Announcement

Collapse
No announcement yet.

Autoa ostamassa (E46)

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • ka00z
    Bimmer Enthusiast
    • Jan 2006
    • 1805
    • Varsinais-Suomi

    #16
    Ja seuraavaksi voidaan kysyä miksi ostaa 330i kun kesällä voi ajaa prätkälläkin jne.jne.

    Ja kyllä, tottakai matka-ajossa nuo erot ovat minimaaliset. Ei täällä Varsinaisessa Suomessa kuitenkaan niin hirveästi pelkkiä landesiivuja tule ajeltua :think
    W124 voll, markalla pidemmälle

    Comment

    • _Wraith_
      Bimmer Rookie
      • Apr 2010
      • 156
      • Oulu

      #17
      Itellä ollu alla nyt 2kpl E46:sia ja molemmat M43 koneella ja mitään vikaa ei konepuolella kummassakaan. Nestevuotoja sit molemmissa senki edestä Eli syyläri ja kusipoika molemmista ruikkinu nesteitä eli ei kauheen paljon plussaa näistä. Tuo 318:n versio M43:sta oli jopa ihan pirteän oloinen. Kulutus molemmissa todella maltillinen. Ja tokihan tuo kone kannattaa valita juurikin ajotarpeen mukaan eli matka-ajossa automaagiloota ja kutoskone ja matkanteko on jo aika leppoisaa. Kaupunkiajossa en paljoa kutoskoneella juhlisi pidemmän päälle. Myös nuo sähköikkunat näyttää olevan vähän mallia "vaatii voitelua", etteivät hajota sitä nostomekanismia.
      Vikakoodinlukua Oulun alueella E- ja F-sarjalaisiin
      -14 Volvo V60 Plug-in Hybrid
      EX -10 E70 X5
      EX -12 MB W212 E300 Bluetec Hybrid
      EX -13 F25 X3
      EX -12 F11 520D
      EX -05 E53 X5
      EX -06 E61 520D
      EX -04 E60 525iA
      EX -04 MB C180 KOMPRESSOR
      EX -02 E46 316
      EX -98 E46 318

      Comment

      • naukkis
        Bimmer Enthusiast
        • Nov 2004
        • 1222
        • Jyväskylä

        #18
        Originally posted by _Wraith_ View Post
        Kaupunkiajossa en paljoa kutoskoneella juhlisi pidemmän päälle.
        Nimenomaan kaupunkiajossa kuutonen on nelosta parempi, vetää tärinöittä puhtaasti heti tyhjäkäynniltä ylöspäin. Eli sillä kuutosella voi kaupunkiajelussa ajella paljon alhaisemmalla kierroalueella kuin neloskoneisilla jonka myötä kulutuksissakaan ei ainakaan omalla kohdalla ole mitään eroa, ne EU-normikulutustestit tehdään neloskoneisilla sellaisella jyrinällä pienillä kierroksilla vedättämällä ettei niillä ole normaalikäyttöön mitään referenssiä.

        Ajo-ominaisuuksissahan sitten neloskoneinen vie 100-0 kuutoskoneisia eli kolmesatkuun pitkä ja painava kuutonen keulalla tekee pahasti hallaa mutta käyttöautossa kuitenkin kuutonen ehdottomasti mukavampi vaihtoehto ainakin omaan makuun.

        Comment

        • rizzo
          Bimmer Enthusiast
          • Jun 2007
          • 5418
          • Oulu

          #19
          Originally posted by naukkis View Post
          Ajo-ominaisuuksissahan sitten neloskoneinen vie 100-0 kuutoskoneisia eli kolmesatkuun pitkä ja painava kuutonen keulalla tekee pahasti hallaa mutta käyttöautossa kuitenkin kuutonen ehdottomasti mukavampi vaihtoehto ainakin omaan makuun.
          Nyt kyllä tähän vaadin vähän perusteluja! Mitä tarkoitat?

