Announcement

Collapse
No announcement yet.

E91 320d ja lievää nykimistä

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • mahead
    Bimmer Rookie
    • Apr 2007
    • 38

    E91 320d ja lievää nykimistä

    Olen tässä parina iltana yrittänyt foorumilta löytää juttua aiheesta, mutta joko hakusanat on olleet huonoja tai sitten juuri tästä kombinaatiosta ei ole ollut juttua.

    Auto siis -07 320d E91, Realoem:n mukaan moottori m47n2. Kun ulkolämpötila nousee yli +15 ⁰C, satunnaisesti tasakaasulla n. 1500-2000 rpm välillä tuntuu pientä nykimistä. Oire on todella satunnainen ja kestää yleensä alle sekunnin. Katseen ehtii juuri ja juuri siirtää mittaristoon ja ehkä siinä muutaman kymmenen kierroksen verran kierroslukuviisari väpättää. Sitten taas kulkee normaalisti hetken aikaa. Näppituntumalta tuntuisi, että tuota sattuu vain kun kone on ajettu puolilämpöiseksi, mutta kun pihalla on ollut sen verran viileät ilmat, kovin usein asiaa ei ole päässyt toteamaan. Vaihteella ei tunnu olevan merkitystä. Vakkaria käytettäessä en muista huomanneeni vastaavaa nykimistä.

    Ajossa tuo tuntuu lähinnä siltä kuin polttoaineen seassa tulisi pienen pieni ilmakupla. Ihmetyttää vain tuo, että oire alkaa aika tarkan tuntuisesti tuossa viidentoista-asteen jälkeen (voihan jossain polttoaineletkussa varmaan pieni reikä olla joka sitten lämpölaajenemisen takia rupeaa vuotamaan, mutta luulisi että siihen vaikuttaisi koneen lämmöt enemmän sitten).

    Eihän tuo kummoinen vika olisi, mutta kun auto muuten kulkee pehmeästi ja mukavasti, niin sitä enemmänhän tuo sieltä sitten tökkää istumalihaksiin. Kuulostaako kuvaukseni perusteella tutulta jutulta kenellekään, eli mistähän voisi olla kyse? Kiihdytyksessä nykimistä ei tunnu koskaan, ja tehot tuntuisivat muutenkin olevan tallessa (tosin odb-testerillä mitattuna en 0-100 km/h -kiihdytyksessä saanut mitenkään parempaa aikaa kuin 9,5 sek, joka on aika kaukana luvatusta 8,3:sta). Talvella saman auton kanssa oli kylmillä ilmoilla startin sivuääntä, eikä ehdotetut bendixin putsaamiset ym. auttaneet asiaan. Se asia kuitenkaan tuskin on tähän kytköksissä.
  • Metalgod
    Bimmer Fanatic
    • Feb 2009
    • 201
    • Helsinki

    #2
    Kokeile laittaa fortea diisselin sekaan... pestään pumppu ja polttoainesysteemit... voi auttaa tai sitten ei. Poistaa veden ja parafiinit ja putsaa kammiot ym ym...

    -530dA 600 Nm
    - BENSALLA PESTÄÄN PENSSELIT, DIESELILLÄ TEHDÄÄN VOIMAA -

    Comment

    • BMW E91 320d
      Newbiemmer
      • Mar 2010
      • 7
      • Porvoo

      #3
      Mulla samanlaisia oireita ollut 2-3 kertaa viimeisen kuukauden aikana.

      Juurikin kun kone on lämppeämässä ja kierrokset tuolla 2000 kulmilla.

      Täytyy koittaa tota Fortea...




      Originally posted by mahead View Post
      Olen tässä parina iltana yrittänyt foorumilta löytää juttua aiheesta, mutta joko hakusanat on olleet huonoja tai sitten juuri tästä kombinaatiosta ei ole ollut juttua.

      Auto siis -07 320d E91, Realoem:n mukaan moottori m47n2. Kun ulkolämpötila nousee yli +15 ⁰C, satunnaisesti tasakaasulla n. 1500-2000 rpm välillä tuntuu pientä nykimistä. Oire on todella satunnainen ja kestää yleensä alle sekunnin. Katseen ehtii juuri ja juuri siirtää mittaristoon ja ehkä siinä muutaman kymmenen kierroksen verran kierroslukuviisari väpättää. Sitten taas kulkee normaalisti hetken aikaa. Näppituntumalta tuntuisi, että tuota sattuu vain kun kone on ajettu puolilämpöiseksi, mutta kun pihalla on ollut sen verran viileät ilmat, kovin usein asiaa ei ole päässyt toteamaan. Vaihteella ei tunnu olevan merkitystä. Vakkaria käytettäessä en muista huomanneeni vastaavaa nykimistä.

