Announcement

Collapse
No announcement yet.

E91 320d ja lievää nykimistä

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • cmas
    Bimmer Rookie
    • Apr 2011
    • 59
    • Pääkaupunkiseutu

    #76
    Nyt jos joku muukin kuin Tomi ja minä luetaan tätä topicia, niin kertokaapas hieman tarkemmat tiedot autostanne. Jos vaikka saatais jotain tolkkua tähän ongelmaan. Jos samoja oireita löytyy esim autoista, joissa on hiukkassuodatin ja joissa ei ole suodatinta, niin vika ei ainakaan ole suodattimessa jne.

    Eli esim:
    2007, e91, manuaalilaatikolla ja hiukkassuodatin löytyy. Mittarissa 167 tkm.
    Tehdyt toimenpiteet, jotka eivät ole auttaneet ongelmassa:
    - Läpät poistettu imusarjasta.
    - Vaihdettu MAF (ei mennyt Laakkosen testisyklistä läpi). Samalla uusin softa koneeseen ja adaptioarvojen nollaus.
    - Vaihdettu ilmansuodatin.
    - Vaihdettu ahtoilman lämpötila-anturi.
    - EGR putsattu - samalla tuli tieto, että EGR-venttiili ääntää liikkuessaan ehkä hieman normaalia enemmän eikä toimi 'pehmeästi'.
    - Polttoainejärjestelmän putsausainetta käytetty pullollinen.
    - Nykiminen toistuu olipa ilmastointi päällä tai ei.
    - Vikakoodit katsottu hyvin monta kertaa, nykiminen ei jätä vikakoodeja näkyviin ollenkaan.

    Huomiona vielä se, että ilmanoton ja ilmanputsarin kotelon välissä oleva haitariputki ei meinaa minulla pysyä kunnolla kiinni. Kun silloin tällöin avaa konepellin, niin ko. putki on yleensä osittain auki putsarikotelon puoleisesta päästä. Tämä tosin ei kyllä vaikuta nykimiseen - ei ainakaan pitäisi.

    coneheadin linkissä (alla oleva maili) on mainittu viimeisessä postauksessa, että joku tiiviste MAFin ja turbon välillä on kovettunut ja se kannattaisi vaihtaa. Mistähän osasta tässä mahtaa nyt olla oikein kyse:
    BUT WHAT I DISCOVERED WAS: changed the seal in the tube from the turbo to the MAF. price 10£. The rubber gasket got hard over the years, and then starts to leak.
    So then the MAF dont get the right reading`s ( I think) I could not drive my car in the city normal due to the jerk. but it worked fine when I pressed the pedal to the floor.(sorry bad english, I am norwegian)
    My car is now as it should be, no jerking!
    Last edited by cmas; 05-09-2011, 21:14. Reason: Lisäykset
    320d e91 - löytöjä kanalan takapihalta

    Comment

    • conehead
      Newbiemmer
      • Sep 2009
      • 8
      • Tampere

      #77
      Topiccia tullut luettua, laitan tähän omat havainnot.

      E91 320d 2006 DPF, ajettu 165tkm. Manuaali.
      Nykäisee kerran tai joskus useamman kun noin 1700rpm tuntumasta aivan pintakaasulla ajaessa painaa vähän lisää kaasua. Kone pitää olla lämmin ja ulkolämpötila yli 10 asteen, talvella ei nyi.

      Imusarjan läppien poistolla ei vaikutusta. EGRrän puhdistuksella ja ilmansuodattimen vaihdolla ei vaikutusta. Ei vikakoodeja.

      Brittifoorumillakin samaa asiaa ihmettelevät, OBD-loggaustakin joku jo harrastanut:

      Comment

      • cmas
        Bimmer Rookie
        • Apr 2011
        • 59
        • Pääkaupunkiseutu

        #78
        Edelliseen viestiini vastaten. Sain vinkkiä, että oiskohan kyseessä osa 5 tai 6 (tai molemmat) tästä: http://realoem.com/bmw/showparts.do?...44&hg=13&fg=20

        Samalla se haitariputki mikä mulla ei oikein meinaa pysyä paikoillaan on tuossa kuvassa osa nro 16.
        320d e91 - löytöjä kanalan takapihalta

        Comment

        • conehead
          Newbiemmer
          • Sep 2009
          • 8
          • Tampere

          #79
          Se imuilman haitariputki oli mullakin lämmön ja ajan kanssa eltaantunut ja ostin tiskiltä uuden, jotain 40e maksoi. Nykimisiin se ei tosiaan vaikuta.

