335i N54 kysymyksiä

Collapse
X
 
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • alfaromeo
    replied
    Öljyn jäähdyttimen letkut saapuivat eilen. Samantien siis asentamaan. Jokin aika sitten putsailin paikkoja, mutta silti oli selkeää öljyvuotoa havaittavissa. Pahin vuoto on tuolla alhaalla oikean umpion takana. Hydrauliletkun puristeliitos on korkannut sieltä kokonaan.

    Täysin öljyssä


    Putket irti


    Toinen paikka on tuo öljynsuodattimen jalan pääty


    Letkut hikoilee läpi myös ihan keskeltä. Kuplii suoraan läpi.


    Uudet osat ja o-renkaat.


    Asennettuna


    Koko homma about 30min, todella helppo ja yksinkertainen vaihtaa. Täytynee ajella hetki ja tarkastaa loppuiko vuoto. Nuo o-renkaat on aiemmin aiheuttanut päänvaivaa...

    Leave a comment:


  • alfaromeo
    replied
    Heti perään lisää äksöniä. Kollega väänsi uudet etugummit päivän päätteeksi paikalleen ja itse samalla tutkin tuota oikean etupyörän pystyvälystä. Siellähän olikin korkeudensäädön lukitusmutteri kierroksen auki talven jäljiltä



    Ei ole eka eikä viimenen kerta, kun näin on päässyt käymään. D2, BC-Racing yms sama homma ollut monessa aiemmassa autossa.

    Tuurna vasara kombolla mutteri piukkaan ja taas on piukka.

    Nyt on sitten koko sarja Kumhon Ecstaa



    Lauhduttimen letkut o-renkaineen tilattiin myös. Puoltoista viikkoa toimitusaika. Josko sitten pääsisi taas "kesää kohti" niin sanotusti.

    Leave a comment:


  • alfaromeo
    replied
    Pyhäpäivän kunniaksi haalarit päälle. Päivän agenda takapyöränlaakerin vaihto.

    Lähtötilanne

    https://www.flickr.com/photos/911489...posted-public/

    Kesäpyörien vaihdon yhteydessä tosiaan huomasin vasen taka pyöränlaakerissa välyksen, pyörittäessä ei juurikaan jyrissyt. Nyt pari kolme viikkoa mennyt ja välys oli moninkertaistunut

    Navan irroitin vetovasaralla. Salkussa ollut adapteri tulee kolmella pyöränpultilla napaan kiinni. Olisko ollut viidennellä vedolla antautui.



    Purettua osaa



    Vanhan laakerin irroitus käynnissä.



    Müllerin laakerin vaihto työkalu



    Uutta laakeria paikalleen. Vanha laakeri toimii hyvin "erikoistyökaluna".



    Uusi laakeri paikallaan. Tosiaan tässä on magneettinen abs-kehä. Mustan värinen, joka tulee sisäpuolelle anturin puolelle.



    Pyörännavan prässäys uuteen laakeriin. Tässä tietysti täytyy tukea laakerin sisäkehä takapuolelta, jotta uusi laakeri ei hajoa.



    Ja homma valmis !



    Ensimmäistä kertaa tämmöisen vaihdoin. Työtä meni n.3 tuntia taukoineen pienessä krapulassa

    Kaikki meni hienosti, oikeastaan mikään ei hangannut vastaan tmvs. Pakoputken kannakkeet takaosasta täytyy avata, jotta vetari mahtuu pois. Abs-tunnistin lähti pienellä kitkuttelulla irti nätisti. Koeajolla yleinen "tausta humina" loistaa poissaolollaan ja satunnainen vetely on hävinnyt. Seuraavaksi sitten vaihdetaan nuo ö-lauhduttimen putket (vuotaa jo läpi asti) ja oikea etu iskarin yläpäässä on pieni välys (K-Sport Coilover), taitaa olla uniball nivel valmis. Uudet eturenkaat odottaa asennusta, todenäköisesti ensi viikolla väännetään paikalleen. Sitten rupeis olemaan taas vehkeet mintissä

    Leave a comment:


  • Petri.Kekkonen
    replied
    Väärä moottori, mutta kysyjän mainitsemaa E91 335i löytyy tietysti myös N55-moottorilla. E92 N55 takaveto manuaali menee Suomessa maantiellä alle 8, viime kesänä Keski-Euroopan lomareissulla missä paljon myös moottoritietä 130-200 km/h nopeuksia tais olla kulutus noin 9. Pelkkää tajaamaa jos ajan niin 10-11. Lukemia katellu sekä ajotietokoneesta että välillä tankkauksistakin ja pyöristän nämä nyt kokolitroiksi koska eihän noi ihan samaa tietenkään näytä.
    Last edited by Petri.Kekkonen; 21-04-2023, 09:35.