      Ajossa tuo tuntuu lähinnä siltä kuin polttoaineen seassa tulisi pienen pieni ilmakupla. Ihmetyttää vain tuo, että oire alkaa aika tarkan tuntuisesti tuossa viidentoista-asteen jälkeen (voihan jossain polttoaineletkussa varmaan pieni reikä olla joka sitten lämpölaajenemisen takia rupeaa vuotamaan, mutta luulisi että siihen vaikuttaisi koneen lämmöt enemmän sitten).

      Eihän tuo kummoinen vika olisi, mutta kun auto muuten kulkee pehmeästi ja mukavasti, niin sitä enemmänhän tuo sieltä sitten tökkää istumalihaksiin. Kuulostaako kuvaukseni perusteella tutulta jutulta kenellekään, eli mistähän voisi olla kyse? Kiihdytyksessä nykimistä ei tunnu koskaan, ja tehot tuntuisivat muutenkin olevan tallessa (tosin odb-testerillä mitattuna en 0-100 km/h -kiihdytyksessä saanut mitenkään parempaa aikaa kuin 9,5 sek, joka on aika kaukana luvatusta 8,3:sta). Talvella saman auton kanssa oli kylmillä ilmoilla startin sivuääntä, eikä ehdotetut bendixin putsaamiset ym. auttaneet asiaan. Se asia kuitenkaan tuskin on tähän kytköksissä.

      Comment

      • JB
        Bimmer Fanatic
        • Sep 2002
        • 210
        • Finland

        #4
        Originally posted by BMW E91 320d View Post
        Mulla samanlaisia oireita ollut 2-3 kertaa viimeisen kuukauden aikana.

        Juurikin kun kone on lämppeämässä ja kierrokset tuolla 2000 kulmilla.

        Täytyy koittaa tota Fortea...

        Moi

        Nyt kun on ollut lämpimät kelit niin tullut esille taipumus suht samanlaiseen käyttäytymiseen.
        Tosin tässä mun 320d:ssä se tuntuu enemmänkin turboLagillta !!! mutta samalla kierrosalueella liikutaan
        , ja vain lämpimällä !
        Eli jos ajaa tasakaasulla ja kiihdyttää niin se odottaa normaalia pitempään ja lähtee huomattavalla "turbopotkulla" ...
        Itse olin miettinyt taas että turbo on finaalissa tai muuttuvat siivet jumissa..

        Täytyy kattoo nyt jos ei enään tule niin lämmintä että häviääkö "vika"..
        E91 320d -06

        E28 M535 -85

        E114 1502 turbo -74

        E114 1600-2 -69

        E10 2002 -73

        Comment

        • DropIt
          BTCF Member
          • Feb 2004
          • 1081
          • Ylivieska

          #5
          Itselläni aloittajan kanssa samat oireet e46 320d:ssä vm 2002

          Eli pientä nykimistä tasakaasulla.

          Sen lisäksi mulla kyllä yleensä nykäisee kiihdytyksessä.

          Lisänä tuohon, että mulla sitä nykäystä säestää pieni valkoinen savutus. Aivan kuin syöttäisi ylimääräistä polttoainetta joka sitten jäisi palamasta. Auto haisee muutenkin aika vahvasti polttoaineelle.

          Testerillä katsottiin, että kakkospytyn suuttimen korjausarvo karkaa täysin lapasesta kun painaa kaasua. Eri reagoi siis täysin eri tavalla muiden pyttyjen kanssa. Voiko tästä vetää suoraan johtopäätöstä johonkin suuntaan? :think

          Entä mitenkä nämä suuttimien puhdistusaineet? Onko joku saanut näitä nykimisiä sellaisilla loppumaan?
          Last edited by DropIt; 19-09-2010, 19:59.
          [Youtubessa]
          e70 X5 3.0sd
          e87 116i
          e36 328i cab :think
          -
          Ex e46 320d
          Ex e30 325i
          Ex e30 318i

          Comment

          • alttu
            Bimmer Fanatic
            • Aug 2010
            • 519
            • Nummela

            #6
            nykii...

