Announcement

Collapse
No announcement yet.

E46 Laturin vaihto, oliko kallista?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • teamwerner
    Bimmer Rookie
    • Jan 2008
    • 175
    • Tampere/Kangasala

    E46 Laturin vaihto, oliko kallista?

    Tuossa keskiviikkona ajellessa Orivedeltä työreissulta, sanoi 330d (E46) sopimuksensa irti kesken ajon. Kaikki varoitusvalot lävähti tiskiin, radio sammahti, luistonesto hävisi, absit meni pois ja kaasuakaan ei auto enää ottanut vastaan. Juuri ehdin kurvata levähdyspaikalle ja siihen auto hyytyi, eikä enää käynnistänyt.

    No ei siinä mitään ihmeempää, hinausta Tampereelle paikalliseen isoon diesel- korjaamoon. Tuli hyödynnettyä kaskon hinaus- osuutta Parissa päivässä auto tuli kuntoon ja laturi siitä oli mennyt ja se vaihdettiin. Hommalle tuli hintaa 700€ töineen. Pidin tätä kyllä aika kovana, mutta voihan olla, että tämä oli täysin omaa mielikuvitusta. Auto täytyi saada nopeasti, kun työajot seisoi.

    Mitäs muu porukka on mieltä tästä hintatasosta? Jos Hämeestä/Tampereelta on muuta porukkaa, niin missä yleensä bemunne huollatatte? Itsellä on tässä Kangasalla hyvä paikallinen korjaamo, mutta valitettavasti ei pysty tekemään läheskään kaikkea, kun laitteet puuttuu.

    Kaikki neuvot ovat enemmän kuin tervetulleita!

    Ja lisäksi kuin hain auton korjaamolta, niin takapenkki oli pois paikoiltaan ja sieltä oli jokin kiinnike hajonnut vasemmalta puolelta ja vaaleat nahkapenkit olivat todella likaiset. Kun avasin peräkontin, niin kummankin puolen "lokeron kannet" olivat auki. Tullut ilmeisesti kiire auton kanssa, vai? Luulisi 700€:lla saavan parempaa palvelua, vai mitä? No maanantaina menen selvittelemään tätä asiaa.
    Last edited by Leka; 05-09-2008, 21:51. Reason: Otsikko
  • sprawl
    Bimmer Rookie
    • Aug 2008
    • 60
    • Jalasjärvi

    #2
    Juu no, itellä vähän eri mallinen auto, vm 91 525i ja kävin tänään laturin vaihdossa, osalle tuli hintaa 216€(90A) ja työtä meni 1h. joten siihen nähden tuo 700€ rikkinäisten osien kanssa tuntuu aika isolta paukulta.

    + että tuo mun laturin hinta oli mitä oli kun en jaksanu sitä kilpailuttaa mistään, varmasti olis saanu vielä halvemmallakin kuin fixuksen omista varastoista.
    mitäs seuraaavaksi..

    ex:
    ML 400 V8
    Ford mondeo mk4 v6
    audi a6 2001 tdi
    Ford focus mk3 gt v6
    525i -11/91
    vw golf -03 2.0TDI
    chevrolet alero -01 2.4l
    mitsu lancer -91
    Saab 900 2.0i

    Comment

    • Yltti
      Bimmer Enthusiast
      • Oct 2002
      • 2792
      • Kuopio suamen texas

      #3
      hellan laturi kyseiseen autoon n.250€
      1st Gen Chevrolet Monte Carlo 383cid SS
      F10 525d Xdrive comfort sitte
      Kerran kysyttiin pahin pelkosi Vastasin: Pelkään että sotkeennun omaan näppäryyteeni.Kerran luulin olleeni väärässä,mutta onneksi erehdyin.
      www.rotator.fi

      Comment

      • ^^tony
        Bimmer Rookie
        • Jan 2006
        • 74
        • Raahe

        #4
        Voisi sanoa,että aivan vitun kallista. Eihän laturin irrotus ja asennus ohjeaikanakaan ole kuin n. 1h. Reklamoi ihmeessä...

        Comment

        • Blindi
          Bimmer Fanatic
          • Dec 2005
          • 524
          • Järvenpää

          #5
          Onhan tuo suolanen hinta laturin vaihdosta, mutta vähän vaikuttas ettei se hinta pelkästään siitä muodostunut. Autohan meni sinne korjattavaksi ilman että vian aiheuttaja oli selvillä, eli ovat varmaan jokusen tovin pähkäilleet mikä on rikki.

          Comment

          • jou jou
            Bimmer Rookie
            • Aug 2006
            • 76
            • Oulu

            #6
            Originally posted by Blindi View Post
            Onhan tuo suolanen hinta laturin vaihdosta, mutta vähän vaikuttas ettei se hinta pelkästään siitä muodostunut. Autohan meni sinne korjattavaksi ilman että vian aiheuttaja oli selvillä, eli ovat varmaan jokusen tovin pähkäilleet mikä on rikki.
            Totta,vianhakuun kuluu oma aikansa ja se miten paljon tunteja asentaja saa siihen kulumaan,riippuu paljon siitäkin paljonko maksettavaa kertyy.Mutta on tuohon saatu työ tunteja ilmeisesti uppoamaan turhankin paljon jos toisiaan noin kallis.Kai sait jonkin selityksen mistä lasku koostuu?

