Announcement

Collapse
No announcement yet.

E91 320d ja lievää nykimistä

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • alttu
    Bimmer Fanatic
    • Aug 2010
    • 519
    • Nummela

    #31
    Originally posted by alttu View Post
    Vika ilmeisemmin pa-suodattimessa Oli antanut vikakoodia heikosta polttoaineen syötöstä, suodattimen vaihdon jälkeen korjautui eikä kyllä ajossakaan enää huomaa nykymistä. Voin tuon tarkankin vikakoodin laittaa kunhan saan huoltorapsan käsiini.
    Joskus voi selvitä halvalla
    Viikonlopun aikana tuli 1000km mittariin ja nykimiset takasin. Eli pa-suodatin ei ollu ratkaisu...

    Onkohan tossa turbossa jokin säätö että on ns. lepotilassa alhaisimmilla kierroksilla ja aktivoituu siinä 1500 kiekan kohdilla. Ja kun alkaa mittarissa olemaan +-150tkm niin turbokin on varmasti jo "kulunut" ja tuon aktivoitumisen alkaa tuntemaan... Tää oli totaalisen hatusta temmattu juttu mutta voisko olla jotain perää
    F15 30d ///M-SPORT
    Ex.
    F10 530xda ///M-SPORT, Audi A7 3.0tdiq S-line, F11 530xda///M-SPORT x4, F11 520da ///M-SPORT , E61 530da ///M-SPORT, E61 525da ///M-SPORT , E91 320d ///M-SPORT

    Comment

    • jannejm
      Bimmer Fanatic
      • Aug 2006
      • 348
      • tampesteri

      #32
      voisko DPFn polttamisella olla jotain tekemistä tämän nykimis-kohdan kanssa?
      #######
      e30 325i cab
      ja aiemmin nippu muita e ja f-koppasia

      Comment

      • bemu2000
        Bimmer Enthusiast
        • Jul 2003
        • 17799
        • Jämsä

        #33
        Originally posted by alttu View Post
        Viikonlopun aikana tuli 1000km mittariin ja nykimiset takasin. Eli pa-suodatin ei ollu ratkaisu...

        Onkohan tossa turbossa jokin säätö että on ns. lepotilassa alhaisimmilla kierroksilla ja aktivoituu siinä 1500 kiekan kohdilla. Ja kun alkaa mittarissa olemaan +-150tkm niin turbokin on varmasti jo "kulunut" ja tuon aktivoitumisen alkaa tuntemaan... Tää oli totaalisen hatusta temmattu juttu mutta voisko olla jotain perää

        joo ei tuo "nykiminen" ole täälläkään läheskään jatkuvaa. riippuisiko esim. ilmankosteudesta tms.
        TA-Technix alustasarjat ja Japan Racing vanteet uudesta nettikaupasta!
        Vanteet edullisesti
        Nostureita ja rengaskoneita

        Comment

        • Tom1s
          Bimmer Fanatic
          • Nov 2002
          • 669
          • .

          #34
          Taas en ole pitkään aikaan huomannut mitään nykimistä ja tänään vielä yritin oikein noilla pahimmilla kierrosluvuilla. Voi todellakin olla että nykäys tulee vain kun poltetaan DPF:ää..

          Onko kellään poistettu DPF softasta/ilman DPF:ää ja silti nykäys tuntuu kiihdytettäessä keveysti 1600->??
          F31 328i M-Sport

          Comment

          • jannejm
            Bimmer Fanatic
            • Aug 2006
            • 348
            • tampesteri

            #35
            mulla taas oireilu tulee lievällä tasakaasulla ajettaessa... ei niinkään kiihdyttäessä...
            #######
            e30 325i cab
            ja aiemmin nippu muita e ja f-koppasia

            Comment

            • uijui
              Bimmer Rookie
              • Jun 2010
              • 172
              • suomi

              #36
              PSA:n HDI moottoreissa nykiminen aiheutuu seuraavista jutuista (pääsääntöisesti):

              -IMM likainen tai sökö
              -EGR likainen tai sökö (yleisin syy)
              -turbon hukkaportin solenoidi jumittelee (bemarissa VNT ahdin, joten sen aktuaattorin helppo liikkuminen)
              -maavika
              -polttoainesuodin likainen (harvinainen)

              Ja lopuksi loraus hyvää 2t:tä tankkiin. Ei se DPF siitä mitään välitä.

