Announcement

Collapse
No announcement yet.

320dA Automaatin ongelmat

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Hemi
    Bimmer Enthusiast
    • Apr 2004
    • 18880
    • Pirkanmaa

    #46
    Originally posted by Temes87 View Post
    Eli voisko olla että ei ole vielä kulunu metallille asti mutta luistaa nyt jo! Kun on puhtaat öljyt..
    Ja että edelliset öljyt on ollu väärät ja ollu paskaa kitkapinnoille?
    Tietenki luulis uusien öljyjen auttavan jos vika olis ollu öljyssä.
    Niinhän sitä luulisi. Näiden öljyjen kanssa läträäminen ei ihan oikeasti mitenkään vaikuta laatikon elinikään pidentävästi, vaan käytännön tasolla päinvastoin.
    Vaihdoissa aski saa aina jonkin asteisen "paskashokin" jossa hyvästäkin huuhtelusta huolimatta laatikon ja lauhdutinjärjestelmän sisäpinnoille sedimentoitunut metallipurua sisältävä "kökkö" lähtee liikkeelle.
    Huuhtelemalla sieltä irtoaa ainoastaan tämän sedimentin pehmeämpi pintakerros.
    Tosi elämässä myös vaihdetut öljyt ovat hämmästyttävän usein väärän laatuisia ja määrät vääriä.
    Toki "öljynvaihtouskovaisilla" tähänkin on selityksenä juuri se että vauriot ovat syntyneet AINA juuri ennen öljynvaihtoa".

    Comment

    • Temes87
      Bimmer Rookie
      • May 2009
      • 194
      • Etelä

      #47
      Olisko joku tienny mistä noita turbiineja sais kohtuu halvalla ku ailkais olee kohta kiire saada auto ajoon! Romikset tuntuu myyvän kokonaisia laatikoita!!
      Last edited by Temes87; 02-09-2012, 14:58.
      Halpa BMW diesel manuaali haussa! MAX 5000e
      Ex. BMW E39 525dAT '01
      Ex. BMW E46 320dA M-Sport2 '03
      Ex. BMW E39 525dAT '03
      Ex. BMW E46 320dT '01
      Ex. BMW E36 325Ci '94
      Ex. BMW E36 318i '91
      + 12kpl muita merkkejä

      Comment

      • Bmw Master
        Bimmer Enthusiast
        • Jan 2004
        • 13155
        • Kokomo

        #48
        Originally posted by Temes87 View Post
        Olisko joku tienny mistä noita turbiineja sais kohtuu halvalla ku ailkais olee kohta kiire saada auto ajoon! Romikset tuntuu myyvän kokonaisia laatikoita ja oulun wetteri......ei!!
        Ebaystä täydellinen laatikko takuulla, helppoa ja halpaa. Tulee kerralla kuntoon.

        Comment

        • Temes87
          Bimmer Rookie
          • May 2009
          • 194
          • Etelä

          #49
          Originally posted by Bmw Master View Post
          Ebaystä täydellinen laatikko takuulla, helppoa ja halpaa. Tulee kerralla kuntoon.
          Nojoo tuohan ois kyllä yks mutta jos sais suomesta nyt nopeempaa jostain nii ois vielä parempi!
          Mitkä kaupat niitä suomessa myy?
          Halpa BMW diesel manuaali haussa! MAX 5000e
          Ex. BMW E39 525dAT '01
          Ex. BMW E46 320dA M-Sport2 '03
          Ex. BMW E39 525dAT '03
          Ex. BMW E46 320dT '01
          Ex. BMW E36 325Ci '94
          Ex. BMW E36 318i '91
          + 12kpl muita merkkejä

          Comment

          • sn3ak3r
            Newbiemmer
            • May 2010
            • 22
            • Hyvinkää

            #50
            Originally posted by Temes87 View Post
            Nojoo tuohan ois kyllä yks mutta jos sais suomesta nyt nopeempaa jostain nii ois vielä parempi!
            Mitkä kaupat niitä suomessa myy?
            Soitappa sellaiseen firmaan kuin autogear. Tai Jntrading..

