Announcement

Collapse
No announcement yet.

BMW 335 Ci viritys?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Juuzmo
    Bimmer Fanatic
    • Aug 2007
    • 339

    Njoo, ei mitään hirveitä odotuksia ole noidenkaan päivitysten suhteen Olisi kiva saada kunnolla toimiva ISO versio kun siinä on kaikkia kivoja ominaisuuksia mitä integroidulla ei ole, mm. ahtopaineiden rajoitus 1. ja 2. vaihteille. Sitä odotellessa tuskin kannattaa pidättää hengitystä

    Comment

    • b mutteri kasa
      Bimmer Enthusiast
      • Oct 2006
      • 1462
      • Area 03

      Originally posted by Veeksi View Post
      En oo vielä pippeliä mittaillut, mutta kunhan kaikki toimii vimpan päälle niin voishan sitä jotain mittausta tehdä.
      No en mä tuota tarkoittanut...mutta olisi mukava tietää,onko noilla biggy bag:llä minkäläinen vaikutus.Meinaan vaan,että ensimmäisen kerran kun omaa autoa ohjelmoitiin,niin saatiin lähtötehot 301hp/440Nm -> 361hp/540Nm,niin persedynolla en tuntenut oikeestaan mitään eroa.Vasta kun kaverin Evoa vastaan otettiin vetoja,tehonlisäys tuli ilmi.

      Paperillehan saa vaikka mitä lukuja,mutta toista autoa/kelloa vastaan tietää mitä paukkuja autossa.Itsellä vääntökäyrä sen muotoinen että E92M3:sta (manuaali) mennään rullaavista 40,60,80kmh:sta ihan tasatahtia (jopa konepellin verran pääsen eteen) aina n.220kmh asti,sitten M3 lipuaa luonnollisesti ohi.

      ja mitä pippelin mittamiseen tulee,niin miksi asennella/tehdä muutoksia,ellei halua sitä pippelia joskus mittailla
      BMW F11 530 dA VOLL
      Carbon-schwarz Metallic

      BMW E30 325i Sport

      Comment

      • Veeksi
        Bimmer Enthusiast
        • Oct 2003
        • 2177
        • Kuopio

        Originally posted by b mutteri kasa View Post
        No en mä tuota tarkoittanut...mutta olisi mukava tietää,onko noilla biggy bag:llä minkäläinen vaikutus.Meinaan vaan,että ensimmäisen kerran kun omaa autoa ohjelmoitiin,niin saatiin lähtötehot 301hp/440Nm -> 361hp/540Nm,niin persedynolla en tuntenut oikeestaan mitään eroa.Vasta kun kaverin Evoa vastaan otettiin vetoja,tehonlisäys tuli ilmi.

        Paperillehan saa vaikka mitä lukuja,mutta toista autoa/kelloa vastaan tietää mitä paukkuja autossa.Itsellä vääntökäyrä sen muotoinen että E92M3:sta (manuaali) mennään rullaavista 40,60,80kmh:sta ihan tasatahtia (jopa konepellin verran pääsen eteen) aina n.220kmh asti,sitten M3 lipuaa luonnollisesti ohi.

        ja mitä pippelin mittamiseen tulee,niin miksi asennella/tehdä muutoksia,ellei halua sitä pippelia joskus mittailla
        Joo siis en mä tuota pahassa mielessä tarkoittanutkaan . Oon ihan samaa mieltä kanssasi. Tosin ei noi kadulla tehdyt kiihdytysmittauksetkaan niitä papereita absoluuttisempia ole. Aikaan vaikuttanee pienikin ylä- tai alamäki jota ei ehkä huomaa edes rehellinen kaveri? Ja ainakin meillä Piggybackin autotunekartoilla ajavilla ulkolämpötilat ja ilmanpaineet ja kosteus vaikuttaa vielä normaalia enemmän. Mutta kyllä minuakin ihan oikeasti kiinnostais oma 100-160kmh aika. Aika kovan ajan olitkin mittaillut.

        Miks se M3 muuten lipuaa 220kmh:ssa ohi? Eikö 335i:ssä ole enemmän vääntöä ja luulis sitä kaivattavan ilmanvastuksen suurentuessa.

