Tuli hankittua tollainen 530D (1999/350tkm) googlettelin polttoainepuolen varaosanumeroita ja törmäsin tähän topikkiin...
Eli alunperin ihmettelin että miksi autoa startatessa saa sahata ihan hieman enemmän kun voisi olettaa että tarvisi.
Sitten kävin toteamassa että kirkkaassa polttoaineletkussa menee ilmakuplia ja huomasin pienen vuodon kirkkaan letkun liittimessä (se valkoinen 90 asteen kulma joka tulee suodattimelta ulos)
Huomasin myös pikkaisen ääntelyä kuskin penkin alta, joten ilma ei tule pelkästään vuotokohdasta letkuun. Lisäksi PA linja valahtaa todella nopeasti tyhjäksi pumpun käynnin tauottua.
Jos käynti huononee tyhjällä tankilla ja saattaa esiintyä vähän nykimistä yms.
Niin eikös tuo viittaa tankkipumppu vikaan? (ilma letkuissa ja kavitointiääni kuskin penkin alta)
Eli pitää ilmeisesti lähteä hankkimaan tätä: 16141183178
Vaihdoin pumpun tankkiin. Seurauksena oli se että kuskin penkin alla ollut rutina lakkasi ja kun ennen kone vaati piiiiitkän starttauksen kun uudella pumpulla se käynnistyi pienellä pyöräytyksellä.
Viikonloppu kovaa ajoa ja tankki täyteen sunnuntaina... Tänään sitten aamulla ensimmäiset ongelmat, piti startata pari kertaa ennen käynnistystä. Sitten Prisman parkkihallissa palattiin jälleen piitkään starttiin. Nyt myös ilmestyi aivan uusi oire, vedätin rampista motarille tullessa kovemmin ja naps... tehot pois ja kone sammui...
Rullasin tien sivuun jossa pariin kertaan virrat pois ja päälle. Melko lyhyt startti ja kone tulille... Varovasti kotiin päin, viimeisessä mäessä vedätin kovemmin ja naps taas pätkäs.
No pari kertaa virrat pois rullatessa ja kone käy taas...
Mietin että onko rele kypsynyt...
V****ti sen verran ettei jaksanut tehdä sen kummenpaa diagnoosia kun kuunnella millaista ääntä kuskin penkin alla oleva pumppu piti, totesin että siellähän se rutkuttaa taas. Vilkaisin vielä kirkkaita letkuja ja siellä oli taas ilmaa...
Polttoainetta oli noin 3/4 tankkia, en katsonut missä suhteessa tankkien puoliskojen välillä ainetta oli.
Pitää huomenna tarkastaa mikä onko pumppu kypsynyt jo nyt, vai onko tankkilaitteen letkuissa joku ongelma tai tankkilaitteen O-rengas pullahtanut tms...
Jos ei saa riittävästi soppaa niin hyytyy juuri kovemmassa vedossa. Ääni siirtopumpulle --> ei jaksa tuottaa riittävää siirtopainetta. Älä ota halvinta vaan joko OEM, Bosch tai Pierburg, tässä järjestyksessä. Polttoainesuodin myös tähän hässäkkään uusiksi.
Releviasta pitäisi jäädä vikakoodi. WDS sanoo:
The relay and relay activation are monitored but not the pumps themselves. Fault code 1250 "Relay presupply pump" is stored in the event of a defect in the relay.
Livedataa seuraamalla INPA-kaverin kanssa pitäisi selvitä jos siirtopaine kyykkää alle 4 barin ja railin paine pääse notkahtamaan --> DDE sammuttaa moottorin. WDS mainitsee:
Presupply Pressure Sensor DDE 4.0
The presupply pressure sensor registers the absolute pressure (presupply pressure and atmospheric pressure together) in the fuel feed after the fuel filter and serves the purpose of monitoring the fuel supply.
The presupply pressure sensor is integrated in the fuel filter housing. The DDE control unit supplies the sensor with ground (M_KND) and a supply voltage of 5 V (U_KND). The sensor sends a corresponding measurement voltage (EA_KND) to the DDE control unit.
Presupply Pressure Sensor Monitoring Troubleshooting
Fault code 1255 "Presupply pressure sensor" is stored if the presupply pressure has electrical defect.
Consequences:
4 bar is output as a substitute value
Presupply Pressure Monitoring
The presupply pressure is monitored during engine start and engine operation by way of setpoint/actual value comparison. Fault code 1260 "Presupply pressure monitoring" is stored if the DDE determines an impermissible deviation in the presupply pressure from the setpoint.
Consequences:
Depending on the deviation, the injection volume is reduced or the engine turned off or engine start is not possible.
Pitää logata sitä painetta ajossa, tuossahan on se BMWn oma testeri eikä odb:tä.
Voi olla toi auto olla ollut niin seesteisessä ajossa aikaisemmin että tuo vika on ollut piilevänä pidempään.