            E91 320d -07 ja samanlaisia oireita! Aika tarkalleen 1700rpm kohdilla tasakaasulla kaupunki nopeuksissa nykii ajoittain.
            Reilun viikonpäästä huoltoon niin pitää tutkituttaa samalla tuo :think
            F15 30d ///M-SPORT
            Ex.
            F10 530xda ///M-SPORT, Audi A7 3.0tdiq S-line, F11 530xda///M-SPORT x4, F11 520da ///M-SPORT , E61 530da ///M-SPORT, E61 525da ///M-SPORT , E91 320d ///M-SPORT

            Comment

            • JB
              Bimmer Fanatic
              • Sep 2002
              • 210
              • Finland

              #7
              Loppu se nykiminen...
              Tosin turbo oli tiensä päässä ja vaihdettiin ! Ei siinä ollut kuin 1cm päittäisvälyyttä...
              Kannattaa samalla pyytää katsomaan läpi huohotus & öljylinjat ettei ole tukoksia !
              E91 320d -06

              E28 M535 -85

              E114 1502 turbo -74

              E114 1600-2 -69

              E10 2002 -73

              Comment

              • jsr85
                Bimmer Enthusiast
                • Jan 2007
                • 1375
                • Oulainen

                #8
                Originally posted by DropIt View Post
                Lisänä tuohon, että mulla sitä nykäystä säestää pieni valkoinen savutus. Aivan kuin syöttäisi ylimääräistä polttoainetta joka sitten jäisi palamasta. Auto haisee muutenkin aika vahvasti polttoaineelle.

                Testerillä katsottiin, että kakkospytyn suuttimen korjausarvo karkaa täysin lapasesta kun painaa kaasua. Eri reagoi siis täysin eri tavalla muiden pyttyjen kanssa. Voiko tästä vetää suoraan johtopäätöstä johonkin suuntaan? :think

                Entä mitenkä nämä suuttimien puhdistusaineet? Onko joku saanut näitä nykimisiä sellaisilla loppumaan?
                Palamaton polttoaine tulee dieselissä mustana savuna, ei oo iso homma käyttää turbon imuletkua irti ja koittaa välyksiä sieltä. Tuota suuttimien korjausarvoa ei mitata kierroksilla.
                ..pää kumarassa kohti uusia vastoinkäymisiä...

                Comment

                • DropIt
                  BTCF Member
                  • Feb 2004
                  • 1081
                  • Ylivieska

                  #9
                  Originally posted by jsr85 View Post
                  Palamaton polttoaine tulee dieselissä mustana savuna, ei oo iso homma käyttää turbon imuletkua irti ja koittaa välyksiä sieltä. Tuota suuttimien korjausarvoa ei mitata kierroksilla.
                  DIESEL TROUBLESHOOTING WHITE SMOKE
                  White smoke usually occurs when there is not enough heat to burn the fuel. The unburned fuel particles go out the tailpipe and typically produce a rich fuel smell. It's not unusual to see white smoke in the exhaust during cold weather until the engine warms up.
                  As mentioned earlier, bad glow plugs or a faulty glow plug control module can cause white smoke on engine start up. Low engine cranking speed may also produce white smoke.
                  If white smoke is still visible after the engine has warmed up, the engine may have one or more bad injectors, retarded injection timing or a worn injection pump. Low compression can also be a source of white smoke. Air in the fuel system can also cause white smoke.



                  Eli lyhyestä: Jos pytty käy liian kylmänä polttaakseen polttoaineen kunnolla niin pölläyttää sen pakoputkesta valkoisena savuna. Tuttua ainakin intistä kun laitettiin kuorma-autoja käyntiin kovassa pakkasessa. Tienoo oli täynnä savua.


                  Korjausarvo oli yli yhden tyhjäkäynnillä sillä kakkossuunnittimella. Muilla se pyöri -0.3 ja +0.30 välillä

                  Pitäs tuo turbo homma tsekkailla.



                  Last edited by DropIt; 20-09-2010, 18:43.
                  [Youtubessa]
                  e70 X5 3.0sd
                  e87 116i
                  e36 328i cab :think
                  -
                  Ex e46 320d
                  Ex e30 325i
                  Ex e30 318i

                  Comment

                  • Tom1s
                    Bimmer Fanatic
                    • Nov 2002
                    • 669
                    • .

                    #10
                    Mulla nykäys tulee tasakaasulla juurikin 1700kierroksen korvilla. Ihmettelin aluksi että onko se ilmastointi mutta tekee sitä ilmankin.