    Leave a comment:


  • alfaromeo
    replied
    Pitkänajan kulutus sekalaisessa 9.8l/100km E45 mixillä. Hienoja pelejä. Yllättävänkin helposti sujuu arki näitten kanssa (aiemmat kokemukset alfa romeoista)

    Leave a comment:


  • mmie
    replied
    Mulla työmatkapainotteinen keskikulutus 11.4. Matkaa kulkee n. 8 kulutuksella. Takatuuppari / perusautomaattiversio FBO viriviri hommilla. Niin kun joku jo totesikin, että ei ole pihistelylaitteita nämä. Omassa tuo 250tkm alkaa olla taulussa ja kaikki nuo yllämainitut osienvaihdot aikalailla jossainkohtaa tehty pl. stefat.
    Last edited by mmie; 20-04-2023, 10:37.

    Leave a comment:


  • Miikala
    replied
    Originally posted by MikeDry View Post
    Tutulla 335, 2008. Jossa kulutus siinä 10-13L/100km, nyt korkea kun ajaa kaupugissa, mut sitten kun ajaa pidempää niin mennään siihen 10 luokkaa. Siis ihan jees käyttis, mutta ne varaosat, paljonko on ajettu, vesipumppu missä kunnossa, suuttimet, puolat/tulpat, korkeapaine pumppu, turbojen kunto, vanos solenoidit noi on ne "kalleimmat" osat ja juuri ne "kulutus osat", mutta jos ne on kunnossa, niin aika mahtava auto ja vielä jos on sillä automaatilla tai DCT laatikolla. Sitten ne kuuluisat öljyvuodot, kampuran molempien pääty stefat voi hikoilla, öljypohjan tiiviste, öljynsuodatin jalka ja se venakopan tiiviste, kun sen vaihto ei oo ihan pikku homma, myös imupuolen venttiilin varret kuinka karstaiset...
    Kattava vastaus, eli huoltokirjaan kannattaa kiinnittää kyllä huomiota ostettaessa. Kylläpä nuo myynnissä olevat näkyy olevan keskimäärin 250tkm ajettuja ja mitä foorumia selailin niin näillä kilometreillä alkaa olla juurikin nämä yllämainitut huollot/korjaukset jo ajankohtaisia.

    Leave a comment:


  • MikeDry
    replied
    Tutulla 335, 2008. Jossa kulutus siinä 10-13L/100km, nyt korkea kun ajaa kaupugissa, mut sitten kun ajaa pidempää niin mennään siihen 10 luokkaa. Siis ihan jees käyttis, mutta ne varaosat, paljonko on ajettu, vesipumppu missä kunnossa, suuttimet, puolat/tulpat, korkeapaine pumppu, turbojen kunto, vanos solenoidit noi on ne "kalleimmat" osat ja juuri ne "kulutus osat", mutta jos ne on kunnossa, niin aika mahtava auto ja vielä jos on sillä automaatilla tai DCT laatikolla. Sitten ne kuuluisat öljyvuodot, kampuran molempien pääty stefat voi hikoilla, öljypohjan tiiviste, öljynsuodatin jalka ja se venakopan tiiviste, kun sen vaihto ei oo ihan pikku homma, myös imupuolen venttiilin varret kuinka karstaiset...

    Leave a comment:


  • Tomi T
    replied
    Originally posted by Miikala View Post
    Minkälaisiin kulutuksiin on porukka päässyt e91 335i xDriveilla matka-ajossa? Haaveillut vähän tehokkaammasta käyttöautosta ja tollanen e91 335i osuis hyvin kriteereihin. Tajusin vain juuri, että näilläkin alkaa pian olla sen 20 vuotta ikää, että vieläkö näistä käyttöautoiksi on?
    Vaimolla E92 335xiA, maantiepainotteisen ajon pitkän ajan keskikulutus 9,6l.

    Ei nämä kovin vähällä kulje millään menetelmällä.

    Leave a comment:


  • Miikala
    replied
    Minkälaisiin kulutuksiin on porukka päässyt e91 335i xDriveilla matka-ajossa? Haaveillut vähän tehokkaammasta käyttöautosta ja tollanen e91 335i osuis hyvin kriteereihin. Tajusin vain juuri, että näilläkin alkaa pian olla sen 20 vuotta ikää, että vieläkö näistä käyttöautoiksi on?

    Leave a comment:


  • Cunttory
    replied
    Originally posted by alfaromeo View Post
    Kaikki näytti suht ok paitsi vasemmassa takapyöränlaakerissa simmoinen kevyt 5mm välys joka suuntaan. Pyörittäessä ei jyrise kuitenkaan.
    Ei voi olla 5mm välystä tuntematta ajossa.

