Announcement

Collapse
No announcement yet.

BMW 330D E46 jyrinä

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • janne30
    BTCF Member
    • Apr 2011
    • 2198
    • Vantaa

    Ongelma ei ole poistunut vieläkään...

    Eli auto e46 320d facelift, ajettu 240tkm. MANUAALI.

    • Tärisee 100+ km/h vauhdissa veto päällä/vapaalla
    • Nelosvaihteella kiihdytyskaistalla kuuluu jäätävän iso kolina ja tärinä jostain auton pohjasta. Kun kierrokset ylittäny 2500rpm.
    • Alkanut kolahtamaan välillä oikein kunnolla. Moottoritiellä ohitustilanteessa kun lyö tallan pohjaan tuntuu että kardaani kolahtaa lattiasta läpi!


    Tuttu vaihtanut kardaanin rättinivelen ja etummaisen tukilaakerin.

    Viimeksi laitettiin kardaanin keskitysholkki sinne kardaanin etupäähän, lisäksi korimassat tukilaakereiden ja korin väliin. Vaihdettiin moottorin kumityynyt ja laitettiin tuota vetonivel rasvaa vetareihin

    MISSÄ VIKA? Alkaa toivo loppumaan kohta.. Voiko autoa koeajaa nosturin päällä vai onko siitä jotain haittaa?

    EDIT: Perässä oli joitain isoja kumipuslia mitkä ei ollu parhaassa ryhdissään, liitty siihen perämurikkaan jotenki ja niitä kumeja oli muistaakseni 2 tai 3kpl



    Tuolta ainakin osa 2 ja 7 oli löysän tuntuisia
    Last edited by janne30; 20-10-2011, 18:35.
    G20 330e M-Sport ’20 Dravitgrey metallic
    E46 325ti M-Sport ’03 Sapphireblack metallic


    1 x F20
    3 x E30
    2 x E36
    5 x E46
    3 x E9X

    Comment

    • Jorkkierk
      Bimmer Rookie
      • Sep 2008
      • 28

      Moro

      Otti silmään tää keskustelu ja rupesin miettii onko ittellä tulossa sama remmpa. Pari viikkoo sit rupes jyristä 60:ssä ja siit ylös päin. Auto ei tärise tai ravista vaan jyrinä ottaa vaan korvaan. En oo pitäny sitä minään, mut nyt tilasin vaihteistoöljyn vaihtoon ajan ens maanantaiks. Auto täski paljon puhuttu 330D tiptronicillä oleva automaatti. vm. 2000 ja 318 000km ajettu. Laatikko pelaa ihan normaalisti ei mitään muuta oireita (vielä)

      Comment

      • Artok123
        Newbiemmer
        • Jul 2009
        • 15
        • Helsinki

        Originally posted by janne30 View Post
        Ongelma ei ole poistunut vieläkään...

        Eli auto e46 320d facelift, ajettu 240tkm. MANUAALI.

        • Tärisee 100+ km/h vauhdissa veto päällä/vapaalla
        • Nelosvaihteella kiihdytyskaistalla kuuluu jäätävän iso kolina ja tärinä jostain auton pohjasta. Kun kierrokset ylittäny 2500rpm.
        • Alkanut kolahtamaan välillä oikein kunnolla. Moottoritiellä ohitustilanteessa kun lyö tallan pohjaan tuntuu että kardaani kolahtaa lattiasta läpi!


        Tuttu vaihtanut kardaanin rättinivelen ja etummaisen tukilaakerin.

        Viimeksi laitettiin kardaanin keskitysholkki sinne kardaanin etupäähän, lisäksi korimassat tukilaakereiden ja korin väliin. Vaihdettiin moottorin kumityynyt ja laitettiin tuota vetonivel rasvaa vetareihin

        MISSÄ VIKA? Alkaa toivo loppumaan kohta.. Voiko autoa koeajaa nosturin päällä vai onko siitä jotain haittaa?

        EDIT: Perässä oli joitain isoja kumipuslia mitkä ei ollu parhaassa ryhdissään, liitty siihen perämurikkaan jotenki ja niitä kumeja oli muistaakseni 2 tai 3kpl



        Tuolta ainakin osa 2 ja 7 oli löysän tuntuisia
        Perän puslat vaihtoon niin kolahdus pitäisi loppua. Mahdollisesti myös jyrinä.