          MAFfin ja turbon välisen putken tiivisteet ei olisi kalliit kokeilla eikä vaikeat vaihtaa, turbon päästä aika vetelä liitos oli minulla jo viimeksi kun tuo putki oli irti. Pitää tuumata.

          Comment

          • JKK
            Bimmer Enthusiast
            • May 2006
            • 2314
            • Uusimaa

            #80
            Alan uskomaan, ettei näistä "uudemman" sukupolven E90/E60 -dieseleiden nykimisistä saa koskaan tolkkua. Samat oireet tuntuu koskettavan kaikkia malleja moottorikokoon katsomatta. Jos saat allesi nykivän yksilön, pysyy tapaus nykivänä paaliin saakka. Uskon lujasti, että kyse on jostain perustavaa laatua olevasta softa-ongelmasta. Eli tietyt keliolosuhteet yhdistettynä tietynlaisiin adaptaatio-arvoihin saa aikaa nykimistä, ja sitten toisinaan taas ei. Kyse ei saata välttämättä olla mistään komponenttiviasta. Minulla oli kesällä keskieuroopassa vuokralla sisäänajettu, tämän vuoden 320dXA, ja 3000km matkan aikana nykimistä esiintyi hyvin säännöllisesti. Eikä aina voinut olla kyse DPF:n poltostakaan. Kun taas edellinen autoni, E91 320dA vuodelta 2005 ei nykinyt koskaan missään olosuhteissa, vaikka myytäessä mittarissa oli 200tkm.

            Omassa autossani sain DIS:in avulla selville, että ainakin DPF:n regeneroinnin aikana esiintyy pahaa nyhtämistä ja epämääräistä käytöstä varsinkin pintakaasulla kiihdyteltäessä ja nopeutta lisättäessä. Nykiminen loppuu täsmälleen siihen hetkeen kun prosessi loppuu. Vaikkakin auto on 535d, uskon että samoista ongelmista on kyse. Vaikuttaa siltä, että kenenkään auton nykimiset ei ole rauhoittunut pätkääkään ainakaan MAF:in vaihdon avulla.
            BMW G30 530e X-Drive

            Myytäviä BMW-varaosia moneen eri malliin

            Comment

            • cmas
              Bimmer Rookie
              • Apr 2011
              • 59
              • Pääkaupunkiseutu

              #81
              Tilasin joka tapauksessa nuo tiivisteet putken molempiin päihin. Hintaa pikkusen päälle 20 euroa, joten ihan sama ne on kokeilla. Samalla näkee sit turbon kunnon, kun ottaa letkut irti ja heiluttelee.

              JKK: hyvää tietoa. Voihan se olla, että jotkut hiton päästörajoitukset tms on aiheuttaneet sen, että koneessa on jotain ohjausta järjestetty niin mystisesti, jotta nykimisiä esiintyy vähän joka koneessa. Mene ja tiedä...
              320d e91 - löytöjä kanalan takapihalta

              Comment

              • balikka
                Newbiemmer
                • May 2011
                • 25
                • Lappeenranta

                #82
                Täältäkin löytyy yksi lievästi nykivä e91 320d -05 reilu 150t ajettu. Nykiminen pääasiassa varovaisella kiihdytyksellä, kun kierroksia on noin 1500-1800. Ja tosiaankin ainoastaan lämpimällä koneella. Autosta tuli revittyä imusarjan läpät pois, samalla vähän imusarjaa putsaillen.
                En ole vielä vaivautunut asialle mitään tekemään, kun sen verran satunnainen oire on. Inpalla ei ainakaan mitään erikoista löytynyt.
                f11 530d -10
                ex: e91 320d -05

                Comment

                • cmas
                  Bimmer Rookie
                  • Apr 2011
                  • 59
                  • Pääkaupunkiseutu

                  #83
                  Noooh...
                  Tiivisteet imuputkeen vaihdettu. Ei auttanut. Termarit vaihdettu myös, koska ajossa lämmöt hieman alhaalla. DPF:n 'laskuri' nollattu kokeilemisen vuoksi. Myös polttoainesuodatin on nyt vaihdettu.

                  Auto kävi webastoa asennettaessa kiinni myös DISissä ja ajettiin MAF-testi - tuloksena se, että MAF on taas vaihtokuntoinen eikä mennyt testistä läpi. Soitto Laakkoselle & kerrottu, jotta heidän vaihtama MAF on kaputt. Laakkonen lupasi vaihtaa parin viikon päästä MAFin takuuseen (vaihtoivat osan kesällä). En tiedä onko osa ollut jo hyllystä otettuna viallinen (tähänkin on kuulemma törmätty), mutta kovasti huollossa vakuutettiin, että MAF on testattu osan vaihdon jälkeen.

