Announcement

Collapse
No announcement yet.

E90 rattilukko ongelmaa?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Ändi
    Bimmer Enthusiast
    • Sep 2004
    • 1292
    • Pori

    #31
    Originally posted by BeamR View Post
    vanhaa ketjua mutta eiköhän tämäkin vika ala pikkuhilja olemaan aika yleinen... eli mulla tuo tuli aikanaan 06-malliseen E90:n. Akun varaus meni alhaiseksi -> ei riittänyt virta sähkölukolle -> tietokone friikkasi -> ei käynnistynyt.

    Auto hinattiin laakkoselle, jossa latasivat akun, kuittasivat viat, päivittivät softan ja sen jälkeen ei mun aikani ollut enää ongelmia.

    Eli matala sähkövaraus voi tehdä tuon issuen. (nasta homma tulevaisuudessa, jos ei noi kuittausvehkeet yleisty harrastajilla...)
    Vika on nyt ollut 2 päivää päällä. Joten luulis jo ladanneen.
    Toisaalta starttaaminen on ollut viimeaikaoina lievästi tntunut puutuneelta... pitää tämäkin asia tutkia.

    Salavalikostahan löytyi latausjännite. Eiks je?
    14v yli niin on ok??
    sigpic
    E46 2d 330 -02
    EX.
    E36 2d 328 -97
    e92 335d -07
    330D touring M-sport II. -04 (260hp/600nm)
    Audi S4 -99 (324hp/497nm)
    Bmw 328 iA 2D -95 (218hp/275nm)
    Bmw 325 iA 2D -93
    Bmw 325 4d -92

    Comment

    • BeamR
      BTCF Member
      • Jul 2007
      • 13363
      • Espoon takametsät

      #32
      Originally posted by Ändi View Post
      Vika on nyt ollut 2 päivää päällä. Joten luulis jo ladanneen.
      Toisaalta starttaaminen on ollut viimeaikaoina lievästi tntunut puutuneelta... pitää tämäkin asia tutkia.

      Salavalikostahan löytyi latausjännite. Eiks je?
      14v yli niin on ok??

      Mulla se akku hyytyi <-30-asteen pakkasessa... eli syy oli selkeästi virran vähyys akussa, ei niinkään latauksen toimimattomuus.

      EDIT: niin, mullahan siis syttyi eka keltainen ja tokalla käynnistysyrityksellä punainen ja sitten ei enää startannut -> hinaus.
      Last edited by BeamR; 20-04-2012, 13:09.
      F46 Gran Tourer -20
      Boxster 2.5 -97

      Comment

      • arunga
        Bimmer Rookie
        • Mar 2011
        • 56
        • Lappi/Kolari

        #33
        Originally posted by BeamR View Post
        Mulla se akku hyytyi <-30-asteen pakkasessa... eli syy oli selkeästi virran vähyys akussa, ei niinkään latauksen toimimattomuus.

        EDIT: niin, mullahan siis syttyi eka keltainen ja tokalla käynnistysyrityksellä punainen ja sitten ei enää startannut -> hinaus.
        Itselläni oli tuo samainen vika ihan äskettäin (E91), ajotietokone hälytti punaista, pystyi kuitenkin ajamaan? - akku simahti -
        Testerillä akkua mitatessa näytti että kaikki ok, mutta akku oli kuitenkin sökösökö sööö.
        Tein näin:
        *Vaihdoin akun. 100 Ah (agm)
        *Suoraan sopivat akut 80, 90 ja 100 Ah
        *Ratti ääriasentoon vasemmalle, äärias. oikealle, äärias. vasemmalle, äärias. oikealle, perusasentoon.
        *Ajotietokone hieman sekaisena jonkin aikaa - näytti mitä sattuu.
        *Ajotietokone Palautui n. 3 tunnin jälkeen. Käynnisteli kai itseään (sirinöistä päätellen)

        Vikavalo katos ja kaikki ihan normaalia taas. Akussa vika ainakin minulla.

        Comment

        • Ändi
          Bimmer Enthusiast
          • Sep 2004
          • 1292
          • Pori

          #34
          Originally posted by Ändi View Post
          Ilmottaudun mukaan!.
          Keltaisia vilkutellut sillointällöin. Nyt sitten keltainen vaihtui punaiseksi ja jäi kiinteäksi.

