Announcement

Collapse
No announcement yet.

E9x 325i Tehoja kateissa??

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • kemo81
    Bimmer Enthusiast
    • Apr 2010
    • 1248
    • ylöjärvi

    Originally posted by dumo View Post
    Kuten tuossa aiemmin totesin, "rough running" (=Laufunruhe) testin pohjalta potilaan käynti on täysin hukassa kylmänä ja pahasti hukassa myös lämpimänä.

    Tässä vähän logitusvideota omasta laitteesta samalla moottorilla: http://youtu.be/p19cSRR7OaU
    Videon alussa kylmästartti ja Laufunruhe-testiä, välissä erilaisia muita mittauksia (mm. täyskaasuveto) ja lopussa uudestaan n. 12min lämmenneellä koneella Laufunruhe. Videosta leikattu iso osa pois, siksi kello hyppii.

    Tuolta tai tasaisemmalta pitäisi käsittääkseni näyttää jos kaikki on kunnossa.
    Inansa on juu erilainen tuo teikäläisen käynti.En tiä pitäskö tuo nokan aseto anturiviellä vaihtaa ja kokeilla?Vai mikä olisi seuraava tyhjä arpa?
    e90 325ia 2009 lci M-Sport SaphireBlack
    Ex.
    e61 520da 2009 lci M-Sport GarbonBlack
    e91 325i 2009 lci SaphireBlack
    e91 325i 2005 ArktisMetal
    e46 320ci 2001 TobassBlue
    e39 523i 1996 AlpinWhite 2

    S1000rr 2010 Thunder grey

    Comment

    • dumo
      Bimmer Rookie
      • Aug 2013
      • 84
      • N/A

      Originally posted by fraatti View Post
      Olikos tää ko. käyntioireinen yksilö ollut alkujaan saksassa saamassa mailaa vai suomessa karstottumassa?
      Taitaa näissä suoraruiskuissa kertyä karstaa imukanaviin ajan kanssa vaikka mitä tekisi. Vaan tosiaan ehkä Saksassa vähän vähemmän (kunhan ei ole ostanut autoa Schwarzwaldin kirkkoherran vaimolta). Ymmärtääkseni kovassa ajossa hiiliyhdisteet (ns. carbon deposit) voivat imuventtiileistä osittain palaa pois, kunhan lämpöä on riittävästi. Kylmästartit, pätkä- ja rauhallinen ajo, jne. yhdistettynä 30tkm öljynvaihtoväleihin tuskin tilannetta parantavat, mutta taitaa olla imupuolen puhdistus ihan joka tapauksessa edessä jossain vaiheessa.

      Siksipä tuossa aiemmin kysyin että onko imusarjaa ikinä irrotettu ja vilkaistu imukanaviin. Karstoittuminen näkyy käsittääkseni ensin hiljaa hiipien suorituskyvyn laskuna, kenties myös karkeana käyntinä. Loppuvaiheessa voi alkaa olla kylmästarttien kanssa ongelmaa. Mutta silloin liikutaan jo hyvin vaarallisilla vesillä - imuventtiilit vuotavat ja isompi remppa häämöttää edessä.
      Ja saman tien kannattaa unohtaa kaikki ihmeaineet, mönjä imupuolelta ei katoa vaikka tankkiin kaataisi happoa.

      Ja itse aiheeseen. Tätä ketjua on vaikea lukea ja varmaan samat kysymykset toistuvat koko ajan. Voisikohan tehdä yhden selkeän viestin jossa on kuvaus autosta, ongelmista ja jo tehdyistä toimenpiteistä. Ja tätä viestiä sitten päivittäisi kun lisää tutkimuksia tehdään.

      Tyyliin:
      1) BMW 325i '10 LCI, N53, ajettu 222tkm
      2) Ongelmat alkoivat tehon laskuna x tkm sitten, sen jälkeen tullut seuraavia oireita
      - Huono käynnistyvyys, epätasainen tyhjäkäynti, ...
      3) Tarkastettu ja korjattu seuraavat asiat:
      - Kaikki adaptaatiot ja vikakoodit nollattu (ja katsottu mitä koodeja ilmestyy kun autolla ajaa)
      - Kaikki tulpat ja puolat vaihettu / tarkastettu
      - Imuvuodot poissuljettu
      - HPFP ja suuttimet vaihdettu
      - Kokeiltu vaikutusta jos MAF:n irrottaa - ei auta
      - Imukanavat ja -venttiilit puhtaat
      Last edited by dumo; 18-10-2013, 09:56.

