Originally posted by Veeksi
View Post
Announcement
Collapse
No announcement yet.
Musiikit kännykästä autoon - äänenlaatu spekulointi
Collapse
X
-
Toisessa topicissa Veeksi kerroit ostaneesi sen Kinivon palikan. Mitä mieltä olet sen laadusta ja toimivuudesta näin pidemmän käytön jälkeen?:thinkE93 330dA LCI -10 M-Sport
F31 320d -12 Luxury Line
Ex's
E36 320i -91, E46 325Ci -01 AC Schnitzer, E46 323 -99 M-Sport, E46 328 -00 M-sport, E46 323i -99
E90 320d -06, E90 320d -05, E90 330d LCI -10 M-Sport, E90 320d -06
Comment
-
-
Originally posted by Veeksi View PostTilasin tuon Fiion vahvarin ja Tune2Airin BT kakkulan. Eli kun ei faktaa kerta tule tähän asiaan, niin pian saatte kuulla minun mielipiteet em. laitteista. Sitä lähemmäks faktaa tuskin tieteellisesti pääse. Minun mielestä. Luultavasti sit ainakin toinen tulee myytäväksi, niin pääse joku muukin kokeilemaan.BMW i4M50
Comment
-
-
Originally posted by Jonhi View PostToisessa topicissa Veeksi kerroit ostaneesi sen Kinivon palikan. Mitä mieltä olet sen laadusta ja toimivuudesta näin pidemmän käytön jälkeen?:think
Kinivo tais tukea ihan AptX:kin ja on kyllä ihan todella laadukas BT-äänensiirrossa. Että suosittelen kyllä siihen hintaan etenkin jos autossa ei muutenkaan ole handsfreetä, koska sen saa sitten samalla rahalla. Jos taas autossa on oma BT-handsfree niin tuo Kinivo taitaa estää sen käytön.BMW G05 45e xDrive M-Sport '20
BMW E63 630iA '05
Comment
-
-
Originally posted by Veeksi View PostSe on meillä käyttöautossa/avovaimon autossa, jossa on business radio ja alpinen setti. Siinä setupissa se ainakin toimii minusta hyvin. Aika harvoin sillä ajan ja käytän sitä Kinivoa, mutta joka kerta toisaalta hivenen yllätyn positiivisesti siitä miten hyvä äänenlaatu tuon tason vehkeillä tulee (vrt. oma L7 + AUX). Tuntuis melkein, että tuossa avovaimon autossa tuolla setupilla bassopää toimis paremmin, mutta L7:ssa ehkä kokonaisuus soi kirkkaammin. Mutta onko se just tuo Lumian AUX:n heikko lähtö mikä sotkee etenkin nuo matalat taajuudet.
Kinivo tais tukea ihan AptX:kin ja on kyllä ihan todella laadukas BT-äänensiirrossa. Että suosittelen kyllä siihen hintaan etenkin jos autossa ei muutenkaan ole handsfreetä, koska sen saa sitten samalla rahalla. Jos taas autossa on oma BT-handsfree niin tuo Kinivo taitaa estää sen käytön.E93 330dA LCI -10 M-Sport
F31 320d -12 Luxury Line
Ex's
E36 320i -91, E46 325Ci -01 AC Schnitzer, E46 323 -99 M-Sport, E46 328 -00 M-sport, E46 323i -99
E90 320d -06, E90 320d -05, E90 330d LCI -10 M-Sport, E90 320d -06
Comment
-
-
Oman L7:n seuraksi keskikonsolin kannen alle AUX liitäntään kiinni tuli tälläinen kombo:
AirEnabler sekä parempi kuulokevahvistin eBay:stä, ELE EL-D02.
Asennus noin 5min ja hyvin soi. Virrat laite voi ottaa joko USB:stä tai tupakansytittimestä, USB virtalähde tulee mukana.Last edited by works; 20-05-2015, 16:18.135 E82 flexfuel / stg1 turbot
Comment
-
-
Sain tänään haettua Harman Kardon BT kikkaran ja toimii ihan hyvin, tosin en omassa autossa päässyt vielä kokeilemaan. Mutta puolison aasialaisessa kaukosäätimessä (Honda CR-V 2011) se toimi todella hyvin. Lähtötaso äänessä erittäin hyvä ja laatu ihan ok näin tavis korvalle.