        Mitähän se tuommonen aikojen kanssa kilpailu tekee minun kilpailuvietille ja neuroottiselle asenteelle? Tietää rahanmenoa jos jonkun 335i menee nopeemmin...
        Last edited by Veeksi; 15-09-2013, 11:18.
        BMW G05 45e xDrive M-Sport '20
        BMW E63 630iA '05

        Comment

        • Hiace
          Bimmer Enthusiast
          • Dec 2011
          • 1203
          • Helsinki/Joensuu

          Originally posted by Veeksi View Post
          Miks se M3 muuten lipuaa 220kmh:ssa ohi? Eikö 335i:ssä ole enemmän vääntöä ja luulis sitä kaivattavan ilmanvastuksen suurentuessa.

          Mitähän se tuommonen aikojen kanssa kilpailu tekee minun kilpailuvietille ja neuroottiselle asenteelle? Tietää rahanmenoa jos jonkun 335i menee nopeemmin...
          Ilmanvastus kasvaa nopeuden toiseen potenssiin, eli yli 200 nopeuksissa ilmanvastus on tosi suuri. Vastuksen voittaminen vaatii tehoa ja sen vuoksi tehokkaampi M3 alkaa vetää kaulaa noissa nopeuksissa. Alemmissa nopeuksissa 335i:n laajempi "vääntöalue" meinaa enemmän keskimääräistä tehoa noilla kierrosalueilla, kun taas M3:n teho alakierroksilla on vaatimattomampi. Toisin sanoen "hyvä alavääntö" on vain paljon tehoa matalilla kierroksilla. Teho = rpm x vääntö x joku vakio riippuen yksiköistä. Eli vääntö ja teho ovat läheisesti yhteydessä toisiinsa eivätkä ole erillisiä asioita. Ehkä tästä vois jatkaa omassa ketjussa mutta onhan tätä kiva pohtia

          2.kysymykseen vastaus: tietää rahanmenoa!

          Edit: tsekkaa M3:n ja viritetyn 335i:n tehokäyriä vierekkäin ja mieti, mitä tapahtuu jos molemmat painaa kaasun pohjaan esim. nelosvaihteella 1500rpm alkaen jos olosuhteet/välitykset ovat samat.

          Löysin netistä random dynokäyrät, ja vaikka noita onkin hankala verrata keskenään koska ovat eri dynot, kyllä idea sieltä löytyy. Esim. 3000 rpm M3 teho on perheautoluokkaa 125-150hp, mutta 335i antaa jo 200 hp. Kierrosten loppupäässä M3 taas menee tehossa ohi.

          Sitäkin vois miettiä onko M3:n aerodynamiikka parempi eri korisarjan ja peilien myötä, silläkin iso merkitys kovissa vauhdeissa...

          335i:


          E92 M3:
          Last edited by Hiace; 15-09-2013, 12:19.
          F20 M135i 2016 / Ex-autot: 335xi 135i 335i M3 330d 2 x Hiace

          Comment

          • Petri.Kekkonen
            Bimmer Enthusiast
            • Jan 2006
            • 7431
            • Oulu

            Originally posted by Hiace View Post
            Ilmanvastus kasvaa nopeuden toiseen potenssiin, eli yli 200 nopeuksissa ilmanvastus on tosi suuri. Vastuksen voittaminen vaatii tehoa ja sen vuoksi tehokkaampi M3 alkaa vetää kaulaa noissa nopeuksissa.
            Näin on, mutta perimmäinen syy tähän ei sinänsä ole ilmanvastuksessa vaan teho/vääntökäyrän muodossa ja välityksissä. Eli pienemmissä nopeuksissa kiihdytettäessä ollaan keskimäärin kauempana huipputehon kierroksista ja silloin M3 on tehottomampi. Kun vauhti kasvaa välitykset sattuu siten että ollaan yhä enemmän ja enemmän aikaa sillä kierrosalueella jossa M3 on tehokkaampi.

            Originally posted by Hiace View Post
            Löysin netistä random dynokäyrät, ja vaikka noita onkin hankala verrata keskenään koska ovat eri dynot, kyllä idea sieltä löytyy. Esim. 3000 rpm M3 teho on perheautoluokkaa 125-150hp, mutta 335i antaa jo 200 hp. Kierrosten loppupäässä M3 taas menee tehossa ohi.
            Jos katsoo mittauksia osoitteesta http://www.rri.se ja skaalaa tuolta ladattavat PDF-käppyrät samaan koordinaatistoon niin näkee että tehtaan virallistenkin käyrien mukaan vakio 335i on M3:sta tehokkaampi kierrosalueella 1000-3300 rpm. Dynossa mitatussa käyrässä vakio 335i oli marginaalisesti tehokkaampi vielä tämänkin jälkeen ja vasta 5500 rpm kohdalla, jossa 335i:n tehokäyrän jyrkkä nousu loppuu, M3:n tehokäyrä menee edelle.