        Comment

        • janne30
          BTCF Member
          • Apr 2011
          • 2198
          • Vantaa

          Originally posted by Artok123 View Post
          Perän puslat vaihtoon niin kolahdus pitäisi loppua. Mahdollisesti myös jyrinä.
          Kiitos.

          Tilasinki eilen jo autokeskukselta:
          • Osa 9. / 33 17 6 751 808 44.00€
          • Osa 17./ 33 31 1 092 256 30.30€

          Ja sitten Schmiedmannilta:
          • Osa 4. / 33 31 6 770 781 11.66€ (2 kpl)
          • Osa 2. / 33 31 6 770 783 13.35€ (1 kpl)
          • Osa 2. / 33 31 6 770 784 13.35€ (1 kpl)
          • Osa 7. / 33 17 6 770 788 6.59€ (2 kpl)

            Eiköhä näillä ala tärinät loppumaan..
          G20 330e M-Sport ’20 Dravitgrey metallic
          E46 325ti M-Sport ’03 Sapphireblack metallic


          1 x F20
          3 x E30
          2 x E36
          5 x E46
          3 x E9X

          Comment

          • Jorkkierk
            Bimmer Rookie
            • Sep 2008
            • 28

            Jeps

            Nyt on automaagii vaihettu öljyt. Jurina on vielki, mut tuumasivat et ei tuu ainakaan lootasta. Ku vaihtaa kuulema normaalisti ja ei muuta hälyttävää ja ei ollu rautaa tullu öljyjen vaihos normaalia enempää. Moottorin moottorin kumityynyt olivat vaihtanu oli ollu aivan paskat. Tullu kummastakin öljyt pihalle. Sen meinaa huomas, ku laitto käyntii ja samutti niin ei juur huomaa ollenkaa ennen auto tärähti ja heilu reilusti. Tarttee ajella ja tutkia tota jurinaa muuttuuko mikskää...

            Comment

            • janne30
              BTCF Member
              • Apr 2011
              • 2198
              • Vantaa

              Originally posted by Jorkkierk View Post
              Nyt on automaagii vaihettu öljyt. Jurina on vielki, mut tuumasivat et ei tuu ainakaan lootasta. Ku vaihtaa kuulema normaalisti ja ei muuta hälyttävää ja ei ollu rautaa tullu öljyjen vaihos normaalia enempää. Moottorin moottorin kumityynyt olivat vaihtanu oli ollu aivan paskat. Tullu kummastakin öljyt pihalle. Sen meinaa huomas, ku laitto käyntii ja samutti niin ei juur huomaa ollenkaa ennen auto tärähti ja heilu reilusti. Tarttee ajella ja tutkia tota jurinaa muuttuuko mikskää...
              Kardaanin tukilaakerit? Rättinivel? ootko katsonu/vaihtanu :think
              G20 330e M-Sport ’20 Dravitgrey metallic
              E46 325ti M-Sport ’03 Sapphireblack metallic


              1 x F20
              3 x E30
              2 x E36
              5 x E46
              3 x E9X

              Comment

              • MJoker
                Newbiemmer
                • Jun 2010
                • 10
                • Tampere

                Pientä subbarin kuminalta kuulostavaa jyrinää kuului allekirjoittaneenkin 2003 e46 330d:stä pari päivä. Nelos- ja viitosvaihteiden välissä automaatilla ajeltaessa ilmeisesti turbiinilukko haki tuntumaa ja kumahti nelisen kertaa yrittäessään lukkiutua. Vetoja ei oikein löytynyt ennen kuin kumahdukset oli kuunneltu. Tämän jälkeen veti ja kulki ihan ok. Jo muutaman vuoden ajan huomattavissa oli pieni lagi pakilta driveen siirryttäessä, mutta ei kuulemma marmoritiskinmiesten mukaan mitään huolenaihetta.

                Mietin kuminat havaittuani, että roudaan auton pajalle ihmeteltäväksi viikonlopun jälkeen, mutta eipä sillä sitten sunnuntaita pidemmälle päästy vaan kauppareissulla laatikon virhevalo päätti syttyä. Sammuttelin auton ja valo sammui, mutta laatikko ei enää vaihtanut kakkosta suuremmalle.

                Maanantaina sain auton pajalle ja laatikon pohjalla oli muutama milli metallipaskaa, joten laatikko oli aika selvästi mennyttä kalua. Ilmeisesti turbiinilukko oli temppuillut jo hetken ja ampunut metallisälää kiertoon, rikkonut pumpun ja sitä kautta laatikonkin.