              Comment

              • DropIt
                BTCF Member
                • Feb 2004
                • 1081
                • Ylivieska

                #37
                Originally posted by DropIt View Post
                Kun itselläni kierrokset ovat yli 2000 sitten antaa rullata hetken kierrosten laskiessa lähemmäksi tuhatta ja läppää uudestaan kunnolla kaasua niin siitä seuraa pikkuinen nykäys ja sitten lähtee taas kiihtymään ja jättää sen vaalean savupilven taakseen. Kenelläkään ollut vastaavaa oiretta?

                Seuraava oire on, että kun nostaa kierrokset paikallaan n 2000 kierrokseen ne alkavat itsekseen laskea ja moottori "ryntäyttää". Käy siis hyvin epätasaisesti.

                Ja kun sammutan auton niin pellin alta kuuluu surinaa joka häipyy n 10 sekunnin kuluessa. Tuotakaan ei vielä mielestäni pari viikkoa sitten kuulunut.

                Lisäksi auto hieman vislaaa ajossa.

                Montakohan rikkinäistä osaa tässä mun autossa loppujen lopuksi on.

                Auto edelleen 320d vm 2002 jos vaikka joskus joku haulla etsii samanlaisilla oireilla varustettua autoa
                Laitetaanpa nyt uusia kuulumisia. Savutus loppui kakkospytyn suuttimen vaihdolla. Samalla loppui nykittämiset. Minulla ei ollut mitään ongelmia käynnistymisen suhteen vaikka suuttimen vaihdolla paranikin.

                Katsotaan alkaako tuntumaan nykimisiä taas kun uutuuden viehätys katoaa...

                Eli suuttimen vaihdolla tuli huomattava parannus. Katsotaan mitä seuraavaksi vaihdetaan.
                [Youtubessa]
                e70 X5 3.0sd
                e87 116i
                e36 328i cab :think
                -
                Ex e46 320d
                Ex e30 325i
                Ex e30 318i

                Comment

                • alttu
                  Bimmer Fanatic
                  • Aug 2010
                  • 519
                  • Nummela

                  #38
                  Uusia nykyjä...

                  Kylmällä koneella paikaltaa liikkeelle lähdettäessä nytkyttää, eli sen ajan kun kytkintä luistattaa eli loppuu kun kytkin on ylhäällä. Parit kolmet liikennevalot ja kun kone lämpee ni nykiminen loppuu Mistähän tällä kertaa on kyse :think Kellään muulla vastaava nykimistä?
                  F15 30d ///M-SPORT
                  Ex.
                  F10 530xda ///M-SPORT, Audi A7 3.0tdiq S-line, F11 530xda///M-SPORT x4, F11 520da ///M-SPORT , E61 530da ///M-SPORT, E61 525da ///M-SPORT , E91 320d ///M-SPORT

                  Comment

                  • ockelbo4500
                    Bimmer Fanatic
                    • Mar 2007
                    • 923
                    • Sotkamo--Oulu

                    #39
                    Originally posted by alttu View Post
                    Kylmällä koneella paikaltaa liikkeelle lähdettäessä nytkyttää, eli sen ajan kun kytkintä luistattaa eli loppuu kun kytkin on ylhäällä. Parit kolmet liikennevalot ja kun kone lämpee ni nykiminen loppuu Mistähän tällä kertaa on kyse :think Kellään muulla vastaava nykimistä?
                    Perus Bemari nytkytystä. Johtunee hieman lasittuneesta kytkimestä, kuluneesta kytkimestä tai esim. hieman kuluneesta kaksoismassavp:stä... Myös monia muita syitä voi olla.

                    Itse olen huomannut, että jotenkin tavanomaista herkempi luistattamiselle tuo bemarin kytkin. Kun opettelee ajamaan erikoisen vähän kytkintä luistattamalla niin tuntuis toimivan ja oireetkin saattaa pikkuhiljaa poistua.
                    BMW E84 X1 18dXdrive -14

                    Ex BMW E83 X3 2.0d - 04
                    Ex, Suzuki SX4 S-Cross -13
                    Ex, E46 320 d Touring -01
                    Ex , E34 TDS Touring -95 AVK special

                    Comment

                    • KoPe
                      Bimmer Fanatic
                      • Mar 2004
                      • 251
                      • Helsinki

                      #40
                      Originally posted by ockelbo4500 View Post
                      Perus Bemari nytkytystä. Johtunee hieman lasittuneesta kytkimestä, kuluneesta kytkimestä tai esim. hieman kuluneesta kaksoismassavp:stä... Myös monia muita syitä voi olla.

