335i N54 kysymyksiä

Collapse
X
 
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • MikeDry
    replied
    Originally posted by alfaromeo View Post
    Läppä auki, varsinkin kylmänä kuulostaa aika brutaalilta
    Mä taas tykkään

    Leave a comment:


  • alfaromeo
    replied
    Tuli tänään tutkittua tarkemmin tuota pakoputken läpän toimintaa. Magneettiventtiilin liitin tuli tosiaan laitettua kiinni hifiasennusten yhteydessä. Nyt jos JB4 valikko 4 - 5 asetus laitetaan, pysyy läppä kiinni n.5sek, sitten lävähtää puoliksi auki.

    Todettiin, että alipainekellon kalvo vuotaa. Alipaineletku yms on kunnossa.

    Ammattimiehen ottein lukitsin kahdella nippusiteellä läpän kiinni asentoon

    Nyt on todella miellyttävä, rauhallinen käyntiääni.

    Läppä auki, varsinkin kylmänä kuulostaa aika brutaalilta. Traktorilta, missä on suora putki... Ei hyvä homma ollenkaan. Suora kutonen tulee paremmin esille läppä kiinni mun mielestä

    Leave a comment:


  • alfaromeo
    replied
    Jaahas ja ehtootta ! Baijerilainen se vaan toimii. Reilusti toista kuukautta ilman murheita

    Autossa tosiaan on tuo Logic7 (Top Hifi DSP) paketti. Loistava varuste. Ainut miinus on vaisu alapään toisto. Kesällä päivitin penkinalus bassot Ground Zeron upgradeilla. Tilanne parani, mutta ei kuitenkaan toivotulla tavalla.

    Nyt tilanteeseen tuli muutos. Subwoofer on saatava tukemaan 8" bassokaiuttimia.

    Audiokitiltä koko paketti tilaukseen. Audisonin 10" aktiivilaatikko, bemarin johtosarja ja JL-Audion linjamuunnin. Aiemmassa Volvossa oli tuo Audisonin testivoittaja, todella asiallinen kapistus. Tämä on sama, mutta "evo 2" päivitetty versio.

    Ikinä aikaisemmin en ole asentanut väylään tai OEM järjestelmän kylkeen tämmöisiä. Siksi tarvitaan tuo johtosarja sekä linjamuunnin. Orkkisjärjestelmässä kulkee kovaa soittaessa jopa 30-V jännite. Johtosarja tulee Logic7 vahvistimen liittimen väliin, josta napataan Left ja Right kaiutinsignaali, virta ja maa.

    Linjamuuntimelta lähtee sitten ihan perus RCA ja Remote aktiivibasson vahvistimelle. "Vanhan liiton" meiningillä siis.

    Johtosarjaan piti tehdä pikku jatkot (kiinalaiset jättäny lyhyeksi).


    Takaluukun vasemmassa reunassa on aika ruuhka. 6-cd vaihtaja, joku pömpeli sekä alimpana itse vahvistin.

    Johtosarjan kytkemistä


    Samassa rytäkässä huomasin, että pakoputken läpän magneettiventtiilin liitin oli irti Joku aiempi omistaja ilmeisesti halunnut kovempaa mekkalaa. Olen itseasiassa ihmetellyt, miksi JB4 ei reagoi komentoon, kun koittaa säätää läppää kiinni tai auki...



    Subbarin virtapuolta asentamassa


    Linjamuunnin asennettuna ja toimintakunnossa


    Paketti kasassa. Lopulliset hifistelyt tehdään säätöjen jälkeen.


    Nyt soi niin kuin toiveena olikin Tukee todella hyvin loistavaa järjestelmää. Paljon kivempi kuunnella humppaa ja potentiaalia tuossa pöntössä on rajattomin määrin.

    Koko paska kaikkineen maksoin pauttiarallaa 700€. Kaikki asennukset tein itse.
    Last edited by alfaromeo; 26-01-2023, 19:39.

    Leave a comment:


  • eljas
    replied
    Edit: Turha, teinkin oman topicin.
    Last edited by eljas; 01-01-2023, 14:32.

    Leave a comment:


  • hasba
    replied
    MHD+ map switch

    Eikös nykyisin myös N54 MHD:ssä pitäs olla map switch ratin painikkeista? En mielestäni löytäny custom tai OTS karttojen puolelta sitä valikkoa pohjalta mistä saa valita neljä käytettävissä olevaa karttaa pika vaihtoon.
    EDIT: Näköjään uusimmassa päivityksessä tulivat OTS-karttoihin.
    Attached Files
    Last edited by hasba; 19-01-2023, 14:07.