      Comment

      • kemo81
        Bimmer Enthusiast
        • Apr 2010
        • 1248
        • ylöjärvi

        Originally posted by dumo View Post
        Taitaa näissä suoraruiskuissa kertyä karstaa imukanaviin ajan kanssa vaikka mitä tekisi. Vaan tosiaan ehkä Saksassa vähän vähemmän (kunhan ei ole ostanut autoa Schwarzwaldin kirkkoherran vaimolta). Ymmärtääkseni kovassa ajossa hiiliyhdisteet (ns. carbon deposit) voivat imuventtiileistä osittain palaa pois, kunhan lämpöä on riittävästi. Kylmästartit, pätkä- ja rauhallinen ajo, jne. yhdistettynä 30tkm öljynvaihtoväleihin tuskin tilannetta parantavat, mutta taitaa olla imupuolen puhdistus ihan joka tapauksessa edessä jossain vaiheessa.

        Siksipä tuossa aiemmin kysyin että onko imusarjaa ikinä irrotettu ja vilkaistu imukanaviin. Karstoittuminen näkyy käsittääkseni ensin hiljaa hiipien suorituskyvyn laskuna, kenties myös karkeana käyntinä. Loppuvaiheessa voi alkaa olla kylmästarttien kanssa ongelmaa. Mutta silloin liikutaan jo hyvin vaarallisilla vesillä - imuventtiilit vuotavat ja isompi remppa häämöttää edessä.
        Ja saman tien kannattaa unohtaa kaikki ihmeaineet, mönjä imupuolelta ei katoa vaikka tankkiin kaataisi happoa.

        Ja itse aiheeseen. Tätä ketjua on vaikea lukea ja varmaan samat kysymykset toistuvat koko ajan. Voisikohan tehdä yhden selkeän viestin jossa on kuvaus autosta, ongelmista ja jo tehdyistä toimenpiteistä. Ja tätä viestiä sitten päivittäisi kun lisää tutkimuksia tehdään.

        Tyyliin:
        1) BMW 325i '10 LCI, N53, ajettu 222tkm
        2) Ongelmat alkoivat tehon laskuna x tkm sitten, sen jälkeen tullut seuraavia oireita
        - Huono käynnistyvyys, epätasainen tyhjäkäynti, ...
        3) Tarkastettu ja korjattu seuraavat asiat:
        - Kaikki adaptaatiot ja vikakoodit nollattu (ja katsottu mitä koodeja ilmestyy kun autolla ajaa)
        - Kaikki tulpat ja puolat vaihettu / tarkastettu
        - Imuvuodot poissuljettu
        - HPFP ja suuttimet vaihdettu
        - Kokeiltu vaikutusta jos MAF:n irrottaa - ei auta
        - Imukanavat ja -venttiilit puhtaat
        No juu.Onhan tätä kauan pengottu tätä autoa ja tässä samassa ketjussa kun pengottiin minun edellisenkin n52b25 motn murheita niin on venynyt pitkäksi jahankalaksi seurata.Teen uuden treadyn jossa käsitellään alux kaikki tähän tehdy työt..Heti kun joudan sitä koostamaan..
        e90 325ia 2009 lci M-Sport SaphireBlack
        Ex.
        e61 520da 2009 lci M-Sport GarbonBlack
        e91 325i 2009 lci SaphireBlack
        e91 325i 2005 ArktisMetal
        e46 320ci 2001 TobassBlue
        e39 523i 1996 AlpinWhite 2

        S1000rr 2010 Thunder grey

        Comment

        • TseiPii
          BTCF Member
          • Apr 2012
          • 188
          • Keskellä Suomea

