Announcement

Collapse
No announcement yet.

BMW 330D E46 jyrinä

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Pekuz
    Bimmer Fanatic
    • Jul 2008
    • 687
    • Pirkanmaa

    #91
    Originally posted by j0kunen View Post
    Kuulostaako tämäkin alkavalta turbiinivialta?

    5. vaihteella hitaasti kiihdyttäessä ei kuulu mitään jyrinöitä, kun painan kaasua vähä enemmän, että vaihtuu 4. vaihde sisään, niin välillä kuuluu "tumahdus". Esiintyy ehkä enemmän kun painan kickdown. Onko tämä turbiinin ominaisuus vai onko vikaa havaittavissa? Tämä "tumahdus" kuuluu mielestäni vain 4-5 vaihteilla vaihdettaessa, kun lukko on kytkeytynyt.

    Auto on ostettu 2vk sitten autoliikkeestä, niin kai tuon vien sinne saa mennä korjauttamaan, vaikka takuista ei puhuttu?
    Kiitos jo etukäteen. T: Onnellinen bmw 330da -03 omistaja
    Jos on turbiini rikki niin tulee jyrinä joka tuntuu siltä kuin joku poraisi iskuporakoneella penkin kulmaan..

    Veikkaisin jotain puslaa..?

    Mutta vie ehdottomasti liikkeeseen ja reklamoi niin asia on ainakin huomioitu. Tuo käytettyjen autojen kuluttajaturva tai mikälie koskee juurikin moottoria / voimansiirto enimmäkseen, ja jos niissä on oikeasti jotain vikaa niin on parasta tuoda asia esille mahdollisimman nopeasti.
    ''No smoke without a fire, but no fire without a diesel''

    Comment

    • j0kunen
      Newbiemmer
      • Jan 2011
      • 17
      • Hämeenlinna

      #92
      Hei,

      Kiitos kommentista. Täytyypä soitella autoliikkeeseen ja kysyä tuosta. Todennäköisesti yrittävät kiertää asian jotenkin.

      Originally posted by Pekuz View Post
      Jos on turbiini rikki niin tulee jyrinä joka tuntuu siltä kuin joku poraisi iskuporakoneella penkin kulmaan..

      Veikkaisin jotain puslaa..?

      Mutta vie ehdottomasti liikkeeseen ja reklamoi niin asia on ainakin huomioitu. Tuo käytettyjen autojen kuluttajaturva tai mikälie koskee juurikin moottoria / voimansiirto enimmäkseen, ja jos niissä on oikeasti jotain vikaa niin on parasta tuoda asia esille mahdollisimman nopeasti.
      330da -03 M-Sport II
      ex. Honda Type R -02
      ex. e34 525a -92

      Comment

      • JKK
        Bimmer Enthusiast
        • May 2006
        • 2314
        • Uusimaa

        #93
        Palataanpas vanhaan aiheeseen...

        Eli nyt on vaihdettu kardaanin tukilaakeri ja rättinivel. Etuvetarit tarkistettu --> ei välyksiä. Takavetarit tarkistettu/rasvattu myös. Ja vielä etu-/takapitkittäistukivarsien puslat uusittu powerflexeihin => Ei muutosta.

        Noh, nyt laitoin auton alle sellaisen rengassatsin, jossa takavanne on leveämpi, ja kumit kokoa 255/40R17. Edessä on 225/45R17. Laskennallinen ero etu- ja takarenkaan halkaisijassa täten 1mm. Mutta mielenkiintoista on se, että jyrinän voimakkuus kertautui vähintään kolmella. Eli alkaa heti 100km/h yläpuolella sellaisena "humm humm" -tyyppisenä jyrinänä, ikäänkuin auton johonkin onkaloon olisi piilotettu jyrisevä subbari. Nopeuden noustessa jyrinä muuttuu hiljalleen jatkuvaksi. Ja huom, kumit ovat täysin uudet, jotka toisessa autossani on täysin äänetömät.

        Aloin miettimään, että nyt äänen voimistuessa ainoa konkreettinen muutos oli noiden takarenkaiden koko/leveys. Eli voisikohan tuo viitata sittenkin laakeriääneen? Voiko 255/40-kumi kohdistaa laakeriin erilaisen paineen kuin 225/45-leveä? Ja voiko laakeriääni ylipäätään olla tuollainen, joka alkaa vasta 100km/h yläpuolella? Oleellinen pointti on, että ääni alkaa 100km/h yläpuolella, ja äänen voimakkuus pysyy koko ajan samana aina siitä ylöspäin. Ja on todella vaikea paikallistaa, mistä päin autoa tulee.
        BMW G30 530e X-Drive

        Myytäviä BMW-varaosia moneen eri malliin

        Comment

        • Limit
          Bimmer Rookie
          • Aug 2004
          • 144
          • Tsuomi

          #94
          Originally posted by JKK View Post
          Palataanpas vanhaan aiheeseen...