                      Itse olen huomannut, että jotenkin tavanomaista herkempi luistattamiselle tuo bemarin kytkin. Kun opettelee ajamaan erikoisen vähän kytkintä luistattamalla niin tuntuis toimivan ja oireetkin saattaa pikkuhiljaa poistua.
                      Tuttua. Sama vaiva ollut nykyisessä (e90) ja kahdessa edellisessä (e46, e36) autossa. Ilmenee pienenä nytkytyksenä yleensä aamustartin jälkeen, erityisesti kostealla säällä. Ei pidä säästellä kaasunantoa liikkeelle lähtiessä, muttei tarvi luistattakaan.
                      KoPe
                      --------
                      Jag XF, ex: e30, e36 komposti, e46, e90, f10, e91

                      Comment

                      • jannejm
                        Bimmer Fanatic
                        • Aug 2006
                        • 348
                        • tampesteri

                        #41
                        liekö tässä CDV:stä... kytkimeen liittyvästä viivästyttäjä venttiilistä =) hieno suomennus...
                        #######
                        e30 325i cab
                        ja aiemmin nippu muita e ja f-koppasia

                        Comment

                        • jannejm
                          Bimmer Fanatic
                          • Aug 2006
                          • 348
                          • tampesteri

                          #42
                          Originally posted by alttu View Post
                          Kylmällä koneella paikaltaa liikkeelle lähdettäessä nytkyttää, eli sen ajan kun kytkintä luistattaa eli loppuu kun kytkin on ylhäällä. Parit kolmet liikennevalot ja kun kone lämpee ni nykiminen loppuu Mistähän tällä kertaa on kyse :think Kellään muulla vastaava nykimistä?
                          vastatakseni alkuperäiseen kysymykseen, siis on samaa vikaa. ongelma esiintyy kostealla kelillä pelkästään...
                          #######
                          e30 325i cab
                          ja aiemmin nippu muita e ja f-koppasia

                          Comment

                          • mahead
                            Bimmer Rookie
                            • Apr 2007
                            • 38

                            #43
                            Kappas, täällähän oli threadi herännyt vielä uuteen kukoistukseen myöhemmin. Kovasti tuntuu nykimistaipumusta muidenkin E9x 320d:ssä olevan. Jos oikein luin, kenelläkään ei taida olla asiaan ratkaisua? Oma auto lopetti taas nykimisen kun ilmat viilenivät, mutta loppukesästä oire tuntui ehkä jopa vähän lisääntyneen. Menohaluihin asialla ei ole ollut merkitystä. Polttoainesuodatin on omaani vaihdettu vajaa vuosi / 20 tkm sitten. Samassa rytäkässä asenneltiin huohottimen lämmityssarja ja huohotinletkut meni muutenkin vaihtoon. Kilometrejä mittarissa tällä hetkellä vähän yli satatonnia.

                            Comment

                            • mahead
                              Bimmer Rookie
                              • Apr 2007
                              • 38

                              #44
                              Originally posted by ockelbo4500 View Post
                              Itse olen huomannut, että jotenkin tavanomaista herkempi luistattamiselle tuo bemarin kytkin. Kun opettelee ajamaan erikoisen vähän kytkintä luistattamalla niin tuntuis toimivan ja oireetkin saattaa pikkuhiljaa poistua.
                              Hassua, minulla on juuri päinvastainen havainto. Oma ajotyylini on sellainen, että kytkintä tulee luistatettua minimaalisen vähän, ja kierrokset on lähes tyhjäkäynnillä yleensä liikkeellelähtiessä. Ja kytkin täristi E30:ssä, ja nyttemmin olen huomannut että myös tässä E91:ssä. Kylmällä, kostealla ilmalla, lämpimällä toimii. Mutta minun kokemusten mukaan ihan reilu luistatus auttaa. Alunperin huomasin tämän kun auto tuntui vaimon ajojen jäljiltä toimivan paremmin. Tämän pohjalta olen tietoisesti muuttanut sitten omaakin tyyliä luistattavampaan suuntaan, ainakin silloin tällöin.

                              Comment

                              • mahead
                                Bimmer Rookie
                                • Apr 2007
                                • 38

                                #45
                                Originally posted by jannejm View Post
                                voisko DPFn polttamisella olla jotain tekemistä tämän nykimis-kohdan kanssa?
                                Samaa on tullut mietittyä, mutta en usko. Niin usein nykiminen toistuu ja ajoittui aina noihin tiettyihin kierroksiin / tilanteisiin, ettei millään dpf:ää niin samankaltaisesti ole voitu poltella.

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