Announcement

Collapse
No announcement yet.

BMW 330D E46 jyrinä

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • MNi
    Bimmer Enthusiast
    • Nov 2008
    • 3143
    • Tampere

    Suodin, tiiviste, pohjan pultit ja johtosarjan tiiviste (eli osat 11 ja 12 täältä: KLIK). Ehkä laatikon tukikumi.

    Öljyt tietty vaihtoon. Hyvä olisi huuhdella jäähdytinkiertoon jäävä öljy uusiksi. Smiidillä tuo 20 litran kannu ETL7045E:tä maksaa ~153€: KLIK, Funoililla 96€: KLIK.

    Voi harkita TCC-solenoidin vaihtoa: KLIK.

    Kenties kannattaa harkita turbiiniakselin tiivisteen vaihtoa, ei kustanna tolkuttomia: KLIK.

    Nykyisin BMW:llä tarjolla value line -huoltokittejä eli suodin+tiiviste+pultit: KLIK.

    E39 530d:n laatikonvaihto kuvilla tuolla: KLIK.

    EDIT: nimimerkki Slazha Joensuusta osannee auttaa laatikon kanssa.
    Last edited by MNi; 02-10-2014, 02:27. Reason: Kaakosta tekijää

    Comment

    • Pekuz
      Bimmer Fanatic
      • Jul 2008
      • 687
      • Pirkanmaa

      Originally posted by T.P. Valta View Post
      Koska korjattu, vahvistettu ja jopa alkuperäisestä parannettu turbiini kiinnostaa kysyisin asiaa mieluusti Repconilta mutta en saa meiliin mitään vastausta ja toimivaa puhelinnumeroa ei ilmoiteta. Tietääkö kukaan onko kyseinen pulju edelleen toiminnassa ja voimissaan?
      Repconin Niemen Jarin on ainakin aiemmin tavoittanut tällaisesta numerosta 0400526544
      ''No smoke without a fire, but no fire without a diesel''

      Comment

      • Simo e39
        Bimmer Rookie
        • Oct 2011
        • 83
        • Finland

        Jos turbiinista on lähtenyt metallia liikkeelle, niin itse suosittelisin vaihtamaan myös öljynlauhduttimen. Uusi lauhdutin on noin 180€.

        Vaarana on nimittäin että lauhduttimeen jäänyt metalli särkee remontoidun turbiinin ja laatikon. Ja se ei tarkoita etteikö lauhduttimessa ole metallia jos sitä ei tule kun jollain porakone pumpulla huuhtelee lauhdutinta! Käytännössä lauhduttimen läpi virtaa +80 asteinen öljyn melkein 10 barin paineella.

        Vaihelaatikko nostin on sitten melkein pakollinen tuohon vaihelaatikon takaisin laittoon Ainakin nelivedon laatikko painaa niin paljon että ei ole toivoakaan laittaa takasin paikoilleen ilman nostinta.

        Comment

        • T.P. Valta
          Newbiemmer
          • Apr 2013
          • 4
          • Kymenlaakso

          Ellei öljypohbassa tai muualla ol merkkejä metallista vaihtanen turbiinin ja TCC-solenoidin sekä tarvittavat tivarit ja öljyt.

          Hyviä vinkkejä ootte keltanokalle antaneet, kiitti. Pian pääsee tilaamaan vaan vielä en oo turbiinin valinnan kanssa sinut. Haluaisin keskustella vahvistetusta vaihtoehdosta mutta vielä en ole tavoittanut ketään kuka vahvistuksia 5L40E turbiiniin tekee. Joillain sellainen kuitenkin autossaan on.

          Ne ketkä on tyrbii.irempan tehneet, antaisitteko kommenttia koke.uksista kuinka nyt pelaa ja käyttäytyy? Paljon on tehoa ja paljon uudella turbiinilla ajettu. Ja etenkin jos vahvistettu turbiini kyseessä, mistä ostit? :think

          MNi: Ja Slazhakin antoi jo kommenttia
          Pekuz: JN ei ole toistaseks vastannut..

          Edit:
          ..mutta nyt pääsin Repconin Jari Niemen kanssa juttuun ja tuon keskustelun perusteella aloitan tsekkaamalla öljyn tason. Tästähän on ketjussakin puhuttu: öljyvajeen aiheuttaja voi olla esim vuotava öljyn lauhduttimen liitos. ATF liemi on kuulemma herkästi haihtuvaa nestettä ja voi siksi ilman suurempia jälkiä jättämättä vuotaa ulos ja haihtua ilmaan.

          Jos öljytaso on normaali, puretaan momentinmuunnin kätöseen ja lähetän sen Naantaliin Repconille korjattavaksi ja vahvistettavaksi, tekee 500 euroa. Kertoi vahvistusremontin napakoittavan pehmeän orggisturbiinin toimintaa ja tuntumaa sekä parantavan sen kestävyyttä. Totesi että 5L40E lootan turbiini on päivitetty vahvempaan versioon kertaalleen mallisarjan aikana. Tässä kohtaa tuli puhetta "eduardo modista" eli turbiinilukon lukituspaineen nostosta ja oli sitä mieltä että paineen nosto olisi hyvä juttu, ja arveli että nimen omaan päivitetylle turbiinille tuo käy koska rakenne on vahvempi kestämään sen. Niemi ei myöskään pitänyt maltillista moottorinohjauksen päivittämistä kelvottomana ideana - se vaan kannattaa teettää pajalla joka tietää mitä tekee eli rajoittaa alavääntöä ja optimoi tehokäyrän tehtaan jäljiltä.

          Viikonloppuna pajalle..
          Last edited by T.P. Valta; 14-05-2013, 00:23. Reason: Asia etenee

          Comment

          • phan
            Newbiemmer
            • Aug 2012
            • 2
            • Pirkkala

            330dA 2001 Jyrinät perästä

            Mulla saksantuonti e46 330dA vm 01 ja aloitti nyt viime viikolla jyrinän peräpäästä. Ääni kuuluu vajaa 120 km/h nopeudessa erityisesti ylämäessä pienellä vedolla. Kun kaasua höllää, ääni poistuu. Myöskin kun lyö lämän tiskiin ja aski vaihtaa pienempää, niin jyrinä loppuu. Tulin johtopäätökseen, että tekee sitä suurimmalla vaihteella pikku vedossa, ei muuten.

            Mistähän tämä johtuu?? Luin nämä edelliset ja vaihtoehtoja tuntuu olevan... Jyrinä on luonteeltaan aivan kuin ajaisi sellaisen täristysraidan päällä, joskin (vielä ainakin) hieman vaimeampi.

            En tiedä liittyykö samaan, mutta auto alkoi talven aikana jarruttaessa täristämään. Tosin käsillä kokeillen voisi olla etupäässä väljyyttä hiukka.

            Ideoita? Asun itse Pirkanmaalla, joten onko se sitten Benkara, joka olisi paras vaihtoehto viedä korjuuseen?

            -phan-

            Comment

            • make2929
              Bimmer Rookie
              • Feb 2012
              • 92
              • etelä-pohjanmaa

              Originally posted by phan View Post
              Mulla saksantuonti e46 330dA vm 01 ja aloitti nyt viime viikolla jyrinän peräpäästä. Ääni kuuluu vajaa 120 km/h nopeudessa erityisesti ylämäessä pienellä vedolla. Kun kaasua höllää, ääni poistuu. Myöskin kun lyö lämän tiskiin ja aski vaihtaa pienempää, niin jyrinä loppuu. Tulin johtopäätökseen, että tekee sitä suurimmalla vaihteella pikku vedossa, ei muuten.

              Mistähän tämä johtuu?? Luin nämä edelliset ja vaihtoehtoja tuntuu olevan... Jyrinä on luonteeltaan aivan kuin ajaisi sellaisen täristysraidan päällä, joskin (vielä ainakin) hieman vaimeampi.

              En tiedä liittyykö samaan, mutta auto alkoi talven aikana jarruttaessa täristämään. Tosin käsillä kokeillen voisi olla etupäässä väljyyttä hiukka.

              Ideoita? Asun itse Pirkanmaalla, joten onko se sitten Benkara, joka olisi paras vaihtoehto viedä korjuuseen?

              -phan-
              Mulla aika samanlaista oiretta, lisäksi suurella vaihteella kiihdyttäessä auto tuntui heijaavan, vikana oli kartaanin keskitukilaakeri.

              Comment

              • MNi
                Bimmer Enthusiast
                • Nov 2008
                • 3143
                • Tampere

                Originally posted by phan View Post
                Mulla saksantuonti e46 330dA vm 01 ja aloitti nyt viime viikolla jyrinän peräpäästä. Ääni kuuluu vajaa 120 km/h nopeudessa erityisesti ylämäessä pienellä vedolla. Kun kaasua höllää, ääni poistuu. Myöskin kun lyö lämän tiskiin ja aski vaihtaa pienempää, niin jyrinä loppuu. Tulin johtopäätökseen, että tekee sitä suurimmalla vaihteella pikku vedossa, ei muuten.

                Mistähän tämä johtuu?? Luin nämä edelliset ja vaihtoehtoja tuntuu olevan... Jyrinä on luonteeltaan aivan kuin ajaisi sellaisen täristysraidan päällä, joskin (vielä ainakin) hieman vaimeampi.

                En tiedä liittyykö samaan, mutta auto alkoi talven aikana jarruttaessa täristämään. Tosin käsillä kokeillen voisi olla etupäässä väljyyttä hiukka.

                Ideoita? Asun itse Pirkanmaalla, joten onko se sitten Benkara, joka olisi paras vaihtoehto viedä korjuuseen?

                -phan-
                Jarrujen tärinästä on useampikin threadi. Todennäköisimmin jarrut laahaavat --> levy kuumenee --> levy kieroutuu --> täristää jarruttaessa. Jarrujen huolto kuuluu E46:n tämän tyyppivian estämiseen. Jarrumäntä tarkistukseen ja vaihtoon/putsaukseen jos on kulunut. Pölykumit, liukutapit ja liukutappien kumit uusiksi. Satulan liukupinnat puhtaaksi.

                Jyrinä vaikuttaisi kovasti luistavalta turbiinin lukitukselta, vaikka kuuluukin takaa. Voi tietty olla keskitukilaakeri, rättinivel tai perä. Vaihtoehtoja on, valitettavasti.

                Comment

                • T.P. Valta
                  Newbiemmer
                  • Apr 2013
                  • 4
                  • Kymenlaakso

                  Tomaattilaatikko irroitettu, avattu, tsekattu, kiroiltu ja kiikutettu remonttiin. Metallihippua oli magneetissa ihan tarpeeksi. Todellinen tuomio on vielä saamatta :think

                  Comment

                  • Tico76
                    Bimmer Rookie
                    • Nov 2009
                    • 54
                    • Savo

                    Jatketaanpas tätä, eli autona e46 330D automaattilaatikolla varustettuna. Auto oli tässä kuukausi takaperin huollossa jolloin vaihdettiin automaattilaatikon öljyt. Nyt olen huomannut juurikin tuossa n. 110-120km/h nopeudessa ärsyttävää nykimistä ja perästä kuuluu ihme jyrinä. Varsinkin vakkari päällä ylämäkeen ajettaessa. Tuota turbiinia olen nyt itse epäillyt?! Tuleeko siitä vikakoodia??
                    Ainut mistä tulee vikakoodi on hehku. Ajossa boschin testerillä katottuna tuossa ko. vauhdissa suutin arvot heittelee. Suutinvika??
                    Auto kyllä toimii muuten moitteitta, lähtee hyvin käyntiin ym.
                    Nyt tarvittaisiin ammattilaisen neuvoja!!

                    Comment

                    • Pekuz
                      Bimmer Fanatic
                      • Jul 2008
                      • 687
                      • Pirkanmaa

                      Originally posted by Tico76 View Post
                      Jatketaanpas tätä, eli autona e46 330D automaattilaatikolla varustettuna. Auto oli tässä kuukausi takaperin huollossa jolloin vaihdettiin automaattilaatikon öljyt. Nyt olen huomannut juurikin tuossa n. 110-120km/h nopeudessa ärsyttävää nykimistä ja perästä kuuluu ihme jyrinä. Varsinkin vakkari päällä ylämäkeen ajettaessa. Tuota turbiinia olen nyt itse epäillyt?! Tuleeko siitä vikakoodia??
                      Ainut mistä tulee vikakoodi on hehku. Ajossa boschin testerillä katottuna tuossa ko. vauhdissa suutin arvot heittelee. Suutinvika??
                      Auto kyllä toimii muuten moitteitta, lähtee hyvin käyntiin ym.
                      Nyt tarvittaisiin ammattilaisen neuvoja!!
                      Ei ole tullut vastaan tapausta missä turbiini olisi vikakoodin luistamisesta antanut. INPAlla voi katsoa livedatasta samaan aikaan moottorinpyörimisnopeuden ja turbiinin pyörimisnopeuden, kun turbiinilukko on kiinni olisi näiden nopeuksien suotavaa näyttää samalta. Jos nopeudet sitten heittää ja lukko on kiinni niin turbiinin vaihtoon ASAP.

                      INPAlla näkee myös onko turbiinilukko aktovoituneena, mutta muistaakseni tätä ei saanut näkymään samaan aikaan näytölle pyörimisnopeuksien kanssa.

                      Boschin KTS testeristä en nyt osaa sanoa tähän hätään mitään. Ei ole tullut muutamaan vuoteen käytettyä ko. laitetta.. Todennäköisesti näyttää kuitenkin jotain mitattuja livedata tietoja vaihteistosta tutkiskellessa.
                      ''No smoke without a fire, but no fire without a diesel''

                      Comment

                      • Nakki
                        Newbiemmer
                        • Feb 2014
                        • 5
                        • Suomi

                        Moi, pitäis päivitellä e36 CiA -> E46, niin missä kilometreissä tuo turbiininlukko alkaa yleensä vaivaamaan? Onko se jossain tietyissä mallissa vai kaikissa?

                        Comment

                        • Pekuz
                          Bimmer Fanatic
                          • Jul 2008
                          • 687
                          • Pirkanmaa

                          Enimmäkseen dieseleiden ongelma joissa GM laatikko. Alkaa oireilemaan 300tkm±50tkm ajetuissa yleensä. Omassa meni ennen tuota kolmeasataa, mutta auto oli ohjelmoitu. Parilla tutulla yli 300 ja 350 ajettu 530d, johon sama remppa osunut kohdalle. Nämä E39 on olleet vakioita.

                          En kyllä pelkäisi tuota ongelmaa. Ajoissa kun asian tiedostaa ja korjaa niin ei ole kalliskaan remppa.
                          ''No smoke without a fire, but no fire without a diesel''

                          Comment

                          • Nakki
                            Newbiemmer
                            • Feb 2014
                            • 5
                            • Suomi

                            Ok, bensapeli olis tarkoitus hankkia. Ei tuo nyt niinkään pelota, mutta kun tarkoitus olisi hankkia auto jota ei tarvitsisi korjata koko ajan, koska työn puolesta saa rassata vieraitten autoja ihan tarpeeksi. Menee asian viereen, mutta kumpi on parempi hankinta -05 e46 vai -06 e90 vai onko niissä suuria eroja tekniikassa?

                            Comment

                            • Nakki
                              Newbiemmer
                              • Feb 2014
                              • 5
                              • Suomi

                              Menee asian viereen, mutta kumpi on parempi hankinta -05 e46 vai -06 e90 vai onko niissä suuria eroja tekniikassa?
                              Vastausten määrästä päätellen taitaa olla makuasia.

                              Comment

                              • MNi
                                Bimmer Enthusiast
                                • Nov 2008
                                • 3143
                                • Tampere

                                Kymmenessä tunnissa ei välttämättä kannata odottaa kovin aktiivista keskustelua....

                                Panostaisin itse ainakin kuusisylinteriseen, nelimukisissa on valvetronicin kanssa ehkä enemmän potentiaalisia vikapaikkoja.

                                Molemmissa käsittääkseni vanoksen tiivisteet vaatii käytännössä duunia joka tapauksessa. Jarrut on syytä purkaa ja puhdistaa kahden vuoden välein jotteivät laahaa. Takaluukun johtosarja kuorii piuhoja, kummassakin käsittääkseni. En tiedä paljonko alkupään E90:ssä on lastentauteja, ehkä kallistuisin itse E90:sen puoleen.

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