Announcement

Collapse
No announcement yet.

E46 alatukivarsien erot / tunnistusta

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • fastandfurious
    Bimmer Enthusiast
    • Jan 2004
    • 1731
    • Tampesteri

    E46 alatukivarsien erot / tunnistusta

    Moro!

    Pomppas leimalla tänään tuo E46:nen Repsikan puolen alatukivarren sisempi pallonivel on väljä. Pystyykö sen pelkän pallonivelen vaihtamaan, vai meneekö koko alatukivarsi vaihtoon? Toinen juttu, onko tuossa joku eri alatukivarsi (kallis) kun autossa on M-sport alusta tehtaalta? Ja kolmanneksi, saako jostain muualta kun marmorilta edullisesti OEM laatuista tavaraa tähän huoleen?

    Kiitos taas.

    EDIT: Korjattu otsikkoa nykyongelman suuntaan. Varsien tunnistus enään epäselvää.
    Last edited by fastandfurious; 04-06-2010, 21:06.
    ---------------------------------------------------
    E91 325d M-Sport
    ex. E36 320 coupe -97, E46 320 sedan -99, Audi A3 2,0 Fsi -04,
    E46 330iA-02, Skoda Octavia RS -07, z3 roadster 1.9 -98
  • ///Jone
    Bimmer Enthusiast
    • Oct 2009
    • 1281
    • HKI

    #2
    Osa nr. 31122282121 191€/kpl . http://eshop.original-teile.de/ tuolla olevan M-sport alustaseen alkuperäiset tukivarret.

    Samalla kannattaa vaihtaa tukivarren takimmaiset puslat powerflexeihin, tai ainakin uusiin jossei jo vaihdettu.
    ______________________
    Nykyinen:
    Model 3

    BMW:t vuodesta 2009:
    i3s, G30 530e M-sport, F20 120d M-sport, 2xE36 M-sport ja M-technic, sekä E46 318i

    Comment

    • fastandfurious
      Bimmer Enthusiast
      • Jan 2004
      • 1731
      • Tampesteri

      #3
      Originally posted by ///Jone View Post
      Osa nr. 31122282121 191€/kpl . http://eshop.original-teile.de/ tuolla olevan M-sport alustaseen alkuperäiset tukivarret.

      Samalla kannattaa vaihtaa tukivarren takimmaiset puslat powerflexeihin, tai ainakin uusiin jossei jo vaihdettu.
      Kiitos tästä. Tuleeko nyt tulkita, että pelkkää sitä niveltä ei saa uusittua? Varsinaisessa tukivarressahan ei ole mitään vikaa.:think
      ---------------------------------------------------
      E91 325d M-Sport
      ex. E36 320 coupe -97, E46 320 sedan -99, Audi A3 2,0 Fsi -04,
      E46 330iA-02, Skoda Octavia RS -07, z3 roadster 1.9 -98

      Comment

      • hartge e46
        BTCF Member
        • Aug 2006
        • 777
        • e-pohjanmaa

        #4
        koko varsi vaihtoon, selvität vaan onko autos m-sport 1 vai 2 alusta... muistaakseni m-sport1 käy myös normaali varsi mutta m-sport2 pitää olla omansa..
        z3 coupe
        Pari tojotaa
        ex.e36 wompatti alpinweissIII
        ex.e46 titansilber x2
        ex."//HARTGE E46"

        Comment

        • fraatti
          Bimmer Enthusiast
          • Oct 2002
          • 4595
          • Tampere

          #5
          Originally posted by ///Jone View Post
          Samalla kannattaa vaihtaa tukivarren takimmaiset puslat powerflexeihin, tai ainakin uusiin jossei jo vaihdettu.

          Itselle tuli meylen hd versiot tukivarsiksi jossa on vaihdettavat pallonivelet.. mikäli nuo sisäpäänpuslat vaihdat joksikin muuksi kuin alkuperäiseksi, ole henkisesti valmis kasvaneeseen rengasmeluun. Itse laittaisin näin jälkikäteen omaanikin normipuslan rengasmelun kuulleena.

          esim tuossa stooria meylen tukivarsien asennuksesta.


          Niin ja vakio tukivarteen pelkkää palloniveltä ei voi vaihtaa..

          Tuolta ihmettelemään oikeaa tukivartta:
          F11 535dX LCI
          Vikadiagnostikkaa ja sekalaista ropaamista Tampereen kupeessa...

          Comment

          • fastandfurious
            Bimmer Enthusiast
            • Jan 2004
            • 1731
            • Tampesteri

            #6
            Nyt tarvisin alatukivarsi-experttien neuvoja oikean tukivarren metsästämiseksi?