Sitten kokeilin kaverin autossa (itsellä ihan samanlainen E92 335iA) niin lähtötaso aika alhainen...samanlainen kuin AUX piuhallakin... En päässyt siinä testaamaan, että kuinka toimii handsfree kun puhelin kytketty tuohon HK:n kikkaraan ja soittaa musiikkia samaan aikaan. Mutta huomenna sitten siitä arviota.BMW i4M50
Comment
-
-
Kyllä se HK:n BT kikkara hyvin pelittää omassakin. Lähtötaso vaan samanlainen heikohko kuten AUX:llakin. Mutta se hoituu vääntämällä vähän enempi kaakkoon nuppia Myös kun tulee puhelu auton omaan handsfree systeemiin niin musat loppuu kuten kuuluukin. Ainoastaan ei tuo musiikki lähde puhelun jälkeen itsestään päälle. Se on miinus tässä systeemissä. Ja ei tarvi kännykän akun kulumista murehtia kun on langaton latausteline:-)
Musiikin laadusta en osaa antaa palautetta, muutoin kun et ihan hyvin soi. Samaa tasoa kun AUX:lla. Ei pätki, ei nyi tai muutakaan ole tehnyt toistolle.
Kannattaa vaan miettiä mistä sen ostaa!!! Itse ostin hieman tyhmänä ja aavistuksen vähän tietoa saaneena alan yrityksestä ja oli saatanan kallis! Te muut älkää tehkö samaa virhettä, ostaa vaikka Motonetistä hintaan 59,90€
Last edited by hoikkas; 21-05-2015, 17:39.BMW i4M50
Comment
-
-
Nyt tuli sitten tähänkin asiaan selvyys. Testissä E93 pre-facelift CCC L7:lla (ja SWS-8 earthquake penkinalussubit) ja luurina Lumia 1020. Kikkareina tosiaan Fiion E06 -kuulokevahvistin ja ViseeO Tune2Air WMA3000B -bluetooth-väkkärä.
Aiemmin pelkällä aux-piuhalla, minulla on ollut basso ja treble säädöt about maksimissa ja equalisaattorista etenkin bassopää maksimeissa (keski-äänet reilusti korotettu ja korkeat vielä enemmän). Silti basso ei ole paljon hihoja heilutellut. Nyt laitoin testin takia suositellut hifi-säädöt: http://www.e90post.com/forums/showthread.php?t=161120 joilla aux-kuulosti tähän asti todella ohkaselta ja ankealta. Nauroin tähän asti partaani kun joku muka luulee, että Logic7 ja nämä säädöt olisi missään määrin hyvä äänentoistojärjestelmä.
Tänään tuli postissa Fiion vahvari ja eilen tuli Tune2Airista kirjattukirje joka piti hakea postista. Siispä postiin lähtiessä isken Fiion jo kiinni ja aloitin testauksen. Ensimmäinen yllätys oli siinä, että vahvarinkaan kautta ei taida tulla ääni paljon sen kovempaa (kännykästä siis oltava 26-30/30 äänenvoimakkuus) ja silti on hiljaisempi kuin radio. Toki tätä eroa saattoi muuttaa se, että olin EQ:n autosta säätänyt nyt lähes nolliin kun aiemmin siellä oli pylväät melkein täysillä ja sitä kautta tulee myös volyymiä. Tämä äänentaso nyt ei sinänsä se itse ongelma ollutkaan. Seuraava kovempi yllätys oli miten järkyttävän merkittävä ero äänenlaatuun tuolla on . Huh huh! Mitenkähän sitä kuvailis...ensinäkin tuntuu, että autoon olisi asennettu ihan oikea Subwoofer. Silti ääni oli äärimmäisen kirkas ja dynaaminen sekä täyteläinen että kaikkia muita audiosuperlatiiveja. Pitkästä aikaa Guns 'n rosesin knocking on the heavens door kuulosti todella hyvältä! Napakasti soiva bassoraitakin oli selvästi kuultavissa ja jossain määrin tuntui mahan pohjassa. Vielä hetki sitten gunnarit kuulosti autossa vähän puuduttavan tasaiselta renkutukselta. Mutta härreguud kun sitten laittoi eetteriin jotain Lil' Jonin bassojytkettä niin jo alkoi kauluspaidan hihat heilumaan. Huikeaa! Tässä vaiheessa huomasin kyllä, että olin itseasiassa Fiiosta laittanut sen sisäänrakennetun EQ:n päälle, joka korostaa midbassoja. Se kyllä korostaa myös bassoja! Jos Fiiosta otti EQ-korostuksen pois, oli äänentoisto paljon köykäisempää ja etenkin ne matalimmat subbassot hävisivät taas. Eli Fiiolla ja mid-bass EQ:lla sai ainakin noista SWS-8:sta aikaiseksi ihan oikeat subwooferit.