                Puntaroin hetken käytetyn laatikon, Saksasta tilatun tehdaskorjatun ja kotimaassa tehdaskorjatun välillä. Päädyin Jarmo Kaustisen pajan valitsemiseen (http://kauppatori.kpk.fi/Yritys.aspx...armo+Kaustinen) appiukon suosituksesta. Kaveri ilmeisesti keskittyy enemmän tai vähemmän automaattilootien korjaamiseen ja ainakin Seinäjoen seudulla on kovassa arvossa. Kustannusarvio koko paskalle (purku, uudelleen rakennettu turbiini ja laatikko, öljynkierron putsaus, kasaus, öljyt, testaus) oli 2800-3200EUR ja päälle sai vielä 12kk takuun koko hommalle. Käytetty ja Saksasta tullut laatikko asettuivat samoihin hintoihin, joten valinta oli helppo. Auto traileriin ja matkaan. Nyt sitten odotellaan pari viikkoa, kunnes auton saa takaisin ajoon...

                Tarinoin tovin pajan henkilökunnan kanssa ja sanoivat tuosta GM:n laatikosta (5L40?), että kestää yleensä hyvin kun muistaa vaihtaa laatikon öljyt noin 60tkm tai neljän vuoden välein eikä aja turbiinia "loppuun". Kuulemma iso osa vaurioista lähtee turbiinista liikkeelle ja särkee sitten muun mukanaan. Turbiini kuulemma kannattaisi vaihtaa vähintään 200tkm välein. Sanoivat myös, että jos noin 100km/h vauhdissa tasakaasulla kierrokset seilaa edes vähän, on se yksi potentiaalinen merkki ongelmista turbiini-laatikko -akselilla.

                Jos siis jollakulla on samansuuntaisia tuntemuksia ja kuulemuksia jyrinän suhteen, kannattaa ne ottaa vakavasti. Saattaa ehkä saada pienennettyä korjauskustannukset noin puoleen, jos tarvii uusia vain turbiini ja huuhdella metallisälä öljynkierrosta...
                Last edited by MJoker; 09-01-2012, 19:07. Reason: Muokattu kilometrimääriä öljynvaihdon suhteen...

                Comment

                • MJoker
                  Newbiemmer
                  • Jun 2010
                  • 10
                  • Tampere

                  Auton sain takaisin alle viime viikon puolivälin paikkeilla, joten remppa ei kestänyt kuin viikon joulun ja uudenvuoden pyhistä huolimatta. Sisuskalut oli pistetty uusiksi, laatikko testattu ja öljyt isketty sisään. Vuoden takuun antoivat mukaan ja lasku jossain 2500-3000EUR välimaastossa. Postia odotellessa...

                  Itse pajan pääseppä kertoili, että tuo GM:n laatikko on pilattu öljynvaihdon pois jättämisellä. Editoinkin jo edelliseen viestiin, mutta kaveri tosiaan totesi, että noin 60tkm tai 4 vuoden välein (kumpi ikinä ensin vastaan tuleekaan), pitäisi öljyt pistää vaihtoon. Huuhteluun ei kuulemma ole sen kummempaa tarvetta eli valutellaan vanhat pois, putsaillaan suodattimista yms. paskat pois ja isketään uudet aineet tilalle...

                  Comment

                  • Esal
                    Bimmer Enthusiast
                    • Mar 2009
                    • 1344
                    • Lempäälä

                    Originally posted by MJoker View Post
                    Jos siis jollakulla on samansuuntaisia tuntemuksia ja kuulemuksia jyrinän suhteen, kannattaa ne ottaa vakavasti. Saattaa ehkä saada pienennettyä korjauskustannukset noin puoleen, jos tarvii uusia vain turbiini ja huuhdella metallisälä öljynkierrosta...
                    Paitsi se turbiiniremontti täytyis tehdä ennen metallisälävaihetta, silloin on jo myöhäistä. Sanovat ettei sitä saa sieltä järkevin kustannuksin enään pois.
                    *** E53 X5 3.0d 2005 ***

                    Comment

                    • MrBubbles
                      Bimmer Fanatic
                      • Jan 2009
                      • 799
                      • Seinäjoki

                      Originally posted by Esal View Post
                      Paitsi se turbiiniremontti täytyis tehdä ennen metallisälävaihetta, silloin on jo myöhäistä. Sanovat ettei sitä saa sieltä järkevin kustannuksin enään pois.
                      Paitsi jos tekee itte
                      No life, no friends, just motorsport!

