nyppiny irti tinauksen ajaksi. Eikä kyl onneksi oo sivubägit viel sanonu mitään, mutta nytpä tuoki tiedetään. Mutta jospa mulla oliki tuuria ja oli laatu kolvi, hong kongista 9,90€
    Minkä näkösiä on nuo mainitsemasi tinausliittimet?

    Leave a comment:


  • Hemi
    replied
    Näissä tinailuissa vainkannattaa huomioida yksi pikku seikka.
    Eli mikäli kolvi syöttää hieman läpi, niin vähintään vyönkiristimet pamahtavat laakista. Tosin tiedän tapauksen jossa myös sivu ja verhobagi lähti myös.
    Eli, kun niitä liittimiä poistetaan ja johtoja liitetään, niin käytetään näitä lämmitettäviä/sulatettavia tinaliitosliittimiä, eikä siis mennä tuikkimaan kolvilla....varmuuden vuoksi.

    Leave a comment:

Working...
X