Tässä vaiheessa melkein arvasinkin, että BT-kikkare tulee olemaan pettymys. Fiion äänenlaatu oli erheetön. Tune2Air lähti aika helposti toimimaan. Aluksi se kyllä heitti puhelimen yhteyden auton handsfreehen katki. Sitten kun sen sai takaisin, niin äänenlaatu ja -taso heikkenivät aivan älyttömästi. Sitten lopulta sain kyllä toimimaan sen oikein niin, että pystyi soittelemaan ja äänenlaatu ja taso pysyivät normaaleina. Mutta se äänenlaatu... se ei vaan ihan ole Fiion ja aux-piuhan tasoa. Oikeastaan ero on selvästi kuultavissa. Ehkä Fiio ilman korostuksia ei ole kauhean kaukana tuosta Tune2Airista, mutta Fiio+EQ verrattuna Tune2Airiin on selvä ero. Ja ei se ero ole pelkästään basson toistossa. Tosin basson toistossa tulee ne kaikkein selvimmät erot. Tune2Airin heikompaa basson toistoa pyrin korjaamaan auton omilla säädöillä, mutta niilläkään ei saanut esiin niitä matalimpia bassoja eikä normibassotkaan tule yhtä napakasti. Pahimpana ongelmana bassot alkoivat myös särkemään Tune2Airin kautta aika nopeasti jos niitä yritti auton päästä boostata. Fiiolla sai pistää ääntä niin paljon kuin korvat kesti eikä särkenyt pätkääkään. Tässä vaiheessa ajattelin, että ehkä Tune2Airin aux-liitäntä on kanssa heikko kuten puhelimenkin ja senhän voinee korjata kun laitta Fiion siihen väliin. Kissan viikset. Nyt tuli kyllä äänentasoa, mutta laatu oli ehkä jotenki jopa vielä surkeampaa kuin millään muulla systeemillä (jopa Kiina-BT:n verrattuna), mikä johtui vissiin siitä, että ääni alkoi särkemään kaikilla taajuuksilla jo pienemmilläkin kuuntelukovuuksilla.
Lopulta harmitti se, että Tune2Air ei pystynyt haastamaan Fiion vahvaria äänenlaadulla alkuunkaan, koska Tune2Airissa olisi jäänyt yksi johdon liittäminen vähemmäksi ja tärkeimpänä olisi saanut ratista vaihdeltua biisejä, mikä itseasiassa on kyllä todella näppärää. Kyrpii myös reilun 100€:n heittäminen hukkaan. Tosin eipä sitä puhelinta ihan taskussa voisi pitää kuitenkaan, kun pitäähän se Spotify räplätä päälle, mutta kuitenkin. Fiion vahvari oli järkyttävän positiivinen yllätys. En olisi uskonut, että reilun 30€:n pienellä kikkareella voi olla noin järkyttävä ero ääneen. On kuin koko systeemi olisi vaihdettu uuteen. Kysymykseks jäi vielä se, että hommasinko nuo SWS-8:t turhaan parempien bassojen perässä juostessa ja olisiko L7:n bassot soineet yhtä hyvin tai paremmin. Iloista on se, että olin jo lähes tilannut peräkonttiin (suksiboksin luukkuun) erillisen subbarin, mutta nyt näyttäisi, ettei se ole alkuunkaan tarpeen.
Arvelin, että Fiiolla ei ole äänenlaatuun vaikutusta ja että molemmat kikkareet olisi laadultaan about samaa. Tune2Air oli ehkä vähän yllättävän huono. Mikä osa siitä on sitten heikkoa BT-yhteyttä ja mikä kenties heikkoa AUX-liitäntää? Tuossa laitteessa kun on nyt 2 mahdollista heikkoa lenkkiä. Uskoisin, että hyvällä AptX:ää tukevalla BT-yhteydellä pystytään kyllä merkittävästi parempaan äänenlaatuun. Jotenkin minusta tuntuu, että se Kinivo saattaa olla parempi äänenlaadultaan.
