Kylläpä nuo dieselit tahtovat hieman "nytkäyttää" sammutettaessa, nelonen luonnollisesti enemmän...
Jos moottorin tukikumeissa on vikaa niin se kyllä tuntuu persauksessa!
Näillä mennään:
Toyota Corolla hybrid sport touring -21"After 20 years daily repair"
BMW e30 320i cabriolet -90 "Back to the old school"
BMW e34 525i -90 ”Museointia vaille”
BMW e39 528ia M-sport -99 ”Käyttöharraste”
MB c124 230CE -90 "Badboy"
MB s204 220cdi -08 "Seutuauto"
Onko muuten iso projekti vaihtaa moottorin tukikumit? Joutuuko käyttämään ihan konetta irti keulalta? En tiiä oonko vainoharjainen, mutta kun koneen sammuttaa, niin tuntuu että kone heilahtaa hieman. Vai onko se täysin normaalia 2-litraselle dieselille? :think
Ei ole paha rasti vaihtaa kumekseja (2kpl). Alakautta saa ne poies ja konetta ei pidä irroittaa vaan riittä, kun molemmat tukikumit pulttaa irti, nostaa tunkilla konetta, vaihtaa uudet kumet väliin ja sitä rataa. Itsellä meni ensikertalaisena noin tunti M47:aan. Samaan syssyyn kantsii kahtella ne vaihdelaatikon kumit uusiksi kun ovat puoli-ilmaisia ja vaihto kestää moottorikumien ohella tehtynä noin 10minuuttia.
Kylläpä nuo dieselit tahtovat hieman "nytkäyttää" sammutettaessa, nelonen luonnollisesti enemmän...
Jos moottorin tukikumeissa on vikaa niin se kyllä tuntuu persauksessa!
Ei ole paha rasti vaihtaa kumekseja (2kpl). Alakautta saa ne poies ja konetta ei pidä irroittaa vaan riittä, kun molemmat tukikumit pulttaa irti, nostaa tunkilla konetta, vaihtaa uudet kumet väliin ja sitä rataa. Itsellä meni ensikertalaisena noin tunti M47:aan. Samaan syssyyn kantsii kahtella ne vaihdelaatikon kumit uusiksi kun ovat puoli-ilmaisia ja vaihto kestää moottorikumien ohella tehtynä noin 10minuuttia.
Olisiko turbiini menossa kun 95-110km/h satunnaisesti täristää, vaihtelevalla voimakkuudella ja riippuen kaasusta? Myös tuota "basson kuminaa" esiintyy ainakin omasta mielestä... Toisilla renkailla en ole testannut enkä pystykkään näillä keleillä, kaikista hauskintä tässä on se että alle puolvuotta sitten autoon on tehty laatikkoremontti ja vielä olis n, 1,5kk takuuta jälellä joten olis kiva nyt sitten saada takuusen jos tuo turbiini oireilee. Tuo tärinä ei esiinny ihan aina, mutta tänäänkin tuli tunti hinkattua motaria edes takasin testailu mielessä eli voiko turbiini oireilla vaikkei tärisytä ja kumise niin voimakkaasti joka kerta? Voiko se vaikuttaa, että laatikko puhalti öljyt pihalle kerran ajosta
Edit: Huomenna auto nosturille ja tarkastan rättinivelen(esiintyy pientä tumpsahtelua kun rullailee ilman kaasua ja siitä vetopäälle) ja vetareiden kunnon. Jos näistä ei mitään vikaa löydy tai niiden korjaamisella ei lopu tärinät ja kuminat niin aika uskomattomalta(mutta todelta) vaikuttais, että turbiini rupee ilmottelemaan eläkkeelle jäämisestä, kuitenkin vasta n.10tkm ajettu!