                    Toinen tankki redlinen putsausainetta jo menossa. Vielä ei ainakaan vaikutusta joten epäilen ettei se auta tähän.
                    F31 328i M-Sport

                    Comment

                    • jsr85
                      Bimmer Enthusiast
                      • Jan 2007
                      • 1375
                      • Oulainen

                      #11
                      Originally posted by DropIt View Post
                      Korjausarvo oli yli yhden tyhjäkäynnillä sillä kakkossuunnittimella. Muilla se pyöri -0.3 ja +0.30 välillä

                      Pitäs tuo turbo homma tsekkailla.
                      Ei oo kovinkaan paha jos yli yhden menee yhdellä sylinterillä, varsinkaan jos on kakkossuutin kyseessä. Edelleen väittäisin ettei se valkoinen savu tule palamattomasta polttoaineesta vaanturbosta

                      edit. kovalla pakkasella asia on vähän eri...
                      ..pää kumarassa kohti uusia vastoinkäymisiä...

                      Comment

                      • Pred
                        Bimmer Fanatic
                        • Jun 2007
                        • 442
                        • E-Pohjanmaa

                        #12
                        Samallalailla nykii myös e46 320d 110kw puolilämpimällä koneella. Ei korjaantunut turbon vaihdon jälkeen...
                        Tesla Model 3 Performance
                        EX: BMW F36 420d Gran Coupé x-drive M-Sport
                        EX: VW Touran 2.0 TDI
                        EX: VW R6 Polo GTI
                        EX: Audi 4F A6 Avant 3.0Tdi Quattro
                        EX: BMW E91 325dA M-sport
                        EX: BMW E46 320d touring M-sport
                        EX: VW Golf IV Variant 1.9 Tdi PD
                        EX: Seat Leon 1.9 Tdi PD
                        EX: Peugeot 605 3.0 v6 sr
                        EX: Ford Sierra 4D 2.0i DOCH

                        Comment

                        • bemu2000
                          Bimmer Enthusiast
                          • Jul 2003
                          • 17799
                          • Jämsä

                          #13
                          Originally posted by alttu View Post
                          E91 320d -07 ja samanlaisia oireita! Aika tarkalleen 1700rpm kohdilla tasakaasulla kaupunki nopeuksissa nykii ajoittain.
                          Reilun viikonpäästä huoltoon niin pitää tutkituttaa samalla tuo :think


                          mullakin E91 320d -06 ihan samaa 1600-1800 alueella pientä nykimistä tasakaasulla. laittakaahan kommenttia tänne jos löytyy jotain vikaa. ettei vaan olisi ominaisuus... :think
                          TA-Technix alustasarjat ja Japan Racing vanteet uudesta nettikaupasta!
                          Vanteet edullisesti
                          Nostureita ja rengaskoneita

                          Comment

                          • jannejm
                            Bimmer Fanatic
                            • Aug 2006
                            • 348
                            • tampesteri

                            #14
                            juu, allekirjoittanut ilmoittautuu myös oireiden omistajiin... pieni nykiminen tapahtuu aika ajoin... vastauksia otetaan vastaan mahdollisesta aiheuttajasta...
                            #######
                            e30 325i cab
                            ja aiemmin nippu muita e ja f-koppasia

                            Comment

                            • DropIt
                              BTCF Member
                              • Feb 2004
                              • 1081
                              • Ylivieska

                              #15
                              Kun itselläni kierrokset ovat yli 2000 sitten antaa rullata hetken kierrosten laskiessa lähemmäksi tuhatta ja läppää uudestaan kunnolla kaasua niin siitä seuraa pikkuinen nykäys ja sitten lähtee taas kiihtymään ja jättää sen vaalean savupilven taakseen. Kenelläkään ollut vastaavaa oiretta?

                              Seuraava oire on, että kun nostaa kierrokset paikallaan n 2000 kierrokseen ne alkavat itsekseen laskea ja moottori "ryntäyttää". Käy siis hyvin epätasaisesti.

                              Ja kun sammutan auton niin pellin alta kuuluu surinaa joka häipyy n 10 sekunnin kuluessa. Tuotakaan ei vielä mielestäni pari viikkoa sitten kuulunut.

                              Lisäksi auto hieman vislaaa ajossa.

                              Montakohan rikkinäistä osaa tässä mun autossa loppujen lopuksi on.

                              Auto edelleen 320d vm 2002 jos vaikka joskus joku haulla etsii samanlaisilla oireilla varustettua autoa
                              [Youtubessa]
                              e70 X5 3.0sd
                              e87 116i
                              e36 328i cab :think
                              -
                              Ex e46 320d
                              Ex e30 325i
                              Ex e30 318i

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