            Comment

            • jones\\
              Bimmer Rookie
              • Jul 2009
              • 90
              • Lahti

              #51
              Usaparts oulussa,kaikki automaattilaatikot kuuluu valikoimaan.

              e91 320da

              Comment

              • TuomasR
                Newbiemmer
                • Apr 2010
                • 14
                • Toivala

                #52
                Laatikonkorjaajan (Siekkinen) mukaan LUKin valmistama turbiini on parempi kuin alkuperäinen. Tämä kommentti tuli 330d:hen, jossa on GM:n laatikko. 800€ oli.

                Itsellä kyllä oli sitten jo lastua ja sitämyöten meni laatikkokin uusiksi. Puntaroin 'uuden' laatikon hommaamista, mutta kun voi olla lähes yhtä jaskana jo valmiiksi. Päädyimme rakentamaan vanhan laatikon uudestaan.

                Comment

                • Temes87
                  Bimmer Rookie
                  • May 2009
                  • 194
                  • Etelä

                  #53
                  Mistä tiedän mikä mun laatikon malli on. Vaihteiston kyljessä on vain kaikkia numerosarjoja 3kpl, GM, P33 ja sit 3 ja G oli päällekkäin ja vieressä isolla jotku kaks kirjainta. Tai jotenki ne oli mut on ne mulla paperilla jossian ylhäällä!
                  Onko missään mitään listaa mikä laatikko missäkin mallissa pitäis olla?
                  Tai onko turbiineille oma lista? Voiko olla joku muukin turbiini yhteen sopiva?
                  Halpa BMW diesel manuaali haussa! MAX 5000e
                  Ex. BMW E39 525dAT '01
                  Ex. BMW E46 320dA M-Sport2 '03
                  Ex. BMW E39 525dAT '03
                  Ex. BMW E46 320dT '01
                  Ex. BMW E36 325Ci '94
                  Ex. BMW E36 318i '91
                  + 12kpl muita merkkejä

                  Comment

                  • Clavurion
                    Bimmer Enthusiast
                    • Feb 2005
                    • 9159
                    • Oulu

                    #54
                    GM 5L40E (BMW:n termein: A5S 390R)
                    E39 530dA -02 M-Sport
                    E53 X5 3.0dA -06 Sport
                    * Vikakoodien lukua ja koodausta Oulussa * Diesel läppäoperaatioita ja muita puukotuksia.
                    Nyt myös peräpukamien hirttoa ja kierukan asennuksia.

                    Comment

                    • Temes87
                      Bimmer Rookie
                      • May 2009
                      • 194
                      • Etelä

                      #55
                      Originally posted by Clavurion View Post
                      GM 5L40E (BMW:n termein: A5S 390R)
                      Miksi siellä laatikon kyljessä ei ole noita tekstejä että sais heti selville!
                      Kiitos tiedosta..
                      Pakko vielä kuitenki kysyä että onko tieto varmaa?
                      Halpa BMW diesel manuaali haussa! MAX 5000e
                      Ex. BMW E39 525dAT '01
                      Ex. BMW E46 320dA M-Sport2 '03
                      Ex. BMW E39 525dAT '03
                      Ex. BMW E46 320dT '01
                      Ex. BMW E36 325Ci '94
                      Ex. BMW E36 318i '91
                      + 12kpl muita merkkejä

                      Comment

                      • Temes87
                        Bimmer Rookie
                        • May 2009
                        • 194
                        • Etelä

                        #56
                        Soitin tuonne Automaattikorjaaja Siekkiselle (joka tosiaan tehny vuodesta 1975 huoltoja noihin vehkeisiin).
                        Niin sano että nykiminen johtuu turbiinista ja liikkeelle lähtö kylmänä johtuu D vaihteen männä tiivisteen kulumisesta josta johtuen öljynpaine laskee kun auto seisoo tunteja paikallaan. Vaatii käynnissä pitämistä ennen liikkeelle lähtöä.
                        Joten koko paketti menee nyt vaihtoon!
                        Last edited by Temes87; 02-09-2012, 14:58.
                        Halpa BMW diesel manuaali haussa! MAX 5000e
                        Ex. BMW E39 525dAT '01
                        Ex. BMW E46 320dA M-Sport2 '03
                        Ex. BMW E39 525dAT '03
                        Ex. BMW E46 320dT '01
                        Ex. BMW E36 325Ci '94
                        Ex. BMW E36 318i '91
                        + 12kpl muita merkkejä

