Announcement

Collapse
No announcement yet.

BMW 335 Ci viritys?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Juuzmo
    Bimmer Fanatic
    • Aug 2007
    • 339

    Arkiajoon ei tule juuri mitään muutosta, vääntöä tietysti tulee melkoisesti lisää niin kiihdytykset sujuu tietysti vähän ripeämmin. Bensankulutus ei juuri muutu, korkeintaan laskee normaalissa ajossa. Kaasu pohjassa sitten tietysti vie enemmän soppaa kuin vakio, mutta sitä menee siinä kohtaa kuitenkin ronskisti
    JB voi aiheuttaa ohjelmasta ja ihan autosta riippuen sitä surullisen kuuluisaa hukkaporttien rallatusta, mutta sen saa lähestulkoon kokonaan pois joko säätämällä hukkaporttien asentoa (=syö alakierroksilta tehoa) tai käyttämällä vanhempaa ohjelmaa, missä ajotietokone hoitaa itse hukkaporttien ohjauksen (=lähtee joitakin käteviä ominaisuuksia pois mitä löytyy uudemmasta versiosta).
    Omien kokemusten perusteella automaatti toimii jb:n kanssa sujuvasti, vaihdot on pehmeitä ja vaihtaa jopa aikaisempaa isommalle kuin vakiona. ISO 25 tai jotain siltä tienoilta aiheutti nykäiseviä vaihtoja, tuntui kuin olisi ollut jonkun autokoululaisen kyydissä manuaaliautossa Uusissa ja vanhemmissa ei ole tuota vikaa joten siitä ei tarvitse huolehtia.

    Comment

    • Juuzmo
      Bimmer Fanatic
      • Aug 2007
      • 339



      Siitä kuulee vähän millasta meteliä pitää kylmänä/lämpimänä, putkessa pelkkä canflap modaus.

      Comment

      • AiM
        Bimmer Fanatic
        • Apr 2007
        • 247
        • Ylöjärvi/Tampere-Sjoki

        Tullut tässä tutkittua jenkkipoikien N54 aiheisia keskusteluja ja selkeää syytä en ole löytänyt miksi niin harva ajaa 100% e85:lla sekä kotimaassa että valtameren toisella puolen. LPFP pumpun joutuu vaihtaan tankkiin järeämmällä tuotolla olevaksi (liian helppoa ollakseen este e85 käytölle), mutta mitäs muita muutoksia tarvitaan?

        Itseäni ainakin vituttaisi tankkailla automaatista bensaa ja etanolia sekaisin ihan käytännön syistä -ensin etukortti, sitten pankkikortti ja lopuksi tankkaamaan. Ja sama homma toiseen kertaan... Ja halvempaakin e85 on suhteessa 95 tai 98 bensaan -myös polttoaineiden energiatiheys huomoiden. Nykyisellä kulkineella tottunut liruttelemaan ihan vaan pelkkää e85:ttä tankkiin.

        Ainoa syy miksi jenkkien kuvittelen tuota bensan ja etanolin sekoittamista harrastavan on se että bensa siellä on etanolia vain 20% kalliimpaa eli taloudellisesti kannattavampaa sekoitella kun ajaa pelkällä e85:lla. Suomessa kun bensa on yli 50% e85:sta kalliimpaa niin täällä olisi myös edullisempaa ja helpompaa käyttää pelkkää e85:ttä.

        Näkemyksiä ja mietteitä kuulisin mielelläni aiheesta lisää että miksi ei käyttäisi 100% e85:tta. :think
        BMW E60 535dA ///M-Sport 2009
        454hp/850Nm
        100-200kmh@9,98s
        0-200kmh@15,35s
        1/4 mile 12,82s@185,8kmh
        1 mile 259kmh

        BMW E61 530xd ///M-Sport 2010
        Project target;
        +500hp/+1000Nm
        100-200kmh@<9s
        0-200kmh@<14s
        1/4 mile <12s@19xkmh
        1 mile +270kmh

        Comment

        • Jammü
          BTCF Member
          • Jan 2010
          • 191
          • Espoo

          100% e85 vaatii tietääkseni ainakin LPFP + JB4 + BMS Flash. Suuttimet tulevat varmaan ensimmäisenä vastaan jos pelkällä E85:lla haetaan isoja tehoja. 70% seoksella ovat Jenkeissä ajelleet ilman ongelmia, eli sen verran voi ainakin tankata, jos on Flash jne ja paikat kestää.

          Ongelmana Suomessa etanolin kanssa on kylmäkäynnistykset.

          Comment

          • Veeksi
            Bimmer Enthusiast
            • Oct 2003
            • 2177
            • Kuopio

            Originally posted by Jammü View Post
            100% e85 vaatii tietääkseni ainakin LPFP + JB4 + BMS Flash. Suuttimet tulevat varmaan ensimmäisenä vastaan jos pelkällä E85:lla haetaan isoja tehoja. 70% seoksella ovat Jenkeissä ajelleet ilman ongelmia, eli sen verran voi ainakin tankata, jos on Flash jne ja paikat kestää.

            Ongelmana Suomessa etanolin kanssa on kylmäkäynnistykset.
            Kyllähän siellä jenkeissä muistaakseni joku ajaa 100 %:n seoksellakin. Miten mulla olis sellanen kuva, että siihen ei enää riitä tosiaan se Walbron inline lisäpumppu? Vai sitäkö tarkoititkin tuolla LPFP:llä?

            Mutta toki tuo on hyvä kysymys, että miksei ja mitä se vaatii ja miten se toimii. Täytyy joskus selvittää, jos ei joku muu tietoa jaa ennen kun on inspiraatiota.

            Edit: Tietysti sitäkin on hyvä pohtia, että jos sillä 100 %:n seoksella olis lisää tehoa tiedossa, niin varmaan alkaa tulla niitä uusia pullon kauloja vastaan. Toisaalta taas epäilen, että siitä ei ole hyötyä tai että siitä on haittaa, koska nuo vakioahtimilla mitatut "maailmanennätys" tulokset ei ole ajettu 100 %:lla E85:llä. Jos 100 %:n seos olis tehoa lisäävä ja hyvä idea, luulisi Burger Motorsportin ratsastavan sillä asialla.
            Last edited by Veeksi; 23-10-2013, 08:43.
            BMW G05 45e xDrive M-Sport '20
            BMW E63 630iA '05

            Comment

            • AiM
              Bimmer Fanatic
              • Apr 2007
              • 247
              • Ylöjärvi/Tampere-Sjoki

              Originally posted by Veeksi View Post
              Kyllähän siellä jenkeissä muistaakseni joku ajaa 100 %:n seoksellakin. Miten mulla olis sellanen kuva, että siihen ei enää riitä tosiaan se Walbron inline lisäpumppu? Vai sitäkö tarkoititkin tuolla LPFP:llä?

              Mutta toki tuo on hyvä kysymys, että miksei ja mitä se vaatii ja miten se toimii. Täytyy joskus selvittää, jos ei joku muu tietoa jaa ennen kun on inspiraatiota.

              Edit: Tietysti sitäkin on hyvä pohtia, että jos sillä 100 %:n seoksella olis lisää tehoa tiedossa, niin varmaan alkaa tulla niitä uusia pullon kauloja vastaan. Toisaalta taas epäilen, että siitä ei ole hyötyä tai että siitä on haittaa, koska nuo vakioahtimilla mitatut "maailmanennätys" tulokset ei ole ajettu 100 %:lla E85:llä. Jos 100 %:n seos olis tehoa lisäävä ja hyvä idea, luulisi Burger Motorsportin ratsastavan sillä asialla.
              Juu, kyllä jenkkilässä taitaa joitakin harvoja olla jotka ajavat 100% e85:lla, mutta näistä sitten löytyykin huomattavan vähän informaatioita ja dataa.

              Inline pumpun riittävyydestä e85 käytössä en ota kantaa, mutta jotenkin tuollainen kahden pumpun ratkaisu (alkuperäinen+inline) ei oikein kolahda, kun melkoisen pitkälle pitäisi uhdellä järeälläkin pärjätä ja vähemmän vikaantuvia kohteita.

              Setup 2: Factory pump + $100 Walbro Universal Inline. 242 lph.

              This represents a very simple inline setup. The Walbro Universal pump has barbed fittings and slides right in between the OEM pump outlet and regulator inlet without the need for special hardware. For most of us where the factory pump isn't able to keep up this might be enough to keep pressure on target while avoiding the other more expensive and more difficult to install options below. For $100 I was pretty impressed with it.



              Setup 3
              : Walbro E85 Alone w/ Factory Venturi. 285 lph.

              This is the Walbro 267 pump configured exactly as we have in our fuel pump DIY. No restrictor on the venturi. No special hardware required. It's a proven reliable and viable setup. In our testing it has been more than enough to max out the factory high pressure pump @ 70psi @ 520rw on E85. Runs around $200 including the tee and extra line to install it.

              Tuo Walbro 267 eli GST450K E85 kestävä 455lph pumppu. Em. tekstin perusteella siis korkeapainepumppu tulee seuraavana polttoainepuolella vastaan 520rwhp kohdalla kun tankkipumppu (LPFP) päivitetty järeämmäksi ja polttoaineena 100% e85.



              Ymmärtääkseni varsinaisesti lisätehoa ei saa juurikaan tuon 60/40 bensa-e85 suhteen jälkeen vakioahtimilla. Tuossakin kohtaa ahtimista on ulosmitattu kaikki tuotto ja varmaan vähän enemmänkin... Ahtimista vaan loppuu yksinkertaisesti tuotto, kompuran hyötysuhde romahtaa, pyörintänopeus kasvaa jne. ja siinä ei nakutuskestävyyden parantuminen auta. Tietysti 100% e85:lla on vielä suurempi jäähdyttävä vaikutus koska polttoainetta joudutaan/saadaan ruiskuttamaan enemmän sylinteriin ja tällä saadaan pakolämpöjä kenties hieman alemmas. Onkos kukaan muuten pakolämpöjä edes mittaillut?

              Originally posted by Jammü View Post
              100% e85 vaatii tietääkseni ainakin LPFP + JB4 + BMS Flash. Suuttimet tulevat varmaan ensimmäisenä vastaan jos pelkällä E85:lla haetaan isoja tehoja. 70% seoksella ovat Jenkeissä ajelleet ilman ongelmia, eli sen verran voi ainakin tankata, jos on Flash jne ja paikat kestää.

              Ongelmana Suomessa etanolin kanssa on kylmäkäynnistykset.
              Isot tehot vaatisi isommat ahtimetkin ja sitten ei varsinkaan paikat kestä...

              Itse mietin tuollaista perusviriä tyyliin LPFP+JB4+DP:t+cooleri jolla voisi ajella helposti ja vaivattomasti, luontoa säästäen, e85:lla.

              Tuo auton normaalikäyttö "sekoitellen" tuntuu vaan niin vieraalta ajatukselta, kun nykykulkineeseen voi tankkailla E85:ttä ja 95/98 sekasin miten tykkää ja kuitenkin tullut vain E85:ttä tankattua. Myöskään talven kovillakaan (-30c) pakkasilla ei ole ollut mitään ongelmia vaikka pelkkää e85:ttä tankissa ja vaikka ei olisi lämppärikään ollut käytössä. Itse ajanut e85:lla ainakin kaksi (ellen jopa kolme?) talvea ja en voi kyllä allekirjoittaa tällä kokemuksella noita talviongelmia.
              BMW E60 535dA ///M-Sport 2009
              454hp/850Nm
              100-200kmh@9,98s
              0-200kmh@15,35s
              1/4 mile 12,82s@185,8kmh
              1 mile 259kmh

              BMW E61 530xd ///M-Sport 2010
              Project target;
              +500hp/+1000Nm
              100-200kmh@<9s
              0-200kmh@<14s
              1/4 mile <12s@19xkmh
              1 mile +270kmh

              Comment

              • Juuzmo
                Bimmer Fanatic
                • Aug 2007
                • 339

                Kieltämättä E85 sekoitusten kanssa kikkailu on vähän vaivalloista, muutamat tuimat katseet on tullut saatua kun ensin lorottelen e85 tankkiin ja sitten siirryn uudestaan maksamaan ja päästelen bensaa perään, jonottajat arvostaa kovasti Miten muuten etanoli käyttäytyy talvella, huonommin vai paremmin vai onko ihan sama?

                Comment

                • AiM
                  Bimmer Fanatic
                  • Apr 2007
                  • 247
                  • Ylöjärvi/Tampere-Sjoki

                  Originally posted by Juuzmo View Post
                  Kieltämättä E85 sekoitusten kanssa kikkailu on vähän vaivalloista, muutamat tuimat katseet on tullut saatua kun ensin lorottelen e85 tankkiin ja sitten siirryn uudestaan maksamaan ja päästelen bensaa perään, jonottajat arvostaa kovasti Miten muuten etanoli käyttäytyy talvella, huonommin vai paremmin vai onko ihan sama?
                  Itse voisin kuvitella että itseä vituttaisi ihan yhtälailla tankata sitä sekoitusta kuin odotella että edellä oleva saa sekoituksensa tankattua...

                  No onhan etanolin talvikäytöstä kaikennäköistä tarinaa, mutta oma kokemus on että ei eroa milläänlailla verrattuna bensaan. Kuten totesin, niin omat kokemukset rajoittuu tuonne -30 asti ja jos sitten vaikka -40 pakkasella ei lähde käyntiin, niin voin aivan hyvin mennä takaisin kotiin ja olla lähtemättä autolla liikenteeseen.
                  BMW E60 535dA ///M-Sport 2009
                  454hp/850Nm
                  100-200kmh@9,98s
                  0-200kmh@15,35s
                  1/4 mile 12,82s@185,8kmh
                  1 mile 259kmh

                  BMW E61 530xd ///M-Sport 2010
                  Project target;
                  +500hp/+1000Nm
                  100-200kmh@<9s
                  0-200kmh@<14s
                  1/4 mile <12s@19xkmh
                  1 mile +270kmh

                  Comment

                  • Veeksi
                    Bimmer Enthusiast
                    • Oct 2003
                    • 2177
                    • Kuopio

                    Itsellä tuntui tuossa pakkasaamuna ajellessa, että aika kengurubensaa oli ennenkuin moottori lämpeni. En sitten tiedä johtuiko se lämpötilasta vai siitä, että auto oli seissyt pitkään (liekö bensa ja e85 erottuu toisistaan jos seisoo pitkään?). N54:sta ei kuitenkaan voi verrata mihinkään flexifuelautoihin. Sitä ei ole oikeastaan suunniteltu ollenkaan e85:llä ajettavaksi. Mutta sen saa toimimaan sillä ja kaikki bensalinjat ja materiaalit on sellaisia, että ne kestävät etanolin.

                    Nyt on ensimmäiset 10km ajettu SPECin stage 2+ kytkimellä (CDV poistettiin samalla) ja yllätyin todella kovasti. Kytkin tuntuu oikeastaan kevyemmältä kuin vakio. Liekö johtui siitä, että odotin sen olevan raskaampi. Kokonaisuutena (CDV:n poiston kanssa) kytkin on nyt helpompi käyttää kuin vakiona. Eikä tämä ole p-puhetta. Jos tämä vaan pitää yhtä hyvin kuin pitäisi pitää, niin on kyllä aivan täydellinen! Ei myöskään pidä mitään ääntä ja tarttuu ihan saumattomasti kuten orggiskin.

                    Tästä huolimatta vituttaa, kun oli sovittu että samalla etuahtimen hukkis kiristetään. Oli kuulemma akseli niin jumissa etteivät olleet saaneet irti ja eivät uskaltaneet paikallaan ollen pyörittää, ettei kalvo mee rikki (vaikka näin olin työn ohjeistanut). Olisin kyllä halunnut itse tehdä tämän päätöksen työn tekemättä jättämisestä riskien perusteella. Olisin nimittäin ottanut sen riskin. Joo. Olis voinut joutua vaihtamaan ahtimet jos oliskin mennyt syteen, mutta niinhän mä joudun nyttenkin jos haluan sellaisen auton mitä itse pidän ehjänä. Nyt hatuttaa taas tuo hukkaportti niin paljon, että tekis mieli alkaa laittamaan ilmoa nettiautoon.
                    BMW G05 45e xDrive M-Sport '20
                    BMW E63 630iA '05

                    Comment

                    • ++500Nm
                      Bimmer Enthusiast
                      • Sep 2006
                      • 1356
                      • Turus nykyää

                      Ajatuksia JB4:stä...
                      Täyskaasukiihdytykseltä kun nostaa jalan, tuntuu persiissä "paukahdus".
                      ...Eli voimalinja ottaa "vastapalloon", kun kardaania kiertävä voima loppuu..?

                      Ja siihen Woimaan...
                      2 kertaa olen saanut sydämentykytyksiä, kun rampilta motarille/Ravattulan sillalla pienessä mutkassa Turun ohikulkutiellä rajoitus 80>100 ...80 km/pudotan vaihteet 6>3 ja nilkka suoraksi.

                      Molemmilla kerroilla yritti perä ehtiä edelle.

                      Toisella kertaa oli Audi A4 kiinni puskurissa ja aattelin jättää hiukan väliä, no...luistoksi meni, mutta ehkä 1,8tee ymmärsi asian...

                      PS...viisastuneena...samassa paikassa luistonesto päällä vilkuttaa vielä 5th gear 120 km/h talvipyörillä.

                      Suosittelen!
                      Blow My Whistle

                      Comment

                      • yarski
                        BTCF Member
                        • Sep 2013
                        • 311
                        • Rauma

                        katsastus

                        Niin miten kelpaa katsastuksessa JB4+downpipet.
                        Softalla sai ne vikavalot pyyhittyä pimeäksi jotka tulee jos laittaa katalysaattorivapaat dp:t.
                        Toisaalta JB pitää olla ohitettuna - mode 0 ?- kun katsastetaan jotta obd portista saa mitään arvoja ulos...
                        Muistaakseni "Jammy" (sori, en tiedä mistä uy) aikaisemmin kertoili että konttorin pihalla 0-moodi päälle ja sitten toivotaan ettei ehdi sytyttää häiriövaloa katsastuksen aikana.
                        Muilla samanlaisia kokemuksia ? Meneekö tuollalailla katsastuksesta läpi ?
                        Tekemätön paikka jos joka kerta kun leimalle menee niin pitäis vaihtaa dp:t
                        G26 i4 M50 supercharged
                        ex: F36 440i xdrive msport
                        ex: E91 335 lci xdrive msport

                        Comment

                        • Juuzmo
                          Bimmer Fanatic
                          • Aug 2007
                          • 339

                          Über ü tulee kun painaa ensin enterin ja Å välissä olevaa nappulaa ja sen jälkeen U:ta

                          Originally posted by ++500Nm View Post
                          Ajatuksia JB4:stä...
                          Täyskaasukiihdytykseltä kun nostaa jalan, tuntuu persiissä "paukahdus".
                          ...Eli voimalinja ottaa "vastapalloon", kun kardaania kiertävä voima loppuu..?

                          Ja siihen Woimaan...
                          2 kertaa olen saanut sydämentykytyksiä, kun rampilta motarille/Ravattulan sillalla pienessä mutkassa Turun ohikulkutiellä rajoitus 80>100 ...80 km/pudotan vaihteet 6>3 ja nilkka suoraksi.

                          Molemmilla kerroilla yritti perä ehtiä edelle.

                          Toisella kertaa oli Audi A4 kiinni puskurissa ja aattelin jättää hiukan väliä, no...luistoksi meni, mutta ehkä 1,8tee ymmärsi asian...

                          PS...viisastuneena...samassa paikassa luistonesto päällä vilkuttaa vielä 5th gear 120 km/h talvipyörillä.

                          Suosittelen!

                          Tuleeko paukahdus varmasti voimansiirrosta? Meikäläisellä ainakin tulee putkista jos jonkinnäköistä prötinää ja kovalla moottorijarrulla välillä paukauttaakin Jos se tumpsahtelee muutenkin niin perän puslat saattaa olla vaihtokunnossa?
                          Last edited by Juuzmo; 26-10-2013, 17:48.

                          Comment

                          • yarski
                            BTCF Member
                            • Sep 2013
                            • 311
                            • Rauma

                            Originally posted by Juuzmo View Post
                            Über ü tulee kun painaa ensin enterin ja Å välissä olevaa nappulaa ja sen jälkeen U:ta
                            Juu, kattos vaan... sillä saa näemmä myös yyber oon

                            Siitä katsastusjutusta tietoa ? Kauanko kestää enenkuin buimuri sytyttää vikavalon jos toimii kuten Jammü opastaa ?
                            Ei sillä ettei mulla vielä downpipeja ole eikä muutakaan viriä mutta opiskelen tässä aikani -ja kerään valuuttaa- ennenkuin etenen asiassa...
                            G26 i4 M50 supercharged
                            ex: F36 440i xdrive msport
                            ex: E91 335 lci xdrive msport

                            Comment

                            • ++500Nm
                              Bimmer Enthusiast
                              • Sep 2006
                              • 1356
                              • Turus nykyää

                              Originally posted by Juuzmo View Post
                              Über ü tulee kun painaa ensin enterin ja Å välissä olevaa nappulaa ja sen jälkeen U:ta




                              Tuleeko paukahdus varmasti voimansiirrosta? Meikäläisellä ainakin tulee putkista jos jonkinnäköistä prötinää ja kovalla moottorijarrulla välillä paukauttaakin Jos se tumpsahtelee muutenkin niin perän puslat saattaa olla vaihtokunnossa?
                              Kyllä se tulee perseen alta, kun sen tuntee kankuissa.
                              Saman teki lastutettu E60 530dA.

                              Mutta isolla kaasulla 1 > 2 vaihtaessa tulee putkista kiva puhallus "PUF".
                              Blow My Whistle

                              Comment

                              • Veeksi
                                Bimmer Enthusiast
                                • Oct 2003
                                • 2177
                                • Kuopio

                                Originally posted by yarski View Post
                                Juu, kattos vaan... sillä saa näemmä myös yyber oon

                                Siitä katsastusjutusta tietoa ? Kauanko kestää enenkuin buimuri sytyttää vikavalon jos toimii kuten Jammü opastaa ?
                                Ei sillä ettei mulla vielä downpipeja ole eikä muutakaan viriä mutta opiskelen tässä aikani -ja kerään valuuttaa- ennenkuin etenen asiassa...
                                Ei ole vielä kokemuksia, mutta aluksi ajelin DP:llä ilman tuota autoclearia. Todella pitkään ja paljon sai ajella, että tuli vikakoodi. Joten sinänsä olen aika luottavaisin mielin. Mielenkiintoista toki olisi itsekin tietää minkälaista matematiikka tuohon sisältyy (milloin se vikakoodi ilmenee).
                                BMW G05 45e xDrive M-Sport '20
                                BMW E63 630iA '05

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