Announcement

Collapse
No announcement yet.

BMW 335 Ci viritys?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Veeksi
    Bimmer Enthusiast
    • Oct 2003
    • 2177
    • Kuopio

    Hmm :think... liekö tuo ajonvakautus tai ns. eLSD-systeemi sitten niin huomaamatta (ilman välkyttelyjä) rauhottaa vetoa, jos on vain kerran painanut luistoneston nappia (vetoluistonesto pois)? Kun ei mulla oo ollu niin mitään ongelmia, mutta ei tuossa nyt mitenkään poikkeuksellisen hyvä alusta pitäis olla.

    Mutta b mutteri kasan nimeämät osat vois kyllä tulla tarpeeseen. Omasta mielestäni etenkin taka-akseli (luonnollisesti) elää liikaa kovassa vedossa. Liekö joku tällanen rauhottais: http://www.schmiedmann.fi/fi/bmw-e93...uote=313590310
    BMW G05 45e xDrive M-Sport '20
    BMW E63 630iA '05

    Comment

    • Hiace
      Bimmer Enthusiast
      • Dec 2011
      • 1203
      • Helsinki/Joensuu

      Itekin mietin, että tietääkös sitä välttämättä mitenkään ratissa, meneekö voimaa hukkaan lukon puutteen vuoksi? Muistelen juuri vanhoja autoja ja 330d:llä (280hv, ei lukkoa) kyllä suoralla sai tehot hyvin katuun. Lukollisella E46 M3:lla taas vähän kaartaen risteyksessä kovemmin lähdettäessä sai kyllä eri malliin auton lähtemään. Kaikenlainen pomputus ja sutiminen oli tosi vähäistä. Liekö kovemmat kiinnitykset, alustasarja ja lukko tosiaan vaikuttaneet.

      Tuossa nettiä tutkin ja 03/08 on tullut ainakin E90 335i:n vakioksi ns. elsd, eli käytännössä dsc:n päivitys. Eihän se oikea lukko eli lsd ole.

      Näin viisaammat netissä sano. Eli molemmissa 5 sek painallus dsc-napista, kaikki avut pois:
      Pre 03/08: kaikki avut pois
      Post 03/08: elsd jää toimintaan

      Eli elsd voisi kokeilla ottamalla kaikki avut pois. Kokeile vaikka hiekalla (tai asvaltilla tehdä mutka jossa laitat perän irti. Elsd:llä kuulemma pitäis jäädä 2 raitaa. Mutta suoralla kiihdytettäessä jos pito on molemmilla pyörillä sama ei millään lukolla pitäisi olla vaikutusta, oonko oikeassa? Tosin onkohan se pito ikinä tasainen jolloin lukko kyllä vaikuttais myös suoralla...
      F20 M135i 2016 / Ex-autot: 335xi 135i 335i M3 330d 2 x Hiace

      Comment

      • jengstro
        Bimmer Fanatic
        • Jul 2006
        • 380
        • 02-alue

        Tankkasin juuri E85sta 20 litraa tankkiin, ja map5:n päälle. Autohan suorastaan lentää 200km/h:n. JB4 ahtopainemittarissa (bensamittari ryöstetty), menee pikkasen yli 75%.

        Kun vaihtaa vaihdetta tulee aikamoinen potku/tömähdys alussa? paineet ei pääse pihalle tarpeeksi nopeasti?. Sinäänsä ei haittaa, auto ei todellakaan hyydy kun tyrkkää isompaa sisään.

        Kuningas Alkoholi!

        Comment

        • makeclick
          BTCF Member
          • Mar 2005
          • 268
          • Turku

          Originally posted by Hiace View Post
          Itekin mietin, että tietääkös sitä välttämättä mitenkään ratissa, meneekö voimaa hukkaan lukon puutteen vuoksi? Muistelen juuri vanhoja autoja ja 330d:llä (280hv, ei lukkoa) kyllä suoralla sai tehot hyvin katuun. Lukollisella E46 M3:lla taas vähän kaartaen risteyksessä kovemmin lähdettäessä sai kyllä eri malliin auton lähtemään. Kaikenlainen pomputus ja sutiminen oli tosi vähäistä. Liekö kovemmat kiinnitykset, alustasarja ja lukko tosiaan vaikuttaneet.

          Tuossa nettiä tutkin ja 03/08 on tullut ainakin E90 335i:n vakioksi ns. elsd, eli käytännössä dsc:n päivitys. Eihän se oikea lukko eli lsd ole.

