Announcement

Collapse
No announcement yet.

E46 Laturin vaihto, oliko kallista?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • maukka86
    Bimmer Fanatic
    • Jul 2006
    • 488
    • Pirkanmaa

    #76
    Originally posted by Supa View Post
    Taitaa remmi luistaa?
    Joo tuo alkuperäinen kitinä ei johtunut laturista, mutta se ei selitä näiden vaihtolaturien pitämää ääntä.

    Olisin mieluusti laturinkin samalla vaihtanut, sillä alkuperäisestä on kohta hiilet lopussa ja slip ring myös kulunut urille. Ei vain ole mitään järkeä laittaa laturia, mikä pitää heti uutena pahempaa ääntä kuin vanha. Ensimmäinen yksilö huusi kuin sirkkeli. Toinen yksilö oli jo huomattavasti parempi, mutta silti huomattavasti äänekkäämpi kuin vanha. Näiden pitämä ääni on siis täysin erilainen kuin luistavan hihnan. Ääntä voisi kuvailla korkeataajuiseksi sirinäksi/ulinaksi, ei luistavan hihnan kitkutukseksi. Lisäksi kummassakin yksilössä otti ilmeisesti roottori hieman kiinni staattoriin. En tiedä onko tämä normaalia vai ei?
    f22 220i

    Comment

    • Formier
      Newbiemmer
      • Nov 2010
      • 8
      • Finland

      #77
      Laturin valo vilkkuu täälläkin e46 n42b18 vm2003.
      Liikkeelle lähtiessä valo palaa noin 5min verran ja sammuu.
      Kelailin että hihna on semmosessa kunnossa että vika vois löytyä sieltäkin. (vinkuu ja vankuu) Täytynee vielä tsekata mittarilla että paljonko se antaa sitä jännitettä kun merkkivalo ei pala. 14.5v lienisi hyvä?

      Osaisko joku kertoa mitenkä tuon laturin vapaapyörän voi testata?

      Comment

      • MNi
        Bimmer Enthusiast
        • Nov 2008
        • 3143
        • Tampere

        #78
        Ei siellä edelleenkään pitäisi vapaakytkintä olla, pelkkä hihnapyörä näissä on: KLIK.

        Vinkuminen viittaa moniurahihnan kiristimen laakeriin (ja mahdolliseen ohjuriin) joten kiristin ja hihna syytä vaihtaa jos ei ole tietoa edellisestä vaihdosta. Voihan tietty olla laturin laakerikin finaalissa.

        Sopiva latausjännite olis varmaan 13,8....14,2 V.

        Epäilisin ensin jännitteensäädintä jos käynnistyksen jälkeen latausjännite ei löydä yllä mainittua väliä parissa sekunnissa.

        BSD-linja eli se ohut piuha kytkee DME:n laturiin ja sitä kautta DME käskee laturia: KLIK.

        Comment

        • Formier
          Newbiemmer
          • Nov 2010
          • 8
          • Finland

          #79
          ok. Tosiaan jänniteet näytti tänään fine 14.2v tyhjällä. Ehtoolla rupes taas valo vilkkuun sitten mittasin heti uudelleen näytti 12.2v
          Annoin vähän kierroksia valo sammu mut jännitteet ei kylläkään noussu mihinkään.
          Pientä kiljuntaa kierrosten noussessa 3krpm. Vaikee sanoo kajuutasta luistiko hihna vai kiljuko laakeri. Noh huomenna uudet kilkeet kiinni niin kahtotaan. Ääni vähän viittais ettei oo jännitteensäädin kuitenkaan?

          Ainiin ja piti vielä sanoo että OBC näytti täysin samaa kun fluken mittari. Eli joku ainakin toimii

          Comment

          • MNi
            Bimmer Enthusiast
            • Nov 2008
            • 3143
            • Tampere

            #80
            Jos ongelma rajautuu laturiin, kannattaa miettiä pari kertaa huollattaako vanhan kun kerran laakerit on silloin paskana. Itse ehkä sijoittaisin uuteen laturiin, Bosch tai Valeo.

            Jos sulla on tuo 150A laturi eli 12317533270, niin esim. smiidi valehtelee (Valeo) 313€: KLIK, autoteilemann (Bosch) 300€: KLIK, Profiteile (Delco-Remy) 218€: KLIK.

            Jännitteensäädin + laakerit itse tehtynä tulee tietty halvemmaksi mutta liukupinta on arvoitus. Niinhän se totta kai halvemmissa uusiotuotteissakin on.

            Vinkumisen lähde tarttis selvittää ensin.