          Pallo heitetty paikalliselle bmw:lle. Katotaan kuin kuin käy.

          Edit: Väliaikatietoa. Ihmettelivät, että miten auto voi ylensäkkään enää liikkua... Auto menee nyt maanantaina tutkittavaksi (kävi tuuri, että määräaikaishuolto ja puskurinmaalaus oli jo sovittu ensiviikoksi)..
          Meinaavat koittaa kuitata rattiakselin viat. Ja jollei sillä parane niin uus rattilukkohässäkkä (540€+2h työtä (91€/h))..

          Pitäiskö niille nyt ujuttaa ajatuksiin vielä tuo ohjelmistopäivitys, ennen lukkohässäkän vaihtoa.??
          Saivat vian kuitattua, eikä heti uusinut. Testeri antoi tuomioksi, että pitää vaihtaa. Nyt kun vika ei ole päällä, niin sovittiin ettei tehdä mitään. Jatketaan harjoituksia jos vika uusiutuu.
          sigpic
          E46 2d 330 -02
          EX.
          E36 2d 328 -97
          e92 335d -07
          330D touring M-sport II. -04 (260hp/600nm)
          Audi S4 -99 (324hp/497nm)
          Bmw 328 iA 2D -95 (218hp/275nm)
          Bmw 325 iA 2D -93
          Bmw 325 4d -92

          Comment

          • Latelammas
            Bimmer Rookie
            • Mar 2011
            • 89
            • Kanta-Häme

            #35
            Nyt omani on vuorokauden tehnyt tätä samaa, eli jokaisen startin yhteydessä syttyy EVL keltainen varoitusvalo ja iDrive'ssä ohje käännellä rattia että koneen saa käyntiin. Todellisuudessa rattia ei tarvitse käännellä vaan auto starttaa ihan nätisti avain taskussakin (Keyless Go). Mutta siitä jää tripin viereen ja iDriveen herjaus edelleen päälle. Omassa tapauksessa ei ainakaan ole kyse akun jännitteen alhaisesta tasosta, tai ei ainakaan luulisi kun akku on kevättalvella uusittu ja kesäkelit pihalla. Mistähän kannattaisi lähteä liikkeelle, marmoritiskille softan päivitystä tiedustelemaan vai mitä?

            E91 320 DA 11/05 ajettu 152tkm
            F25 X3 M-Sport 30D

            Comment

            • Latelammas
              Bimmer Rookie
              • Mar 2011
              • 89
              • Kanta-Häme

              #36
              No perkele, nythän se oma myrkyn lykkäs. Niin kuin tuossa aiemmin raportoin tuosta kilkuttelusta ja keltaisesta valosta,kyselin asiaa Autokeskukselta ja odottelin heidän toimenpiteitään asiasta (tiedustelin mahdollista tyyppivikaa softassa). Tänä aamuna sitten ajoin kaaran työpaikan pihaan ja avot: rattilukko heitti punaiselle....nyt ei sitten suostu starttaan enää ollenkaan. Ja parastahan tässä nyt sitten on, että kyseessä on automaattilaatikko, eikä sitä saa vapaalle ilman virtoja jotta sen saisi edes lavetin kyytiin.

              Hyviä ideoita kaivataan, onko mitään kikkakolmosta, millä tuo ongelma nyt kierrettäisiin? Pajallehan tuo paska pitäisi nyt jotenkin saada...
              F25 X3 M-Sport 30D

              Comment

              • Latelammas
                Bimmer Rookie
                • Mar 2011
                • 89
                • Kanta-Häme

                #37
                Mekaaninen lukitus vapautettu laatikon juuresta ja laatikon sai vapaalle. Lavetin kyydissä Autokeskukseen ja nyt sitten odotellaan tuomiota, meneekö softan päivityksellä, vai pitääkö vaihtaa ohjainlaite (ohjauspylvään kera)...