                  Turbo ei tunnu webaston asentajan mukaan enää täysin timmiltä, mutta ei mitään hälyyttävääkään, joten se puoli pitäisi olla about ok.

                  Etsintä jatkuu. Seuraavana listalla varmaankin rail-paineanturin ja lämpötila-anturin vaihto kokeilun nimissä ja railin liittimet pitäisi tarkastaa & mitata vastus. Sen jälkeen alkaa olla idikset vähissä (jos uusi ja toimiva MAF ei ongelmaa ratkaise). Ja tosiaan, kun auto käynnistyy, niin eihän kaikkien anturien lukemaa edes hyödynnetä. Esim. lambda lienee tällainen anturi. Saattaahan se vika olla jossain tuommoisessakin...

                  Eihän tuo auto pahasti nyi ja kun nykäisee, niin sekin vaan hetkellinen nykäisy. Tästä on vaan alkanut tulla tahtojen sota. Pakko tämä on ratkaista, muuten ei saa mielenrauhaa
                  Last edited by cmas; 05-10-2011, 22:01.
                  320d e91 - löytöjä kanalan takapihalta

                  Comment

                  • cmas
                    Bimmer Rookie
                    • Apr 2011
                    • 59
                    • Pääkaupunkiseutu

                    #84
                    No, päivitetääs taas hieman.
                    Tehtyä:
                    - EGR-venttiili on vaihdettu uuteen
                    - Kokeiltiin ahtopaineen säädintä
                    - Uusi MAFikin on käyttössä (meni takuuseen kuten aiemmin kirjoitin)

                    Ei hajuakaan mikä sitä satunnaista nykäisyä on aiheuttanut, mutta eipä ole viileällä kelillä tehnyt.

                    MAF-testi vähän vihjailee siihen, että ahtopaine olisi alhainen ko. testin aikana, mutta eipä osaa mikään merkkiliike Suomessa sanoa mitä sen paineen olisi pitänyt ko. testisekvenssin aikana olla. INPAlla on katsottu, että ajaessa ahtopaineet nousee sinne minne pitääkin ja pyyntö & saanti täsmää about täydellisesti.

                    Tässä vaiheessa pitää todeta, että olkoon. Tutkitaan asiaa lisää, jos kelien lämmittyä ilmiötä alkaa jälleen esiintyä. Ja silloin vois jatkaa jostain rail-antureiden suunnasta (tosin niissäkin INPA näyttää, että pyynti ja saanti täsmää). Tympeä tyyppiominaisuus?
                    320d e91 - löytöjä kanalan takapihalta

                    Comment

                    • conehead
                      Newbiemmer
                      • Sep 2009
                      • 8
                      • Tampere

                      #85
                      Joku aika sitten kun oli vielä lämmintä ajelin testaillen INPAn kanssa. Tuo nykäys näyttää minulla liittyvän siihen hetkeen kun moottorinohjaus alkaa pyytää ahtopainetta. SOLL arvo nousee ~ulkoilman paineesta noin 1200mbar arvoon, IST seuraa pienellä viiveellä perässä ,samantien SOLL putoaa takaisin ulkoilman paineeseen ja nykäys tapahtuu.

                      Jonkunsortin ruiskutuskatkoshan tuon kai täytyy olla, ei kai dieselissä muuten tuollaista kuollutta hetkeä synny olemattomilla ahtopaineilla. Muutaman nykäyksen koin viime viikolla vaikka kelit oli jo aika viileät, oli tosin ensimmäinen tankki talvidieseliä juuri tankattu.

                      Comment

                      • mahead
                        Bimmer Rookie
                        • Apr 2007
                        • 38

                        #86
                        Originally posted by cmas View Post
                        Nyt jos joku muukin kuin Tomi ja minä luetaan tätä topicia, niin kertokaapas hieman tarkemmat tiedot autostanne.
                        Täältä löytyy siis E91 320d, vm. 2007, ajettu nykyään n. 126000 km. Läpät on poistettu kesällä 2010, ne eivät tuntuneet vaikuttavan asiaan mitenkään. Öljyt vaihdatan kerran vuoteen, yleensä ajettuna on 20000-25000 km siinä vaiheessa. DPF löytyy, EGR:lle ei ole minun aikanani tehty yhtään mitään, tuskin aiemminkaan. Ilmansuodatin vaihtui jonkin huollon yhteydessä, ei vaikutusta. Ei myöskään sillä, onko ilmastointi päällä tai pois.