            Viritetyn 335i:n tapauksessa ero keskikierroksilla on tietysti selvästi suurempikin. Siis vasta jossain 6000-6500 rpm yläpuolella M3:ssa voi olla enemmän tehoa. Pienistä nopeuksista kiihdytettäessä M3:n välitykset ei mahdollista kierrosten pitämistä koko noin korkealla. Yli 200 km/h nopeuksissa tämä taas onnistuu.
            E92 335i LCI M Sport '10, Alpinweiss3
            E39 523i M Sport '00, Titansilber

            Comment

            • Juuzmo
              Bimmer Fanatic
              • Aug 2007
              • 339

              Hi Terry, and all you others
              I have now tried the 26.4 and I am still having wastegate rattles even at idle!
              Hyvältä kuulostaa...

              Comment

              • Baijerin potkuri
                Newbiemmer
                • Jan 2013
                • 21
                • suomi

                Originally posted by Petri.Kekkonen View Post
                Pienistä nopeuksista kiihdytettäessä M3:n välitykset ei mahdollista kierrosten pitämistä koko noin korkealla. Yli 200 km/h nopeuksissa tämä taas onnistuu.
                Siis miten niin ei mahdollista..?:think

                En nyt tarkkaan jaksa laskea ja etsiä M3 välityksiä, mutta eiköhän 1. vaihteella jo viimeistään 50 km/hnopeuksissa olla yli 6000 kierroksessa ja siitä eteenpäin pitää aina sopivaa pykälää pesässä niin tehoa pitäisi löytyä...
                330d e91 M-sport

                Comment

                • Petri.Kekkonen
                  Bimmer Enthusiast
                  • Jan 2006
                  • 7431
                  • Oulu

                  Originally posted by Baijerin potkuri View Post
                  Siis miten niin ei mahdollista..?:think

                  En nyt tarkkaan jaksa laskea ja etsiä M3 välityksiä, mutta eiköhän 1. vaihteella jo viimeistään 50 km/hnopeuksissa olla yli 6000 kierroksessa ja siitä eteenpäin pitää aina sopivaa pykälää pesässä niin tehoa pitäisi löytyä...
                  Mun tekstistä oli jäänyt pois yksi sana, eli piti lukea "koko ajan noin korkealla". http://www.youtube.com/watch?v=nYfcPEFXzZ8 näkee, että 1->2 ja 2->3 vaihdoissa kierrokset tippuu 5500-5800 rpm väliin, sen jälkeen pysytään koko ajan yli 6000 rpm. Eli mitä enemmän vauhtia sitä lähempänä huipputehoa ollaan keskimäärin.
                  E92 335i LCI M Sport '10, Alpinweiss3
                  E39 523i M Sport '00, Titansilber

                  Comment

                  • Baijerin potkuri
                    Newbiemmer
                    • Jan 2013
                    • 21
                    • suomi

                    Originally posted by Petri.Kekkonen View Post
                    Mun tekstistä oli jäänyt pois yksi sana, eli piti lukea "koko ajan noin korkealla". http://www.youtube.com/watch?v=nYfcPEFXzZ8 näkee, että 1->2 ja 2->3 vaihdoissa kierrokset tippuu 5500-5800 rpm väliin, sen jälkeen pysytään koko ajan yli 6000 rpm. Eli mitä enemmän vauhtia sitä lähempänä huipputehoa ollaan keskimäärin.
                    No joo tarkkaan ottaen lienet oikeassa, että vaihdoissa tippuu alle parhaan tehon alueen...
                    330d e91 M-sport

                    Comment

                    • Veeksi
                      Bimmer Enthusiast
                      • Oct 2003
                      • 2177
                      • Kuopio

                      Mielenkiintoista pohdintaa. Pitänee ottaa omaksi tavoitteeksi rikkoa ensi kesänä tuo M3:n ilmoitettu 420hv:n lukema. Kenties vakioahtimilla mutta väkevällä viinalla.

                      Spec stage 2+ muuten kestää nyyttöneissä vääntöä 740! ...ilmankos se o hyvin riittänyt noissa BMSn omissaki loppuunviritetyissä. Silti poljin tuntumaa kehuvat foorumeilla vakion kaltaiseksi. Tais tulla kaupat.
                      BMW G05 45e xDrive M-Sport '20
                      BMW E63 630iA '05

                      Comment

                      • Jammü
                        BTCF Member
                        • Jan 2010
                        • 191
                        • Espoo

                        Originally posted by Veeksi View Post
                        Mielenkiintoista pohdintaa. Pitänee ottaa omaksi tavoitteeksi rikkoa ensi kesänä tuo M3:n ilmoitettu 420hv:n lukema. Kenties vakioahtimilla mutta väkevällä viinalla.