          Eli nyt on vaihdettu kardaanin tukilaakeri ja rättinivel. Etuvetarit tarkistettu --> ei välyksiä. Takavetarit tarkistettu/rasvattu myös. Ja vielä etu-/takapitkittäistukivarsien puslat uusittu powerflexeihin => Ei muutosta.

          Noh, nyt laitoin auton alle sellaisen rengassatsin, jossa takavanne on leveämpi, ja kumit kokoa 255/40R17. Edessä on 225/45R17. Laskennallinen ero etu- ja takarenkaan halkaisijassa täten 1mm. Mutta mielenkiintoista on se, että jyrinän voimakkuus kertautui vähintään kolmella. Eli alkaa heti 100km/h yläpuolella sellaisena "humm humm" -tyyppisenä jyrinänä, ikäänkuin auton johonkin onkaloon olisi piilotettu jyrisevä subbari. Nopeuden noustessa jyrinä muuttuu hiljalleen jatkuvaksi. Ja huom, kumit ovat täysin uudet, jotka toisessa autossani on täysin äänetömät.

          Aloin miettimään, että nyt äänen voimistuessa ainoa konkreettinen muutos oli noiden takarenkaiden koko/leveys. Eli voisikohan tuo viitata sittenkin laakeriääneen? Voiko 255/40-kumi kohdistaa laakeriin erilaisen paineen kuin 225/45-leveä? Ja voiko laakeriääni ylipäätään olla tuollainen, joka alkaa vasta 100km/h yläpuolella? Oleellinen pointti on, että ääni alkaa 100km/h yläpuolella, ja äänen voimakkuus pysyy koko ajan samana aina siitä ylöspäin. Ja on todella vaikea paikallistaa, mistä päin autoa tulee.
          Itselläni ongelma oli turbiini eli momenttimuunnin.
          Korjaus oli 1500€.
          Subbarin jyrähtely oli vian kuvaus.
          Limits in life

          Comment

          • JKK
            Bimmer Enthusiast
            • May 2006
            • 2314
            • Uusimaa

            #95
            Originally posted by Limit View Post
            Itselläni ongelma oli turbiini eli momenttimuunnin.
            Korjaus oli 1500€.
            Subbarin jyrähtely oli vian kuvaus.
            Nyt on uusi turbiini jo takakontissa asti odottelemassa asennusta.

            Mietiskelin vielä, että voiko lopunhetkiänsä elävä turbiini todellakin oireilla vain yli 100km/h nopeudessa ja vain silloin kun lukko on päällä? Eikö sen pitäisi teoriassa jyristä myös kiihdytettäessä pienemmillä nopeuksilla? Eikös kiihdytettäessä pitäisi momentinmuuntimen osalta olla sama tilanne kuin turbiinilukon ollessa päällä? Kun nyt ei tämä turbiinitekniikka ihan täysin hallussa ole... Laatikko kun toimii 0-100km/ alueella niin hyvin ja siististi kuin vain uskaltaa toivoa. Ongelmat ja jyrähtelyt alkavat vasta 100km/h yläpuolella.
            BMW G30 530e X-Drive

            Myytäviä BMW-varaosia moneen eri malliin

            Comment

            • loukkis
              Bimmer Rookie
              • Jul 2003
              • 73
              • Vantaa

              #96
              Originally posted by JKK View Post
              Nyt on uusi turbiini jo takakontissa asti odottelemassa asennusta.

