Announcement

Collapse
No announcement yet.

Autoa ostamassa (E46)

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Antti O
    Bimmer Enthusiast
    • May 2005
    • 6936
    • N/A

    #91
    Valitse se 330i.

    Itsekin tässä etsin sopivaa 330i coupea, ei vaan ole juurikaan tarjontaa Suomessa.

    Comment

    • Mann
      Bimmer Rookie
      • Feb 2012
      • 57
      • Helsinki

      #92
      Tarjontaa ei noissa kyllä liikaa ole, nettiautossakaan ei tällä hetkellä oikeastaan yhtään sellaista, jota voisi harkita lähtevänsä katsomaan Toki hyviä yksilöitä saattaa löytyä jos laittaa sen 15 k€, mutta sillä alkaa sitten jo saamaan E90 niin jää tuon hintaiset E46 ostamatta.

      Noh odotellaan, eiköhän se tässä keväänmittaan tarjonta vielä parane...

      Comment

      • Antti O
        Bimmer Enthusiast
        • May 2005
        • 6936
        • N/A

        #93
        Jotain tämmöistä.. tulee vaan hakuineen ja veroineen sellanen hintalappu että ei ehkä kovin järkevä temppu ole. Värikään nyt ei kyllä herätä mitään tunteita.

        Comment

        • 205/65-15H
          BTCF Member
          • Mar 2008
          • 1422

          #94
          Originally posted by Mann View Post
          330 varmasti hiukan kalliimmat vakuutukset.
          Niin minäkin luulin, esim. Pohjolalla luokka nousi ainakin 6 vuotta sitten 2150cm3:n kohdalla jatkuen samana sinne kolmen litran alle.

          Nimimerkkillä 2171cm3 (M54b22)

          Kyllä tuolla 2,2-padallakin manuaaliaskin kanssa tulee toimeen jopa e39:ssä, mutta ainoa säästö tulee hankintahinnassa ja vähän veroissa. Toki pikkupatoja on enemmän tarjolla joten sitä kautta valinnanvaraa on runsaammin.

          Jos itsellä olisi valinta edessä niin painottaisin enemmän hintaa, kuntoa, kilometrejä ja varusteita kuin moottoria.
          e39 520i-01 M54B22 manual, 95-184 tkm äidillä ajossa
          e61 530Xi-08 N53B30 manual, 72-183 tkm talvi-nelikko myydään (ei esittelyä vielä missään)
          Ioniq5 AWD -22
          Leaf 40kwh -18

          Comment

          • Mann
            Bimmer Rookie
            • Feb 2012
            • 57
            • Helsinki

            #95
            Originally posted by 205/65-15H View Post
            Niin minäkin luulin, esim. Pohjolalla luokka nousi ainakin 6 vuotta sitten 2150cm3:n kohdalla jatkuen samana sinne kolmen litran alle.

            Nimimerkkillä 2171cm3 (M54b22)

            Kyllä tuolla 2,2-padallakin manuaaliaskin kanssa tulee toimeen jopa e39:ssä, mutta ainoa säästö tulee hankintahinnassa ja vähän veroissa. Toki pikkupatoja on enemmän tarjolla joten sitä kautta valinnanvaraa on runsaammin.

            Jos itsellä olisi valinta edessä niin painottaisin enemmän hintaa, kuntoa, kilometrejä ja varusteita kuin moottoria.
            Nyt kun katsoin niin lähitapiolassa näköjään menee vähän eri tavalla nuo, äkkiseltään katsottuna itselle tulis 330 (liikennevakuutus + peruskasko) 120e kalliimmaksi vuodessa kuin 325. Ei mitenkään kovin merkittävä ero

            Kyllä tuo M54B22 on varmasti järkevä moottori E46:een, eiköhän sillä muun liikenteen mukana pysy ihan ok Täytyy sellaistakin mahdollisesti harkita ellei isompi koneista sopivaa löydy millään, saisi varmasti ainakin pienemmillä kilometreillä...

            Aikaisemmin ollut E39 523i ja E36 325i coupe, joissa oli omiin tarpeisiin menohaluja ihan ok, mutta enempikin olisi tietysti saanut olla... Tuo 330i 300 Nm vääntö ainakin paperilla kuulostaa hyvältä, tiedä sitten miten tuntuu ajossa, kun en ole vielä tuollaista koittanut.

            Comment

            • kani
              Bimmer Fanatic
              • Mar 2003
              • 699
              • Espoo

              #96
              Vääntää tosi mahtavasti ja ääni on isommassa koneessa matalampi. Voimaahan näin painavissa autoissa ei tahdo koskaan liikaa olla. Kulutus on aika samalla haitarilla pienempien kanssa käytännön ajossa. Suorituskyky ja varsinkin käytännön tilanteet puoltaa isomman koneen hankintaa. Lisäksi jälleenmyyntiarvo on harvinaisemmalla isommalla koneella parempi kuin vastaavan kulutuksen pienemmillä ja yleisemmillä koneilla. Itse keskitin saksassa hakukierrokseni näiden asioiden johdosta 330 malleihin.