                Tuossa on sellainen kiva pikku ominaisuus, että kun riittävän monta kertaa ohjauslaitteelta lähtee virhesignaali, niin se rattilukko lakkaa toimista kokonaan. Kun tuonkin olisi tiennyt ajoissa, niin olisi voinut käydä aiemmin resetoimassa sen vikamuistin, kun odottelin Autokeskuksen toimenpiteitä asiassa...olis vältytty yhdeltä lavettikyyti-murheelta...
                F25 X3 M-Sport 30D

                Comment

                • Casull
                  Bimmer Fanatic
                  • May 2010
                  • 207
                  • Nivala

                  #38
                  Jenkkifoorumilla ovat korjanneet noita niin että ovat tyhjentäneet rattilukkomekanismista sen silloin tällöin jumittelevan lukituskielen.
                  Rattilukko ei enää sen jälkeen toimi ollenkaan mutta eipähän enää pitäs herjatakkaan.
                  Katsastuksessa saatta tosin pompata jos inssi hoksaa näin uudesta rattilukkoa kokeilla.
                  Musta E90 330 xda -05 kaikilla mausteilla, Powered by Karala
                  Läppäleikkaukset, puslanvaihdot, jarrulevysorvaukset, jyrsin- yms. koneistushommat ja muuta teknistä vertaistukea E90:iin Nivalan seudulla: 0405113911

                  Comment

                  • Latelammas
                    Bimmer Rookie
                    • Mar 2011
                    • 89
                    • Kanta-Häme

                    #39
                    Omalla kohdalla vahva epäilys on siitä, että lukko toimii ihan ok, lukittuu ja avautuu normaalisti, mutta kuso ei tunnu kulkevan ohjainlaitteelta eteenpäin. Eli ei osaisi viestittää, onko lukko päällä vai ei. Tästä johtui varmaan herjat, ettei moottori käynnistyisi ilman ratin kääntelyä, vaikka näinhän ei ollutkaan.

                    Tuomiota edelleen odottaessa, ei tullut puhelua päivän aikana Autokeskukselta...
                    F25 X3 M-Sport 30D

                    Comment

                    • nappe74
                      Bimmer Enthusiast
                      • Jun 2005
                      • 2846
                      • South Carelia

                      #40
                      En tiedä auttaako ketään mitenkään mutta ajattelin jakaa kokemukset oman auton rattilukon käyttäytymisestä...

                      Eli kun auton jättää parkkiin ja ratti menee lukkoon niin välillä ratti jää "nojaamaan" toiseen laitaan aika voimakkaastikkin...
                      Seuraavaksi kun autoon laittaa virrat ja lukon pitäisi aueta niin miulla ainakin alkaa keltainen ratinkuva vilkkua ja kongi soida ja ratti nytkähtelee kun yrittää aueta... Pienellä avustuksella "nojasta" poispäin kääntäen lukitus aukeaa ja valot ja kongit hiljenee... Tuo tuskin mikään vika on...
                      G30 530e xDrive A M-Sport -20

                      ex-Bimmerit:
                      F10 525dA xDrive M-Sport -13
                      E21 316 -80
                      E91 330xdA M-Sport -06
                      E53 X5 3.0iA Sport -04
                      E91 335xiA M-Sport -08
                      E60 530iA M-Sport -06
                      E36 320i Cabriolet M-Sport -96
                      E91 320d -06
                      E39 530iAT M-Sport -01
                      E36 328iA -96
                      E39 528iA -96
                      E36 325i -92

                      Comment

                      • uijui
                        Bimmer Rookie
                        • Jun 2010
                        • 172
                        • suomi

                        #41
                        Tokko tässä auta se perinteinen, kielen voitelu jollain liukkaalla kamalla?

                        Comment

                        • Latelammas
                          Bimmer Rookie
                          • Mar 2011
                          • 89
                          • Kanta-Häme

                          #42
                          No niin, auto saatu takaisin pajalta...

                          Onneksi mitään ei ollut rikki, vaan vikalaskurin raja-arvo oli saavutettu. Joka kerta kun ratti on hieman vinossa ja rattilukon mekanismi ''kirraa'' edes vähän lukkoa avatessa, lähtee lukolta virhesignaali. Koska autossa oli vanha softa, oli noille virhesignaaleille olemassa raja-arvo, joka ensin varoittaa tiettyyn pisteeseen asti ja sen jälkeen menee esto päälle. Ideana tässä on sitten että auto vietäisiin huoltoon tutkittavaksi, ennen kuin sillä enempää ajetaan.