            Eli on epäselvyyttä kumpi on oikea varsi autooni

            Merkkiliikkeen varaosajärjestelmän mukaan autossa ei ole M-Sport alustaa, ja siten normaali alatukivarsi tulisi kysymykseen. Olen kuitenkin ollut aina siinä uskossa, että autossa on tehtaan urheilualusta ja auton korkeus kertoisi tämän puolesta myös. 100% varmaa on, että alla on alkuperäiset kilkkeet. Tunkkasin auton ylös ja koitin etsiä varresta osanumeroa, mutta eihän siinä tietysti ollut sellaista! Netti ETK:sta ei nää mitä eroa näillä kahdella eri varrella on?

            Otin pari räpsyä varresta, kertooko näiden ulkonäkö kellekään, kumpi varsi on kyseessä? Varressa vain merkintä "cdp AT 17, R 718"

            M-Sport 31122282122 vai Normaali 31126777852

            Ei viittis väärää tilata!
            Attached Files
            ---------------------------------------------------
            E91 325d M-Sport
            ex. E36 320 coupe -97, E46 320 sedan -99, Audi A3 2,0 Fsi -04,
            E46 330iA-02, Skoda Octavia RS -07, z3 roadster 1.9 -98

            Comment

            • NokiLeka
              Bimmer Enthusiast
              • May 2006
              • 2341
              • Eurajoki

              #7
              Jos olet molemmat tilaamassa, niin varmanpäälle voisi pelata M-sportin varsilla. Niissä ei suurta eroa ole, nähtävästi pallonivelen kulma on M-sportissa erilainen ja pieni pituusero voi olla. Mutta huoletta voi alle laittaa vaikka siellä ei sellaisia alunperin olisikaan ollut.

              Noissa varsissa on tullut muutos jossain vaiheessa 01-02, jolloin M-sport alustaisiin on tullut nuo M-sport varret. Itsellä on -00 mallin pirssi, jossa on ollut tehtaan sportalusta, mutta alatukivarret ovat olleet samanlaiset kuin vakiossakin. Eli varaosaluettelo ei tunne -00 mallin autoon kuin yhdenlaiset alatukivarret, alustasta riippumatta.

              Omassa on tällä hetkellä M-sportin varret, kun koitin niilläkin hakea parannusta Camber-kulmiin madalletulla alustalla. Eli ei ole mitään estettä miksei sinne voisi M-sportin varsia laittaa.

              edittiä: Mittaa kallistuksenvakaajan paksuus, jos se on 23mm niin vakioalusta ja jos se on 24mm niin sporttialusta (S226A) tai M-sport II alusta (S338A).
              Last edited by NokiLeka; 04-06-2010, 11:38.
              "I do everything my Rice Crispies tell me to"

              Comment

              • fastandfurious
                Bimmer Enthusiast
                • Jan 2004
                • 1731
                • Tampesteri

                #8
                Originally posted by NokiLeka View Post
                Jos olet molemmat tilaamassa, niin varmanpäälle voisi pelata M-sportin varsilla. Niissä ei suurta eroa ole, nähtävästi pallonivelen kulma on M-sportissa erilainen ja pieni pituusero voi olla. Mutta huoletta voi alle laittaa vaikka siellä ei sellaisia alunperin olisikaan ollut.

                Noissa varsissa on tullut muutos jossain vaiheessa 01-02, jolloin M-sport alustaisiin on tullut nuo M-sport varret. Itsellä on -00 mallin pirssi, jossa on ollut tehtaan sportalusta, mutta alatukivarret ovat olleet samanlaiset kuin vakiossakin. Eli varaosaluettelo ei tunne -00 mallin autoon kuin yhdenlaiset alatukivarret, alustasta riippumatta.

                Omassa on tällä hetkellä M-sportin varret, kun koitin niilläkin hakea parannusta Camber-kulmiin madalletulla alustalla. Eli ei ole mitään estettä miksei sinne voisi M-sportin varsia laittaa.

                edittiä: Mittaa kallistuksenvakaajan paksuus, jos se on 23mm niin vakioalusta ja jos se on 24mm niin sporttialusta (S226A) tai M-sport II alusta (S338A).
                Ajattelin nyt pihistellä tässä kohtaa ja vaihtaa vain tämän väljän. Toinen puoli kun on edeleen kuin uusi. Ja joo, tiedetään että sekin menee kohta, mutta vaihdetaan se vasta sitten. Tämän takia täytyisi saada vastaava uusi sinne, kuin on vanha vasemmalla puolella.

                Kiitos tuosta vinkistä, että mitataan kallistuksenvakaajan paksuus. Tuleeko 24mm vakaajalla varustettuun autoon jokatapauksessa nuo M-Sport varret, vaikka olisikin tuo sporttialusta (S226A)? Vai mitä eroa on S226A:lla ja S338A:lla?