              Harmaita/hopeisia alkaa jo olla kans ihan liikaa. Saksasta mieluinen yksilö jossa hyvät värit ja varusteet.
              E46 330Ci cabrio + EP3 Civic Type-R

              Comment

              • Matuh
                BTCF Member
                • Apr 2013
                • 3702
                • Kouvola

                #97
                Jos sitä raaskisi luopua nykysestä muovista, niin e46 varmaankin tilalle. Pienempään moottoriin ei innostaisi vaihella vaikka kyllähän sillä 2.5 varmaan pärjää:think kaipa Se on keskitettävä haut juurikin 330 mustana ja Coupena ja Saksasta....
                E36 328i M50B30 turbo
                Skoda vRS
                Inpa löytyy vikakoodin lukuun, kyselyt privalla.
                Ncs expert, ja pienet koodauksetkin luonnistuu

                EX: E36, E34, 2xE39, 2xE46, E91

                Comment

                • 205/65-15H
                  BTCF Member
                  • Mar 2008
                  • 1422

                  #98
                  Tutkiskelin aikoinaan Teknikens Värld-lehden dynokäyriä, mitattu siis voimansiirron läpi:

                  M54b22 (e39) 165hv/198Nm
                  M54b30 (e39) 204hv/271Nm
                  M54b30 (e60) 193hv/257Nm

                  Ainakin noissa mittauksissa pikkumylly antaa renkaista lähes tehtaan ilmoittamat arvot, 3-litraisessa erot suurempia. Toki ero (2,2 vs. 3,0) on edelleen merkittävä ja vääntökäytän huippu tulee alemmilla kierroksilla. Kaikissa vääntökäyrät hyvin tasaisia koko kierrosalueella.
                  e39 520i-01 M54B22 manual, 95-184 tkm äidillä ajossa
                  e61 530Xi-08 N53B30 manual, 72-183 tkm talvi-nelikko myydään (ei esittelyä vielä missään)
                  Ioniq5 AWD -22
                  Leaf 40kwh -18

                  Comment

                  • karitammi
                    Bimmer Rookie
                    • Jun 2012
                    • 78
                    • Espoo

                    #99
                    Ehkä sellainen näkökulma, että oma 325i avo ei ainakaan ole kovinkaan pirteän tuntuinen. Ehkä juuri tuota massaa vaan on liikaa. Tuntuu, että suorituskyky on tehty suht lyhyillä välityksillä, sillä suoritusarvot on aika hyvät. Perä on i=3,15 ja se tarkoittanee jotain 3300...3400 rpm @ 120 km/h. Luulen, että 330 tai vaikka 328 olisivat tässä suhteessa "järkevämpiä". CO2 lukukaan ei taida kasvaa. Sinälläänhän hyvä cruisailuauto tuo on, voi ajella 50 km/h millä vaihteella haluaa ja nauttia I6 äänistä. Mutta jos tehoista on puute, niin min. 330 minusta. Avo on tietysti painava vaihtoehto muutenkin.

                    Comment

                    • kani
                      Bimmer Fanatic
                      • Mar 2003
                      • 699
                      • Espoo

                      Originally posted by 205/65-15H View Post
                      Tutkiskelin aikoinaan Teknikens Värld-lehden dynokäyriä, mitattu siis voimansiirron läpi:

                      M54b22 (e39) 165hv/198Nm
                      M54b30 (e39) 204hv/271Nm
                      M54b30 (e60) 193hv/257Nm

                      Ainakin noissa mittauksissa pikkumylly antaa renkaista lähes tehtaan ilmoittamat arvot, 3-litraisessa erot suurempia. Toki ero (2,2 vs. 3,0) on edelleen merkittävä ja vääntökäytän huippu tulee alemmilla kierroksilla. Kaikissa vääntökäyrät hyvin tasaisia koko kierrosalueella.
                      Omasta irtosi 226,8 hv / 340nm. Vakio 2001 e46 330 cabrio vpower bensalla EPD:n dynossa btcf dynopäivillä.
                      E46 330Ci cabrio + EP3 Civic Type-R

                      Comment

                      • ohohh
                        Bimmer Fanatic
                        • Aug 2012
                        • 268
                        • Porvoo

                        Originally posted by 205/65-15H View Post
                        Tutkiskelin aikoinaan Teknikens Värld-lehden dynokäyriä, mitattu siis voimansiirron läpi:

                        M54b22 (e39) 165hv/198Nm
                        M54b30 (e39) 204hv/271Nm
                        M54b30 (e60) 193hv/257Nm

                        Ainakin noissa mittauksissa pikkumylly antaa renkaista lähes tehtaan ilmoittamat arvot, 3-litraisessa erot suurempia. Toki ero (2,2 vs. 3,0) on edelleen merkittävä ja vääntökäytän huippu tulee alemmilla kierroksilla. Kaikissa vääntökäyrät hyvin tasaisia koko kierrosalueella.
                        Originally posted by kani View Post
                        Omasta irtosi 226,8 hv / 340nm. Vakio 2001 e46 330 cabrio vpower bensalla EPD:n dynossa btcf dynopäivillä.
                        Itseä ihmetyttää tuo yli 11hp ja 14Nm tehoero, tismalleen samoissa moteissa. Voimansiirrossa varmaan jotain eroa, mutta että noin paljon vaikuttaisi??

