335i N54 kysymyksiä
Collapse
X
-
Tuli tilattua Ovokon kautta saksalaiselta purkaamolta käytetyt suuttimet niin tarvitseeko uusia tiivisteitä tms vai vaihtaa vain paikoilleen ja tietenkin koodata?
-
ISTAlla voi tehdä lambda testin joka tutkii vastun arvot niin siinä pitäisi selvitä johdotukset samalla.
Leave a comment:
-
Eilen testerillä piti koodata suuttimet, kaikki arvot olivat pysyneet ennallaan. Eli koodausta ei tässä tarvittu, toki oli hyvä varmistaa asia. Tämän jälkeen mhd kartta sisään ja käyntiin. Tyhjäkäyntiä kävi siinä sen kymmenisen minuuttia ja pientä yskimistä jo siinä. Luin tässä kohtaan jo koodit.
Tämä tuli 10min tyhjäkäynnin jälkeen

Koodit pois ja koeajolle. Mhd mokkula mukaan, niin saa koodeja nollailtua.
Jonkun matkaa pääsi taas ja pikkuhiljaa alkaa yskimään. Varsinkin pintakaasulla ajettaessa. Jos höllää tai antaa syöttöä, toimii paremmin. Varmaan joku 5-6 kertaa tien sivuun ja aina vaan koodit pois ja jatkamaan ajoa.
Näitä tuttuja koodeja joka kerta...


Olin ajellut varmaan tunnin edestakaisin ja vielä kerran koodit pois ja lisää ajoa. Yhtäkkiä toimii käytännössä täydellisesti, varmaan 30-40min ajoa ei kertaakaan temppuillut. Annoin aika hyvin happea konetiellä ja vetää kuin hullu silkin sileästi. Normaali tasakaasulla ajo yms toimii vaan. Palasin tallille ja luin vielä koodit.
Tämä oli ainut

Eli bank 2 ykköslambdasta koodi. Poistin tämän ja annoin jäähtyä tunnin verran. Sitten kävin vielä kerran ajamassa, pääsin joku 10km ja alkaa rötäämään oikeen kunnolla. Niinsanottu "täystiltti". Lyhyellä koeajolla piti kolme kertaa pysähtyä nollaamaan koodit, jotta pääsi edes tallille takaisin.
Perus setit taas muistissa

Auto talliin ja ovet kiinni. Nyt rupee olemaan aika kuumottavaa. Molemmat lambda 1 tosiaan on vanhoja, ei mitään tietoa koska vaihdettu. Voisiko se muka olla, että lohko 2 lambda 1 aiheuttaisi tämmöistä ? Seuraavaksi sitten tutkimaan ykköslambdan johtoa ja liitintä, jos nämä ovat ok täytyy varmaan sitten vaihtaa uutta osaa...
Tässä video kun sekoilu alkaa
https://flic.kr/p/2pzoUyW
Tässä pitkän koeajon aikana, kun toimi hienosti
https://flic.kr/p/2pzqarr
Leave a comment:
-
toimii kyl ilman suuttimien koodausta nimim. kiireellä piti saada auto ajoon. Ei ne arvot niin kauheasti heittele etteikö lähtis käyntiin ja toimis ok.
👍 1Leave a comment:
-
Eilen tuli viestiä, että ecu on valmiina. 8 kpl mosfettiä vaihdettu ja jotkut "päätyjohtimet" on kolvattu uudestaan, ilmeisesti kylmäjuotos noissa. Myös kampaliittimen muutama pinni putsattu, oli hieman vihreää pinnassa.
Tänään hain ecun ja kävin asentamassa paikalleen. Samalla otin suuttimien koodit paperille ylös ja kasasin konehuoneen taas jälleen kerran. Kaveri tuli tallille testeri mukanaan (autocom), jotta saadaan suuttimet koodattua. Noh, yllättäen eihän se tuolla onnistunutkaan... Tunnistaa vain MSD81 ecun, mulla on tuossa MSD80... Noh, huomenna saan toiselta kaverilta bmw orkkis testerin, jolla aikaisemmin koodattin nuo kolme uutta suutinta.
Eli huomenna suuttimien koodaus ja ajan sen jälkeen mhd stage 2+ sisään. Ja nyt sormet ristissä toivotaan, että rupee käymään nätisti.
Vanhat mosfetit irti