                EDIT: Korjattu otsikkoa nykyongelman suuntaan. Varsien tunnistus enään epäselvää.
                Last edited by fastandfurious; 04-06-2010, 21:06.
                ---------------------------------------------------
                E91 325d M-Sport
                ex. E36 320 coupe -97, E46 320 sedan -99, Audi A3 2,0 Fsi -04,
                E46 330iA-02, Skoda Octavia RS -07, z3 roadster 1.9 -98

                Comment

                • racing02
                  BTCF Member
                  • Nov 2004
                  • 2027
                  • Riihimäki

                  #9
                  Postasin joskus tuonne yhteen tukivarsitopikkiin kuvia M-sportin varsista. Voi olla kyllä vaikea nähdä ero kun varret on kiinni autossa.

                  Comment

                  • petrolhead
                    Moderator
                    • Feb 2004
                    • 13793
                    • Hyvinkää

                    #10
                    Sopii otsikon alle vaikka tästä nyt ei ilmeisesti keskusteltukaan..

                    Kun vaihdoin Meylen HD-varsiin niin huomasin että camberista oli hävinnyt luokkaa 10 minuuttia/puoli ja haritus oli lisääntynyt parikymppiä/puoli. Eli niiden täytyy olla sen millinmiljoonasosan verran lyhyemmät kuin orkkikset.

                    Ihan sillä että tietää muutkin käydä suuntaamassa pyörät kun vaihtaa nuo. Noi laittaisin molemmin puolin samalla kertaa niin on samanlaiset oik ja vas. No , jos ajo on Siwaan ja takaisin niin eipä tuolla ole merkitystä.

                    Anyway kerkesin hukkaamaan kumien sisäsyrjistä pinnan kun en hokannut säätää heti kulmia.

                    -Jarno O
                    2015 VW Crafter
                    1984 BMW 316
                    2009 Kawasaki Ninja 250RRR
                    petrolheadin hölmöilyjä juutubessa.
                    "Weight is the car designer's enemy. It works against you in every aspect of the design".

                    Comment

                    • fastandfurious
                      Bimmer Enthusiast
                      • Jan 2004
                      • 1731
                      • Tampesteri

                      #11
                      Originally posted by racing02 View Post
                      Postasin joskus tuonne yhteen tukivarsitopikkiin kuvia M-sportin varsista. Voi olla kyllä vaikea nähdä ero kun varret on kiinni autossa.

                      http://www.btcf.fi/forum/showthread....ukivar*&page=4
                      Kiitos! Tsekkailin kuvat, ja vaikea noist on nähdä tosiaan mitään, oletuksena että itselläni olisi normaalivarret?! Kuviahan täysin varmoista normaalivarsista en olekaan nähnyt. Tuo merkintäkin oli MELKEIN sama. Omassa varressa lukee cdp AT 17, kun taas tuolla kuvissa olevassa varressa cdp AT 20? Liekö merkityksetön tieto...?

                      Onko nyt niin, että tätä varsi hommaa ei vaan voi varmaksi tietää?
                      Last edited by fastandfurious; 05-06-2010, 20:22.
                      ---------------------------------------------------
                      E91 325d M-Sport
                      ex. E36 320 coupe -97, E46 320 sedan -99, Audi A3 2,0 Fsi -04,
                      E46 330iA-02, Skoda Octavia RS -07, z3 roadster 1.9 -98

                      Comment

                      • racing02
                        BTCF Member
                        • Nov 2004
                        • 2027
                        • Riihimäki

                        #12
                        Eipä noista merkinnöistä tiedä. Jos pystyisit mittaamaan tuon alapallon kulman / taitteen varressa ja voisit varmuudella todeta että sulla on enemmän kulmaa kuin kuvassa. Se olisi selvä varmistus. Pystyisiköhän vastaavan kuvan ottamaan autossa paikallaan? Kuvia olisi sitten helpompi verrata. Oletus siis on että M-sport varsi olisi suorempi.

                        Comment

                        • Antsah
                          Bimmer Enthusiast
                          • Mar 2009
                          • 1776
                          • Oulu

                          #13
                          Itsellä näkyi vanhoissa varsissa olevan tuo cdp AT 17 merkintä ja auto on ilman m-sport alustaa tehtaalta lähtenyt.

                          Comment

                          • jsk
                            Bimmer Rookie
                            • Jul 2007
                            • 40
                            • Haapajärvi

                            #14
                            e46 pallonivel

                            Kuuluuko nuiden ulompien alapallonivelten joustaa yhtään? Ku molemmilla puolilla antaa hivenen periksi ku sorkkaraudan kans väänteli.

                            Comment

                            • Dani
                              Bimmer Enthusiast
                              • Mar 2007
                              • 3847
                              • Espoo

                              #15
                              Mulla on tämmönen tarra etualatukivarressa:
                              sigpic
                              Shöyroom: BMW E46 330i Touring M-Sport II '02 - Stahlgrau Metallic #400

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