Jos hommaa Fiion, niin kannattaa myös samalla tilata tupakan sytyttimeen tuleva 2 usb-liittimien kikkare. Siihen Fiion virran saa näppärästi ja toinen jää vielä puhelimenkin lataamiseen. USB-latauspiuha, lyhyt ja todella lyhyt AUX-piuha tulee Fiion mukana. Todella lyhyt AUX-piuha on juuri sopiva, jos haluaa pitää Fiion kyynernojan sisässä.BMW G05 45e xDrive M-Sport '20
BMW E63 630iA '05
Comment
-
-
Ihan mielenkiintoisia havaintoja.
Onko se FiiO nyt sitten tämä?: http://www.teknikmagasinet.fi/tuotev...o-e06-fujiyama
Tuohon hintaan voisi varmaan itsekin hakea, mutta saanko mitään sen suurempaa hyötyä kuin lisää äänenvoimakkuutta? Bassoa kun saa omaan systeemiin ihan riittävästi lisää, jos on tarvetta.
Comment
-
-
Oho, hyvä hinta. Tohon hintaan varmaan kannattaa sinunkin kokeilla jos kännykällä kuuntelet auxin kautta. Antaa tuo dynamiikkaa ja pontta tosiaan koko taajuusalueelle ainakin omassa setupissa vaikkakin merkittävin ero on matalimmissa taajuuksissa.BMW G05 45e xDrive M-Sport '20
BMW E63 630iA '05
Comment
-
-
Testipäivä 2.
Semmoinen ropleema tuli Fiion käytössä vastaan, että sehän tosiaan pitäisi muistaa erikseen kytkeä päälle ja pois. Nyt olin unohtanut pistää sen pois päältä, niin sehän oli mykkä ja kaikki EQ:t ja äänenvoimakkuudet joutui naputtelemaan uudestaan. Luultavasti nuo säilyy jos muistaa sammuttaa vahvistimen kun auton jättää parkkiin. Mutta tämä on jo jonkinmoinen käytännöllisyys ongelma, kun sitä kyynernojaa availee ja sieltä alkaa kytkemään.
Heivasinkin Fiion veke ja annoin Tune2Airille vielä toisen tsäänssin. Se pitää Tune2Airista sanoa, että vaikka se eilen kuulostikin vähän ankealta, niin ei se nyt huonompi ole kuin vahvistamaton AUX-piuha. Kenties hivenen parempi. Mutta ero on yllättävän olematon kuitenkin. Etsin sille sopivia säätöjä ja taas siinä sitten lopulta kävi niinkuin AUX-piuhankin kansa, että bassot ja treblet oli 2 pykälää vailla täysillä ja EQ:sta kutakuinkin kaikki tasot 2-6 pykälää maksimista. Kyllä se sitten kuulosti ihan hyvälle. Ei kyllä vieläkään bassot päässyt samalle tasolle kuin Fiion kanssa, mutta ihan hyvät kuitenkin.
Nyt kuuluukin kysymys ihan henkilökohtaisellakin tasolla. Vaikka Fiiolla saa hivenen napakammat soundit niin paljonko laskee arvoa Tune2Airin käytännöllisyydelle. Tune2Air lähtee kuitenkin automaattisesti tulille ja yhdistyy kun autoon lyö virrat ja sekin on todella huippua että ratista toimii biisien vaihto eteen ja taakse (sitä tulee käytettyä koko ajan). Välttämättä ei tarvitse lyödä kiinni johdon johtoa. Fiiossa pitää aina lyödä ainakin AUX-kiinni, avata kyynernoja, kytkeä vahvistin päälle, sulkea kyynernoja ja vasta sitten ollaan valmiita. Sama toisinpäin kun lopettaa.
:thinkBMW G05 45e xDrive M-Sport '20
BMW E63 630iA '05
Comment
-
-
Originally posted by Puistis View PostKokeileppa vertailun vuoksi myös avovaimosi e91:ssä miten FiiO toimii Alpinen retrofitin kanssa.
Samalla kokeilin, niin saahan tuon Fiion tietysti vedettyä vaikka vänkärin penkin ja kyynernojan väliin. Ei se siitä paljon näy (johdot sieltä kyynernojan takaa. Jos vaikka sinitarralla laittais sen viel kiinni, niin se pysyis ihan hollillakin. Päälle/pois kytkentä nyt onnistuu nappia painamalla.
Harmittaa. Sais edes BT-ohjauksen päälle tuohon kännykkään. Mitähän tuota tekis. Ei noita oikein auta pitää niin, että joskus käyttää toista ja joskus toista kun _KAIKKI_ säädöt pitää aina vetää uusiks kun noiden välillä vaihtelee.BMW G05 45e xDrive M-Sport '20
BMW E63 630iA '05
Comment
-
Comment