                          Nyt autoo ajettu uusin softa, jossa tuo raja-arvo on ilmeisesti asetettu äärettömään, jolloin kyseinen ongelma ei enää uusiudu. Samaan rahaan päivitettiin kaikki autosta löytyvät ohjainlaitteet uusimpaan versioon, navigaattoria myöden.

                          Kokonaisaika vikadiagnoosille, päivityksille sekä virhelaskurin lukituksen avaukselle ja nollaukselle oli yli 3 tuntia ja laskua siitä syntyi ~330€.

                          Noh, ei sentään ollut mitään rikki, vaikkakaan ei aivan ilmaista (taaskaan) ollut...
                          F25 X3 M-Sport 30D

                          Comment

                          • jalaakso
                            BTCF Member
                            • Feb 2004
                            • 275
                            • Kuopio

                            #43
                            Virhe laskurin nollaus onnistuu "toolset" ohjelmalla valitsemalla tiedostoksi CAS.PRG ja etsimällä kuvan mukaiset kohdat.

                            Sitten vaan kummatkin jobin kautta ajetaan läpi niin homma ok (valitsemalla siniseksi ja job ---> single job)




                            Toivottavasti on jollekkin apua niin ei tarvitse turhaan maksaa ehjän osan vaihdosta
                            Attached Files
                            BMW E30 V8 project
                            BMW E90 325D 08" (Zetor)
                            BMW E36 "328" 99" Cabrio (KesäLelu)

                            Comment

                            • Remolux
                              Bimmer Fanatic
                              • Dec 2006
                              • 294

                              #44
                              Voiko kovalla sateella ja ukkosella olla vaikutusta rattilukon ongelmaan eli auto oli 500km ajossa ja vettä tuli ko esterin persvaosta. auto seis työpaikan pihaan ja 15h jälkeen tuli keltainen symboli eikä käyntiin, rattia heiluttelemalla sain käyntiin mutta auto ei vielä ole tehnyt vastaavaa ainakaan miulla ollessa, renkaat oli suorassa ja täysin tasanen piha. onneks on 30 000km autokilta takuu jonka luulis kyseisen vian korjaavan takuuseen. Tosin kyseinen pulju on tehnyt 4viikkoa apukuskin etu umpion pesurin peitelevyn ja suuttimien vaihtoa, 4viikkoo on kestäny osan saaminen ja sen maalaus, tosin en vieläkään tiedä onko ne ees tilannu sitä..
                              Jotenkin alkaa tuntua niiden hieno mainostus 12kk tai 30 000km takuusta täydeltä kusetukselta

                              autona 320i -06 aj. 120tkm

                              Comment

                              • Latelammas
                                Bimmer Rookie
                                • Mar 2011
                                • 89
                                • Kanta-Häme

                                #45
                                Originally posted by Remolux View Post
                                Voiko kovalla sateella ja ukkosella olla vaikutusta rattilukon ongelmaan eli auto oli 500km ajossa ja vettä tuli ko esterin persvaosta. auto seis työpaikan pihaan ja 15h jälkeen tuli keltainen symboli eikä käyntiin, rattia heiluttelemalla sain käyntiin mutta auto ei vielä ole tehnyt vastaavaa ainakaan miulla ollessa, renkaat oli suorassa ja täysin tasanen piha.
                                Kaikkihan on mahdollista, mutta äkkiseltään kuulostaa samalta vialta, kuin omassa tapauksessa. Etenkin jos tuo varoitusvalo syttyy useamman kerran (lue: joka startin yhteydessä) on todennäköisesti kyseessä vanhan softaversion bugi. Jos näin on, suosittelen marssimaan lähimpään BMW-liikkeeseen pian, jotta tsekkaavat tuon softan revision. Itse pystyin (vailla parempaa tietämystä) ajelemaan reilun pari viikkoa, ennen kuin auto lopetti yhteistyön (punainen rattilukko)...
                                F25 X3 M-Sport 30D

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