              Mietiskelin vielä, että voiko lopunhetkiänsä elävä turbiini todellakin oireilla vain yli 100km/h nopeudessa ja vain silloin kun lukko on päällä? Eikö sen pitäisi teoriassa jyristä myös kiihdytettäessä pienemmillä nopeuksilla? Eikös kiihdytettäessä pitäisi momentinmuuntimen osalta olla sama tilanne kuin turbiinilukon ollessa päällä? Kun nyt ei tämä turbiinitekniikka ihan täysin hallussa ole... Laatikko kun toimii 0-100km/ alueella niin hyvin ja siististi kuin vain uskaltaa toivoa. Ongelmat ja jyrähtelyt alkavat vasta 100km/h yläpuolella.
              Minä en mistään tiedä, mutta voisko olla jakolaatikossa se vika kun on x...
              320d LCI

              Comment

              • JKK
                Bimmer Enthusiast
                • May 2006
                • 2314
                • Uusimaa

                #97
                Originally posted by loukkis View Post
                Minä en mistään tiedä, mutta voisko olla jakolaatikossa se vika kun on x...
                Sekin kauhuskenaario on mielessä käynyt. Toisaalta erilaisia BMW-foorumeita lukeneena olen tullut siihen käsitykseen, ettei noita jakolaatikoita ole juurikaan tarvinnut remppailla/uusia näihin x-bemuihin.
                BMW G30 530e X-Drive

                Myytäviä BMW-varaosia moneen eri malliin

                Comment

                • loukkis
                  Bimmer Rookie
                  • Jul 2003
                  • 73
                  • Vantaa

                  #98
                  Originally posted by JKK View Post
                  Sekin kauhuskenaario on mielessä käynyt. Toisaalta erilaisia BMW-foorumeita lukeneena olen tullut siihen käsitykseen, ettei noita jakolaatikoita ole juurikaan tarvinnut remppailla/uusia näihin x-bemuihin.
                  En minäkään kyllä muualta ole kuullut, että noita olisi rikki mennyt, mutta tämän foorumin eräät on täällä kertoillut, että varsinkin softatuissa *30xd -autoissa jakolaatikot porsii todella helposti. Tosin yhtään omistajan itsensä kertomaa juttua en ole kuullut, joten liekö ollut taas niitä höpöjuttuja.
                  320d LCI

                  Comment

                  • Pekuz
                    Bimmer Fanatic
                    • Jul 2008
                    • 687
                    • Pirkanmaa

                    #99
                    Viallinen turbiini jyrisee yleensä juurikin noin yli 80 nopeuksissa. Ja vain ja ainoastaan 4 ja 5 vaihteella silloin kun lukko on kiinni. Heti kun painaa kaasua kunnolla niin, että elektroniikka ohjaa lukon auki niin loppuu jyrinä.
                    ''No smoke without a fire, but no fire without a diesel''

                    Comment

                    • JKK
                      Bimmer Enthusiast
                      • May 2006
                      • 2314
                      • Uusimaa

                      Originally posted by loukkis View Post
                      En minäkään kyllä muualta ole kuullut, että noita olisi rikki mennyt, mutta tämän foorumin eräät on täällä kertoillut, että varsinkin softatuissa *30xd -autoissa jakolaatikot porsii todella helposti. Tosin yhtään omistajan itsensä kertomaa juttua en ole kuullut, joten liekö ollut taas niitä höpöjuttuja.
                      Ja voisi kuvitella että viallinen jakoloota oireilisi nimenomaan vedätyksessä nopeudessa kuin nopeudessa. Tässä tapauksessa kyseessä on tasainen "subbarimainen" jyrähtely yli 100km/h nopeudessa riippumatta onko kyseessä moottorijarrutus, vedoton tila vai kaasu pohjassa vedätys. Heti kun heittää motarilla pykälän N-asentoon, loppu jyrähtelytkin. Ja heti kun kytkee D:lle takaisin, alkaa jyrähtelyt. Steppi-kolmosella jos vedättää tappiin, ei kuulu mitän jyrähtelyä, mutta heti kun menee nelonen (+lukko) päälle, alkaa jyrinät.
                      BMW G30 530e X-Drive

                      Myytäviä BMW-varaosia moneen eri malliin

                      Comment

                      • Limit
                        Bimmer Rookie
                        • Aug 2004
                        • 144
                        • Tsuomi

                        Originally posted by JKK View Post
                        Ja voisi kuvitella että viallinen jakoloota oireilisi nimenomaan vedätyksessä nopeudessa kuin nopeudessa. Tässä tapauksessa kyseessä on tasainen "subbarimainen" jyrähtely yli 100km/h nopeudessa riippumatta onko kyseessä moottorijarrutus, vedoton tila vai kaasu pohjassa vedätys. Heti kun heittää motarilla pykälän N-asentoon, loppu jyrähtelytkin. Ja heti kun kytkee D:lle takaisin, alkaa jyrähtelyt. Steppi-kolmosella jos vedättää tappiin, ei kuulu mitän jyrähtelyä, mutta heti kun menee nelonen (+lukko) päälle, alkaa jyrinät.
                        Ihmettelen, jos vika ei ole turbiinissa.
                        Limits in life

