335i N54 kysymyksiä

Collapse
X
 
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • KtKtuned
    replied
    Nää suuttimet on kyllä mielenkiintoinen juttu näissä N54 moottoreissa. Omassa vähän yli 170tkm ajetussa 2007 vuotisessa orkkikset suuttimet ja ei mitään ongelmia niissä.

    Korkeapainepumpun vaihdoin pari vuotta sitten ja kaikki ihme viat hävis siihen.
    Kaikki railipaineet sun muut oli vanhallakin pumpulla vielä olevinaan specseissä,mutta hieman epätasanen tyhjäkäynti esimerkiksi hävis pumpun vaihdon myötä.
    Melkein henkimaailman asioita välillä nää oireet,vaikka olisi kuinka hyvin INPAlla sun muilla diagnostiikkaa tehnyt.
    Loihtijan ja ennustajan kykyä välillä tarvitaan tämän moottorin sielunelämän kanssa

    Suuttimien puhdistusaine bensan joukossa tekee sen mitä näille suuttimille joskus kannattaa tehdä. Sen enempää irrotettuna ei pysty suutinhuolto näihin juurikaan tekemään. Ja oireilevan suuttimen voi tosiaan viedä metallinkeräykseen. Piezo systeemiä ei voi elvyttää,jos se vituiks menee.
    Last edited by KtKtuned; 02-03-2024, 13:58.

    Leave a comment:


  • Tommix
    replied
    Originally posted by makebm5 View Post

    Juu olen tietoinen että varsinaista korjausta ei voi tehdä mutta jos likainen yms saisi kuulemma elvytettyä. Se että kuinka paljon putsaus vaikuttaa niin se kinnostaisi ja toki selviää onko suutin avain loppu mekaanisesti.
    Siinä vaiheessa kun suutin oireilee sille ei ole mitään muuta tehtävissä kuin heittää roskiin.

    Leave a comment:


  • makebm5
    replied
    Originally posted by mmie View Post

    Wiki - Finjector.com

    Eli eipä niille taida olla paljoakaan tehtävissä.​
    Juu olen tietoinen että varsinaista korjausta ei voi tehdä mutta jos likainen yms saisi kuulemma elvytettyä. Se että kuinka paljon putsaus vaikuttaa niin se kinnostaisi ja toki selviää onko suutin avain loppu mekaanisesti.

    Leave a comment:


  • eljas
    replied
    Ehkäpä tämän viestiketjun perusteella porukka ymmärtää hiljalleen, että jos haluaa oikeasti rajata suutinongelmat pois niin sitten kannattaa vaan laittaa kättä syvälle taskuun ja ostaa uudet suuttimet luotettavalta toimijalta. Ei siis mitään korjattuja suuttimia eBaysta tai käytettyjä suuttimia ulkomailta. Toki niidenkin kanssa voi onnistaa.

    Leave a comment:


  • mmie
    replied
    Originally posted by makebm5 View Post
    Suutin vikaahan tämä. Nyt repullinen noita Liettuan suuttimia ja niistä vaihtelemalla ja parhaita valkkaamalla sain molemmat bankit aikalailla samoihin. Toki vielä korjaus tyhjäkäynnillä +15% mutta molemmissa samat ja eivät kovin kaukana huitele toisista missään vaiheessa sekä tippuvat tuosta lähes 0 % mitä enemmän käskyttää.
    Onko kellään kokemusta Finjectorin suutinhuollosta paraneeko huonot suuttimet siellä?
    Wiki - Finjector.com

    Eli eipä niille taida olla paljoakaan tehtävissä.​

    Leave a comment:


  • makebm5
    replied
    Originally posted by makebm5 View Post
    Tuli vaihdettua post lambda molempiin puoliin. Nyt bank 2 vaikuttaa ihan hyvältä ja korjaus ei hypi ja pysyy tyhjäkäynnillä alle 10%. Sen sijaan bank 1 meni hullummaksi korjaus tyhjäkäynnillä yli +30% ja koodi tästä myös. Resetoin MHD lambda regulations onkos muuta mitä pitäisi resetoida?
    Tähän vielä sellainen huomio että bank 1 on kylmällä koneella miinuksella ja mitä lämpimämpi kone sitä suuremmaksi + korjaus menee niin -5 - +28% tällä hetkellä.
    Bank 2 koneen lämmöstä riippumatta +5-+8%
    Suutin vikaahan tämä. Nyt repullinen noita Liettuan suuttimia ja niistä vaihtelemalla ja parhaita valkkaamalla sain molemmat bankit aikalailla samoihin. Toki vielä korjaus tyhjäkäynnillä +15% mutta molemmissa samat ja eivät kovin kaukana huitele toisista missään vaiheessa sekä tippuvat tuosta lähes 0 % mitä enemmän käskyttää.
    Onko kellään kokemusta Finjectorin suutinhuollosta paraneeko huonot suuttimet siellä?

    Leave a comment:


  • makebm5
    replied
    Jo se ei ole niin täältä löytyy käytetty vihreä liittiminen.

    Leave a comment:


  • aae30
    replied
    Originally posted by alfaromeo View Post
    Autodocilta löytyi edullisimpaan hintaan Bosch OEM-laatuiset.
    no yllätys, mutta eipä ollu:

     

    Leave a comment:


  • alfaromeo
    replied
    Eipä siinä sitten muu auttanut kuin tilata uudet ykköset. Autodocilta löytyi edullisimpaan hintaan Bosch OEM-laatuiset.

    Vaihdetaan vielä nuo ja ihmetellään sitten taas lisää...

    Leave a comment:


  • alfaromeo
    replied
    Jaahas ja komento takaisin. Mulla on tossa tosiaan isot downpipet, näissä on lambdat hieman eri kohdissa kuin orkkis kateissa. Todella hämäävää, kun lambdojen asennot on päinvastoin. Tarkastettiin moneen kertaan, että on varmasti oikein ja näin se on.

    Hiukan zoomailin ykkös lambdoja samalla. Hammastangon välistä saa käden anturille, mutta avainta tai mitään ei. Ulkomaanpojat on löystänyt / irroittanu hammastangon pultteja. Jossain oli, että riittää irroittaa hanttarin puoleinen pultti ja kääntää hammastankoa sivuun niin saa anturin auki.

    Lambda ykköset


    Takalambdat paikallaan


    Lohko 1 Anturi 2 Vihreä (Poikittainen asento, joka alkuperäisessä on Lohko 2 puolella)


    Lohko 2 Anturi 2 Keltainen (Pysty asento, joka alkuperäisessä on Lohko 1 puolella)


    On kyllä todella sekavaksi tehty tämä homma

    Leave a comment:


  • alfaromeo
    replied
    Lisää lambaada juttua. Nyt alkaa koko vyyhti seljetä. Eli tilanne on se, että takalambdat ovat olleet aina ristissä ostohetkestä lähtien. Liittimet toki oikein, koska niitä ei saa ilman väkivaltaa ristiin. Valitettavasti anturit on vaan ruuvattu vääriin putkiin. Ostohetkellä oli vikakoodi lohko 1 anturi 2 viallinen, ja tämähän on virheellinen koodi, koska liittimet ovat ristissä. Todellisuudessa lohko 2 anturi 2 on rikki.

    Noh, silloin olin itsekkin ikäänkuin vaihtamassa väärää anturia ja tilasin myös väärän anturin. Kun irroitin lohko 2 anturi 2 (minkä luulin olevan lohko 1 anturi), ihmettelin kun on vihreä liitin ja uudessa osassa on keltainen. Noh, ajattelin että varaosatoimittaja on möhlinyt ja katkoin liittimen ja vanhasta liitin tilalle. Osa paikalleen ja koodi poistui. Eli vaihdoin rikkinäisen anturin sattumalta ehjään, mutta anturit ovat edelleen ristissä.

    Todella sekava keissi, mutta näin se meni. Eli kaikki nämä vuodet, kun on ollut lambda oskillointia, trimmeissä heittoja, humppausta tasakaasulla yms on johtuneet tästä. Aina kun nollaa mhd adaptiot, toimii sen pari kuukautta ja humppaus alkaa.

    Eli nyt laitetaan kerralla kuntoon nuo takalambdat ilman johtojen katkomisia.