                        Vian hyväksi ei sitten loppujen lopuksi ole tullut tehtyä yhtään mitään, kun varsinkin viime kesä meni sen verran vähäisillä murheilla. En edes muista koska se viimeksi nykäisi, ja nyt talvikeleillä sellaisesta ei ole ollut tietoakaan. Uusimmat softat päivitettiin tuossa alkutalvesta, mutta ne olivat eri asiaa varten (rattilukon aiheettomaan vikavaloon). Samassa yhteydessä luettiin vikakoodit, ja ainakaan minulle kerrotun mukaan mitään ei ollut.

                        Comment

                        • Bloggus
                          Newbiemmer
                          • Jan 2011
                          • 12
                          • Järvenpää

                          #87


                          Eli samanlaisia oireita minulla myös. Alustavasti näyttäisi siltä, että turbo olisi menossa vaihtoon...
                          320 da E91 LCI -08
                          320 Ci E46 -00 *MYYTY*

                          Comment

                          • cmas
                            Bimmer Rookie
                            • Apr 2011
                            • 59
                            • Pääkaupunkiseutu

                            #88
                            Originally posted by cmas View Post
                            No, päivitetääs taas hieman.
                            Tehtyä:
                            - EGR-venttiili on vaihdettu uuteen
                            - Kokeiltiin ahtopaineen säädintä
                            - Uusi MAFikin on käyttössä (meni takuuseen kuten aiemmin kirjoitin)

                            Ei hajuakaan mikä sitä satunnaista nykäisyä on aiheuttanut, mutta eipä ole viileällä kelillä tehnyt.

                            MAF-testi vähän vihjailee siihen, että ahtopaine olisi alhainen ko. testin aikana, mutta eipä osaa mikään merkkiliike Suomessa sanoa mitä sen paineen olisi pitänyt ko. testisekvenssin aikana olla. INPAlla on katsottu, että ajaessa ahtopaineet nousee sinne minne pitääkin ja pyyntö & saanti täsmää about täydellisesti.

                            Tässä vaiheessa pitää todeta, että olkoon. Tutkitaan asiaa lisää, jos kelien lämmittyä ilmiötä alkaa jälleen esiintyä. Ja silloin vois jatkaa jostain rail-antureiden suunnasta (tosin niissäkin INPA näyttää, että pyynti ja saanti täsmää). Tympeä tyyppiominaisuus?
                            Sen verran päivitystä, että autolla ajettu noin 20 tkm enemmän kuin edellistä mailia kirjoittaessa. Ei ole nykinyt enää kertaakaan. Ilmeisesti joku noista yllämainituista toimenpiteistä yhdessä reilujen talvipakkasten kanssa säikäytti Saksantuonnista turhat oireet pois
                            320d e91 - löytöjä kanalan takapihalta

                            Comment

                            • JS-
                              Bimmer Rookie
                              • Mar 2012
                              • 134
                              • Kuopio

                              #89
                              Morjes

                              Sigun auto ja tämmönen tapaus:

                              -Turbo hajosi 173tkm, siihen asti vähän tehoton, tottakai turbovika.
                              No Enpä kovin hoksannu ja ajoin sen turbon aikalailla pillunpäreiks Öljyä toki kiertoon jne.
                              -Vaihtoturbo professional motors 790€, merkkiliikkeessä pistivät paikalleen, samalla ilmansuodatin ja uudet öljyt.
                              -Autoon jäi vikakoodi ilmamassamittarista. Sellaista oiretta antaa että kun ensin painat kaasun pohjaan, hyytyy johonkin 1500rmp ja kun painat uudelleen kaasua lähtee auto vetämään niinkuin mielestäni pitääkin. Vauhdissa kaasun hölläämisen jälkeen myös joutuu hiukan pumppaamaan mutta sitä ei huomaa niin selvästi. Tyhjäkäynti seilaa aivan hivenen. No liikkeen työnjohtaja sano että ei hyllyssä maffia, tilasin saksasta mittarin ja löin tänään paikalleen. Ei mitään muutoksia. Tässä vaiheessa autolla ajettu 330km turbon vaihden jälkeen ja mahdollisesti vielä öljyä väärissä paikoissa (otin myös sen alipeineletkun irti ja oli sormella koitaessa hieman turbon päästä kostea öljystä). Soittelin myös professional motorsin miehelle ja piti tuota suht normaalina.