Olisiko turbiini menossa kun 95-110km/h satunnaisesti täristää, vaihtelevalla voimakkuudella ja riippuen kaasusta? Myös tuota "basson kuminaa" esiintyy ainakin omasta mielestä... Toisilla renkailla en ole testannut enkä pystykkään näillä keleillä, kaikista hauskintä tässä on se että alle puolvuotta sitten autoon on tehty laatikkoremontti ja vielä olis n, 1,5kk takuuta jälellä joten olis kiva nyt sitten saada takuusen jos tuo turbiini oireilee. Tuo tärinä ei esiinny ihan aina, mutta tänäänkin tuli tunti hinkattua motaria edes takasin testailu mielessä eli voiko turbiini oireilla vaikkei tärisytä ja kumise niin voimakkaasti joka kerta? Voiko se vaikuttaa, että laatikko puhalti öljyt pihalle kerran ajosta
Edit: Huomenna auto nosturille ja tarkastan rättinivelen(esiintyy pientä tumpsahtelua kun rullailee ilman kaasua ja siitä vetopäälle) ja vetareiden kunnon. Jos näistä ei mitään vikaa löydy tai niiden korjaamisella ei lopu tärinät ja kuminat niin aika uskomattomalta(mutta todelta) vaikuttais, että turbiini rupee ilmottelemaan eläkkeelle jäämisestä, kuitenkin vasta n.10tkm ajettu!
vähä tarkentavaa: ravistaako se vai onko se vain tärinää? jos turbiinilukko luistaa niin se kyllä ihan reilusti ravistaa. mulla teki dodgessa pitkään niin että välillä piti ja välillä ei, sitten se vaan hajos. toki väännöt vähän eri luokkaa mulla. kuka sulle teki laatikon? mikäs sen aiheutti että öljyt tuli pihalle? se, että tuliko vahinkoa, riippuu siitä kuinka äkkiä huomasit että ne tuli pihalle. helvetin äkkiä siellä paikat paistuu kun noissa luistatetaan pakkoja niin vitusti vaihdoissa.
vähä tarkentavaa: ravistaako se vai onko se vain tärinää? jos turbiinilukko luistaa niin se kyllä ihan reilusti ravistaa. mulla teki dodgessa pitkään niin että välillä piti ja välillä ei, sitten se vaan hajos. toki väännöt vähän eri luokkaa mulla. kuka sulle teki laatikon? mikäs sen aiheutti että öljyt tuli pihalle? se, että tuliko vahinkoa, riippuu siitä kuinka äkkiä huomasit että ne tuli pihalle. helvetin äkkiä siellä paikat paistuu kun noissa luistatetaan pakkoja niin vitusti vaihdoissa.
Täristää vähän että tuntee autossa(muttei kovin voimakkaasti tunnu) ja kuule myös(kuminahan tietty voi tulla renkaista). Laatikon tehtiin Ala-könnillä ja öljyt tuli pihalle korjauksessa tehdyn viritelmän takia. Alkuperäinen öljynjäähyttäjälle menevä putki oli katkaistu kumiletkun kohdalta ja jatkettu kumiletkulla jäähyttimelle jossa se oli kiinni perusklemmarilla. Letku hypähti kerralla irti(ainakin uskon niin), koska ympyrässä huomasin ekan luiston ja 150m päässä seuraavasta ympyrästä lähdössä luisto oli älytöntä ja vikavalo syttyi. Siitä jouduin ympyrän läpi ajamaan ja vieresen kaupan pihaan parkkiin, jossa huomasin että punaset raidat kerto tiessä mistäpäin tultiin... Tuo letku korjattiin Ala-könnillä vääntämisen jälkeen heidän piikkiin, niin ja mukavana lisänä ostin auton vuodenvaihteessa eli edellinen omistaja oli teetättänyt työn, mutta oli yhteistyöhaluinen ja jelppas korjaamon kanssa vääntämisessä.
Auto on nyt tossa nosturilla ja ajattelin ottaa kardaanin sen verran irti, että näkee rättinivelen kunnon ja katsoa myös onko vetareissa väljää(viime syksynä uusittu myös vasen etuvetari). Tuli huomattua että nro. 11 puuttuu kokonaan http://bmwfans.info/parts/catalog/E4...nents_4_wheel/
kun eikös tuo vaimenna tärinää ainakin?
Last edited by juxo; 22-02-2012, 18:33.