    Tilanne on tällä hetkellä:
    - Takalambdat ristissä
    - Lohko 2 Anturi 1 rikki / johtovika

    Leave a comment:


  • alfaromeo
    replied
    Rupesin nyt tutkimaan tarkemmin noita lambda-antureita. Nyt on tainnut sattua sekaannus takalambdojen vaihdossa. Aikaisemmassa viestissä olen kirjoittanut lambdojen tiedot väärin päin. Hmm..

    Tarkistin nyt kolmeen kertaan realoemista varaosanumerot ja googletin mikä anturi menee mihinkin. Hieman nyt vaikuttaisi, että takalambdat olisivat ristissä. Tämä täytyy tarkistaa ihan ensimmäiseksi.

    Tein tuommoisen kuvan helpottaakseen tarkastusta. Tämänkin tarkistin moneen kertaan, että on varmasti oikein !


    Lohko 2 muistaa hyvin siitä, että siinä tuo takalambda on "helppo vaihdettava". Poikittain putkessa kiinni.


    PS: Imusarjan MAP-anturi on vaihdettu aikoinaan.

    Leave a comment:


  • mmie
    replied
    Originally posted by alfaromeo View Post
    Eilen testerillä piti koodata suuttimet, kaikki arvot olivat pysyneet ennallaan. Eli koodausta ei tässä tarvittu, toki oli hyvä varmistaa asia. Tämän jälkeen mhd kartta sisään ja käyntiin. Tyhjäkäyntiä kävi siinä sen kymmenisen minuuttia ja pientä yskimistä jo siinä. Luin tässä kohtaan jo koodit.

    Tämä tuli 10min tyhjäkäynnin jälkeen

    Koodit pois ja koeajolle. Mhd mokkula mukaan, niin saa koodeja nollailtua.

    Jonkun matkaa pääsi taas ja pikkuhiljaa alkaa yskimään. Varsinkin pintakaasulla ajettaessa. Jos höllää tai antaa syöttöä, toimii paremmin. Varmaan joku 5-6 kertaa tien sivuun ja aina vaan koodit pois ja jatkamaan ajoa.

    Näitä tuttuja koodeja joka kerta...




    Olin ajellut varmaan tunnin edestakaisin ja vielä kerran koodit pois ja lisää ajoa. Yhtäkkiä toimii käytännössä täydellisesti, varmaan 30-40min ajoa ei kertaakaan temppuillut. Annoin aika hyvin happea konetiellä ja vetää kuin hullu silkin sileästi. Normaali tasakaasulla ajo yms toimii vaan. Palasin tallille ja luin vielä koodit.

    Tämä oli ainut


    Eli bank 2 ykköslambdasta koodi. Poistin tämän ja annoin jäähtyä tunnin verran. Sitten kävin vielä kerran ajamassa, pääsin joku 10km ja alkaa rötäämään oikeen kunnolla. Niinsanottu "täystiltti". Lyhyellä koeajolla piti kolme kertaa pysähtyä nollaamaan koodit, jotta pääsi edes tallille takaisin.

    Perus setit taas muistissa


    Auto talliin ja ovet kiinni. Nyt rupee olemaan aika kuumottavaa. Molemmat lambda 1 tosiaan on vanhoja, ei mitään tietoa koska vaihdettu. Voisiko se muka olla, että lohko 2 lambda 1 aiheuttaisi tämmöistä ? Seuraavaksi sitten tutkimaan ykköslambdan johtoa ja liitintä, jos nämä ovat ok täytyy varmaan sitten vaihtaa uutta osaa...

    Tässä video kun sekoilu alkaa
    https://flic.kr/p/2pzoUyW

    Tässä pitkän koeajon aikana, kun toimi hienosti
    https://flic.kr/p/2pzqarr
    Oletko vaihtanut koska MAP ja TMAP sensoreita? Niistä saattaa myös aiheutua kaikenlaista kiusaa.

    Leave a comment:


  • Zoppa
    replied
    Ja uudet decouplerit.

    Leave a comment:


  • miyli
    replied
    Originally posted by makebm5 View Post
    Tuli tilattua Ovokon kautta saksalaiselta purkaamolta käytetyt suuttimet niin tarvitseeko uusia tiivisteitä tms vai vaihtaa vain paikoilleen ja tietenkin koodata?
    Kannattaa vaihtaa

    Leave a comment:

Working...
X