            Comment

            • sprawl
              Bimmer Rookie
              • Aug 2008
              • 60
              • Jalasjärvi

              #7
              Juu on siinä vähän työtunteja jos kokonaishinta on 700€ ja laturin hinta koostuu esim 250€:sta. Eli jäljelle jää reippaat 400€ = ~8h


              Toki vianhaku on aika työlästä hommaa ainakin jos on esim vähän alottelija huoltohommissa kuten allekirjoittanut mutta kyllä tuosta pitäis jotain hyvitystä saada sitten hinnassa jos ei ammattitaitokaan ole ihan parhaasta päästä.

              Vois tuon ymmärtää jotenkuten jos kaikki menis ihan kunnolla loppuun asti mutta kun rikotaan kiinnikkeitä yms. ni en ite suostuis tuohon.
              mitäs seuraaavaksi..

              ex:
              ML 400 V8
              Ford mondeo mk4 v6
              audi a6 2001 tdi
              Ford focus mk3 gt v6
              525i -11/91
              vw golf -03 2.0TDI
              chevrolet alero -01 2.4l
              mitsu lancer -91
              Saab 900 2.0i

              Comment

              • teamwerner
                Bimmer Rookie
                • Jan 2008
                • 175
                • Tampere/Kangasala

                #8
                Laturin hinnaksi oli merkitty 390€ ja loppuosa(310e) koostui työnosuudesta.
                Eikös noi yleensä laiteta vikakoodin hakuun ja sieltä pitäisi joku diagnoosi tulla.

                Voi vittu oli muuten kallis laturi, sanon suoraan. Hyvä ystäväni suositteli paikkaa, mutta taisi olla viimeinen kerta. Ja kun hommaa ei ollut hoidettu loppuun asti, niin kyllä sapettaa.

                Jos hellan laturi maksaa 250€ (laadukas merkki mielestäni), niin mikä helvetin laturi tähän autoon sitten on laitettu?

                Ja mikä parasta, tämä on alennettu hinta

                Kai tästäkin voi reklamoida.

                Comment

                • Zeta
                  Bimmer Enthusiast
                  • Jun 2004
                  • 7513
                  • Kotona

                  #9
                  Selkeesti "bmw-lisää" hinnoissa. :think

                  Katsoivat korjaamolla, että kyllä tuollaisen auton omistajalla on paalua ja päättivät rokottaa kunnolla. Jonkun Corollan omistaja olisi varmaankin saanut 300e laskun.
                  -
                  Käyttöautona: F20
                  Myydään: DELL pöytätietokone **120e**
                  Myydään: HP 14" kannettava **90e**
                  -

                  Comment

                  • teamwerner
                    Bimmer Rookie
                    • Jan 2008
                    • 175
                    • Tampere/Kangasala

                    #10
                    Katsoin nopeasti yrityksen sivuilta, että he edustavat kyseisiä laturimerkkejä:
                    Bosch, Lucas. Nopealla etsinnällä en löytänyt mistään yhtä kallista laturia.
                    Heitetäänkö nämä hinnat yleensä hatusta vai kuinka?

                    Comment

                    • tabasco
                      Bimmer Fanatic
                      • Jul 2007
                      • 851
                      • fin

                      #11
                      Itsellä meni vastaavasta autosta laturin hiilet viime talvena. Ajelin sitten viimeisillä virroilla auton pajalle, jossa jonkin verran tätä ja edellistä autoa käyttänyt. Tämän sanon siksi, kun olen tuolla jonkin verran autoja korjauttanut, ja palvelu on aina ollut varsin reilua "vakiasiakkaalle", eli joskus jotain pikkujuttuja katsottu ilman veloitusta ja hinnoittelu kohdillaan + muut asiakaspalvelun elementit kunnossa. Siksi arvelen, ettei tässäkään työssä yritetty meikäläistä viilata linssiin.

                      Yllätyin kyllä, kun kävin auton hakemassa ja sain käteeni noin 400 euron laskun hommasta - kuulemma laturi piti irroittaa kokonaan alakautta, purkaen edestä ahtoputket ja jotain muuta sälää, ja käyttää se autosähkökorjaamolla (jonka veloitus tuossa hinnassa toki mukana) jossa se purettiin, hiilipaketti vaihdettiin ja suoritettiin mittaukset. Laturi oli kyllä muuten hyväkuntoinen, joten sitä ei vaihdettu (tosin olisko edes tullut paljoa lisähintaa vaikka olisikin vaihdettu...) Toki mukaan sitten osien asennus takaisin, pientarvikkeet, vikakoodien luku ja nollaus (ilmeisesti airbag-systeemi jätti koodin päälle alijännitteen johdosta tai sitten se oli apukuskin penkin tunnistematto). Muistelen, että asentaja sanoi, että 330d:ssä on niin paljon vähemmän tilaa kuin 530d:ssä laturia irroitettaessa, että hommaan menee aikaa enemmän, koska purettavaakin on enemmän.