          Kirjoitellaanpa tännekkin nyt sitten omaa kokemusta vaikka malli onkin e61 (2.5 n52 218hp). Ongelmanahan oli imupuolen vanoksen vikakoodi (mekaanisesti jumissa) joka tuli joka kerta kun auton laittoi tulille. Auto starttasi ihan normaalisti mutta muutama sek käynnistyksestä kierrokset alkoi rallattamaan 1000-400rpm paikkeilla muutaman sekunnin ja loppui siihen kun ilmeisesti jonkin sortin vikamoodi meni päälle ja kierrokset käväisi noin 1.5k. Rallatuksen aikana vaikutti siltä kuin kone olisi käynyt parilla vajaalla pytyllä. Ajossa koneen tehottomuuden huomasi selvästi. Tyhjäkäynniltä tuonne 4000 kierrokseen asti mopoauto olis kiilannut ohi mutta tuon 4k jälkeen meno alkoi maistua. Vikavalo mittaristoon ei missään vaiheessa syttynyt, oli poljin ON tai OFF asennossa. Pari kertaa kävi niin että kiihdytyksessä katosi 1 tai 2 pyttyä pelistä ja kone alkoi täristämään, tämä korjaantui auton sammuttamisella. Vikakoodia mitä ilmaantui niin oli syttyhäiriöitä sylintereissä, kaasuläppää tais valittaa ja muutaman kerran tuli myös pakopuolen vanoksen vikakoodia mutta näitä tuli satunnaisesti, imupuolen vanoksen jumittuminen tuli joka startissa.

          Noh mitäpäs sitte autolle tullut tehtyä. Ongelmat ilmeisesti oli jo edellisellä omistajalla joka oli vaihtanut Eccentric shaft sensor (http://www.realoem.com/bmw/showparts...48&hg=11&fg=25 osa nro 6) , molemmat vanoksen solenoidit ja ilmeisesti öljyjä vaihdellu. Näillähän ei homma vielä lähtenyt pelittämään ja meikäläinen oli seuraava onnellinen joka pääsi perehtymään tähän pikku vaivaan. Koska solenoidien vaihdosta oli kulunut jonkin verran aikaa kun auto meikäläisen pihaan ilmestyi niin aattelinpa tilata yhden uuden solkun, putsasin toisen, tein forte käsittelyn ja vaihdon öljyt+suodattimen. Näillä toimenpiteillä ei vieläkään ollut vaikutusta joten kokeilin vaihtaa imupuolen nokan asentotunnistimen ihan turhaan, sama vaiva jatkui. Muutamia juttuja lueskellessa eri foorumeilta niin kokeilin lähteä vikaa hakemaan imusarjasta. Ilmanputsari vaihtoon, haitariputki syyniin ja kaasuläpän putsaus ja samalla kun nämä oli irrotettuna niin aattelinpa katsoa DISA-venttiilin joka on imusarjan ulkopuolella (http://www.realoem.com/bmw/showparts...56&hg=11&fg=40 osa nro 2) ja yllätys yllätys venttiilistä oli koko läppä lähtenyt kävelemään ja pyöri imusarjan sisällä. Eikun uutta venttiiliä koneeseen ja baanalle. Noh, käynnistyksessä aina vaan sama imupuolen vanoksen vika mutta vääntö parani kummasti. Seuraavaksi ajatuksena oli että jos toinen venttiili oli siinä kunnossa että läppä oli lähtenyt kävelemään niin mitenkäs toisen laita (edellinen linkki mutta osa nro 3). Ei muutakuin tarvittavat tiivisteet ja venttiili tilaukseen ja eikun imusarja irti. Samalla kun imusarja oli irti niin startin tarkastus/rasvaus(Jos puratte hiilet startista niin kannattaa varautua siihen että jouset lentelee pitkin seiniä ja kasaaminenkaan ei mitään herkkua ole) Siinä Disa-venttiiliä irrotettaessa (ruuvit on kaasuläpän puolella/takana) ilokseni huomasin että siinä mitää vikaa ole, ja taas kuluu euroja turhaan. Noh eipä siinä taas kuin imusarjaa takaisin paikoileen ja asennuksen aikana kuului pari mukavaa naksahdusta. 2 huohotin letkua meni sitten poikki (http://www.realoem.com/bmw/showparts...38&hg=11&fg=15 osa nro 3 ja 4). Lauantai päivä joten marmoritiskihän ei ollut auki joten tavarat peräkonttiin ja auto pois tallista ja seuraavaa viikkoa odottamaan. Samoihin aikoihin kun sain uudet letkut niin sopivasti tilaus ebay:n kautte oli saapunut, INPA johtoineen. Imusarja paikoilleen ja dataa lueskelemaan. Kaikki arvot muuten kunnos mutta kummankaan vanoksen arvot ei muutu koneen ollessa käynnissä, eikä myöskään vanoksen testissä. Elikkäs vielä kerran takaisin öljypuolelle tutkimaan jotta missä vika on. Seuraavaksi päätin kokeilla putsata check-/non-return valve (http://www.realoem.com/bmw/showparts...35&hg=11&fg=15 osa nro 7) Molemmissa venttiileissä oli jonkin verran kuraa ja kuula ei liikkunut kummassakaan joten ei muutakuin brake cliineriä ja paineilmaan ja venttiilit takaisin paikoilleen. Kone käyntiin ja sama alkuperäinen vika päällä.

