Originally posted by juster
View Post
Announcement
Collapse
No announcement yet.
E46 330Ia, turbiinissako vikaa?? alavääntö kadoksissa?#KORJATTU#!
Collapse
X
-
ei nyt liity varsinaisesti aiheeseen mutta mulla on pienellä koneella oleva tomaatti. Oon käsittänyt että DS asennolla ei tee hyvää laatikolle ajaa pitkää matkaa-> luistaa kokoajan . tulee vain ajettua paljon tuolla S asennolla siitä syystä et tämmösessa kaasumoottorissa se vääntö mitä nyt sattuu olemaan niin on vasta korkeilla kierroksilla ja sehän ei 5 vaihdetta koskaan käytä.
Toisen auton hinaaminen rasittanee kans enemmän koska luistaa kokoajan. Jouduin vain kaverin auton hinaamaan ~60km päähän ja alko vähän huolestuttamaan kun pakko 3 vaihteella joutu vedättämään koko matkan.
järkevin käyttää siis yleisesti D asentoa? SD kuluttaa turbiinia? se oli kysymys.E70 X5 4.8i
ex: E46 325Ci
Comment
-
-
Originally posted by Hemi View PostEli se tosiaan ei lukitu. Se mistä tämä johtuu on 99.9%:n varmuudella jossain muualla kuin laatikossa/turbiinissa.
Eli tyypillisin tämän ongelman aiheuttaja on vierintäkehältään alikokoinen rengastus tai vierintäkehältään sekarengastus.
Jos tämä asia ihan varmasti on kunnossa, voi myös poikkeuksellisen suuri vierintävastus aiheuttaa ko.ongelman, varsinkin yhdistettynä pieneen imu/alipainevuotoo koneessa. Myös esim väärä moottorin lämpötieto tekee tämän.
Eli mikäli laatikko nyt muuten toimii ok, odottaisin ensin sen aikaa että saat alle kesärenkaat ja käy sen jälkeen nollauttamassa laatikon mukautumat.
Jos ongelma ei tällä poistu, kannattaa vasta sitten lähteä miettimään
b-vaihtoehtoja. Se turbiinin ja/tai laatikon vaihto on se viimeisin vaihtoehto, ei suinkaan ensimmäinen.
Hemi. Kuten todettu, niin tässä tapauksessa kyseessä ei ole rengasongelma. Alla on neljä tasalaatuista, samanmallista ja oikeankokoista rengasta. Ongelmahan alkoi jo viime syksynä, juuri ennen talvirengaskautta. Tuolloin huollon yhteydessä mainitsin asiasta ja laatikon mukautumat nollattiin. Se ei kuitenkaan muuttanut ainakaan silloin tilannetta miksikään. Sitten tuli liukkaat ja lumet ja annoin asian olla, kunnnes nyt taas otin sen projektiksi. Tämän takia en jaksa oikeen uskoa, että kesärenkaiden odottaminen jeesaisi mitään. Mitä tulee muihin mahdollisiin ongelman aiheuttajiin moottoripuolella (imuvuodot / lämpötilatieto jne.) Olisiko paras tapa sulkea nuo pois katsomalla antaako softa käskyn lukita turbiini? Maallikkona ajattelen, että jos käsky tulee, mutta mitään ei tapahdu, niin silloin voisi vian aikuisten oikeasti paikallistaa tuohon turbiiniin??
Edit: Paljonko tässä muuten kuuluisi olla kierrokset tuossa 100 km/h:n nopeudessa, oletuksena että turbiini on lukossa?Last edited by fastandfurious; 10-03-2010, 22:11.
Comment
-
-
Osittain lukittuva turbiini ei muuten tarkoita missään nimessä sitä, että sitä luistatettaisiin pitkiä aikoja. Kyse on vain siitä, että turbiini voidaan lukita pehmeästi myös veto päällä. Eli käytännössä turbiini on aina joko auki tai kiinni myös näissä, lukituspaine vaan nostetaan hitaammin mukavuussyistä.325i -08
i3 REx -17
M5 -98 Imolarot
535i -90 N/A project (maatumassa)
Ex. 318ti -97, 316ti -02, 540iAT -96, 540i -99, 328i -97, 730i -93 V8, 540iAT -99 1/3, 530DA -01, 320iT -06, 535DA -05
Comment
-
-
Originally posted by fastandfurious View PostMaallikkona ajattelen, että jos käsky tulee, mutta mitään ei tapahdu, niin silloin voisi vian aikuisten oikeasti paikallistaa tuohon turbiiniin??E39 530dA -02 M-Sport
E53 X5 3.0dA -06 Sport
* Vikakoodien lukua ja koodausta Oulussa * Diesel läppäoperaatioita ja muita puukotuksia.
