Announcement

Collapse
No announcement yet.

E46 airbagin valo palaa.

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Hemi
    Bimmer Enthusiast
    • Apr 2004
    • 18880
    • Pirkanmaa

    #31
    Näissä tinailuissa vainkannattaa huomioida yksi pikku seikka.
    Eli mikäli kolvi syöttää hieman läpi, niin vähintään vyönkiristimet pamahtavat laakista. Tosin tiedän tapauksen jossa myös sivu ja verhobagi lähti myös.
    Eli, kun niitä liittimiä poistetaan ja johtoja liitetään, niin käytetään näitä lämmitettäviä/sulatettavia tinaliitosliittimiä, eikä siis mennä tuikkimaan kolvilla....varmuuden vuoksi.

    Comment

    • Kaimann
      Bimmer Enthusiast
      • Jul 2006
      • 1214
      • Karigasniemi

      #32
      Originally posted by Hemi View Post
      Näissä tinailuissa vainkannattaa huomioida yksi pikku seikka.
      Eli mikäli kolvi syöttää hieman läpi, niin vähintään vyönkiristimet pamahtavat laakista. Tosin tiedän tapauksen jossa myös sivu ja verhobagi lähti myös.
      Eli, kun niitä liittimiä poistetaan ja johtoja liitetään, niin käytetään näitä lämmitettäviä/sulatettavia tinaliitosliittimiä, eikä siis mennä tuikkimaan kolvilla....varmuuden vuoksi.
      No nuo kiristimen piuhat mä oon nyppiny irti tinauksen ajaksi. Eikä kyl onneksi oo sivubägit viel sanonu mitään, mutta nytpä tuoki tiedetään. Mutta jospa mulla oliki tuuria ja oli laatu kolvi, hong kongista 9,90€
      Minkä näkösiä on nuo mainitsemasi tinausliittimet?
      "Keskity sinä olemaan se vahtimestari, niin minä keskityn olemaan se maailmanmestari" -Matti Nykänen-

      Comment

      • Driver22
        Bimmer Enthusiast
        • Aug 2006
        • 2093
        • *

        #33
        Eiköhän se riitä että irroittaa sen ison pääliittimen, joka menee penkistä auton maton alle :think
        F31 330D Xdrive M-Sport

        Comment

        • tabasco
          Bimmer Fanatic
          • Jul 2007
          • 851
          • fin

          #34
          Originally posted by Hemi View Post
          Näissä tinailuissa vainkannattaa huomioida yksi pikku seikka.
          Eli mikäli kolvi syöttää hieman läpi, niin vähintään vyönkiristimet pamahtavat laakista.
          Varmasti näin voi käydäkin, jos suoraan pistorasiaan kytkettävällä kolvilla tinaa. Mutta en uskoisi vaaraa olevan, jos käyttää ns. potentiaalitonta kolvia, jossa on sellainen muuntaja välissä. Tuollaista käytetään herkän elektroniikan, puolijohteiden yms. kanssa askartelussa.

          Tietysti kaasukäyttöinen kolvi on ehkä vielä turvallisempi.

          Comment

          • tabasco
            Bimmer Fanatic
            • Jul 2007
            • 851
            • fin

            #35
            Onko tietoa, kauanko on ohjeaika apukusin istuimen tunnistinmaton vaihdolle? Mikäs se BMW:n Windows-softa oli, millä näki huollon ohjeajat ja työohjeet? TIS?

            Comment

            • Tomppa123
              Bimmer Enthusiast
              • Sep 2005
              • 1980
              • Salo

              #36
              Originally posted by tabasco View Post
              Onko tietoa, kauanko on ohjeaika apukusin istuimen tunnistinmaton vaihdolle? Mikäs se BMW:n Windows-softa oli, millä näki huollon ohjeajat ja työohjeet? TIS?
              Ohjeajasta en tiedä mutta ainakin itsellä veloitettiin tunnin työ kyseisestä hommasta..

              Comment

              • Kaimann
                Bimmer Enthusiast
                • Jul 2006
                • 1214
                • Karigasniemi

                #37
                Originally posted by Driver22 View Post
                Eiköhän se riitä että irroittaa sen ison pääliittimen, joka menee penkistä auton maton alle :think
                Juuripa sen olen poistanut, siitä menee vielä piuhat jonnekki auton uumeniin:think
                "Keskity sinä olemaan se vahtimestari, niin minä keskityn olemaan se maailmanmestari" -Matti Nykänen-

                Comment

                • masa_kk6
                  Newbiemmer
                  • Sep 2006
                  • 19
                  • Pöytyä

                  #38
                  Vähän offtopic mut löytyiskö turun seudult ketään ketä vois nollata tuon valon? privaa kiitos!
                  BMW E46 316
                  EX: E36 320

                  Comment

                  • tabasco
                    Bimmer Fanatic
                    • Jul 2007
                    • 851
                    • fin

                    #39
                    En tiedä liittyisikö bagien kontrollointiyksikön softaversioon tms., mutta itsellä tuo bagin valo (vikakoodi passenger occupancy sensor) sammuilee aina toisinaan. Tuossa aikaisemmin kirjoittelin ettei sammu enää, lisäksi merkkihuolto sanoi että turvalaitevika vaatii aina kuittauksen. No, tuossa äsken se kuitenkin sammui taas. Syttyi uudelleen, kun siirsin penkkiä ja kukaan ei istunut. Eikös tämä viittaisi vähän ongelmiin piuhojen tai liittimen kanssa? Paskamainen alkaa tinaamaan noita liitoksia, jos kuitenkin istuintunnistimen joutuu vaihtamaan, mutta voisihan sitä kokeilla.