Reason: Vähän lisäystä
Oireet hävisivät miltei kokonaan kun vaihdoin kesärenkaat alle enkä jaksanut enään välittää koska turbiinilukko toimii täysin ongelmitta. Mutta nyt uusi ongelma eli:
Mistähän voisi johtua jyrinä n.40-60km/h vauhdissa kun kierroksia on noin 1500? Kaikista pahimmillaan juuri 50km/h vauhdissa 1500 kierroksilla ja pinta kaasulla, auto myös täristää tyhjäkäynnillä vaihde päällä tai mäessä esim. parkkilukkoa vasten(johtuisko tämä värinävaimentimesta?). Tämä tyjäkäynnillä ilmennyt tärinä on ollut jo entuudestaan, mutta nyt alustasarjan ja etuvetareiden suojakumien vaihdon jälkeen alkoi tuo vauhdissa ilmenevä jyrinä. Moottorin tukityynyt on vaihdettu jo aikaisemmin ja vaimentivat hieman tyhjäkäynti tärinöitä, mutta nyt alustasarjan vaihdon jälkeen tuntuu että myös tyhjäkäynti tärinäkin paheni.
Huomenna täytyy kokeilla vielä ajaa kesärenkailla lenkkiä niin näkee että vaikuttaako. Voiko olla että viallinen värinävaimennin oireilisi näillä tavoin? Uusi alusta on jäykkä, joten käy järkeen että mahdolliset renkaista johtuvat oireet tulisivat nyt selvemmin esille kuin ennen. Vinkkejä kaivataan!
Itsellä kanssa välillä 110km/h hujakoilla "bassomaista" jyrinää, vähän samantyylistä kun ajaisi tien reunassa olevien täristimien päällä!
Tänään menee auto lootan öljypohjan tsekkaukseen, onko paljon metallisilppua ja selviääkö pelkällä turbiinin/momenttimuuntimen vaihdolla...
Sain tarjouksen JNTradingiltä uusi alkuperäinen turbiini 680€ varmaan fiksumpi ostaa uusi vai korjata ja vahvistaa vanha 500€ summalla?
Naurettavin tarjous oli powermaticilta:
"PELKKÄ TURBIININ VAIHTO JA SUODINPOHJA JA ÖLJYT TYÖT YHT. 2500 EKEE"
JOS ASKIA EI TARVI PURKAA
-Janne
Mulla (330xda) kuului myös tuota maagista jyrinää, ja ihmettelin että mikähän mahtaa jyristä. Sitten ajoin kelkka kärri perässä noin 700km lenkin, ja takasin tulomatkalla alkoi täristämään vetopäällä, linkutin varovasti kotiin, ja seuraavana päivänä laatikon purkuun.
Itsellä ei ollut öljyissä eikä öljypohjassa ollenkaan metallia, mutta kun laatikkoa alettiin tarkistamaan, niin mäntien edessä oli menossa metallilastua, mutta ei onneksi ollut naarmuttanut mäntiä. Eli kannattaa kyllä tarkastaa laatikko kunnolla.
Minä kuulin, että tuo GM vakio turbiini on melko huono, eli itse en sitä kyllä korjauttas. Itselle tuli LUKin turbiini jonka pitäisi olla paranneltu versio alkuperäisestä. Tuo LUKin turbiini maksoi 840€.
samalla kun laatikko oli irrallaan niin suoran ja ylivaihteen levyt vaihdettiin ja laitettiin yhdet ylimääräiset levyt kumpiinkin pakkoihin.
EDIT: Se unohtu mainita, että tuo "basso murina" ei hävinnyt aivan kokonaan, eli jos oikein tarkasti kuuntelee, niin sama jyrinä kuuluu edelleen paitsi paljon vaimeampana.
Mulla (330xda) kuului myös tuota maagista jyrinää, ja ihmettelin että mikähän mahtaa jyristä. Sitten ajoin kelkka kärri perässä noin 700km lenkin, ja takasin tulomatkalla alkoi täristämään vetopäällä, linkutin varovasti kotiin, ja seuraavana päivänä laatikon purkuun.