Nyt myös peräpukamien hirttoa ja kierukan asennuksia.
Comment
-
-
Originally posted by juster View PostLaskin nopeasti 5. vaihteen välityksellä 0,74, perävälityksellä 3,38 ja 225/45–17 renkaalla (330 I:n vakiokoko) 100 km/h nopeudella moottorin pyörintänopeus olisi n. 2100 r/min.
M54B30 moottoreiden perässä oleva automaattien turbiini toimii eri tavalla kuin pienemmällä moottoreilla olevilla mutta muuten samalla vaihteistolla olevissa bemareissa. Turbiini on vaiheittain lukkiutuva, ja sen osittainen tai kokonaan lukittuminen riippuu paljon muustakin kuin ajonopeudesta. Turbiini voi olla kokonaan lukkiutuneena ylämäessä 50 km/h nopeudessa, mutta ei välttämättä esim. siinä 100 km/h nopeudessa.
Kait sen kuitenkin tulisi lukittua 100km/h ajettaessa tasaisella valtatiellä? Nyt kun olen osannut seurata turbiinin toimintaa, en havaitse sen lukittuvan missään tilanetteessa. Vaan kaasulla pystyy nostamaan kierroksia vaivattomasti. Poislukien tietysti tuo aloitusviestissä kuvattu kierrostennotkahdustilanne, joka ilmenee n. 90+ km/h:ta ajettaessa.Last edited by fastandfurious; 10-03-2010, 22:18.
Comment
-
-
Originally posted by Hemi View PostPeränvälityksillä ja renkailla ei ole merkitystä kierrosluvun ja nopeuden väliseen mittarinäyttämään josta tässä nyt oli kyse.
Comment
-
-
Originally posted by fastandfurious View PostKait sen kuitenkin tulisi lukittua 100km/h ajettaessa tasaisella valtatiellä? Nyt kun olen osannut seurata turbiinin toimintaa, en havaitse sen lukittuvan missään tilanetteessa.
Comment
-
-
Minun autossa ei ole varmaan myöskään turbiini lukittunut oikein koko omistusaikana. Hankittaessa oli 218tkm ja nyt 256tkm mittarissa. Laatikon käytös ei ole muuttunut mihinkään tuona aikana. Turbiini lukittuu varmasti vajaassa 2500rpm, kun vauhtia on motarilla 120km/h ja yli. Sen tuntee kun ikäänkuin menisi kuudes vaihde päälle ja kierrokset jämähtää kiihdyttäessä hetkeksi ed. kierroslukuun. Tuota ennen kierroslukumittaria voi heilutella varpaan kärjellä.
Jos ajan mittarin mukaan tasan 100km/h, niin kierrokset on n. 1800, mutta nousee siitä herkästi yli 2000 jos tulee mäkeä. 110km/h kiekat n. 2100. Koskaan ei ole mitään vikavaloja tullut (kop kop) edes täyskaasukiihdytyksissä. Renkaat ovat mulla tehtaan suosituskokoa.ex E91 320d käsiaskilla
ex E46 330dat
japski
ranu
ex E30 316i 4d
Comment
-
-
Niin, tämä turbiinin lukitus kyllä vaivas muakin kun viime vuoden lopulla monen monen vuoden jälkeen laitoin automaattivaihteisen bemarin.
Nyt tuleekin kysymys johon en ole vielä saanut 100% varmuutta eli mikä on alkupään ja loppupään e39/e46 bensasteppilootien oikeat turbiinin lukituskohdat?
Oma napsautaa esim kolmosen/nelosen pikkasen alle 2500 ja yleensä vitosella menee oli D-asennossa tai steppivalinnalla satasen korvilla tai vähän päälle.
Kierrokset on mittarisatasella noin 2000r/min ja näyttötaulujen mukaan sovitettuna ns todelliseen sataseen lähellä 2100r/min.