    Leave a comment:


  • alfaromeo
    replied
    Joo kyllä se tiuku vaan repii kovaa vauhtia.. Itse ajattelen edelleen, että e9x on "se uuskoppanen"

    ^^ Jaa, mitä kardaanille on käynyt ? :think

    ^ Ihmettelin noita ö-lauhduttimen putkien liitoksia. Ei mee ns. "pohjaan asti". Jää hiukan vajaaksi ja sitten se keskipultti vaan piukkaan.. :think Oli tiivistettä tai ei. Miettisin, että pitääkö mukamas se o-rengas työntää sinne koloon pohjaan asti ja sitten koittaa työntää putken pää siitä läpi. Ei ymmärrä...

    Leave a comment:


  • mmie
    replied
    Originally posted by alfaromeo View Post
    Tulipahan tänään työnnettyä kesäläskit alle. Samalla vähän perus chekkauksia alustaan ja jarruihin. Kaikki näytti suht ok paitsi vasemmassa takapyöränlaakerissa simmoinen kevyt 5mm välys joka suuntaan. Pyörittäessä ei jyrise kuitenkaan.

    Ajattelin samantien kokeilla, liikkuuko vetari helposti vaiko ei. Pulttikoneella 36mm 12-kulmainen mutteri auki. Paksu tuurna ja kevyt napautus lekalla -> vetari lähti heti liikkeelle

    Pientä alustavaa vetari jumppaa ja pullollinen rost-offia rihloille ja mutteri takaisin piukkaan. Täytynee tuo vaihtaa tässä lähiaikoina.

    Samalla huomasin (unohdin), että etugummeista toisessa sisäreuna on siliä, jopa muutama halkeama havaittavissa. Täytyy kytkeytyä intternettiin ja katsoa tarjouksia, kokohan oli 225/35-19.

    Muuten on toiminut ihan ok. Öljynlauhduttimen letkut ovat hikoilleet siitä asti, kun vaihdettiin suodattimen jalan tiivisteet. Kerran jo vaihdoin jalan puolelle orkkis o-renkaat -> edelleen hikoilee. Nyt uutuutena hikoilee myös toisesta päästä

    Taulussa 229tkm ja autolla ikää 17-VUOTTA !

    Itselläni on hyvinkin samannäköinen laite. Samoin kävi myös öljynjäähdyttimen putkien kanssa. Vaihdoin uudet o-renkaat, mutta hikoilu jatkuu. Kohta pitää kaivaa laite talvisäilöstä ajoon...

    Leave a comment:


  • Petri.Kekkonen
    replied
    Originally posted by alfaromeo View Post
    Taulussa 229tkm ja autolla ikää 17-VUOTTA !
    Tästä tajuaa hyvin miten vanha sitä on kun tuntuu että vastahan E92 esiteltiin.

    Omassa olis etujarrulevyjen + palojen sekä koko kardaanin vaihto varmaan ohjelmassa. Ja katsastus toukokuussa myös.

    Leave a comment:


  • alfaromeo
    replied
    Tulipahan tänään työnnettyä kesäläskit alle. Samalla vähän perus chekkauksia alustaan ja jarruihin. Kaikki näytti suht ok paitsi vasemmassa takapyöränlaakerissa simmoinen kevyt 5mm välys joka suuntaan. Pyörittäessä ei jyrise kuitenkaan.

    Ajattelin samantien kokeilla, liikkuuko vetari helposti vaiko ei. Pulttikoneella 36mm 12-kulmainen mutteri auki. Paksu tuurna ja kevyt napautus lekalla -> vetari lähti heti liikkeelle

    Pientä alustavaa vetari jumppaa ja pullollinen rost-offia rihloille ja mutteri takaisin piukkaan. Täytynee tuo vaihtaa tässä lähiaikoina.

    Samalla huomasin (unohdin), että etugummeista toisessa sisäreuna on siliä, jopa muutama halkeama havaittavissa. Täytyy kytkeytyä intternettiin ja katsoa tarjouksia, kokohan oli 225/35-19.

    Muuten on toiminut ihan ok. Öljynlauhduttimen letkut ovat hikoilleet siitä asti, kun vaihdettiin suodattimen jalan tiivisteet. Kerran jo vaihdoin jalan puolelle orkkis o-renkaat -> edelleen hikoilee. Nyt uutuutena hikoilee myös toisesta päästä

    Taulussa 229tkm ja autolla ikää 17-VUOTTA !

    Leave a comment:

Working...
X