            Comment

            • Formier
              Newbiemmer
              • Nov 2010
              • 8
              • Finland

              #81
              Rullat ja hihna vaihdettu. Valo jatko palamistaan. Vinkunat hävis, ainakin isoimmat!
              Laturi irti ja valeo 7521385-01 75/140A? sieltä putkahti.
              Jos yhtään ymmärsin linkistäs niin joissain skenaarioissa tää pikkupiuhan liitin tai johto voi olla sökö ja sillon polttaa latausvaloa/eikä lataa tai sitten on joku softapäivitys homma jollonka valo palaa mutta laturi lataa?
              Pikku piuhan liitin näytti ainakin laturinpäästä ok puhtaalta ja kuivalta.

              Pikkupiuha yhty toiseen piuhaan joka meni kompuralle ja se liitin oli paskana. Oli korjattu pakottamalla nipparilla liitin pohjaan

              Noh huomenna kyseleen hiiliä ym kilkkeitä. Jos ei niin sitten varmaan kivijalkakaupasta pakko napata uus. Ei jouda venailemaan saksanmaalta.

              Edit. Hiilet,diodi ja laakerit. Ei löytynyt heti hiili-säädin pakettia joten uus murikka tilalle. Tosin 145A mutta ny pelaa!

              Ja takaisin alkuperäiseen asiaan 260e paikallisesta autosähköliikkeestä.
              Last edited by Formier; 23-10-2014, 18:47.

              Comment

              • Japetcu
                Bimmer Rookie
                • Jul 2012
                • 43
                • Muurame

                #82
                Laitampa oman tarinan tähän. 330tkm 320d latausvalo syttyi viime viikon perjantai iltana. Lauantai aamuna ajoin pikku lenkin ja valo ei sitten sammunutkaan enää. Lenkin jälkeen ei lähtenyt enää käyntiinkään. Eli laturin vaihto edessä. Soittelin lauantaina auki olevat paikalliset varaosaliikkeet läpi, mutta missään ei ollut hyllyssä. Nappasin laturin irti ja maanantai aamuna jatkoin laturin metsästystä. Paikallisessa autosähköliikkeessä olisi ollut hyllyssä vaihtolaturi 380e:think mutta kl varaosilta sain laturin 159e seuraavaan aamuun klo 9.
                BMW 318D touring -10
                Ex: BMW 320D Touring -03

                Comment

                • Bimmer-05
                  BTCF Member
                  • May 2013
                  • 55
                  • Marttila

                  #83
                  Noniin sigun autossa laturin vaihto edessä. Moniurahihnat vaihdoin jo mutta ei auttanut ongelmaan, laturin valo kummittelee edelleen.

                  Onko kuinka vaikea homma vaihtaa itse? Tai onnistuuko alakautta ilman mitään suurempaa purkua? Nosturi ja työkalut löytyvät itseltä kyllä.
                  E46 320D Touring -00

                  Comment

                  • ockelbo4500
                    Bimmer Fanatic
                    • Mar 2007
                    • 923
                    • Sotkamo--Oulu

                    #84
                    Suht helppo vaihtaa yläkautta.
                    Akun miinusnapa irti ja sitten se syylärin ja moottorin välinen tuulitunneli nostetaan pois ( parilla muoviklipsillä ja sähköliitin kiinni). Sen jälkeen tilaa on jo suht. reilusti ja saa laturin hihnan ja itse laturin purettua pois.
                    BMW E84 X1 18dXdrive -14

                    Ex BMW E83 X3 2.0d - 04
                    Ex, Suzuki SX4 S-Cross -13
                    Ex, E46 320 d Touring -01
                    Ex , E34 TDS Touring -95 AVK special

                    Comment

                    • Japetcu
                      Bimmer Rookie
                      • Jul 2012
                      • 43
                      • Muurame

                      #85
                      Originally posted by ockelbo4500 View Post
                      Suht helppo vaihtaa yläkautta.
                      Akun miinusnapa irti ja sitten se syylärin ja moottorin välinen tuulitunneli nostetaan pois ( parilla muoviklipsillä ja sähköliitin kiinni). Sen jälkeen tilaa on jo suht. reilusti ja saa laturin hihnan ja itse laturin purettua pois.
                      Jep. Ite otin vielä ohjaustehostajan pumpun irti ja siirsin syrjään irroittamatta tietenkään letkuja.
                      BMW 318D touring -10
                      Ex: BMW 320D Touring -03

                      Comment

                      • Warra
                        Bimmer Fanatic
                        • Nov 2005
                        • 483