Ennen faceliftausta taidettiin käyttää harvempia perävälityksiä ja sitä kautta alle 2000r/min kiekkoja satasessa?!
Niin, onkos nämä turbiinit nyt samat 2,5 ja 3,0 koneisissa? Turbiinin stall speedit samat, lukitukset??? Vaihteisto ymmärääkseni mekaanisesti pilkulleen sama paitsi turbiini?
Lisädataa kiitosG30 M-sportilla ja häkäpönttö ym ADHD bluu vehkeillä
Comment
-
-
Originally posted by juster View PostMatematiikan taito ei taida kuulua perusvahvuuksiin. Voimansiirron kokonaisvälitys ja (alkuperäisen) rengaskoon vierintäkehä määrittää nimenomaan moottorin kierrosluvun ja nopeusmittarin näyttämän välisen suhteen.
Eli muuttuuko mittarin näyttämä kierrosluku suhteessa mittarin näyttämään nopeuslukemaan, oli alla minkäkokoiset renkaat tahansa?
Toki todellinen ajonopeus muuttuu suhteessa kierrosluvun mittarinäyttämään, mutta mittarinäyttämien välillä ei.
Comment
-
-
Originally posted by Smistik View PostMinun autossa ei ole varmaan myöskään turbiini lukittunut oikein koko omistusaikana. Hankittaessa oli 218tkm ja nyt 256tkm mittarissa. Laatikon käytös ei ole muuttunut mihinkään tuona aikana. Turbiini lukittuu varmasti vajaassa 2500rpm, kun vauhtia on motarilla 120km/h ja yli. Sen tuntee kun ikäänkuin menisi kuudes vaihde päälle ja kierrokset jämähtää kiihdyttäessä hetkeksi ed. kierroslukuun. Tuota ennen kierroslukumittaria voi heilutella varpaan kärjellä.
Jos ajan mittarin mukaan tasan 100km/h, niin kierrokset on n. 1800, mutta nousee siitä herkästi yli 2000 jos tulee mäkeä. 110km/h kiekat n. 2100. Koskaan ei ole mitään vikavaloja tullut (kop kop) edes täyskaasukiihdytyksissä. Renkaat ovat mulla tehtaan suosituskokoa.
Edit: Jos Tampereen seudulla on joku INPA:n omaava ja automaatin sielunelämästä ymmärtävä, voi privaan ilmoittautua ja tarjota kohtuuhintaista palvelua? Katsottas käskeekö softa lukitsemaan sitä turbiinia. Silläkään ei taida nähdä, että lukitseeko se sitä yhtään?Last edited by fastandfurious; 11-03-2010, 18:35.
Comment
-
-
Kyllä siellä muistaakseni sisääntuloakselin nopeusmittaus on, että pitäisi nähdä luisto/lukitus sen lisäksi että erillinen aktivoinnin merkki on olemassa.325i -08
i3 REx -17
M5 -98 Imolarot
535i -90 N/A project (maatumassa)
Ex. 318ti -97, 316ti -02, 540iAT -96, 540i -99, 328i -97, 730i -93 V8, 540iAT -99 1/3, 530DA -01, 320iT -06, 535DA -05
Comment
-
-
Originally posted by Hemi View PostMietippä tämäkin asia vielä kerran uudelleen, herra "matemaatikko".
Eli muuttuuko mittarin näyttämä kierrosluku suhteessa mittarin näyttämään nopeuslukemaan, oli alla minkäkokoiset renkaat tahansa?
Toki todellinen ajonopeus muuttuu suhteessa kierrosluvun mittarinäyttämään, mutta mittarinäyttämien välillä ei.
Comment
-
-
Kävin tuossa etsimässä imuvuotoja. Haitaputki irti, ei mitään. Sit otin irti sen koneen päällä olevan suojamuovin; siellä alla oleva pitkä letku myös vaikutti ehjältä. :think Päälle suihkuttelin starttipilottia ympäriinsä, ja ei muutosta käyntiin. Ei oikeen muuta, tule mieleen missä vikaa vois olla?
Voisko joku 330Ia:n omaava kertoa, paljonko teillä on kierrokset tasaisella 100 Km/h ajettaessa? Ei tekis mieli turhaan tota laatikkoa alkaa irrottamaan.
Comment
-
Comment