          Näin viisaammat netissä sano. Eli molemmissa 5 sek painallus dsc-napista, kaikki avut pois:
          Pre 03/08: kaikki avut pois
          Post 03/08: elsd jää toimintaan

          Eli elsd voisi kokeilla ottamalla kaikki avut pois. Kokeile vaikka hiekalla (tai asvaltilla tehdä mutka jossa laitat perän irti. Elsd:llä kuulemma pitäis jäädä 2 raitaa. Mutta suoralla kiihdytettäessä jos pito on molemmilla pyörillä sama ei millään lukolla pitäisi olla vaikutusta, oonko oikeassa? Tosin onkohan se pito ikinä tasainen jolloin lukko kyllä vaikuttais myös suoralla...
          Tämän nimitys bmw:llä: Automatic Differential Brake (ADB)

          Eli näissä on elektroonisesti toimiva "lukko", joka jarruttaa toista pyörää niin, että vetovoima tasaantuu/siirtyy toiseen. EI pitäisi vaikuttaa kiihdytykseen tai mihinkään negatiivisesti, koska vauhtiahan ei pysäytetä.. se vain siirretään toiseen renkaaseen (torsen tyylinen?). Tietääkseni tämä on jo ollut ainakin jonkin asteisessa toiminnassa jo kaikissa dsc60 sarjan luistonestoissa? Eli esim facelift 330d:ssä oli jo... Tietty on voinut vielä näihin uusiin päivittyä, kun ainakin piirtää aika hyvin tuo 335d 2 viivaa . Harmittava vain tuo pakollinen suuremmalle vaihto punarajalla, vaikka pakotettuna vaihteet :(

          Tossa hyvää luettavaa Paina tästä
          Harrastepaholainen 335d:
          Räyskäkä 1/4 mailia:12.553
          Kiikala 1/4 mailia: 12.357s 186km/h

          Comment

          • Juuzmo
            Bimmer Fanatic
            • Aug 2007
            • 339

            07 vuoden 335i ainakin jättää kahta viivaa jos donitseja pyörittelee Jos suoralla lähtee sutimaan niin tulee useammin yhtä viivaa, dsc napin yhdellä painalluksella vähän sutasee mutta ei sen suurempaa, estot kokonaan pois niin pyrkii auto liikkumaan kylki edellä.

            Ei sitä pystyisi mitenkään ohjelmoimaan, että punarajalla ei heittäisi automaagilla isompaa? Harmittava ominaisuus todellakin.

            Comment

            • Lallevihtinen
              Bimmer Fanatic
              • Sep 2006
              • 690
              • Tampere

              Originally posted by jengstro View Post
              Tankkasin juuri E85sta 20 litraa tankkiin, ja map5:n päälle. Autohan suorastaan lentää 200km/h:n. JB4 ahtopainemittarissa (bensamittari ryöstetty), menee pikkasen yli 75%.

              Kun vaihtaa vaihdetta tulee aikamoinen potku/tömähdys alussa? paineet ei pääse pihalle tarpeeksi nopeasti?. Sinäänsä ei haittaa, auto ei todellakaan hyydy kun tyrkkää isompaa sisään.

              Kuningas Alkoholi!
              Kun olet autoasi enemmän "lennättänyt" niin kerroppa miten tämä seos tankillinen vaikuttaa kulutukseen vai vaikuttaako?
              sigpic
              BMW E93 335i & BMW M550Dx
              EX:F30 320ix Performance, Audi A6 4G 3.0Tdi, Audi A5 Sportback, E46 M3 Cabriolet, X6 35d, X5 3.0sd, E92 335xi, Alpina B3 Cab, E60/E61 530d, Mini Cooper S, E46 330dAT
              XHP Vaihteisto ohjelmoinnit Tampereella, kysy privalla.

              Comment

              • Juuzmo
                Bimmer Fanatic
                • Aug 2007
                • 339

                Sama ilmiö kuin 95E10 ja 98E5 välillä, kulutus nousee muutaman desin, mikä ei juuri vaikuta lompakossa kun E85 on senverran halpaa. Pidemmällä aikavälillä saattaa kulutus kasvaa lisääntyneen hauskuuskertoimen myötä

                Comment

                • jengstro
                  Bimmer Fanatic
                  • Jul 2006
                  • 380
                  • 02-alue

                  Originally posted by Lallevihtinen View Post
                  Kun olet autoasi enemmän "lennättänyt" niin kerroppa miten tämä seos tankillinen vaikuttaa kulutukseen vai vaikuttaako?
                  Ei kiinnosta!

                  Comment

                  • Veeksi
                    Bimmer Enthusiast
                    • Oct 2003
                    • 2177
                    • Kuopio

                    Niin tai jos saivarrellaan niin 95 -> 98 oktaanit kasvaa mutta kulutus vähenee. Siitä kun aletaan lisäämään E85:ttä, niin oktaanit periaatteessa kasvaa ymmärtääkseni lisää, mutta etanolia sisältävää lientä pumpataan moottoriin enemmän. Kulutus nousee siis, mutta kulut tuskin kummaisesti, kuten tuossa jo mainittiinkin.

                    E85:ttä lisätessä tullaankin jossain vaiheessa siihen, ettei vakio polttoainepumput jaksa pumpata enempää. Tosin >50 % seoksiin tarvitaan myös ECUn flashäys.

                    Täytys nyt saada aikaiseksi dynottaa ihan tuolla pumppubensalla ja miettiä sit jos vielä tänä kesänä kokeilis mietoa E85 seosta. Kiinnostais kyllä toisaalta dynottaa silloinkin, mutta nuo riistodynottajat vie kaikki rahat jos meinaa dynoilla joka välissä. Eivätkä anna edes toivottuja tuloksia aina.
                    BMW G05 45e xDrive M-Sport '20
                    BMW E63 630iA '05

                    Comment

                    • Hiace
                      Bimmer Enthusiast
                      • Dec 2011
                      • 1203
                      • Helsinki/Joensuu

                      Etanolin energiasisältö on pienempi kuin bensalla, joten sen takia täytyy tosiaan pumpata enemmän että saadaan auto liikkumaan saman verran.