Miten polttoainejärjestelmän pitäisi toimia, onko tarkoitus että konehuoneen kirkkaat letkut valuu tyhjäksi moottorin suuntaan kun pumppujen virta katkeaa?
Eikö siellä ole jotain vastapaineventtiiliä tms joka pitäis linjat täynnä?
Pumpuissa kumminkin pitäis olla jonkinlainen taka-isku
Jotenkin tuntu erikoiselta kun aine valahtaa linjasta muutamassa sekunnissa sen jälkeen kun sähköpumput sammuu.
Miten polttoainejärjestelmän pitäisi toimia, onko tarkoitus että konehuoneen kirkkaat letkut valuu tyhjäksi moottorin suuntaan kun pumppujen virta katkeaa?
Eikö siellä ole jotain vastapaineventtiiliä tms joka pitäis linjat täynnä?
Pumpuissa kumminkin pitäis olla jonkinlainen taka-isku
Jotenkin tuntu erikoiselta kun aine valahtaa linjasta muutamassa sekunnissa sen jälkeen kun sähköpumput sammuu.
Ei sen pitäisi voida sieltä mihinkään valahtaa, täytyy saada ilmaa jostain? Onkohan ne putket oikeinpäin suodattimella, (saakokaan väärin,) jääkö johonkin ilmataskua?
Siirtopaineiden kuristin/takaiskuventtiili on osassa nr.11. Osa nr.8 on lämpötilaventtiili, joka ohjaa paluuvirtauksen joko tuon jäähdyttimen kautta tai suoraan tankkiin.
E39 530dA -02 M-Sport E53 X5 3.0dA -06 Sport * Vikakoodien lukua ja koodausta Oulussa * Diesel läppäoperaatioita ja muita puukotuksia. Nyt myös peräpukamien hirttoa ja kierukan asennuksia.
Jatkampas tähän samaan ketjuun.
Autona 530dA -01 johon tankin pumppu vaihdettu n. vuosi sitten.
Ongelmana itsellänikin että välillä joutuu sahaamaan pitkään, että käynnistyy. Koodit luin ja sain: 2550 raili paine alhainen startatessa? Myös 4704 vikakoodi ilmaantui kertaalleen, olikohan esi siirtopaineen valvonta tms.?
Kirkkaissa letkuissa suodattimelta näkyy startatessa kuplia ja juuri samanlaista tyhjäksi valahtamista tapahtuu myös kuin hempp2_
En nähnyt tuota kuvaa, enkä oikeen tiedä mistä venttiilistä puhutaan.
Kuskin penkin alla oleva pumppu pitää aika erikoista ääntä kun virrat laittaa päälle. Voiko tankinpumppu hörsiä ilmaa jostakin ja aiheuttaa tämän äänen myös siirtopumpulle?
Jatketaas nyt samaan ketjuun omatkin ongelmat. Itsellä 530d - 99 ja oireita ruvennut tulemaan urakalla.
Auto ei kiihdy juurikaan yli 3000rpm jos pa-suodattimen päällä oleva paineanturi on kiinni. Anturin johdon irroittamalla dde valo jää palamaan, mutta tämän jälkeen auto kiertää, kiihtyy ja toimii muutenkin normaalisti. Joten joko anturi on ilmeisesti sökö tai siirtopainetta ei jostain syystä ole tarpeeksi.
Vaihdoin penkin alle siirtopumpun käytettyyn toimivana edellisestä m57sta irroittamaani pumppuun. - > ei vaikutusta. Siirtopumppua vaihtaessa huomasin että letkut oli oikeestaan täysin tyhjät, eli jostain syystä polttoaine pääsee karkaamaan takaisin tankkiin. Tästä huolimatta auto on lähtenyt moitteetta käyntiin, kunnes äskettäin paikallisen huoltoaseman pihassa joutui autoa starttaamaan pariin kertaan mutta kolmannella yrittämällä kun pidin virtoja hieman pidemmän aikaa päällä käynnistyi taas normaalisti. Lähdin ajamaan ja muutaman kilometrin päästä liikennevaloista lähdettyäni 2 vaihteella pintakaasulla kiihdyttäessä auto nykäisi ja sammui. Virrat pois ja starttaus ja taas toimi moitteetta. Vikakoodeja ja livedataa pitäisi alkaa lukemaan seuraavaksi mutta ottaisin mielelläni vinkkejä vastaan jo nyt jos muilla on sattunut olemaan vastaavia oireyhtymiä. Auton sammutettua jää kp pumpun tienoilta kuulumaan pieni suhina.
Tuota noin, entinen omistaja vaihtanu tuon tankin pumpun mutta asennus tai irroitus vaiheessaon särjetty koho mikä näyttää polttoaine määrän mittariin, onkohan minkälainen homma uusia?
Edittiä.
Purin pois sen kannen missä koho sijaitsee ja nostelin vähän niitä pinnejä mitkä hiuttaa siine ite kohossa kiinni olevaa levyä, nyt pelittää.
Comment