Announcement

Collapse
No announcement yet.

e46 paisuntasäiliö

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • 325E
    Bimmer Enthusiast
    • May 2006
    • 1228
    • LAHTI

    #91
    Sitten termari jumissa

    Sitten termari jumissa ei aukea jos 1.4 barin korkilla vielä keittää tai visko ei lähde päälle. Lahden valtuutettu BMW merkkikorjaamo Laakkonen suosittaa 1.4 baarin korkkia. en ala turhia tekniikkaa selittelee, varsinkin vanhassa autossa tuo liika paine hajottaa kaiken paisarin,syylärin,letkut ja jäähdyttäjän kennon.


    Originally posted by Muurahainen View Post
    Mikä on 1.4bar korkilla mukavaa kun mittari vielä napottaa suoraan ylöspäin ja tavara suihkuaa korkista ulos.

    Ei kai kukaan asiasta ymmärtävä suosittele tuota 1.4bar korkkia näihin missä lämmöt ovat normaalistikkin sen 96.
    Last edited by 325E; 16-07-2019, 06:52.

    Comment

    • Wespa
      Bimmer Enthusiast
      • Jan 2016
      • 1862
      • Karjaa

      #92
      Tämä tuntuu olevan yksi ikuinen kiistanaihe, omaanikin laitoin 1.4 korkin. Ei se BMW:kään nyt sentään ihan erehtymätön ole kuitenkaan.
      E39 528iA Sedan AC Schnitzer -98 (JP)
      Porsche 944 -86 (DE)
      Saab 9-3 Turbo Jubilee -01 (FI)

      Comment

      • BMW525Xda
        BTCF Member
        • Feb 2014
        • 8681
        • Xxxxxx

        #93
        Järjestelmää ei riko paine vaan lämpö. M54 jatkuva lähes 100C lämpötila haurastuttaa muovia ja korputtaa kumia. 0,6bar paineen alennus ei vanhaa järjestelmää pelasta hajoamiselta ja uudet osat kyllä kestää sen 10 vuotta.

        1,4bar korkilla lämpöjen noustessa ruuhkassa 110C yli korkki päästää paineita pois, jos lämmöt nousee vielä tästä +5C alkaa kiehuminen. Olisko insinööri tehtaalla laskenut lämmön nousemisen 120C asti varmuuskertoimella jos visko tai sähköflekti hajalla niin vielä helteessä toimii :think

        Kovan rääkin jälkeen en ole saanut lämpöjä 115C yläpuolelle mutta siellä ne on käyneet pari kertaa helteillä. Laksennallisesta kiehumispisteestä paineenalaisena tässä kyse kuitenkin.
        Last edited by BMW525Xda; 15-07-2019, 08:22.

        Comment

        • HTK12
          BTCF Member
          • Jul 2011
          • 10941
          • Joensuu

          #94
          Originally posted by 325E View Post
          Sitten termari jumissa ei aukea jos 1.4 barin korkilla vielä keittää tai visko ei lähde päälle. Lahden valtuutettu BMW korjaamo Laakkonen suosittaa 1.4 baarin korkkia. en ala turhia tekniikkaa selittelee, varsinkin vanhassa autossa tuo liika paine hajottaa kaiken paisarin,syylärin,letkut ja jäähdyttäjän kennon.
          Jos satut jotain ymmärtämään miten paineistettu järjestelmä toimii, niin ehkä et suosittaisi sitä 1.4bar korkkia.

          Originally posted by Wespa View Post
          Tämä tuntuu olevan yksi ikuinen kiistanaihe, omaanikin laitoin 1.4 korkin. Ei se BMW:kään nyt sentään ihan erehtymätön ole kuitenkaan.
          Mitä hyötyä tällä pyritään saamaan? Osien kestoa se ei tule lisäämään. Jos paine pääsee yli tuon 1.4bar, niin silloin korkki laskee painetta ulos. Tämän seurauksena nesteen kiehumispiste laskee -> luultavasti alkaa nesteet kiehumaan kannessa -> kiehuva neste ei jäähdytä kunnolla -> kohtuullinen riski polttaa kansipahvi. Itse vaihtaisin mieluummin paisaria ym. kun sitä kansipahvia. Järjestelmän paine ei muutu normaali oloissa mihinkään vaihtamallla korkki. Paine seuraa suoraan lämpöjä.