          Tässä vaiheessa alkoi miehen päässä pikkuhiljaa nykimään mutta ennen täydellistä hermoromahdusta päätimpä internetin ihmeellisestä maailmasta tarkastaa vanoksen solenoidien johdotuksen ja omaksi riemukseni huomasin että omassa pirssissä oli piuhat väärinpäin.Itse kun en ollut littimiä tarkastanut vaan laitoin ne niinkuin ne olivat siellä. Eli edellinen omistaja oli laittanut ne väärinpäin. Nyt kuitenkin auto käy ja kukkuu ilman vikakoodeja. Paljon työtä pienen vian takia mutta onneksi ihan kaikki ylimääräinen työ ei mennyt täysin hukkaan

          Vikakoodit oli:

          2A82 (tämä tuli joka startissa)
          2A87
          29D0
          2CF9
          2CFA
          2D09

          Pari missfire koodia puuttuu listasta.
          E30 318i -85

          E30 320i -87 ex
          E36 316i -91 ex
          E36 325i -94 ex
          E46 325i -03 ex
          E46 316i -02 ex
          E61 525i -06 ex
          E46 320d -03

          E70 3.0d - 09


          E39 M5 pyhänä

          Comment

          • fraatti
            Bimmer Enthusiast
            • Oct 2002
            • 4595
            • Tampere

            Tuli ropattua taas autoa joka oli varustettu samankaltaisilla vioilla kuin ketjun aloittajankin auto. Eli tästä oli varmaan puolet kaakeista laitumilla.

            Aikaisemmin auto oli ollut jossain pajalla laitettavana ja siellä oli hätäpäissään vaihdettu puola ja kaasuläppä. Auto ei silti ollut tullut kuntoon.

            Imusatsi kävi nyt irti ja myös disat oli käsissä. Pienemmässä disassa oli pientä murtumaa tiivisteen juuressa, muuten molemmat ok. Venttiilikopan tiiviste tihutti tuossa sen verran että myös se tuli vaihdettua. Samalla valvetronicin epäkeskoakselin liitin tuli vilkaistua että on puhdas öljystä. Maailmalla on tapauksia että liitin on vuotanut sisäänsä öljyt ja aihauttanut sitten häikkiä.

            Samalla käytin vanoksen solenoideja irti sekä putsasin ne.

            Auto nippuun takaisin ja tuloksena järjettömän huono tyhjäkäynti sekä koodeja jumittuneista vanoksista. Loppujen lopuksi livedataa seuraamalla selvisi että toinen solenoidi jumitti niin että nokka-akseli kääntyi heti toiseen laitaan. Solenodin irroittamalla huomasi heti että se on jumissa totaalisesti. Pientä koputtelua ja se alkoi taas liikkumaan. Ja voila auto kävi taas kuten pitääkin. Tätä samaa jumittelua alkoi sitten ilmenemään molempien solenoidien tapauksessa ja nuo molemmat tuli sitten puhdistettua vähintään viiteen kertaan ja vielä lisäksi kerran tienpäälläkin. Lopulta usko noita kohtaan loppui ja vaihdoin sitten uudet alkuperäiset solenoidit. Auton kaikkien adaptaatioiden nollaus ja lenkin heitto että auto "oppii" uudet adaptaatiot.