Fiksattuna

Näköjään nyt sylkee kuvia, kun otti ton ruksin pois alla olevasta ruudusta...
👍 1Leave a comment:
-
Joo, kaveri tilasi triopakilta uudet komponentit. Ensi viikolla saapunee. Hinta posketon 1,87€ / kpl
. Foorumin päivityksen myötä, kun koittaa lisätä imageja, herjaa että tila on käytetty, pakko laittaa linkkinä. En tiedä mikä homma tämä on...
Leave a comment:
-
Niinku näin:
Toivottavasti alkaa toimimaan. Täs pelko persiissä luen näitä, kun omaan koslaan mittariin pyörähti 200 000 km tuossa jokunen aika sitten..
👍 1Leave a comment:
-
Toivotaan että tuolla tokenee murheet! Saatko muuten linkattua kuvat tänne niin että ne näkyy suoraan topicissa? Ei tarttis klikkailla erikseen kuvia auki.
Leave a comment:
-
Ja taas lisää autohommia. Tänään ECU irti jälleen ja vein sen vanhalle kaverille, joka työkseen touhuaa pienelektroniikan parissa. Tämmöiset on hänelle "kivaa pientä puuhastelua". Tosiaan, ecu on joskus aiemmin avattu ja siellä oli kaikki kuusi mosfettiä vaihdettu, sekä vielä kaksi muuta samanmoista. Suht tasaista arvoa antoivat, pientä heittoa oli. Ja kuudesta komponentista puolet oli eri valmistajan tekeleitä..
Ammattilaisena sanoi, että työn jälki on välttävää. Toimii, mutta ei ole kunnolla tehty. Mahdollisesti, kun ecu on -25c pakkasessa ja alkaa lämpeämään, alkaa ongelmat. Mainitsi myös, että viallinen osa (suutin,puola), voi kuormittaa kyseistä komponenttia äärirajoilleen ja tällöin hajoaa.
Nyt vaihdetaan kaikki kahdeksan uusiin ja laadukkaalla työnjäljellä. Tämän jälkeen koodataan suuttimet uudestaan ja ajetaan MHD Stage 2+ sisään. JB4 saa levätä varaston perällä.
Toivottavasti rupeisi pikkuhiljaa käymään tuo vanha piiska !
ECU kansi auki
👍 1Leave a comment:
-
Kyllä vastustaa! Mä heittäisin tuon JB4:n hevon kuikkaan ja sitten kun ECU on kunnossa niin pelkkä MHD sisään.
👍 1Leave a comment:
-
Noniin, taas lisää vianhakua. Soittelin asiantuntijoille ja suosittelivat laittamaan kaiken alkuperäiseksi. Eli virityspurkit yms pois, jotta saadaan rajattua mahdollisia vikoja.
Tänään irroitin JB4:sen ja MHD ohjelmoitiin "flash back to stock". Luulin, että nyt auto on alkuperäisellä ohjelmalla. Ihmettelin hieman, kun oli pysyvä vikakoodi muistaakseni "no flash" , "latest flash unknown".
Siitä startti nappulaa ja hirviä rytinä ja pauke, kävi varmaan yhdellä. Paukautti putkeen niin kovaa, että taulut tippuivat seinältä. Tässä tajusin, että ilmeisesti ecu on nyt "lobotomiassa", eli siellä ei ole mitään ohjelmaa sisällä.
Noh, tämän jälkeen piti laittaa Stage 2+ sisään, mutta eihän se onnistukkaan. Mulla on "Flasher License", eli "Map Packaget" puuttuu... Noh, ostin karttapaketin 59€ pitkän apple payn taistelun jälkeen, sitten aktivointi koodia niin ilmoitti että menee 24h ennenkuin se on "verifyied"...