                      Täytyy vielä tarkistaa tuo kuitti, oliko hinnassa vielä jotain muuta mitä en nyt muista.

                      Comment

                      • 525TDS Touring
                        Bimmer Fanatic
                        • Oct 2004
                        • 483
                        • Sahalahti

                        #12
                        Originally posted by teamwerner View Post
                        Ja lisäksi kuin hain auton korjaamolta, niin takapenkki oli pois paikoiltaan ja sieltä oli jokin kiinnike hajonnut vasemmalta puolelta ja vaaleat nahkapenkit olivat todella likaiset. Kun avasin peräkontin, niin kummankin puolen "lokeron kannet" olivat auki. Tullut ilmeisesti kiire auton kanssa, vai? Luulisi 700€:lla saavan parempaa palvelua, vai mitä? No maanantaina menen selvittelemään tätä asiaa.
                        Pysyt kovana vaan, sillä sun ei todellakaan kuulu siivota mitä ne on sotkenu!! Mahtoiko kyseinen korjaamo sijaita Keskuojankadulla?
                        Ex-525TDSa Touring -98
                        Ex-MB E220T CDi -02
                        E61 520D -09
                        F11 518d -16

                        Comment

                        • juhomo
                          Bimmer Fanatic
                          • Jul 2007
                          • 637
                          • Kempele

                          #13
                          varmaan offtopic mutta iteltä porsi keväällä laturi e46 316:sesta.Uus laturi makso 250€ halvemmallakin ois saanu mutta toimitusaika ois ollu pitempi. Lisäksi tuo laturi on tehokkaampi kuin vakio. Vaihdoin itse laturin alle tuntiin.
                          Automyynti, Korjaamo, Rengasmyynti, Hinaus yms:

                          www.jsautomoto.fi

                          Comment

                          • WSE1
                            Bimmer Enthusiast
                            • Apr 2006
                            • 3242
                            • Suomusjärvi

                            #14
                            330 dieselissä (E46) on käytetty neljää eri laturityyppiä, joiden hinatavaihteluväli esimerkiksi minulla on 250 - 330€ välillä, olettaen että vanha jää vaihdossa, työaikaa vaihtoon menee paljosta purkamisesta johtuen noin 2 tuntia (käytännössä) sisältäen myös vianrajoituksen joka noilla oireilla on kylläkin varsin yksinkertainen latausjännitteen ja virran mittaus sen jälkeen kun auto on apuvirralla käynnistetty / akkua ladattu sen verran jotta mittaus voidaan suorittaa.
                            Usein myös hihna voi olla uusimisen tarpeessa mutta ei aiheuta merkittävää lisäkustannusta.

                            Osa kyseiseen automalliin tarkoitetuista laturityypeistä on myöskin varsin samannäköisiä päällepäin, liitin ei vain sovi kiinni... voin vain kuvitella mahdollisesti väärän osan tilanneen korjaajan ilmeen siinä vaiheessa kun hän on tehnyt pari tuntia töitä saadakseen vanhan laturin pois ja uuden asennettua ja loppuvaiheessa huomaa että johtoliitäntä ei sovi... tiettyjen varaosaliikkeiden luettelokaan kun ei valitettavasti tunne kaikkia laturimalleja kyseiseen automalliin. Olkaapa siis tarkkoina mikäli vaihdatte itse!

                            Muissa E46 malleissa vaihtoaika voi olla huomattavastikin erilainen, yleensä mitä pienempi moottori ja mitä vähemmän varusteita sitä vähemmällä purkamisella selviää, ja tietysti päinvastoin, ohjeajat ovat useimmiten suuntaa antavia eikä niissä voida ottaa huomioon kaikkia varustetasoja.

                            Alkuperäislaturit ovat useimmiten E46:ssa valeon valmistetta, ja eri laturivalmistajien tuotteet sopivat harvoin suoraan toistensa tilalle ilman kiinnitys/liitinmuutoksia. Saman valmistajan tuotteista voi joskus korvaavaksi sopia pienempi- tai suurempitehoinen malli.
                            Toki joissakin automalleissa on käytetty sellaisia laturiversioita jotka eri merkkisinäkin sopivat suoraan keskenään.
                            Last edited by WSE1; 07-09-2008, 22:39.

                            Comment

                            • seidltuning
                              Bimmer Enthusiast
                              • Aug 2002
                              • 1941
                              • Vantaa

                              #15
                              vähän suppeet auton tiedot ,mutta penarilla laturi reilu 500e ja työ on kyllä turhan paljon....akkuako on etsineet ,kun penkkiä irroitettu
                              G30 530e Sedan
                              E30 325i Cabriolet

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