          Itse olen nyt ajellut vuorottain omalla M54B22:lla ja sitten välillä työkaverin 316:lla. Mun mielestä nimenomaan kaupungissa toi kutoskoneen ylivertaisuus korostuu, paljon mukavempi ajaa kun vääntää edes jonkin verran. Maantieajossa (jos ei ohitella) ei niinkään ole kyllä suurta eroa, 316:sta vaan puuttuu vakkari mutta ihan hyvin se jaksaa Kainuun mäkiäkin kiivetä Alusta siinä vaan on vakio ja omaan makuun kauhea, niin se vie sitä ajomukavuutta melkoisesti.

          Kulutuksista sen verran että kaupungissa noi moottorit menee about samaan, maantiellä tuo neloskone on jonkin verran taloudellisempi... mutta YLLÄTTÄVÄN vähän enemmän!

          Comment

          • naukkis
            Bimmer Enthusiast
            • Nov 2004
            • 1222
            • Jyväskylä

            #20
            Originally posted by rizzo View Post
            Nyt kyllä tähän vaadin vähän perusteluja! Mitä tarkoitat?
            Luistoissa ajellessa neloskoneiset on paljon paremmassa balanssissa kuin kuutoskoneiset, kuutonen keulalla tekee kolmesatkuista melkoisen ryhävalaan. Kolmesatkun kokoiseen autoon kuutonen olis paljon parempi vinkkelimuodossa, BMW kun haluaa perinteistä pitää kiinni niin sitä suoraa kuutosta koitetaan keventää kaikin keinoin, tuoreimmat koneet ovat nykyään magnesiumlohkoisia....

            Comment

            • rizzo
              Bimmer Enthusiast
              • Jun 2007
              • 5418
              • Oulu

              #21
              Originally posted by naukkis View Post
              Luistoissa ajellessa neloskoneiset on paljon paremmassa balanssissa kuin kuutoskoneiset, kuutonen keulalla tekee kolmesatkuista melkoisen ryhävalaan. Kolmesatkun kokoiseen autoon kuutonen olis paljon parempi vinkkelimuodossa, BMW kun haluaa perinteistä pitää kiinni niin sitä suoraa kuutosta koitetaan keventää kaikin keinoin, tuoreimmat koneet ovat nykyään magnesiumlohkoisia....
              Siis haetko nyt takaa että neloskoneista autoa on parempi ajaa luisussa talvisin? Mun mielipide on edelleen se että kaikilla osa-alueilla (pl. kulutus & vakuutushinnat) kutoskone on kaikin puolin parempi

              Comment

              • Daadaa
                BTCF Member
                • Nov 2008
                • 162
                • Pohjois-Karjala,

                #22
                Itsellä olisi hakusessa e46 330d, ja nyt löytyi yksi sopivan kuuloinen vaihtoehto.

                Elikkäs 2001 330d, ajettu 210tkm. Mitäs noista alkaa tuollaisilla kilometreillä olla vaihtokunnossa? Onko tuo m57 kone kuinka kestävä? Mites alustat, edestä ainakin ilmeisesti saa remppailla, jos ei ole jo laitettu..?

                Kertokaas kaikki tieto tuollaisesta vehkeestä, kun itsellä ei aikasempaa kokemusta ole!

                Comment

                • Laku
                  Bimmer Enthusiast
                  • Apr 2007
                  • 17509
                  • Turku

                  #23
                  Originally posted by Daadaa View Post
                  Itsellä olisi hakusessa e46 330d, ja nyt löytyi yksi sopivan kuuloinen vaihtoehto.

                  Elikkäs 2001 330d, ajettu 210tkm. Mitäs noista alkaa tuollaisilla kilometreillä olla vaihtokunnossa? Onko tuo m57 kone kuinka kestävä? Mites alustat, edestä ainakin ilmeisesti saa remppailla, jos ei ole jo laitettu..?