                        Comment

                        • roobertti
                          BTCF Member
                          • Mar 2006
                          • 889
                          • Finland

                          Alkoi ne ongelmat täälläkin

                          Elikkäs pirssinä 330da touring -04 ajettu vajaa 218tkm

                          Ongelmana se että paikallaan ollessa ja jalka jarrulla jurisee ja tärisee niin maan perkeleesti niin D:llä kuin R:lläkin

                          Samoin tätä jurinaa ilmaantuu jonkin verran myös ajossa kun turbiini lukittuu.

                          Laatikko itsessään vaihtaa pienemmissä nopeuksissa nätisti ja pehmeästi mutta kovempi veto päällä vaihtaa nykäisten.

                          Öljyjä lootaan ei ole vielä vaihdettu ja ongelmat alkoi aikalailla yhtäkkiä.


                          Oma veikkaus ois että turbiini kaput finito, mitä muut on mieltä ???
                          Leka et Lommo Custom's


                          Kulkupelit:
                          -13 F10 535da xDrive M-Sport *carbon schwarz*
                          -01 Mb Vito 112cdi *piemond red* se ikuisuusprojekti
                          -20 Tunturi Active *munamankeli*

                          -Ex Bmw:t 62kpl ja muutama kymmenen muita

                          Comment

                          • Esal
                            Bimmer Enthusiast
                            • Mar 2009
                            • 1344
                            • Lempäälä

                            Originally posted by roobertti View Post
                            Alkoi ne ongelmat täälläkin

                            Elikkäs pirssinä 330da touring -04 ajettu vajaa 218tkm

                            Ongelmana se että paikallaan ollessa ja jalka jarrulla jurisee ja tärisee niin maan perkeleesti niin D:llä kuin R:lläkin

                            Samoin tätä jurinaa ilmaantuu jonkin verran myös ajossa kun turbiini lukittuu.

                            Laatikko itsessään vaihtaa pienemmissä nopeuksissa nätisti ja pehmeästi mutta kovempi veto päällä vaihtaa nykäisten.

                            Öljyjä lootaan ei ole vielä vaihdettu ja ongelmat alkoi aikalailla yhtäkkiä.


                            Oma veikkaus ois että turbiini kaput finito, mitä muut on mieltä ???
                            Moottorin tukikumit, tai se alipainesysteemi joka niissä tukikumeissa on?
                            *** E53 X5 3.0d 2005 ***

                            Comment

                            • roobertti
                              BTCF Member
                              • Mar 2006
                              • 889
                              • Finland

                              Originally posted by Esal View Post
                              Moottorin tukikumit, tai se alipainesysteemi joka niissä tukikumeissa on?
                              Tuo kävi toisena vaihtoehtona mielessä---->tutkimaan
                              Leka et Lommo Custom's


                              Kulkupelit:
                              -13 F10 535da xDrive M-Sport *carbon schwarz*
                              -01 Mb Vito 112cdi *piemond red* se ikuisuusprojekti
                              -20 Tunturi Active *munamankeli*

                              -Ex Bmw:t 62kpl ja muutama kymmenen muita

                              Comment

                              • roobertti
                                BTCF Member
                                • Mar 2006
                                • 889
                                • Finland

                                Kumityynyt siellä ei ainakaan missään uutta vastaavassa hapessa enään ole ja voi hyvinkin olla että ääni johtuu juurikin niistä....äänikään ei kuulu enää muullon kun D päällä jarrulla seistessä

                                Ainakin tuossa pihalla mitä veto päällä kokeilin niin kone elää suht paljon sivusuunnassa :think

                                kumityynyt vaihtoon ja samalla lootaan uudet öljyt niin näkee oliko apuja.



                                Edit. laatikkoon vaihdatettu öljyt + suodatin merkkiliikkeessä ----> nakkaa laatikon vikatilaan heti kun kiihdyttää ( tätä ei tehnyt aiemmin )
                                Last edited by roobertti; 08-06-2011, 17:52.
                                Leka et Lommo Custom's


                                Kulkupelit:
                                -13 F10 535da xDrive M-Sport *carbon schwarz*
                                -01 Mb Vito 112cdi *piemond red* se ikuisuusprojekti
                                -20 Tunturi Active *munamankeli*

                                -Ex Bmw:t 62kpl ja muutama kymmenen muita

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