          Jokainen toki tekee omalle autolleen mitä haluaa. Kuten tuossa edellä todettiin, niin ongelma ei ole se paine, vaan se että ne muoviosat on rapeassa kunnossa ja hajoilevat.
          e39 540iA E85

          Vikakoodit, live-datat, koodaukset, karttapäivitykset, ohjelmistopäivitykset E/F/G-sarjaan.
          Etänä koodaukset & vikakoodienluku E/F/G-sarjaan.
          Retrofit ym. koodaukset (BMW)
          Joensuu ja lähialueet, yhteyttä priivalla
          INPA, NCS, WinKFP, ISTA, E-sys jne. asennuksia etänä Ultraviewerillä. Myös K+DCAN & ENET kaapelit
          Myydään: Diagnostiikkaläppäri BMW:lle

          Comment

          • 325E
            Bimmer Enthusiast
            • May 2006
            • 1228
            • LAHTI

            #95
            satun vaan tietää tekniikan ja 1.4 barin toiminnan

            Tiedän tarkalleen mikä toimii milloinkin ja ennen painekorkin esim. 1.4 barin paisuntasäiliön painekorkkia ennen toimii itse moottorin päätermostaatti joka avautuu mm. ennen painekorkin avautumista ja jos näin ei käy tulee ongelmia lämmönsuhteen. Kokonaisuuteen vaikuttaa toimiiko visko ajallaan ja syylärin eli jäähdyttimen kunto. Hommaan voi vielä sotkea myös moottorin vesipumpun oikean toiminnan ja kaikki elementit pitää olla kunnossa ja tomia juuri siinä lämpötilassa kun ne on suunniteltu.

            On melko kapeakatseista vaan tuijottaa painekorkin 1.4 baareihin silloin mennään perse edellä puuhun ja ei osata nähdä kokonaisuutta. Painekorkin tehtävä on ns. ylipaineventiili joka päästää painetta ettei koko jäähdytysjärjestelmän paine pääse liian kovaksi se ajan kanssa pullistaa juuri tunnetusti E46 syylärin venymistä alapuolelta kaarelle ja , myös ei näkyvät kohteet jopa lämppärinkenno ja vesiletkut venyvät muovisine liitoksineen jotka vuotaa kun vaan toinen osa muovivesiletku liitoksesta on vaan uusittu eli pitää uusia molemmat osat.

            Kaikki oikeasti moottorin tekniikasta tietävät, että on ehdottomasti parempi käyttää 1.4-baarin painekorkkia koska sen käytöstä on vaan etuja. Nyt puhutaan toiminnan ääripään osasta joka on ns. ylipaineventtiili eli jäähdyttimen painekorkki. Tässä osaa ja asiassa sekä aloittajan kirjoittajan ongelmassa ei näyttele pelkkä kiehumispiste vaan kaikkien osien oikea toiminta ja puhut mitä sattuu et ymmärrä itse moottorin ja jäähdytysjärjestelmän toimintaperiaatetta. Liian korkea lämötila moottorissa ja muissa osissa sekä liian korkea paine jäähdytysjärjestelmässä hapertavat juuri mainitsemiasi muoviosia nopeammin huonoon kuntoon kaikella on yhteys toisiinsa, nämä kaikki em. yhdessä on se kokonaisuuden ongelma ja siksi tulee ongelmia. Moottori ja toimii vaan paremmin tuolla 1.4-baarin painekorkilla ja kaikki riskit koko moottorissa ja jäähdytysjärjestelmässä pienenevät ja näin varmempia ajokilometrejä.



            Originally posted by HTK12 View Post
            Jos satut jotain ymmärtämään miten paineistettu järjestelmä toimii, niin ehkä et suosittaisi sitä 1.4bar korkkia.



            Mitä hyötyä tällä pyritään saamaan? Osien kestoa se ei tule lisäämään. Jos paine pääsee yli tuon 1.4bar, niin silloin korkki laskee painetta ulos. Tämän seurauksena nesteen kiehumispiste laskee -> luultavasti alkaa nesteet kiehumaan kannessa -> kiehuva neste ei jäähdytä kunnolla -> kohtuullinen riski polttaa kansipahvi. Itse vaihtaisin mieluummin paisaria ym. kun sitä kansipahvia. Järjestelmän paine ei muutu normaali oloissa mihinkään vaihtamallla korkki. Paine seuraa suoraan lämpöjä.

            Jokainen toki tekee omalle autolleen mitä haluaa. Kuten tuossa edellä todettiin, niin ongelma ei ole se paine, vaan se että ne muoviosat on rapeassa kunnossa ja hajoilevat.
            Last edited by 325E; 16-07-2019, 06:57.