            Tuo lenkki tais mennä jokakuinkin näin:
            -valvetronicin rajojen opetus testerillä
            -3min tyhjäkäyntiä ilman kulutuslaitteita.
            -kulutuslaitteet (ilmastointi jne) päälle ja rattia laidasta laitaan pari kertaa
            -jos automaatti niin ajoa 5m eteen ja taakse.
            -10min tasaista ja rauhallista ajoa maantiellä 3-4 vaihteella
            -kiihdytys noin 4000kierrokseen asti ja siitä rullaus ilman kaasua tyhjäkäynnille saakka. Sitten käyttää muutama minuutti autoa tyhjäkäynnillä. Sen jälkeen toistaa tuo kiihdytys ja sen jälkeinen rullaus pari - kolme kertaa niin auton pitäisi olla oppinut temput uudestaan.


            Tämän jälkeen auto toimi jotakuinkin niinkuin pitääkin. Aikaisemmin en ollut livedatastakaan huomannut kertaakaan että valvetronicin epäkeskoakseli olisi liikkunnut ja säätänyt venttiilin nostoa. Epäilen että joku vanoksien feilaava tai puutteellinen säätö johti myös siihen että valvetronic kytkeytyi pois päältä. Satuin myös livedataa tutkiessani huomaamaan sellaisen tilanteen että vanoksien ohjaus oli pudonnut pois pelistä mutta siitä huolimatta autossa ei ollut vikakoodia. Eli jostain syystä noista solenoidesta ei tule aina koodia vakkeivat ne toimikaan kuten pitäisi. Jostain syystä vasta noiden solenoidien puhdistaminen johti tässä autossa siihen että noista solenoidesta alkoi tulla vikakoodeja. Puhdistaminen tässä tapauksessa ei johtanut oikein mihinkään lopputulokseen ja tuo taitaa vastata valohoitoa. Purkasin tuon solenoidin aivan osiksi ja jos joku haluaa nähdä mitä siellä on sisällä niin voi sitten laittaa kuvatkin... Ilmeisesti tuohon osaan tulee jotain mekaanista kulumaa mikä estää sen normaalin toiminnan. Tuota solenoidia voi myös napsutella vaikka 9v patterilla ja todeta että säädin liikkuu sen pari milliä.

            Noista itse solenoidesta sen verran että myynnissä on kiinalaisia 25-85€ hinnalla netti vääränään. Alkuperäiset sitten saksasta 90€/kpl tai suomesta noin 100€/kpl. Kinukki anturien kanssa on ainakin joillain ollut ongelmia joten jätin niiden testaamisen suoraan muiden harteille. Alkuperäiset solenoidit erottaa kinukeista liittimen juuressa olevista varaosanumeroista, harmaasta o-renkaasta sekä mattapintaisesta solenoidin päätykappaleesta. Nämä siis alkuperäisen tuntomerkit.


            Alkuperäinen

            Kinukkiversio

            Tässä oli vielä kuva kuinka tuo öljy tuolla n52:ssa kiertää...
            F11 535dX LCI
            Vikadiagnostikkaa ja sekalaista ropaamista Tampereen kupeessa...

            Comment

            • kemo81
              Bimmer Enthusiast
              • Apr 2010
              • 1248
              • ylöjärvi

              Originally posted by fraatti View Post
              Tuli ropattua taas autoa joka oli varustettu samankaltaisilla vioilla kuin ketjun aloittajankin auto. Eli tästä oli varmaan puolet kaakeista laitumilla.

              Aikaisemmin auto oli ollut jossain pajalla laitettavana ja siellä oli hätäpäissään vaihdettu puola ja kaasuläppä. Auto ei silti ollut tullut kuntoon.

              Imusatsi kävi nyt irti ja myös disat oli käsissä. Pienemmässä disassa oli pientä murtumaa tiivisteen juuressa, muuten molemmat ok. Venttiilikopan tiiviste tihutti tuossa sen verran että myös se tuli vaihdettua. Samalla valvetronicin epäkeskoakselin liitin tuli vilkaistua että on puhdas öljystä. Maailmalla on tapauksia että liitin on vuotanut sisäänsä öljyt ja aihauttanut sitten häikkiä.

              Samalla käytin vanoksen solenoideja irti sekä putsasin ne.