                        Comment

                        • Juha2k
                          Newbiemmer
                          • Aug 2011
                          • 18
                          • Vaasa

                          #57
                          mun 330d:ssä on tuota samaa liikkeelle lähtö ongelmaa aina joskus (vaihteisto luistaa lähdössä). Kyseessä saattaa olla valmistusvirhe kts. linkki. eli vaihteiston sisällä c1 kytkimessä on öljyvuoto, jonka vuoksi öljynpainetta ei heti ole tarpeeksi liikkeelle lähtemiseen.
                          Last edited by Juha2k; 21-07-2012, 12:13.
                          BMW 330d sedan 2003 M57N

                          Comment

                          • Temes87
                            Bimmer Rookie
                            • May 2009
                            • 194
                            • Etelä

                            #58
                            Originally posted by Juha2k View Post
                            mun 330d:ssä on tuota samaa liikkeelle lähtö ongelmaa aina joskus (vaihteisto luistaa lähdössä). Kyseessä saattaa olla valmistusvirhe kts. linkki. eli vaihteiston sisällä c1 kytkimessä on öljyvuoto, jonka vuoksi öljynpainetta ei heti ole tarpeeksi liikkeelle lähtemiseen.
                            Voi olla joo mutta toinen laatikko on jo saatu mutta vaihtoa odottelen. Tämän XR-mallin laatikon päivitetty malli löyty YU-malli. Eli A5S 390R-YU..
                            Jospa se tuolla korjautuis..
                            Halpa BMW diesel manuaali haussa! MAX 5000e
                            Ex. BMW E39 525dAT '01
                            Ex. BMW E46 320dA M-Sport2 '03
                            Ex. BMW E39 525dAT '03
                            Ex. BMW E46 320dT '01
                            Ex. BMW E36 325Ci '94
                            Ex. BMW E36 318i '91
                            + 12kpl muita merkkejä

                            Comment

                            • WSE1
                              Bimmer Enthusiast
                              • Apr 2006
                              • 3242
                              • Suomusjärvi