                        Ja itse ainakin erittäin tyytyväinen tuohon 330:seen 323 jälkeen. Tuntuu että vääntöä niin maan pirusti enemmän, ja heräilee kuitenki samaan malliin 3,5krpm jälkeen kun nuo pikkumotitkin.

                        Itsellä vielä tuo 6-lovinen malli, niin talvinopeuksissa motarilla (lue: 110km/h) pääsi ajotietokoneen mukaan jopa alle 7l/100km kulutuksiin. Nyt kesärajoituksilla vienyt vähän reilu litran enemmän (130km/h). Näissä e46 kutonenhan on ainakin ylivaihde.
                        G20 330e M-Sport '21

                        ex's

                        F30 330e M-Sport '17
                        F11 530d X-Drive M-sport '12
                        E90 330d LCI M-Sport '10 327hp / 609nm
                        E46 330Ci M-Sport II '03
                        E36 323i Coupe '97

                        Comment

                        • kani
                          Bimmer Fanatic
                          • Mar 2003
                          • 699
                          • Espoo

                          Joo, vääntö alhaalta on ihan asiallinen . Ja sen ansiosta kulutuskin pysyy kurissa kun osaa ajaa oikealla tavalla.

                          Kunnossa olevalla ja ei kunnossa olevalla koneella on iso ero. Bemarissa kun on paljon huonoja kumiosia sekä alipaineletkuissa ja tiivisteissä vanosta myöden. Saksassa kun katselin 5 autoa, oli 3:een tehty vanos-remppa aivan äskettäin.
                          E46 330Ci cabrio + EP3 Civic Type-R

                          Comment

                          • _odin
                            Bimmer Rookie
                            • Oct 2010
                            • 184
                            • Rovaniemi

                            Eikös tuon vanoksen tiivisteiden kunto selviä sillä, että tyhjäkäynnillä ei sais moottori sammua kun löysää kytkimen ylös näin ainaki itselläni oli ja jostaki täältä siitä luin:think
                            Ex Bmw 320 coupe e36 Hellrot

                            Bmw 323 m-sport e46 Cosmosschwarz

                            Comment

                            • Mann
                              Bimmer Rookie
                              • Feb 2012
                              • 57
                              • Helsinki

                              Menossa pääsisäisenä ainakin yhtä E46 330Ci katsomaan niin onko mahdollinen DISA-vika tai vanoksen tiivisteiden huono kunto helposti havaittavissa koeajolla tai koneen käyntiä kuuntelemalla?

                              Aiheuttaako tuollaiset viat ongelmia katsastuksessa eli jos auto juuri leimattu niin tukeeko yhtään sitä että olisivat kunnossa?

                              Millä kilometreillä tuo DISA tulee yleensä tiensä päähän? Jos autolla ajettu vähän alle 200tkm eikä tietoa DISA:n vaihdosta niin onko syytä laittaa samantien vaihtoon vaikka ei mitään oireita viallisuudesta olisikaan? Onko oikeasti tiedossa paljon tapauksia, jossa hajoaminen aiheuttanu suurta tuhoo moottorissa?

                              Olihan tossa kysymyksiä mutta nää nyt mietityttää aika paljon kun ei oo tästä koneesta yhtään kokemusta

                              Comment

                              • Warra
                                Bimmer Fanatic
                                • Nov 2005
                                • 483

                                Originally posted by Mann View Post
                                Menossa pääsisäisenä ainakin yhtä E46 330Ci katsomaan niin onko mahdollinen DISA-vika tai vanoksen tiivisteiden huono kunto helposti havaittavissa koeajolla tai koneen käyntiä kuuntelemalla?

                                Aiheuttaako tuollaiset viat ongelmia katsastuksessa eli jos auto juuri leimattu niin tukeeko yhtään sitä että olisivat kunnossa?

                                Millä kilometreillä tuo DISA tulee yleensä tiensä päähän? Jos autolla ajettu vähän alle 200tkm eikä tietoa DISA:n vaihdosta niin onko syytä laittaa samantien vaihtoon vaikka ei mitään oireita viallisuudesta olisikaan? Onko oikeasti tiedossa paljon tapauksia, jossa hajoaminen aiheuttanu suurta tuhoo moottorissa?

                                Olihan tossa kysymyksiä mutta nää nyt mietityttää aika paljon kun ei oo tästä koneesta yhtään kokemusta
                                Itselläni disan akseli tuli tiensä päähän n. 290tkm mittarissa. Piti hirveää rallatusta, ja kun disan irroitti oli läpässä iso välys. Tilasin korjaussarjan, ja ääni poistui ja toimii 100%. Sanoisin että tuossa vaiheessa äänestä todellakin huomasi. Onneksi ei tappi eksynyt minnekkään, se ei ollut ehtinyt irrota.
                                E46 320i Facelift Touring M54b22
                                exät:E46 316i Facelift Sedan N42b18, E46 316i Sedan M43b19, E36 318tiA Compact M42B18

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