            Comment

            • BMW525Xda
              BTCF Member
              • Feb 2014
              • 8681
              • Xxxxxx

              #96
              Originally posted by 325E View Post
              Painekorkin tehtävä on ns. ylipaineventiili joka päästää painetta ettei koko jäähdytysjärjestelmän paine pääse liian kovaksi se ajan kanssa pullistaa juuri tunnetusti E46 syylärin venymistä alapuolelta kaarelle
              Alapuolen venyminen johtuu käsittääkseni talvella ripojen väliin kulkeutuvasta lumesta ja sen jäätymisestä.

              Juuri paineella säädellään ja valitaan kiehumispiste suljettuun järjestelmään, avonaisen järjestelmän kiehumispiste on 100C ja lämmöt pyritään siksi pitämään +80 tilassa. Bmw on valinnut korkeamman lämpötilan M54 ja suljetun järjestelmän juuri että paineen alla kiehumispiste nousee ja lämpöjä voidaan pitää 96C normisti, näin jää marginaalia 20C (115C/2bar)

              Bmw dieseleissä on +88 termostaatti ja 1,4bar max paine jolloin kiehumispiste on 110C.
              Last edited by BMW525Xda; 16-07-2019, 11:26.

              Comment

              • Antti O
                Bimmer Enthusiast
                • May 2005
                • 6939
                • N/A

                #97
                En kyllä itse lähtisi mitään omia sovelluksia korkin tyypistä asentelemaan. Se on suunniteltu sillä 2 bar korkilla toimimaan vaikka afrikan saharan helteessä.
                Se jos paisari on ikivanha ja rapea kun perunalastu, ei sitä kannata tekohengitellä väärällä korkilla. Uusi paisari on kuiteskin helppo ja halpa uusia, samalla uusi oem korkki.

                Comment

                • jannmann
                  Bimmer Enthusiast
                  • Feb 2003
                  • 5856
                  • Joccis City

                  #98
                  Originally posted by 325E View Post
                  Onko se varasto ja toimisto Suomessa Kaarinassa autonvaraosat24.fi omistama varasto, tiedätkö osoitteen. Kuulemma siellä voisi asioida ja hoitaa myös tilauksia ja jopa reklamaatiota. Eli 777 olet hakenut Kaarinanvarastolata sittenhän tiedät osoitteen, joten kerro se osoite. Vois samalla käydä siellä jos on joku tilaus päällä, eli kun Turussa teen kamerakaupat missään ei muualla onnistu kuin Turussa.
                  Oletkos kokeillut vaikka soittaa sinne bemariosiin tai edes käynyt nettisivuilla?

                  Ja noi sun paisarin korkki jutut on taas tuttua 325E:tä, eli sitä itseään.
                  Ja kertoo hyvin että juuri sinulla on vaikeuksia hahmottaa miten suljettu jäähdytysjärjestelmä toimii ja miksi käytetään eri paineita.
                  Aprilia RSV4

                  Comment

                  • 325E
                    Bimmer Enthusiast
                    • May 2006
                    • 1228
                    • LAHTI

                    #99
                    Kampanja 1,4 baarin korkista on BMW:llä ollut...

                    Kävin Lahdessa Laakkosella ja BMW asioissa ja siinä muistin tämän jutun ja kysyin mielipidettä, kaveri kertoi BMW olleen kampanjan jossa juuri tuota 2.0 baarin korkkia jossa suositeltiin ja vaihdetaan tuohon pienipaineisempaan 1.4 baarin paisuntasäiliön korkkiin. Hän nauroi, että tällä foorumilla on sen verran osaamatonta ja tekniikasta tietämätöntä porukaa ettei täällä tekniikkaa ja muuta fakaa kannata edes kertoa johon minäkin nyt yhdyn. Voi todeta, että joukossa todellakin tyhmyys tiivistyy.

                    Onneksi foorumilla on muutama BMW henkilö on viisas ja valveutunut tekniikan tietämyksestään ja vaihtanut korkkinsa 1.4 baarin paisuntasäiliönkorkkiin.

                    Originally posted by jannmann View Post
                    Oletkos kokeillut vaikka soittaa sinne bemariosiin tai edes käynyt nettisivuilla?

                    Ja noi sun paisarin korkki jutut on taas tuttua 325E:tä, eli sitä itseään.
                    Ja kertoo hyvin että juuri sinulla on vaikeuksia hahmottaa miten suljettu jäähdytysjärjestelmä toimii ja miksi käytetään eri paineita.
                    Last edited by 325E; 24-08-2019, 20:55.