                  Kertokaas kaikki tieto tuollaisesta vehkeestä, kun itsellä ei aikasempaa kokemusta ole!
                  Jos kilometrit ovat todelliset, on motti vasta sisäänajettu, kunhan öljyt ja suodattimet on vaihdettu säännöllisesti. Alustan osat uusittava tod.näköisesti, jos ei ole jo niin tehty. Katso auton yleiskuntoa. Mitään syytä ei ole pelätä, jos se on hyvä!
                  Näillä mennään:
                  - BMW E81 118i since 2017
                  - BMW F11 535d m-sport (käyttöautona) since 2016
                  - BMW E31 850Csi (kesäharrasteena) since 2011
                  - BMW E31 850i (kesäharrasteena) since 2009
                  - BMW E24 635Csi (odottaa museointia) since 1998


                  Vanha suomalainen sanonta: "Se koira älähtää, mihin kalikka kalahtaa!"

                  Comment

                  • Daadaa
                    BTCF Member
                    • Nov 2008
                    • 162
                    • Pohjois-Karjala,

                    #24
                    Joo elikkä tästä oli kyse http://www.nettiauto.com/bmw/330/4622326

                    Huoltokirja pitäisi kaiketikkin olla, mutta eihän niistä voi ikinä olla varma, että pitääkö paikkaansa. Täytyy varmaankin viikolla lähteä katsomaan, yleiskunto jo tosiaankin kertoo varmasti paljon. Mutta minkäslaista kulumaa penkeissä ym. tuon verran ajetuissa yleensäkkään sitten on? Itsellä kun ei kokemusta tosiaankaan noin uudesta/"vähän" ajetusta ole.

                    Comment

                    • N42fun
                      Bimmer Rookie
                      • Aug 2009
                      • 60
                      • Uusimaa

                      #25
                      Originally posted by rizzo View Post
                      Siis haetko nyt takaa että neloskoneista autoa on parempi ajaa luisussa talvisin? Mun mielipide on edelleen se että kaikilla osa-alueilla (pl. kulutus & vakuutushinnat) kutoskone on kaikin puolin parempi
                      Kuten sanottu, se nelonen painaa vähemmän ja tämä paino jää etu- ja taka-akselin väliin, koska kone on kaksi mukia lyhyempi. Kilpa-autojen kohdalla on tavattu sanoa, että kaikki paino etuakselin etupuolella on turhaa. No käyttöautoista puhuttaessa moottoritehosta on tietenkin enemmän iloa, kuin aivan viimeisen päälle olevasta ajettavuudesta. Toisaalta, uusien bemarien kohdalla onkin jo päästy win-win tilanteeseen, nyt kun ahdetut neloset ovat tuleet jäädäkseen.

                      Comment

                      • Perlenbacher
                        Bimmer Enthusiast
                        • Jan 2010
                        • 1103
                        • Suomi

                        #26
                        Painojakaumahan on silti 50-50, eikö? Kutoskoneisissa on myös tehokkaammat jarrut (ainakin isommissa), järeämmät vakaajat ja paremmat varusteet kautta linjan. Näitä ei myöskään sovi unohtaa. En ole nelikutosta sisältä purkanut, mutta ainakin kolmekutosessa on isompikoneisessa myös parempi äänieristys. Samalta kuulostais myös E46. Voi olla tosin faceliftinkin tuomaa.

                        Comment

                        • N42fun
                          Bimmer Rookie
                          • Aug 2009
                          • 60
                          • Uusimaa

                          #27
                          Originally posted by Perlenbacher View Post
                          Painojakaumahan on silti 50-50, eikö? Kutoskoneisissa on myös tehokkaammat jarrut (ainakin isommissa), järeämmät vakaajat ja paremmat varusteet kautta linjan. Näitä ei myöskään sovi unohtaa. En ole nelikutosta sisältä purkanut, mutta ainakin kolmekutosessa on isompikoneisessa myös parempi äänieristys. Samalta kuulostais myös E46. Voi olla tosin faceliftinkin tuomaa.
                          50:50 painojakauma kertoo akselipainojen olevan samat. Akselivälin ulkopuolinen massa vaikuttaa ajettavuuteen, vaikka auton painojakauma olisikin 50:50. Kuutoskoneisissa on muuten ohuempi etuvakaaja, kuin esim. 316i:ssä. Takavakaaja tosin on paksumpi. Sport alustojen vakaajat ovat käytännössä saman paksuisia kaikilla moottoreilla.