                      -Dodge Ram 2500 4x4 SLT Laramie.
                      -jokunen e30.
                      -e28

                      Comment

                      • Chailou
                        Bimmer Fanatic
                        • Nov 2009
                        • 370
                        • Hki

                        Selasin topicin läpi, mutta en suoraa vastausta saanut, eli autona on 330d vm. 2000 manuaalilaatikolla. Kun vauhdissa esim. painaa kytkintä nopeasti pohjaan ja ylös kuuluu perästä tumahdus.

                        Ja toinen ongelma;jos kierrokset on n. 1000rpm vauhdissa niin kone täristää todella paljon, kun kierrokset nousee esim. 1200 tärinä loppuu kokonaan.

                        autoa nopeasti nosturilla katsottu ja mitään revenneitä puslia jne, ei löytynyt

                        Comment

                        • H3nxu
                          Bimmer Fanatic
                          • Mar 2011
                          • 777
                          • Kerava

                          Originally posted by Chailou View Post
                          Kun vauhdissa esim. painaa kytkintä nopeasti pohjaan ja ylös kuuluu perästä tumahdus.
                          Väljä perä?

                          Comment

                          • MrBubbles
                            Bimmer Fanatic
                            • Jan 2009
                            • 799
                            • Seinäjoki

                            Originally posted by Chailou View Post
                            Selasin topicin läpi, mutta en suoraa vastausta saanut, eli autona on 330d vm. 2000 manuaalilaatikolla. Kun vauhdissa esim. painaa kytkintä nopeasti pohjaan ja ylös kuuluu perästä tumahdus.

                            Ja toinen ongelma;jos kierrokset on n. 1000rpm vauhdissa niin kone täristää todella paljon, kun kierrokset nousee esim. 1200 tärinä loppuu kokonaan.

                            autoa nopeasti nosturilla katsottu ja mitään revenneitä puslia jne, ei löytynyt
                            Vauhtipyörä? Perän paukahdus voi tulla monestakin paikasta.
                            No life, no friends, just motorsport!

                            -Dodge Ram 2500 4x4 SLT Laramie.
                            -jokunen e30.
                            -e28

                            Comment

                            • jumuli
                              Bimmer Fanatic
                              • Apr 2010
                              • 496
                              • Seinäjoki

                              Originally posted by Chailou View Post
                              Ja toinen ongelma;jos kierrokset on n. 1000rpm vauhdissa niin kone täristää todella paljon, kun kierrokset nousee esim. 1200 tärinä loppuu kokonaan.
                              Huono kuntoiset moottorin kumityynyt voi ainakin aiheuttaa tuon
                              Nyt
                              Porsche Cayenne E-Hybrid XVS-900
                              Ex
                              F25 30d M-sport GNA-500
                              E93 335i M-Sport N54 CLJ-585
                              F20 LCI 118i M-Sport UZG-218
                              E90 LCI 335d M-Sport VZR-604
                              F25 20d M-Sport UZV-655
                              Audi B8 S4 ILM-448
                              F31 330d M-Sport VYZ-717
                              E90 LCI 335i M-Sport N55 KNP-585
                              E60 LCI 530d M-Sport CJT-868
                              F30 320d M-Sport VXU-494
                              E91 LCI 335d M-Sport CJT-859
                              E91 335i M-Sport N54 CJT-858
                              E91 335d M-Sport NJN-958
                              E91 330d M-Sport GJB-752
                              E46 330d Touring M-Sport II EUI-403
                              E36 2.8 Coupe M-Sport MKE-141

                              Comment

                              • huppu
                                Bimmer Fanatic
                                • Jul 2010
                                • 423
                                • Rovaniemi

                                Koneen tärähdys/"heilahdus"

                                Originally posted by jumuli View Post
                                Huono kuntoiset moottorin kumityynyt voi ainakin aiheuttaa tuon
                                Onko muuten iso projekti vaihtaa moottorin tukikumit? Joutuuko käyttämään ihan konetta irti keulalta? En tiiä oonko vainoharjainen, mutta kun koneen sammuttaa, niin tuntuu että kone heilahtaa hieman. Vai onko se täysin normaalia 2-litraselle dieselille? :think
                                BMW E46 318d 10/04

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