Itsellä ei ollut öljyissä eikä öljypohjassa ollenkaan metallia, mutta kun laatikkoa alettiin tarkistamaan, niin mäntien edessä oli menossa metallilastua, mutta ei onneksi ollut naarmuttanut mäntiä. Eli kannattaa kyllä tarkastaa laatikko kunnolla.
Minä kuulin, että tuo GM vakio turbiini on melko huono, eli itse en sitä kyllä korjauttas. Itselle tuli LUKin turbiini jonka pitäisi olla paranneltu versio alkuperäisestä. Tuo LUKin turbiini maksoi 840€.
samalla kun laatikko oli irrallaan niin suoran ja ylivaihteen levyt vaihdettiin ja laitettiin yhdet ylimääräiset levyt kumpiinkin pakkoihin.
EDIT: Se unohtu mainita, että tuo "basso murina" ei hävinnyt aivan kokonaan, eli jos oikein tarkasti kuuntelee, niin sama jyrinä kuuluu edelleen paitsi paljon vaimeampana.
Ei löytynyt laatikosta metallihilppua ollenkaan, onneksi!
Vaihdellaan lootan öljyt huuhtelemalla tottakai niin saadaan "kaikki" 9l pois ja uudet sisään!
Kävin eilen noutaan MH:sta tuon turbiinin joka tuli JNTradingiltä 680€ hintaan! Paketti oli kanssa juuri tuo LUK:in paketti, eli vissiin sit parempi?
Tänään auto työn alle, autoliike maksoi turbiinin, minä maksan työn + öljynvaihdon + suodattimen + tiivisteet..
N. kokonaiskustannus turbiini 680€ + työt/öljyt/muut vähän alle 700€ eli alle 1400€ korjattuna korjaamolla. Ei tuo nyt niiiiin paha ole, kun liike maksaa puolet ja nuo lootan öljyt olis kuitenkin viim kesällä ollut vaihtolistalla!
-J
Kaikennäkösiä romuja..
Pirkanmaan parasta autonhoitoa @ Mudfix Car Detailing FB ja IG Mudfix
(http://www.mudfix.fi)
Mulla (330xda) kuului myös tuota maagista jyrinää, ja ihmettelin että mikähän mahtaa jyristä. Sitten ajoin kelkka kärri perässä noin 700km lenkin, ja takasin tulomatkalla alkoi täristämään vetopäällä, linkutin varovasti kotiin, ja seuraavana päivänä laatikon purkuun.
Itsellä ei ollut öljyissä eikä öljypohjassa ollenkaan metallia, mutta kun laatikkoa alettiin tarkistamaan, niin mäntien edessä oli menossa metallilastua, mutta ei onneksi ollut naarmuttanut mäntiä. Eli kannattaa kyllä tarkastaa laatikko kunnolla.
Minä kuulin, että tuo GM vakio turbiini on melko huono, eli itse en sitä kyllä korjauttas. Itselle tuli LUKin turbiini jonka pitäisi olla paranneltu versio alkuperäisestä. Tuo LUKin turbiini maksoi 840€.
samalla kun laatikko oli irrallaan niin suoran ja ylivaihteen levyt vaihdettiin ja laitettiin yhdet ylimääräiset levyt kumpiinkin pakkoihin.
EDIT: Se unohtu mainita, että tuo "basso murina" ei hävinnyt aivan kokonaan, eli jos oikein tarkasti kuuntelee, niin sama jyrinä kuuluu edelleen paitsi paljon vaimeampana.
Itse itselleni vastaten, että tuon basso murinan myötä alkoi uusi turbiini luistamaan
Vaihdoin uuden turbiinin virtaus solenoidin ja turbiinin lukitus solenoidin, joten toivotaan että se nyt kestäisi, ainakin tuo jyrinä hävisi (ehkä )
Kesällä -12, jolloin hankin auton, huomasin pian, että yön seisomisen jälkeen ei lähde D-vaihteella liikkeelle heti napakasti vaan ryömien. Hyvin kevyt kierrostelu kaasulla muutaman kerran auttoi nappaamaan vedon kiinni. (Sellainen mutu jäi, että keula alaviistoon parkkeeraaminen pihalla olisi aiheuttanut vähemmän ongelmaa.) Toiminnassa ei mitään muuta huomautettavaa. Vaihteenvaihto ja lootan toiminta moitteetonta. Ja kierrokset tasakaasulla ajaettaessa koneessa normitasolla. Kierrokset kyllä ovat nousseet aina kohtuu helposti vähänkin kaasua tarjotessa esim. yli 500rpm lisää nopeuden vasta alkaessa kasvaa.