Painoin sitten tuon Flash stage 0 (stock power) sisään, eli vakio tehoilla, mutta optionssit saa laitettua mieleisekseen.
Tämä meni hienosti maaliin kerralla.
Sitten kone tulille ja käy ihan pisin v*ttuja ja ysikasi haisee todella voimakkaasti. Pikkuhiljaa alkaa paranemaan ja parhaimmillaan jopa kävi ihan ok. Joku 20-30min tyhjäkäyntiä sisältäen muutaman korotetun joutokäynnin 1500-2000rpm. Lopputulos alkaa rykimään ja paukkumaan tuttuun tyyliin ja oksensi nuo täysin samat vikakoodit...
Nyt alkaa todellakin olemaan selkeä ECU vika. Mitään muuta loogista selitystä tälle ei enään ole. Huomenna ECU taas irti ja lähetetään se elektroniikka huoltoon.
JB4 purettuna
ECU paikallaan orkkiksena
Stage 0 menossa sisään
Tuttua koodia
Leave a comment:
-
oon antanu itseni ymmärtää tältäkin foorumilta lukemani perusteella, että vaihtoehtona olisi myös msd80->msd81-päivitys?Originally posted by alfaromeo View PostAlkuperäinen kikkare ja VIN täsmää tarraan. Luultavasti hajonnut jo kerran aiemmin. Katsotaan, missä korjataan. Elehuollon kotisivuilla korjaus yli 400€, aika kova hinta, kun komponentit maksaa senttejä. Olisiko täällä joku, kuka osaa korjata näitä ?
tiedä sitten, onko esim. tuota Elehuollon korjausta halvempi, mutta kenties pitkäkestoisempi.
Leave a comment:
-
Tuli tänään raavittua ECU irti. Kotelo oli siisti, ei pienintäkään kosteutta/vettä havaittavissa. Huomio kiinnittyi ECU:n kannen "kiristyspantoihin". Selvät meisselin / knipexin jäljet, eli auki on käynyt joskus aiemmin.
Kotelo ja johtohässäkkä
Ecu
Puuhastelun jälkiä
Alkuperäinen kikkare ja VIN täsmää tarraan. Luultavasti hajonnut jo kerran aiemmin. Katsotaan, missä korjataan. Elehuollon kotisivuilla korjaus yli 400€, aika kova hinta, kun komponentit maksaa senttejä. Olisiko täällä joku, kuka osaa korjata näitä ?
Leave a comment:
-
Tuli vaihdettua post lambda molempiin puoliin. Nyt bank 2 vaikuttaa ihan hyvältä ja korjaus ei hypi ja pysyy tyhjäkäynnillä alle 10%. Sen sijaan bank 1 meni hullummaksi korjaus tyhjäkäynnillä yli +30% ja koodi tästä myös. Resetoin MHD lambda regulations onkos muuta mitä pitäisi resetoida?
Tähän vielä sellainen huomio että bank 1 on kylmällä koneella miinuksella ja mitä lämpimämpi kone sitä suuremmaksi + korjaus menee niin -5 - +28% tällä hetkellä.
Bank 2 koneen lämmöstä riippumatta +5-+8%Last edited by makebm5; 03-02-2024, 14:48.
Leave a comment:
-
Kävin ajamassa tänään, noin 10km pääsi ykköstietä ja alko rötköttää... Kolmella pytyllä sivuun ja koodit ulos. Nyt oli tullut sekavia koodeja vanhojen lisäksi. Kyllä tämä vahvasti nyt näyttäisi, että ecu on hajalla. Seuraavaksi otetaan ecu irti ja lähetetään korjaukseen.
Koodit
Leave a comment:
Leave a comment: