Vielä kun joku kävisi mittauttamassa suoritusarvoja manuaalilaatikolla ja Karalan softalla (211hp/480Nm) ?
t. E90 ja 163hp
Jos on hiukkassuodatin, niin taitaa tuo vääntötoive olla hieman ylimitoitettu. Mulla saatiin/(otettin?) se 200/400 tuon DPF:n vuoksi. Enempi olisi tukkinut suodattimen aika nopeasti. Ja kallilla rahalla hankitun kokemuksen (MB E220CDi) kautta voin suositella, että kannattaa tuon DPF:n suhteen todellakin kuunnella esim. Karalan puheita. On nimittäin sellainen maailmanpelastajasuodatin, että hankalaksi heittäytyessään saa ihokarvat kiukusta pystyyn. Uusi suodin 320D:hen maksaa 1000 euroa.
Jos on hiukkassuodatin, niin taitaa tuo vääntötoive olla hieman ylimitoitettu. Mulla saatiin/(otettin?) se 200/400 tuon DPF:n vuoksi. Enempi olisi tukkinut suodattimen aika nopeasti. Ja kallilla rahalla hankitun kokemuksen (MB E220CDi) kautta voin suositella, että kannattaa tuon DPF:n suhteen todellakin kuunnella esim. Karalan puheita. On nimittäin sellainen maailmanpelastajasuodatin, että hankalaksi heittäytyessään saa ihokarvat kiukusta pystyyn. Uusi suodin 320D:hen maksaa 1000 euroa.
Jos tuon valmiin softan (Karala) asentaa jossain muualla kuin heidän tiloissaan, niin onko ko softassa jo otettu huomioon suodattimen kestävyys? Ja saako noita 163hp:lle tarkoitettuja softia Karalalta erilaisilla säädöillä ilman penkitystä ja siten, että softa asennetaan muualla kuin heillä? Tuo suodattimen kestävyys kieltämättä hieman mietityttää :think
Onkohan toi Karalan 211 hp / 480 Nm ihan totta ? Kun laskee kaavalla hp * Nm / 5252 saadaan, että vääntö pitää tulla alle 2309 rpm, tai teho menee yli 211 hp ! Onko siinä todella hirmuinen vääntöpiiki alle 2309 rpm:n ? 3000 rpm vääntöä enää 370 Nm (= teho 211 hp). En siis epäile Karalan tekemisiä ollenkaan (kun en ko. toimijaa tunne), mutta toi teho / vääntö tuntuu vähän omituiselta.
________________________________
Kestävää kehitystä !
________________________________
Vähillä päästöillä kohtuullinen kulku
________________________________
Onkohan toi Karalan 211 hp / 480 Nm ihan totta ? Kun laskee kaavalla hp * Nm / 5252 saadaan, että vääntö pitää tulla alle 2309 rpm, tai teho menee yli 211 hp ! Onko siinä todella hirmuinen vääntöpiiki alle 2309 rpm:n ? 3000 rpm vääntöä enää 370 Nm (= teho 211 hp). En siis epäile Karalan tekemisiä ollenkaan (kun en ko. toimijaa tunne), mutta toi teho / vääntö tuntuu vähän omituiselta.
Sorry lukijat ja Karala ! Toi mun edellinen viesti on ihan puuta heinää, kollegan nimissä kirjoittelin tarkistamatta asiaa. Oikea kaavahan on hp = (rpm * Nm)/ 12988, jolloin 211 hp ja 480 Nm alkaa näyttämään järkevältä.
________________________________
Kestävää kehitystä !
________________________________
Vähillä päästöillä kohtuullinen kulku
________________________________
120d partikkelisuodattimella (DPF) alla (163hp/340Nm), tavoite olisi ottaa se 200/400 irti. Mitäs pajaa suosittelette lähellä pk-seutua, ja myöskin edullista (alle 500e) ?
Itsekin alkusyksystä mietin näiden kahden välillä, hinnat oli silloinkin samat kuin nyt, päädyin EPDM:n lähinnä hintaan kuuluvan dynotestauksen vuoksi.
________________________________
Kestävää kehitystä !
________________________________
Vähillä päästöillä kohtuullinen kulku
________________________________
Remappaajat, paljonko on keskikulutus muuttunut uudelleenohjelmoinnilla?
Ylös tai alaspäin?
Ajattelin josko saisi keskikulutusta PIENENNETTYÄ lisäämällä tehoa :P
tuo e90 320da DPF:llä varustettuna tuntuu vievän kevyelläkin ajotavalla 7L/100Km
Nettipepe: Olen runsas 3 000 km ajanut EPDM:n ohjelmoinnin jälkeen ja keskikulutus on pysynyt samana. Ennen ohjelmointia ajotietokone näytti 6.6 l/100 km ja näyttää edelleen samaa. Nollasin siis ajotietokoneen (= akun napa hetkeksi irti) ohjelmoinnin jälkeen ja nyt se on tasaantunut ja asettunut lukemaan 6.6 l/100 km.
________________________________
Kestävää kehitystä !
________________________________
Vähillä päästöillä kohtuullinen kulku
________________________________
Remappaajat, paljonko on keskikulutus muuttunut uudelleenohjelmoinnilla?
Ylös tai alaspäin?
Ajattelin josko saisi keskikulutusta PIENENNETTYÄ lisäämällä tehoa :P
tuo e90 320da DPF:llä varustettuna tuntuu vievän kevyelläkin ajotavalla 7L/100Km
Kovalta kulutukselta kyllä kuulostaa. Oma e90 320d keskikulutus pyörinyt nyt 5 l/100km/h tuntumassa vaikka raskaalla jalalla ohituskaistaa tulee käytetyttyä. Joo ei ole vielä ohjelmaa mutta toivottavasti saa tässä lähiaikoina asian hoidettua.
Kovalta kulutukselta kyllä kuulostaa. Oma e90 320d keskikulutus pyörinyt nyt 5 l/100km/h tuntumassa vaikka raskaalla jalalla ohituskaistaa tulee käytetyttyä. Joo ei ole vielä ohjelmaa mutta toivottavasti saa tässä lähiaikoina asian hoidettua.
Taitaa olla sinulla manuaaliloota? Ilmeisesti manuaalit kulkevat merkittävästi pienemmällä annoksella, koska itsekään en ole automaatillani päässyt usein alle 6,0 litran keskikulutukseen. Aika monesti on tankillisen kulutus luokkaa 6,5-6,9. Toisaalta on se niin mukavata tuolla ajaminen, että mielellään maksaa pienen lisän...
Taitaa olla sinulla manuaaliloota? Ilmeisesti manuaalit kulkevat merkittävästi pienemmällä annoksella, koska itsekään en ole automaatillani päässyt usein alle 6,0 litran keskikulutukseen. Aika monesti on tankillisen kulutus luokkaa 6,5-6,9. Toisaalta on se niin mukavata tuolla ajaminen, että mielellään maksaa pienen lisän...
Totta joo eli hämmennettävä karvalakki on kyseessä. Jostain luin ettei dyno-testiin pääse nastarenkailla. Onko jollakulla kokemuksia?
Totta joo eli hämmennettävä karvalakki on kyseessä. Jostain luin ettei dyno-testiin pääse nastarenkailla. Onko jollakulla kokemuksia?
On. Ainakaan Karalan dynoon on turha yrittää nastoilla. Veikkaan että sama linja on muillakin. Ottaa mukaan pari kesärengasta ja vaihtaa alle ennen dynoajoa.
Comment