Vaihteistoöljyt suodatimineen vaihdettiin syksyllä -12, minkä tuloksena liikkeellelähtöviive D:llä katosi täysi. Auto oli oireeton koko talven ajan (yli10tkm ajan) mutta liikkeellelähtöviive palasi nyt keväällä -13.
Noin kuukausi edellisistä oireistaautoon tuli momentinmuuntimenlukittumiselta vaikuttava ongelma. Siinä 80-100kmh välillä lukko yrittää lyödä kiinni mutta ei lukitu. Nostan siis kaasun välittömästi pois ja pidän nopeuden alle 80kmh ja homma toimii.
Keskustelun perusteella on ilmiselvää, että momentinmuunnin olisi uusittava jokatapauksessa kulumisen takia 200tkm kohdalla ja toisaalta mun oireetkin ovat kovin samat kuin muilla turbiinin vaihtoon päätyneillä. Olisiko kuitenkin mahdollista, että oireet juontuisivat esim. momentinmuuntimen lukitusolenoidin viasta eikä momentinmuuntimen huollolle olisi tarvetta..
Toivottavasti noteeraatte kaikki kysymykseni, niitä on monta:
-Vieläkö mun on mahdollista saada kohtalaisin (alle tonnin) kustannuksin aloota kuntoon?
-Voiko tuolla ajaa kevyesti taajamassa kunnes saan sen huoltoon (mahd.pian tietty)?
-Turbiinihuolloista ainakin Repcon ja JN Trading on mainittu pätevinä mutta osaako kukaan suositella turbiinifiksaajaa Kaakkois-Suomesta?
-Momentinmuuntimen vahvistuskorjaus kuulostaa houkuttelevalta sillä chippaus houkuttelisi.. Vai onko 204hv 410NM 5L40E nelikko-automaatti- yhdistelmälle ehdoton maksimi (vai liikaa sekin)?
-Pystyykö momentinmuuntimen irroituksen ja paikalleen asentamisen tekemään itse, kun asennuskaverina on perusautopaja ja automekaanikko?
-Onko joku tehnyt tätä BMW:n myöntämän liikkeellelähtöviiveongelman korjaavaa päivitystä ja auttoiko se (kun se uusi vaihteistoöljykin auttoi ½vuotta)?
Lähinnä Siekkinen Maaningalta lienee sillä suunnalla. AutoGear Jokioisilla tekee myös noita, webbikaupassa näkee myös muuntimien hinnat. Tiukkaa tekee saada tonniin muunninta vaihdettua. Vahvistaminen maksaa aina ekstraa.
Kiitti huoltopaja vinkeistä. Pitääpä ottaa yhteyttä noihin.
Sain tarjouksen uudesta orggis turbiinista ja se oli 680 euroa kuten tällä palstalla on tiedettykin. Koska korjattu, vahvistettu ja jopa alkuperäisestä parannettu turbiini kiinnostaa kysyisin asiaa mieluusti Repconilta mutta en saa meiliin mitään vastausta ja toimivaa puhelinnumeroa ei ilmoiteta. Tietääkö kukaan onko kyseinen pulju edelleen toiminnassa ja voimissaan? Täytyy kysellä ainakin myös siekkiseltä..
Kysymykseen turbiinin vaihdosta sain sellaista ohjetta, että kyllä vaihtotyö onnistuu omatoimisesti jos on asianmukainen paja perustaito/-järki hommassa mukana.
Ketjussa on ollut äänessä käyttäjiä, jolla on ollut korjattu ja parannettu turbiini käytössä. Millaisia ovat käyttökokemuksenne nyt pidemmän käytön jälkeen? Suositteletko valitsemaan korjatun turbiinin?
Mitä muita osia turbiinirempan yhteydessä kannattaisi älytä vaihtaa?
Comment