              Auto nippuun takaisin ja tuloksena järjettömän huono tyhjäkäynti sekä koodeja jumittuneista vanoksista. Loppujen lopuksi livedataa seuraamalla selvisi että toinen solenoidi jumitti niin että nokka-akseli kääntyi heti toiseen laitaan. Solenodin irroittamalla huomasi heti että se on jumissa totaalisesti. Pientä koputtelua ja se alkoi taas liikkumaan. Ja voila auto kävi taas kuten pitääkin. Tätä samaa jumittelua alkoi sitten ilmenemään molempien solenoidien tapauksessa ja nuo molemmat tuli sitten puhdistettua vähintään viiteen kertaan ja vielä lisäksi kerran tienpäälläkin. Lopulta usko noita kohtaan loppui ja vaihdoin sitten uudet alkuperäiset solenoidit. Auton kaikkien adaptaatioiden nollaus ja lenkin heitto että auto "oppii" uudet adaptaatiot.

              Tuo lenkki tais mennä jokakuinkin näin:
              -valvetronicin rajojen opetus testerillä
              -3min tyhjäkäyntiä ilman kulutuslaitteita.
              -kulutuslaitteet (ilmastointi jne) päälle ja rattia laidasta laitaan pari kertaa
              -jos automaatti niin ajoa 5m eteen ja taakse.
              -10min tasaista ja rauhallista ajoa maantiellä 3-4 vaihteella
              -kiihdytys noin 4000kierrokseen asti ja siitä rullaus ilman kaasua tyhjäkäynnille saakka. Sitten käyttää muutama minuutti autoa tyhjäkäynnillä. Sen jälkeen toistaa tuo kiihdytys ja sen jälkeinen rullaus pari - kolme kertaa niin auton pitäisi olla oppinut temput uudestaan.


              Tämän jälkeen auto toimi jotakuinkin niinkuin pitääkin. Aikaisemmin en ollut livedatastakaan huomannut kertaakaan että valvetronicin epäkeskoakseli olisi liikkunnut ja säätänyt venttiilin nostoa. Epäilen että joku vanoksien feilaava tai puutteellinen säätö johti myös siihen että valvetronic kytkeytyi pois päältä. Satuin myös livedataa tutkiessani huomaamaan sellaisen tilanteen että vanoksien ohjaus oli pudonnut pois pelistä mutta siitä huolimatta autossa ei ollut vikakoodia. Eli jostain syystä noista solenoidesta ei tule aina koodia vakkeivat ne toimikaan kuten pitäisi. Jostain syystä vasta noiden solenoidien puhdistaminen johti tässä autossa siihen että noista solenoidesta alkoi tulla vikakoodeja. Puhdistaminen tässä tapauksessa ei johtanut oikein mihinkään lopputulokseen ja tuo taitaa vastata valohoitoa. Purkasin tuon solenoidin aivan osiksi ja jos joku haluaa nähdä mitä siellä on sisällä niin voi sitten laittaa kuvatkin... Ilmeisesti tuohon osaan tulee jotain mekaanista kulumaa mikä estää sen normaalin toiminnan. Tuota solenoidia voi myös napsutella vaikka 9v patterilla ja todeta että säädin liikkuu sen pari milliä.

              Noista itse solenoidesta sen verran että myynnissä on kiinalaisia 25-85€ hinnalla netti vääränään. Alkuperäiset sitten saksasta 90€/kpl tai suomesta noin 100€/kpl. Kinukki anturien kanssa on ainakin joillain ollut ongelmia joten jätin niiden testaamisen suoraan muiden harteille. Alkuperäiset solenoidit erottaa kinukeista liittimen juuressa olevista varaosanumeroista, harmaasta o-renkaasta sekä mattapintaisesta solenoidin päätykappaleesta. Nämä siis alkuperäisen tuntomerkit.


              Alkuperäinen

              Kinukkiversio

              Tässä oli vielä kuva kuinka tuo öljy tuolla n52:ssa kiertää...

              Hienoa kuulla jos tälläisiin vikoihin löytyisi jotain vastauksia!!
              e90 325ia 2009 lci M-Sport SaphireBlack
              Ex.
              e61 520da 2009 lci M-Sport GarbonBlack
              e91 325i 2009 lci SaphireBlack
              e91 325i 2005 ArktisMetal
              e46 320ci 2001 TobassBlue
              e39 523i 1996 AlpinWhite 2

              S1000rr 2010 Thunder grey

              Comment

              • markok
                Bimmer Enthusiast
                • Oct 2002
                • 3019
                • Kuopio

                Originally posted by fraatti View Post
                Tuli ropattua taas autoa joka oli varustettu samankaltaisilla vioilla kuin ketjun aloittajankin auto. Eli tästä oli varmaan puolet kaakeista laitumilla.