                              -Vein äsken piuhan päähän, vikakoodit (edelleen) ilmamassamittarilta, sekä joltain turbon paineanturilta.
                              -Hiukkassuodattimen paine-erot OK.
                              -Ei anna täysiä ahtoja.

                              Tässä vaiheessa epäilisin että maf toimi alunperinkin ok, sen vikakoodi on vaan oire. Olisiko sitten tuo kyseinen paineanturi vai EGR? Muita ideoita? Moottorin vikavalo syttyy jos kaasun länppää suoraan pohjaan, hiukan kun pumppaa niin ei sytyttele valoa. Täytyy tunnustaa että myös öljyt oli suhteellisen paskaiset, nyt kuitenkin uudet ja ajattelin vielä vaihtaa toisen kerran parin tuhannen jälkeen.

                              Vianetsintään Bosch-huoltoon ensi viikon keskiviikkona joten tässä olisi aikaa itsekkin asiaa ihmetellä. Aluksi ajattelin käydä heittämässä muutaman sadan kilometrin lenkin matkavauhtia, jos saisi sillä öljyt pois vääristä paikoista.
                              A4 avant Quattro pwrD -03

                              EX: 320dA -07 "MontegoBlau" Touring

                              Comment

                              • cmas
                                Bimmer Rookie
                                • Apr 2011
                                • 59
                                • Pääkaupunkiseutu

                                #90
                                Originally posted by JS- View Post
                                Sigun auto ja tämmönen tapaus:

                                -Turbo hajosi 173tkm, siihen asti vähän tehoton, tottakai turbovika.
                                No Enpä kovin hoksannu ja ajoin sen turbon aikalailla pillunpäreiks Öljyä toki kiertoon jne.
                                -Vaihtoturbo professional motors 790€, merkkiliikkeessä pistivät paikalleen, samalla ilmansuodatin ja uudet öljyt.
                                -Autoon jäi vikakoodi ilmamassamittarista. Sellaista oiretta antaa että kun ensin painat kaasun pohjaan, hyytyy johonkin 1500rmp ja kun painat uudelleen kaasua lähtee auto vetämään niinkuin mielestäni pitääkin. Vauhdissa kaasun hölläämisen jälkeen myös joutuu hiukan pumppaamaan mutta sitä ei huomaa niin selvästi. Tyhjäkäynti seilaa aivan hivenen. No liikkeen työnjohtaja sano että ei hyllyssä maffia, tilasin saksasta mittarin ja löin tänään paikalleen. Ei mitään muutoksia. Tässä vaiheessa autolla ajettu 330km turbon vaihden jälkeen ja mahdollisesti vielä öljyä väärissä paikoissa (otin myös sen alipeineletkun irti ja oli sormella koitaessa hieman turbon päästä kostea öljystä). Soittelin myös professional motorsin miehelle ja piti tuota suht normaalina.

                                -Vein äsken piuhan päähän, vikakoodit (edelleen) ilmamassamittarilta, sekä joltain turbon paineanturilta.
                                -Hiukkassuodattimen paine-erot OK.
                                -Ei anna täysiä ahtoja.

                                Tässä vaiheessa epäilisin että maf toimi alunperinkin ok, sen vikakoodi on vaan oire. Olisiko sitten tuo kyseinen paineanturi vai EGR? Muita ideoita? Moottorin vikavalo syttyy jos kaasun länppää suoraan pohjaan, hiukan kun pumppaa niin ei sytyttele valoa. Täytyy tunnustaa että myös öljyt oli suhteellisen paskaiset, nyt kuitenkin uudet ja ajattelin vielä vaihtaa toisen kerran parin tuhannen jälkeen.

                                Vianetsintään Bosch-huoltoon ensi viikon keskiviikkona joten tässä olisi aikaa itsekkin asiaa ihmetellä. Aluksi ajattelin käydä heittämässä muutaman sadan kilometrin lenkin matkavauhtia, jos saisi sillä öljyt pois vääristä paikoista.
                                Kannattaa vilkuilla / testata ahtimen säätimen toiminta. Jos se jumittaa, saattaa oireilla tuohon(kin) malliin. MAFin vaihdon jälkeen adaptioarvot varmaan myös nollattiin ja MAF-testisekvenssi on ajettu läpi?
                                320d e91 - löytöjä kanalan takapihalta

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