    Leave a comment:


  • alfaromeo
    replied
    Tänään huuhdeltiin jäähdytys järjestelmä uudestaan tämän kanssa. https://tec4.fi/cooling-system-degreaser/

    Paineilma imurilla imettiin paisari tyhjäksi ja sitten tämä kastike sisään. 30-40min käytettiin lämpimäksi.

    Tosin, aiemmin paisarista tulvi selkeä suklaa fondue/proteiini pirtelö. Nyt oli lähinnä perinteinen maanantain ripulipaska havaittavissa.

    Otin vesipumpun päästä auki alavesiletkun, sieltä sitten alkoi suihkuamaan juuri tätä kyseistä maanantain aamuista

    Painettiin paisariin 10-20l raikasta lähdevettä suoraan hanasta. Sitten kun alkoi kirkasta vettä valumaan auton alta niin lopeteltiin.

    Letku kiinni ja taas se sama 4-5l vihreää raikasta 50-50 glygolia sisään.

    Taas sama homma, reipas 50km ajoa ja kaikki näyttää toimivan.

    Valitettavasti näyttäisi siltä, että tuli kuntoon. Jos nyt pääsisi taas muutaman kuukauden ilman murheita

    Leave a comment:


  • Tommix
    replied
    Originally posted by alfaromeo View Post
    Joku huuteli, että etanolilla ajo voisi aiheuttaa tämän ? Ken tietää...
    Viina voi olla tiivisteille ongelma, jos auto on valmistettu ennen 2000 lukua.
    Eiköhän tuo ole vaan kuitenkin huonolaatuinen tiiviste mikä vaihdettu.
    Onneksi oli "pikkuvika" eikä mitään pahempaa.

    Leave a comment:


  • aae30
    replied
    fwiw., näihin on aeroltakin helposti nähtävillä kahdesta eri materiaalista tätä tiivistettä Elringin valmistamana.
    olisko tullu väärä/huonompi silloin 4v sitten?

    Leave a comment:


  • Petri.Kekkonen
    replied
    Mikähän tuon nestepuolen tiivisteen sitten voi sulattaa? En ole tutustunu onko näissä yleensä juuri tuo kohta mikä alkaa ekana vuotaa, N55 taitaa olla tasan sama osa. Ei ole tullut nyt taas vähään aikaan kateltua joko vuotaa omassa öljyä ulospäin tuosta.

    Leave a comment:


  • makebm5
    replied
    Originally posted by alfaromeo View Post
    Ihmeellistä on se, että kyseinen remontti on tehty 4v / 75tkm sitten :think Joku huuteli, että etanolilla ajo voisi aiheuttaa tämän ? Ken tietää...
    Eikö tuo "sulanut" tiiviste ole nestepuolella. Luulisi että jos e85 aiheuttajana olisi öljynpuolen tiivisteet kärsineet ensin.

    Leave a comment:


  • Silmaauki
    replied
    Muistaakseni imusarjaa ei tarvitse kokonaan irroittaa. Riittää kun sopivasti löysentää niitä kiinnityspultteja, jolloin hylsy mahtuu sen yhden jalan pultin päälle.

    Oli kyllä huonoon happeen päässyt toi tiiviste.

    Leave a comment:


  • alfaromeo
    replied
    Jaahas ja pitkästä aikaa taas äksöniä kerrakseen. N54 yllättää jälleen.

    Mukavien pyhien jälkeen braatwursti päätti ajaa öljyt paisuntasäiliöön. Kävin itsenäisyyspäivänä pesemässä auton ja tämän jälkeen auto tyhjäkäynnillä pihalla. Siitä lähtiessäni iDrive pimpom "Please add 1 liter motor oil"...

    "Jaa", ajattelin. Noh, katsotaan huomenna töissä sinne litra lisää. Seuraavana päivänä olin lisäilemässä öljyä, kun katse kiinnittyi paisuntasäiliöön. Koko purkki ihan ruskeassa mössössä ja korkin välistä tursuaa suklaavanukasta. Tarkemmin katsoen pakosarjan puoli koneesta ihan samassa mössössä yms liejussa.

    Pikku kuumotus välittömästi "se oli sen moottorin tarina" , "kannentiiviste pettänyt", "kansi halki", "lohko halki" yms...

    Työkavereiden kanssa pikku pohdintatuokio ja alkoi näyttämään siltä, että olisi vanha kunnon öljynsuodattimen jalan tiivisteet pettäneet. Tästä hieman valoa päivään.