                Aikaisemmin auto oli ollut jossain pajalla laitettavana ja siellä oli hätäpäissään vaihdettu puola ja kaasuläppä. Auto ei silti ollut tullut kuntoon.

                Imusatsi kävi nyt irti ja myös disat oli käsissä. Pienemmässä disassa oli pientä murtumaa tiivisteen juuressa, muuten molemmat ok. Venttiilikopan tiiviste tihutti tuossa sen verran että myös se tuli vaihdettua. Samalla valvetronicin epäkeskoakselin liitin tuli vilkaistua että on puhdas öljystä. Maailmalla on tapauksia että liitin on vuotanut sisäänsä öljyt ja aihauttanut sitten häikkiä.

                Samalla käytin vanoksen solenoideja irti sekä putsasin ne.

                Auto nippuun takaisin ja tuloksena järjettömän huono tyhjäkäynti sekä koodeja jumittuneista vanoksista. Loppujen lopuksi livedataa seuraamalla selvisi että toinen solenoidi jumitti niin että nokka-akseli kääntyi heti toiseen laitaan. Solenodin irroittamalla huomasi heti että se on jumissa totaalisesti. Pientä koputtelua ja se alkoi taas liikkumaan. Ja voila auto kävi taas kuten pitääkin. Tätä samaa jumittelua alkoi sitten ilmenemään molempien solenoidien tapauksessa ja nuo molemmat tuli sitten puhdistettua vähintään viiteen kertaan ja vielä lisäksi kerran tienpäälläkin. Lopulta usko noita kohtaan loppui ja vaihdoin sitten uudet alkuperäiset solenoidit. Auton kaikkien adaptaatioiden nollaus ja lenkin heitto että auto "oppii" uudet adaptaatiot.

                Tuo lenkki tais mennä jokakuinkin näin:
                -valvetronicin rajojen opetus testerillä
                -3min tyhjäkäyntiä ilman kulutuslaitteita.
                -kulutuslaitteet (ilmastointi jne) päälle ja rattia laidasta laitaan pari kertaa
                -jos automaatti niin ajoa 5m eteen ja taakse.
                -10min tasaista ja rauhallista ajoa maantiellä 3-4 vaihteella
                -kiihdytys noin 4000kierrokseen asti ja siitä rullaus ilman kaasua tyhjäkäynnille saakka. Sitten käyttää muutama minuutti autoa tyhjäkäynnillä. Sen jälkeen toistaa tuo kiihdytys ja sen jälkeinen rullaus pari - kolme kertaa niin auton pitäisi olla oppinut temput uudestaan.


                Tämän jälkeen auto toimi jotakuinkin niinkuin pitääkin. Aikaisemmin en ollut livedatastakaan huomannut kertaakaan että valvetronicin epäkeskoakseli olisi liikkunnut ja säätänyt venttiilin nostoa. Epäilen että joku vanoksien feilaava tai puutteellinen säätö johti myös siihen että valvetronic kytkeytyi pois päältä. Satuin myös livedataa tutkiessani huomaamaan sellaisen tilanteen että vanoksien ohjaus oli pudonnut pois pelistä mutta siitä huolimatta autossa ei ollut vikakoodia. Eli jostain syystä noista solenoidesta ei tule aina koodia vakkeivat ne toimikaan kuten pitäisi. Jostain syystä vasta noiden solenoidien puhdistaminen johti tässä autossa siihen että noista solenoidesta alkoi tulla vikakoodeja. Puhdistaminen tässä tapauksessa ei johtanut oikein mihinkään lopputulokseen ja tuo taitaa vastata valohoitoa. Purkasin tuon solenoidin aivan osiksi ja jos joku haluaa nähdä mitä siellä on sisällä niin voi sitten laittaa kuvatkin... Ilmeisesti tuohon osaan tulee jotain mekaanista kulumaa mikä estää sen normaalin toiminnan. Tuota solenoidia voi myös napsutella vaikka 9v patterilla ja todeta että säädin liikkuu sen pari milliä.