                        Spec stage 2+ muuten kestää nyyttöneissä vääntöä 740! ...ilmankos se o hyvin riittänyt noissa BMSn omissaki loppuunviritetyissä. Silti poljin tuntumaa kehuvat foorumeilla vakion kaltaiseksi. Tais tulla kaupat.
                        Kannattaa muistaa että M3:n 420hv on koneteho. Pyöriltä vakio M3 antaa noin 350whp, johon pääsee helposti jo pelkällä JB4 + dp't. Viinaa tankkiin niin mennään jo yli ja ohi.

                        Comment

                        • Petri.Kekkonen
                          Bimmer Enthusiast
                          • Jan 2006
                          • 7431
                          • Oulu

                          Originally posted by Jammü View Post
                          Kannattaa muistaa että M3:n 420hv on koneteho. Pyöriltä vakio M3 antaa noin 350whp...
                          http://rototest-research.eu/popup/pe...p?ChartsID=768 on M3:lle mitattu pyöriltä 278kW = 378 hv.
                          E92 335i LCI M Sport '10, Alpinweiss3
                          E39 523i M Sport '00, Titansilber

                          Comment

                          • Matson^
                            Bimmer Enthusiast
                            • Feb 2008
                            • 2113
                            • Seinäjoki

                            Aivan mukavasti bensakoneelle
                            | BMW G30 X-Drive M-Sport |
                            | Nissan Navara TREK-1 |
                            ex. | BMW e61 535dA Sport Edition LCI 2010 | Mercedes-Benz Vito 116CDI 4x4 2012 |Opel Astra H 5D | BMW e60 535d M5-look | Audi A3 2.0TDI Ambition | BMW e46 330D | Opel Omega 3.0 V6 Executive | Opel Astra G Coupe Bertone | Opel Astra G 3D |

                            Comment

                            • Veeksi
                              Bimmer Enthusiast
                              • Oct 2003
                              • 2177
                              • Kuopio

                              Originally posted by Jammü View Post
                              Kannattaa muistaa että M3:n 420hv on koneteho. Pyöriltä vakio M3 antaa noin 350whp, johon pääsee helposti jo pelkällä JB4 + dp't. Viinaa tankkiin niin mennään jo yli ja ohi.
                              Eppäilen kyllä, että vaatii kyllä aika suotuisan penkin, jos meinaa vakioahtimilla ja bensalla päästä yli 400hv:n (koneesta). Myöskään ilman mitään metanoli- yms.ruiskutuksia. Pitäis joskus löytää tommone alamäkeen asennettu dyno.

                              Konetehoja ne on tuolla BMS:n sivuillakin. Ja sen nyt tietää, että omassa penkissä noihin markkinointitarkoituksiin aina saadaan säädettyä jotain lisää. Koskee kaikkia muitakin virifirmoja.
                              Last edited by Veeksi; 17-09-2013, 18:17.
                              BMW G05 45e xDrive M-Sport '20
                              BMW E63 630iA '05

                              Comment

                              • Tommix
                                BTCF Member
                                • Dec 2006
                                • 5425
                                • S:t Karins

                                Originally posted by Veeksi View Post
                                Eppäilen kyllä, että vaatii kyllä aika suotuisan penkin, jos meinaa vakioahtimilla ja bensalla päästä yli 400hv:n (koneesta). Myöskään ilman mitään metanoli- yms.ruiskutuksia. Pitäis joskus löytää tommone alamäkeen asennettu dyno.

                                Konetehoja ne on tuolla BMS:n sivuillakin. Ja sen nyt tietää, että omassa penkissä noihin markkinointitarkoituksiin aina saadaan säädettyä jotain lisää. Koskee kaikkia muitakin virifirmoja.
                                Ja joku huutelee vakioahtimilla 414 hv penkitettynä:



                                Ja otsikosssa maininta 492 hv edelleen vakiahtimilla...:think
                                Käyttis: G31 530e xDrive LCI pappa edition
                                Oma harraste: F82 : 580 hv, 712 Nm täällä: ///M4
                                ex:t: F20: M135i xDrive 445 hv E93: 335i E92: 610 hv, 748 Nm E60: 535DA LCI, E61 535DA, E34: 530i
                                Missfireä, puolimoottorivaloa ja harrastamisen riemua jo vuodesta 2006

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