                    Comment

                    • jannmann
                      Bimmer Enthusiast
                      • Feb 2003
                      • 5856
                      • Joccis City

                      Originally posted by 325E View Post
                      Kävin Lahdessa Laakkosella ja BMW asioissa ja siinä muistin tämän jutun ja kysyin mielipidettä, kaveri kertoi BMW olleen kampanjan jossa juuri tuota 2.0 baarin korkkia jossa suositeltiin ja vaihdetaan tuohon pienipaineisempaan 1.4 baarin paisuntasäiliön korkkiin. Hän nauroi, että tällä foorumilla on sen verran osaamatonta ja tekniikasta tietämätöntä porukaa ettei täällä tekniikkaa ja muuta fakaa kannata edes kertoa johon minäkin nyt yhdyn. Voi todeta, että joukossa todellakin tyhmyys tiivistyy.

                      Onneksi foorumilla on muutama BMW henkilö on viisas ja valveutunut tekniikan tietämyksestään ja vaihtanut korkkinsa 1.4 baarin paisuntasäiliönkorkkiin.
                      Pyydäppä siltä kaverilta sen kamppiksen numero niin päästään kaikki tyhmätkin sitä ihastelemaan.
                      Aprilia RSV4

                      Comment

                      • schwarze
                        Bimmer Enthusiast
                        • Oct 2004
                        • 2016
                        • Kangasala

                        En tiä, mutta kahden barbaarin korkilla mennään. Aika näyttää. 16v vanha auto, akku ja kaikki. Heippa
                        Exät vuodesta 1986 -> 2002 tii -71, 1502 -75, 323i -79, 320 -80, 318i -84, 323i -84, 316 -85, 316 -84, 525i -89, 316 -88, 316 -84, 525i -91, 530dA Touring M-Sport -02, 318i Touring -00, E91 325iA -05, 530dA Touring -01, E61 530dA Lci -07 M-Sport, 325ti -03 M-Sportattu, E90 320d M-Sport -06 Le Mans Blau.
                        Näillä mennään kesäisin: E30 Hartge H//27 replika, E21 320/6 -82 Museorekisteröity (Klassikot #8 -24), BMW Motorrad Typ 248 R45 -78 Museorekisteröity

                        Comment

                        • HTK12
                          BTCF Member
                          • Jul 2011
                          • 10941
                          • Joensuu

                          Originally posted by jannmann View Post
                          Pyydäppä siltä kaverilta sen kamppiksen numero niin päästään kaikki tyhmätkin sitä ihastelemaan.
                          +1 Itsekin haluaisin tämän nähdä. Muuten nämä on kyllä ihan esson baarin satuja.
                          e39 540iA E85

                          Vikakoodit, live-datat, koodaukset, karttapäivitykset, ohjelmistopäivitykset E/F/G-sarjaan.
                          Etänä koodaukset & vikakoodienluku E/F/G-sarjaan.
                          Retrofit ym. koodaukset (BMW)
                          Joensuu ja lähialueet, yhteyttä priivalla
                          INPA, NCS, WinKFP, ISTA, E-sys jne. asennuksia etänä Ultraviewerillä. Myös K+DCAN & ENET kaapelit
                          Myydään: Diagnostiikkaläppäri BMW:lle

                          Comment

                          • MPV
                            Bimmer Enthusiast
                            • Nov 2002
                            • 1193
                            • Muhos

                            Originally posted by HTK12 View Post
                            +1 Itsekin haluaisin tämän nähdä.
                            +1
                            Jos siitä joku kampanja olisi ollut, niin todennäköisesti se uusi, alemman paineen korkki olisi myös päivitetty varaosakataloogiin. Näinhän ei kuitenkaan näytä olevan:

                            Comment

                            • Antti O
                              Bimmer Enthusiast
                              • May 2005
                              • 6939
                              • N/A

                              Hain viime talvena BMW-merkkiliikkeestä (Rinta-Jouppi Mikkeli) uuden alkuperäisen korkin runkonumerolla mun 330CI (11/2004).
                              2.0bar korkki tilattiin mulle numerolla 17117639022.

                              Comment

                              • Bullitt
                                BTCF Member
                                • Jul 2002
                                • 2786
                                • Turku

                                Originally posted by jannmann View Post
                                Pyydäppä siltä kaverilta sen kamppiksen numero niin päästään kaikki tyhmätkin sitä ihastelemaan.
                                Ne on niitä samoja numeroita, kuin esimerkiksi E39 M5 touringin kallistuksenvakaajien osanumerot. Ei niitä ihan kenelle vain jaella. Vain harvoille ja valituille. Näitä ovat tietäjät ja asiantuntijat, jotka ei tosin tällaisia numeroita täällä kysele, koska ovathan he valveutuneita tekniikan tietämyksestään.


                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