                    Mikäs johto menee sinne tunnistimelle? Penkkiin menee myös lämmittimen ja ristiseläntuen säädön johdot. Oletettavasti ei kovin paksut nuo anturin piuhat?

                    Comment

                    • Hemi
                      Bimmer Enthusiast
                      • Apr 2004
                      • 18880
                      • Pirkanmaa

                      #40
                      Originally posted by Driver22 View Post
                      Eiköhän se riitä että irroittaa sen ison pääliittimen, joka menee penkistä auton maton alle :think
                      Ei riitä, koska toki penkin liittimiltä on silti suora yhteys vyönkiristimiin ja bageihin. Itse laukaisuun ei tarvita kuin 3.5-5.0V ja mikäli tuon kolvi lyö läpi niin lähtee bagi 100% varmuudella. Tuo lämmitettävä juotosliitinhän on apikon näköinen putkiliitin jossa apikorungon sisällä on valmis tinajuotos. Eli ei tarvitse kuin juotoskynällä näyttää, niin kaikki bagipiuhat voidaan juottaa ilman paukahtamisen pelkoa(myös siis esim.kolareissa vahingoittuneet setit ilman että tarvitsee irroittaa kaikki liittimet bageistä+keskusyksiöstä)..

                      Comment

                      • tabasco
                        Bimmer Fanatic
                        • Jul 2007
                        • 851
                        • fin

                        #41
                        No niin, nytpä on apukuskin penkin tunnistematto vaihdatettu oikein merkkiliikkeessä. Kallista oli lysti, itse työtä tuossa oli noin tunti ja jo pelkkä työveloitus oli 171 euroa "näissä laskutetaan aina tähän tiettyyn työhön liittyvät ohjeajan mukaiset tunnit" ja kehtasivat vielä lisätä loppusummaa 8,5 euron tarvikeveloituksella, vaikka tarvikkeita meni oikeasti vain muutamia metallista verhoiluhakasia Tunnistematon hinta oli 93 euroa. Näin siis Jyväskylän Laakkosella.

                        Comment

                        • Driver22
                          Bimmer Enthusiast
                          • Aug 2006
                          • 2093
                          • *

                          #42
                          Originally posted by Hemi View Post
                          Ei riitä, koska toki penkin liittimiltä on silti suora yhteys vyönkiristimiin ja bageihin.
                          Juu, en nyt vain käsitä miten sivu- tai etubagit voi laueta jos se pääliitin on otettu irti?
                          F31 330D Xdrive M-Sport

                          Comment

                          • Hemi
                            Bimmer Enthusiast
                            • Apr 2004
                            • 18880
                            • Pirkanmaa

                            #43
                            Originally posted by Driver22 View Post
                            Juu, en nyt vain käsitä miten sivu- tai etubagit voi laueta jos se pääliitin on otettu irti?
                            Syöttämällä 3.8V mihin tahansa bagijärjestelmän piuhaan joka on yhteydessä bagien sytyttimiin, eli esim.penkin liitoksia tinaillessa.

                            Comment

                            • tankkitäyteen
                              Newbiemmer
                              • Feb 2008
                              • 3

                              #44
                              tunnistematon vaihto kotikonstein?

                              Terve kaikille,

                              Onko paha homma vaihtaa itse tuo apukuskin penkin tunnistematto?
                              Auto on E46 318 -98. Airbagin merkkivalo palaa mittaristossa, kävin kuittauttamassa sen, ja valo pysyikin poissa niin kauan kunnes apukuskin penkkiin istuttiin. Penkissä huomasin myös kuprulla olevan "läikän" istuinosan kohdalla. Searchilla kattelin ja ilmeisesti jotkut on tuon homman tehneet. Uusi tunnistematto multa jo löytyy, mietin vaan kannattaako itse ryhtyä vaihtotyöhön vai viedä vaihdettavaksi johonkin..

                              Vaihtotyö ilmeisesti menee niin, että akusta virrat pois, penkki irti, penkin verhoilun purku, tunnistematon vaihto, kokoaminen ja valon kuittaus. Taitaa tuo verhoilun purkaminen ja kokoaminen olla se paskin työvaihe.. pitääköhän koko verhoilukangas irrottaa ja millaisilla niiteillä se on kiinni? Jos jollain on tuosta kokemuksia niin olisin kiinnostunut.

                              Comment

                              • Driver22
                                Bimmer Enthusiast
                                • Aug 2006
                                • 2093
                                • *

                                #45
                                Originally posted by Hemi View Post
                                Syöttämällä 3.8V mihin tahansa bagijärjestelmän piuhaan joka on yhteydessä bagien sytyttimiin, eli esim.penkin liitoksia tinaillessa.
                                Puhutaanko me tässä nyt samasta asiasta Jos jätän auton talliin ja nostan penkin sisälle ja tinailen liitokset olohuoneessa telkkaria katsoessa, niin miten ne bagit voi muka laueta...? No se turvavyön kiristin tietekin joka on kiinni penkissä on sitten asia erikseen.

                                Vai puhutko nyt siitä että ohitettaisiin se pääliitin tinaamalla siitä johdot yhteen?
                                F31 330D Xdrive M-Sport

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