    Siellähän kulkee öljy ja glygoli rinnakkain, ainoastaan kumitiiviste välissä.

    Noh, molemmat tiivisteet tilattiin ja yllättäen löytyi varaosaputkasta hyllystä. Oletettiin, että jalka / lauhdutin ei ole haljennut.

    Tuossa tuo kokonaisuus. Osat 4 ja 5 olivat suurennuslasin alla.



    Purkuhommat käynnissä



    Ruuhkaa on



    Ensikertalaiselta tuli turhaa purkutyötä. Eli laturia ei tarvitse irroittaa, koska jalka on itseasiassa kokonaan sen yläpuolella. Ja laturin irroitus vaatii sitten turbon imuputken irroituksen, että saa moniurahihnan kiristimen käsiinsä yms... Sähköflekti tuli myös irroitettua turhaan. Toki, tilaa tämäkin tuo...

    Ja laturi ei itseasiassa siltikään irtoa, vaatii alempana olevan ac-kompuran irroituksen. Yllättävä moga insinööreiltä.

    Imusarja pitää irroittaa, koska suodattimen jalan yksi pultti on oikeen kunnon "haista v*ttu" tyyppisesti imusarjan reunan alla.

    Purettua osaa



    Öljynlauhduttimen kotelon/termarin tiiviste oli suht ok, toki täysin kovettunut juuri jäähdytysneste kanavan kohdilta.

    Suodattimen jalan tiivisteet olikin sitten oma tarinansa...









    Tuosta jäähd.nest. kohdasta täysin sulanut mössöksi tuo kumitiiviste. Sai raaputella rämmäleet irti ja kunnolla putsata molemmat vastepinnat. Ihmeelliseksi mennyt...

    Uusi tiiviste paikallaan ja jarrukumirasvaa uriin



    Tuosta havainnosta alkoi jo vähän hymyilemään. Harvoin toivoo, että joku asia olisi varmasti hajalla.

    Uudet öljyt ja suodatin tietysti laitettiin



    Jäähdytysjärjestelmä huuhdeltiin suurimmaksi osaksi, hieman vielä epäillen, ettäkö onko vikaa vielä muualla. Uutta nestettä meni 4-5l.

    Työpäivän jälkeen reipas 50km koeajo, kahdella pitstopilla pellin alle zoomaillen. Toki, säkkipimeässä kännykän taskulampulla. Öljynlämmöt koeajon ajan 90-100 ihan normi.

    Tällä hetkellä näyttäisi tulleen kuntoon. Kaikki vaikuttaa normaalilta ja paisari ei sylje öljyä ulos, eikä iDrive pyydä lisäämään öljyä tmvs..

    Huomenna vielä tehdään Tec4 (vanha forte) jäähdytysneste järjestelmän käsittely ja taas uudet nesteet sisään. Tämän jälkeen luulisi taas toimivan hetken aikaa.

    Ihmeellistä on se, että kyseinen remontti on tehty 4v / 75tkm sitten :think Joku huuteli, että etanolilla ajo voisi aiheuttaa tämän ? Ken tietää...

    Leave a comment:


  • Juikee
    replied
    Sama homma👍 nyt on tämäkin koettu. Liettuasta löyty "uusi" ecu ja Sercap kloonasi.

    Leave a comment:


  • AleksiH
    replied
    Originally posted by AleksiH View Post
    Otin vaan msd80, mutta akseli Mäkelältä sielt jostain turun suunnilta. Koodailun / kloonauksen hoitaa synworks Lohjalla.
    Tosiaan uus ecu kloonaukseen, kiinni autoon ja vikakoodit hävisi ja auto rokkaa täysin nyt!

    Leave a comment:


  • alfaromeo
    replied
    Originally posted by Petri.Kekkonen View Post
    Jotenkin ite aina kuvitellut että tietysti myös N53 olis Valvetronic. No N55 kuitenkin on Valvetronic ja suoraruisku, mitäs muita vastaavia sitten on?
    N52 ja N55 tosiaan on tronicilla. N53 tapauksessa selitys taisi olla, että tila ei yksinkertaisesti riitä sylinterikannessa kyseisellä järjestelmälle..

    N54 tapauksessa syyksi mainittiin turbomoottorin muutenkin loistava hyötysuhde ja korkeapainesuihkutus. Sitä tarina ei kerro, miksi sitten N55 on kuitenkin valvetronicilla.. Vain Günther tietää...

    Leave a comment:

Working...
X