                          Comment

                          • bemu2000
                            Bimmer Enthusiast
                            • Jul 2003
                            • 17799
                            • Jämsä

                            #28
                            Originally posted by naukkis View Post
                            Luistoissa ajellessa neloskoneiset on paljon paremmassa balanssissa kuin kuutoskoneiset, kuutonen keulalla tekee kolmesatkuista melkoisen ryhävalaan. Kolmesatkun kokoiseen autoon kuutonen olis paljon parempi vinkkelimuodossa, BMW kun haluaa perinteistä pitää kiinni niin sitä suoraa kuutosta koitetaan keventää kaikin keinoin, tuoreimmat koneet ovat nykyään magnesiumlohkoisia....

                            Melkeen voisin väittää että et huomaa mitään eroa ajettavuudessa, oli siellä sitten 80kg, vai 110kg painava moottori. Lisäksi perinteisesti 6 mukisissa akku on laitettu painojakauman takia peräluukkuun.
                            TA-Technix alustasarjat ja Japan Racing vanteet uudesta nettikaupasta!
                            Vanteet edullisesti
                            Nostureita ja rengaskoneita

                            Comment

                            • Perlenbacher
                              Bimmer Enthusiast
                              • Jan 2010
                              • 1103
                              • Suomi

                              #29
                              En tiedä tankojen paksuuksista (vaikuttaahan vakaajan jäykkyyteen muutkin asiat) mutta nelimukiset heilahtelevat paljon ikävämmin syheröä ajettaessa, ainakin jokainen omalle kohdalle sattunut.

                              Kannattaa ostaa auto myös ilman ilmastointia, siitäkin tulee painoa etuakselin etupuolelle toistakymmentä kiloa autossa kuin autossa. Tai mitenkä paljon nyt annetaankaan arvoa millekin asialle.

                              Tuohan nyt riippuu ihan kuskistakin, (jos nyt niin oletetaan että tästä joku ratavehkeen tekisi) joku tykkää viedä etupainosempaa ja joku takapainoisempaa vehjettä?

                              En epäilet ettetkö olisi oikeassa tuon etuakselin luona tapahtuvan painojakauman suhteen, mutta aika laiha peruste ostaa neloskoneinen?

                              Tuotahan voisi verrata siihen että dissaisi bemaria siitä että niihin saa yli 14" vanteita! Sillä esim. 13 tai 14" olisivat paljon paremmat rata-ajoon kuin jotkut 17" tuumaiset painonsa (ja muistakin) puolesta.

                              Paitsi että vanteilta vaihtamalla 3 tuumaa pienemmiksi laskee kierrosaika, toisin kuin vaihtamalla 6 mukia neljään. Ei herneitä, vaikka kärjistin vähän.

                              Comment

                              • N42fun
                                Bimmer Rookie
                                • Aug 2009
                                • 60
                                • Uusimaa

                                #30
                                Kyse oli siitä miten asiat noin niin kuin teoriassa ovat. Käytännössä näillä painoseikoilla on aika olematon merkitys, niin kuin jo itse totesit ja varsinkin kun kyseessä 3-sarja eikä mikään urheiluauto. En myöskään suosittele pienimmän moottorin hankkimista, jos tarvitsee autossaan tavallista parempaa suorituskykyä. Jarrut näissä kaikissa on mitoitettu konetehoon nähden enemmän kuin riittäviksi.
                                Last edited by N42fun; 12-03-2012, 01:25.

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