                Noista itse solenoidesta sen verran että myynnissä on kiinalaisia 25-85€ hinnalla netti vääränään. Alkuperäiset sitten saksasta 90€/kpl tai suomesta noin 100€/kpl. Kinukki anturien kanssa on ainakin joillain ollut ongelmia joten jätin niiden testaamisen suoraan muiden harteille. Alkuperäiset solenoidit erottaa kinukeista liittimen juuressa olevista varaosanumeroista, harmaasta o-renkaasta sekä mattapintaisesta solenoidin päätykappaleesta. Nämä siis alkuperäisen tuntomerkit.
                Kannattaako Vanoksen solenoidin vaihdon jälkeen nollata kaikki adaptaatiot vai ainoastaan Vanoksen adaptaatiot? Jos nollaa kaikki, niin millä ohjelmalla onnistuu Valvetronicin rajojen opetus nollauksen jälkeen ja miten se tehdään? Toimiiko ollenkaan jos rajoja ei opeta?
                BMW 530iA Touring -05

                Comment

                • teko
                  Bimmer Rookie
                  • Oct 2012
                  • 45
                  • Helsinki

                  Originally posted by fraatti View Post
                  Solenodin irroittamalla huomasi heti että se on jumissa totaalisesti. Pientä koputtelua ja se alkoi taas liikkumaan. Ja voila auto kävi taas kuten pitääkin. Tätä samaa jumittelua alkoi sitten ilmenemään molempien solenoidien tapauksessa ja nuo molemmat tuli sitten puhdistettua vähintään viiteen kertaan ja vielä lisäksi kerran tienpäälläkin.
                  Esim. likainen öljyhän voi aiheuttaa solenoidien jumiutumisen. 30tkm öljynvaihtoväli on kyllä aika järjetön, kun osana öljynkiertoa on noinkin herkkiä osia. Itse pyrin vaihtamaan öljyn n. 15tkm välein. Jos tulee solenoideihin liittyviä vikakoodeja ja puhdistaa/vaihtaa uuden solenoidin, niin kannattaa samalla puhdistaa/vaihtaa solenoidien filtterit, koska öljy kiertää filttereiden kautta solenoideille. Puhdistuksen jälkeen pitää vaihtaa tietysti uudet öljyt.
                  Last edited by teko; 10-12-2016, 11:28.

                  Comment

                  • Ripattila
                    Bimmer Fanatic
                    • Apr 2007
                    • 389
                    • Wonderland

                    Originally posted by markok View Post
                    Kannattaako Vanoksen solenoidin vaihdon jälkeen nollata kaikki adaptaatiot vai ainoastaan Vanoksen adaptaatiot? Jos nollaa kaikki, niin millä ohjelmalla onnistuu Valvetronicin rajojen opetus nollauksen jälkeen ja miten se tehdään? Toimiiko ollenkaan jos rajoja ei opeta?

                    Tuliko tähän kysymykseen jo vastaus jossain yhteydessä?
                    E39 523iA Touring
                    E39 530iA Touring M-sport (nukkumassa)

                    Comment

                    • Vanquish
                      Bimmer Enthusiast
                      • Sep 2004
                      • 1961
                      • Hki

                      Originally posted by Ripattila View Post
                      Tuliko tähän kysymykseen jo vastaus jossain yhteydessä?
                      Uskoisin, että opitut arvot tulevat 200km aikana, mutta nollaus voi nopeuttaa oppimista.

                      Comment

                      • Ripattila
                        Bimmer Fanatic
                        • Apr 2007
                        • 389
                        • Wonderland

                        Originally posted by Vanquish View Post
                        Uskoisin, että opitut arvot tulevat 200km aikana, mutta nollaus voi nopeuttaa oppimista.
                        Kiitos! Kysyisin vielä, että pystyykö tuon fuel low pressure sensorin vaihtamaan ilman imusarjan irroitusta n53:ssa?

                        Edit: Itse itselleni vastaten, että ei tarvitse irroittaa imusarjaa.
                        Last edited by Ripattila; 19-07-2018, 23:30.
                        E39 523iA Touring
                        E39 530iA Touring M-sport (nukkumassa)

                        Comment

                        Working...
                        X
                        😀
                        🥰
                        🤢
                        😎
                        😡
                        👍
                        👎