                        #86
                        Onko tuo latausjännite varmin tapa mitata onko vika laturissa jos latauksen merkkivalo syttyy (se punainen akun kuva)? Tällä hetkellä vaimon ajossa auto ja tuota kuulemma tekee, kun painaa kaasua sammuu. Illalla pääsen vasta jännitteitä mittailemaan. Voiko moniurahihnojen luistaminen tehdä tuota merkkivalonsyttymistä, tai jokin muu asia jos laturissa jännitteet kohdillaan? Vasta viikko sitten katsoin ja oli käynnissä ollessaan 14+v jännitteet (Garminin navigaattorista, obd lukijan avustuksella). Akku on vuoden vanha Vartan akku.

                        Edit. Laturihan se oli rikki. Olihan se kallista. N. 450e vaihdettuna, M54b22 myllyyn käypäinen.
                        Last edited by Warra; 22-12-2014, 23:09.
                        E46 320i Facelift Touring M54b22
                        exät:E46 316i Facelift Sedan N42b18, E46 316i Sedan M43b19, E36 318tiA Compact M42B18

                        Comment

                        • TseiPii
                          BTCF Member
                          • Apr 2012
                          • 188
                          • Keskellä Suomea

                          #87
                          Laitetaampas omat kommentit kehiin kans. Eilen vaihdoin 316 1.8 (n42) vm-02 laturin. Irrotus ja uus tilalle niin aikaa meni noin tunti itte tehtynä, jos sitäkään. Vanha laturi oli mallia valeo 140A ja tilalle samanlainen niin hintaa 375e, vanha vaihdossa. Ajettu noin 180tkm
                          E30 318i -85

                          E30 320i -87 ex
                          E36 316i -91 ex
                          E36 325i -94 ex
                          E46 325i -03 ex
                          E46 316i -02 ex
                          E61 525i -06 ex
                          E46 320d -03

                          E70 3.0d - 09


                          E39 M5 pyhänä

                          Comment

                          • magilainen
                            Bimmer Enthusiast
                            • Jul 2007
                            • 1023
                            • Iisalmi

                            #88
                            Itsellä myös laturi poksahti viime kesänä.

                            Tarvikkeen hain tilalle jossa luki kuitenkin bosch, hintaan ~200e
                            kuulema 100% uusi original olisi ollu 600e luokkaa

                            noh enivei m54b22 kyseessä ja todella simppeli vaihtaa, ~20min ja auto takas ajossa. Flekti kombleetto sekä ilmanputsari kuikkaan niin jovain on tiloja

                            Voitteha aina tarkastaa ennen laturi remppaa notta laturille tulee yleensäkkin myös heräte.
                            Bmw e91 330xd -06 msport
                            Bmw e30 316 -88 m20t 2D Sedan
                            Bmw e30 318i -93 Cabriolet design edition


                            Freude am Fahren

                            Comment

                            • Jo&Po
                              BTCF Member
                              • Feb 2013
                              • 34
                              • Oulainen

                              #89
                              Mulla kans laturi piti vaihtaa. Latausvalo paloi välillä ja sitte sammu. Latas kumminki. Uus valeo 120 A paikalleen hinta 180 €. Sitte alkoi reilun puolenvuoden v*****. laturi piti korkeaa vinkumis ääntä. Remmi vaihdettiin 2 kertaa, kiristimet ja muut rullat 2 kertaa, laturi 4 kertaa. Lopulta otettiin kaverin autosta aito bosch ja loppu vinkumiset.

                              Valeo laturi 180€ tehdas korjattu 2 kpl testattu. VINKUU
                              Bosch laturi 250€ tehdas korjattu 1 kpl testattu silti sama ku valeo. VINKUU
                              BMW ALKUPERÄINEN UUSI BMW tarra 490€ TÄYSIN SAMA LATURI valeon ja boschin korjatun kans. ja VINKUU!!!
                              Pahoittelut kielioppivirheistä!!!!
                              Räjähtäny N54 moottori 1 kpl
                              Garrett gtx 3582r genII kyllä lähtee😎

                              Comment

                              • eeskoo
                                Bimmer Rookie
                                • Oct 2012
                                • 91
                                • Chicago

                                #90
                                E46 M57N 330d. Laturin valo vilkku, sammui hetkittäin. Rupes syttymään eikä enää tahtonut sammua ollenkaan. Hiilet vaihtoon ja olivat jostain Citroenista (tän forumin kautta löyty moinen vinkki), 2€. Itse piti kolvailla paikoilleen.
                                Nyt puolivuotta toiminut ongelmitta.

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