                      Oktaanilukukos se sitten vaikuttaa siihen, että autosta saadaan etanolilla enemmän tehoa? Koska puristuskestävyys parempi. Tai sitten mie oon ihan pihalla.
                      F20 M135i 2016 / Ex-autot: 335xi 135i 335i M3 330d 2 x Hiace

                      Comment

                      • Juuzmo
                        Bimmer Fanatic
                        • Aug 2007
                        • 339

                        Juurikin näin, oktaaniluku nousee --> polttoaine kestää puristusta enemmän --> voidaan nostaa ahtopainetta ja saadaan soppaa kerralla enemmän palamaan.

                        Comment

                        • Veeksi
                          Bimmer Enthusiast
                          • Oct 2003
                          • 2177
                          • Kuopio

                          Originally posted by Hiace View Post
                          Etanolin energiasisältö on pienempi kuin bensalla, joten sen takia täytyy tosiaan pumpata enemmän että saadaan auto liikkumaan saman verran.

                          Oktaanilukukos se sitten vaikuttaa siihen, että autosta saadaan etanolilla enemmän tehoa? Koska puristuskestävyys parempi. Tai sitten mie oon ihan pihalla.
                          Jeps, korkeamman puristuskestävyyden ansiosta moottori toimii tehokkaammalla sytytysennakolla ja syntyy enemmän voimaa. Lisäksi kun paloseoksessa on etanolia, niin palotapahtuma ei ole yhtä kuuma kuin pelkällä bensalla, jolloin ko. energia muuttuu myös voimaksi.

                          Edit: Niin ja totta tosiaan myös ahtopainetta moottori pystyy nostamaan. Eli E85 oikeastaan parantaa kaikkia näitä "imuilman lämpöä" (seoksessa), ajoitusta, puristusta ja ahtoa ilman että moottori nakuttaa.
                          Last edited by Veeksi; 08-08-2013, 21:34.
                          BMW G05 45e xDrive M-Sport '20
                          BMW E63 630iA '05

                          Comment

                          • Juuzmo
                            Bimmer Fanatic
                            • Aug 2007
                            • 339

                            Mahtaako muuten turbot tykätä kestävyydeltä millasta kyttyrää, kun etanolilla ahtopaineet nousee sinne 17psi tietämille? Vajaa 1,2bar, vakiona varmaan jotain 0,5 0,7?

                            Comment

                            • wilho
                              Bimmer Rookie
                              • Jun 2007
                              • 104

                              E85

                              Moro,

                              Turbot voivat toki kulua nopeammin tai särkyä niiden ahtopaine on suurempi. Mutta mitä tuolta jenkki- & sakufoorumeilta olen lukenut niin ovat ajaneet 30-40% e85 seoksella JB4:n tai Vishnun kanssa kymmeniä tuhansia kilometreja, niin ei ne heti tunnu särkyvän.

                              Laskeskelin että teoriassa 30% tai 40% seoksella ajaminen tulisi jopa halvemmaksi kuin E98lla.

                              Laskelma, bensan hinnat polttoaine.net (8.8.2013)

                              Vertailu: kulutus 12 l/100km pelkällä bensalla, laskelmassa huomioitu teoreettinen lisäkulutus johtuen E85:n pienemmästä energiatiheydestä (arvona 30%)

                              E98: 12 l/km / 100km *1.684 €/l = 0.2021 €/km
                              30% E85: 70%*12/100*1.684 + 30%*130%*12/100*1.079 = 0.1920 €/km
                              40% E85: 60%*12/100*1.684 + 40%*130%*12/100*1.079 = 0.1886 €/km

                              Joten silkkaa säästöä ja ympäristöystävällistä ajoa, mistähän saisi sopivia ekotarroja
                              F15 40e M-Sport: 2016 : Alpine Weiss
                              F45 225xe Sport: 2016 : Alpine Weiss
                              E46 316ti : 2004 : Schwarz
                              ex. E46 316ti M-Sport : 2002 : Schwarz Metallic ex. F11 520d xDrive Nordic Edition: 2014 : Schwarzex. E92 335i : 2007 : Titan Silber Metallic / Quaife ex. E46 330Ci : 2001 : Titan Silber Metallic

                              Comment

                              • Juuzmo
                                Bimmer Fanatic
                                • Aug 2007
                                • 339

                                Jos muuten jollakin hukkaportit rämisee, niin suosittelen koittamaan tätä!



                                Itsellä piti 20-30sek hirveää räminää kun pisti auton kylmänä käyntiin, ja jb4 ISO versiolla rämisi kun kierrokset laski mutta eipä enään! Lueskelin tuon koko topicin läpi ja paljon oli tyytyväisiä kokemuksia. Itse hommaan meni alle 5min, tarvittavien työkalujen tekoon muutama tunti

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