                              #59
                              Originally posted by Hemi View Post
                              Vaihdoissa aski saa aina jonkin asteisen "paskashokin" jossa hyvästäkin huuhtelusta huolimatta laatikon ja lauhdutinjärjestelmän sisäpinnoille sedimentoitunut metallipurua sisältävä "kökkö" lähtee liikkeelle.
                              Ei sieltä tavara minnekään lähde - tai jos lähtee se ei etene väärään suuntaan eli osiin jossa siitä olisi haittaa. Laatikon pumppu vetää kaiken kiertoon menevän öljyn laatikon oman suodattimen kautta, jonka jälkeen se menee venttiilikoneistolle tai uudemmissa mekatroniikalle ja vasta sen jälkeen kytkinpakkojen työsylintereille ja pyörivien osien voiteluun josta palautuu öljypohjaan. Käytännössä kaikki ylimääräinen töhnä laatikossa on pakkojen kulumisjätettä joista metallipohjainen jää öljypohjan magneetteihin, muu raskaampi öljypohjaan ja hienojakoisempi suodattimeen. Toki laatikon suodatin kannattaa aina uusia kunnollisen valmistajan tuotteella ensiksi, niin öljynvaihdossa tai laatikon ollessa muutenkin auki. Huuhtelussa on tarkoitus vaihtaa koko laatikon öljymäärä, ei varsinaisesti huuhdella itse laatikkoa muutoin kuin putsaamalla se öljypohja ja magneetit ja uusimalla suodatin, toki se läpi kiertävä öljy huuhtelee sinällään tietysti koko järjestelmän vieden mahdollisen irtoavan lian aina öljypohjan suuntaan. Jos venttiilikoneistolle pääsee likaa vikaa on suuodattimessa, tai jossain esiintyy sisäistä vuotoa. Toki myös lauhdutinputkistoa tulee myös huuhdeltua kierrossa, täältä mahdollisesti irtoavat liat päätyvät öljynvaihtolaitteen suodattimiin.
                              Niinsanotun huuhteluöljynvaihdon järkevin toteutustapa on tyhjentää öljypohja ensiksi, mitata määrä ja kirjata ylös. Sitten uusitaan suodatin, puhdistetaan perusteellisesti öljypohja ja magneetit ja kiinnitetään takaisin.
                              Kytketään öljynvaihtolaite lauhduttimen / lämmönvaihtimen kierron ja laatikon väliin (johonkin sopivaan liitoskohtaan), ja lisätään laitteella laatikkoon aikaisemmiin mitattu määrä uutta öljyä + mahdoolinen lisäys arvioidusta vuodosta, tippumisesta ja suodattimen tilavuudesta. Tämän jälkeen käynnistetään moottori, käydään vaihteet läpi hitaasti ja jätetään käymään p asentoon. Käynnitetään laitteella öljynvaihto-ohjelma sillä määrällä mitä laatikkoon tarvitsee em lisäyksen lisäksi vaihtaa koko tilavuuden vaihtamiseksi + pari litraa lisäystä vaihtomäärään sekoittumisen vuoksi. Kun vaihto-ohjelma on läpimennyt käydään vaihteet läpi, annetaan laatikon jäähtyä jos on tarpeen ja uudelleen käydään vaihteet läpi ja tarkistetaan öljyntaso auto vaakatasossa moottori käyden p asennossa ja öljyn ollessa oikean lämpöistä (voi todeta testerillä tai mittaamalla lämpötilan öljystä laatikossa anturilla) tarkistustulpasta ja jos öljyä ei tule tarkistustulpasta lisätään niin kauan että alkaa tulla, öljyntaso oikeassa lämpötilassa auton käydessä täytyy olla tulpan tasalla pääsääntöisesti zf laatikoissa. Vanhemmissa toki on öljytikku.
                              Vaihdosta on lähinnä hyötynä ajan saatossa paksuuntuneen öljyn aiheuttaman laatikon hitaamman toiminnan muutos nopeammaksi ja pehmeämmäksi; sekä stall speedin lievä nousu, jolloin auto tuntuu hieman pirteämmältä. Vialliseen laatiikkoon pelkkä öljynvaihto ei auta ellei öljyn määrä ole ollut aikaisemmin väärä, tästä toki selvitään pelkällä lisäyksellä. ZF lifetime öljyillä täytetyillä laatikoilla myös kestää todistettavasti toki ajaa ainakin 600tkm vaikka öljyjä ei koskaan vaihtaisikaan. Myös GM laatikolla maantieajossa, raskasta kaupunkikäyttöä gm laatikko ei kestä näin pitkään.
                              Useimmiten viat ovat joko tyyppivikoja, johtuvat väärästä öljymäärästä (vuodot) tai sitten öljynlauhdutin / lämmönvaihdin ei ole toiminut kunnolla. Myös epätavallinen käyttö (esim. kaupunkitaksi) selittää usein epätavallista kulumista laatikoissa. Toki yksilävikojakin esiintyy niinkuin kaikessa tekniikassa.
                              Last edited by WSE1; 26-07-2012, 18:40.

                              Comment

                              • Temes87
                                Bimmer Rookie
                                • May 2009
                                • 194
                                • Etelä

                                #60
                                Joo meni laatikon vaihto huolto vituiksi ku vaihtolaatikosta tuli ihan pikimustat öljyt ja metallia vielä kaiken lisäksi oli mukana! Ei laitettu sitä laatikkoa paikoilleen vaan auto menee myyjälle nyt korjattavaksi tehköön mitä tahtoo mutta perkele kuntoon se pitää nyt saada !
                                Jospa siitä vielä kamppeen sais!
                                Halpa BMW diesel manuaali haussa! MAX 5000e
                                Ex. BMW E39 525dAT '01
                                Ex. BMW E46 320dA M-Sport2 '03
                                Ex. BMW E39 525dAT '03
                                Ex. BMW E46 320dT '01
                                Ex. BMW E36 325Ci '94
                                Ex. BMW E36 318i '91
                                + 12kpl muita merkkejä

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