Announcement

Collapse
No announcement yet.

E90 vakionopeudensäätimen jälkiasennus

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Dualfun
    Moderator
    • Jan 2003
    • 17837
    • PKS

    #76
    Originally posted by hj325hml View Post
    Oliskohan kenelläkään ihan oikeata tietoa miten asia on?
    Meni kovin päällekäin tämä thread tuon aiemman kanssa, joten vedin riskillä ja yhdistin nämä kaksi threadia yhdeksi.

    Nyt löytyy sinun kysymykseesi täältä vastaus kun selaat vähän taaksepäin
    E90 320i LCI ///M-Sport '09 saphirschwarz metallic
    E30 325i Touring ///M-Technic II '90 diamantschwarz metallic

    E28 ///M535i '87 zinnoberrot

    ½ E46 316ti Compact ///M-Sport '04 imolarot2
    ½ E36
    ///M3 '93 individual veilchenblau metallic
    Muut talouden vehkeet:
    E36 320i Cabrio ///M-Sport '98, Clio TCe 100 Intens '20, Fendt, retromopedeja, pihatyökoneita, käsityökaluja
    Ex: E46 330i ///M-Sport II '02, E39 528i Touring '98, E21 318i '81, E28 ///M535i '86, E28 518i '86, E30 316 '84
    Vikakoodien lukua ja diagnosointia, koodaukset, myös E30, E31, E32, E34, E36, yht.otot yksityisviestillä.

    Comment

    • hj325hml
      Bimmer Fanatic
      • Aug 2006
      • 729
      • Pirkanmaa

      #77
      Originally posted by Dualfun View Post
      Meni kovin päällekäin tämä thread tuon aiemman kanssa, joten vedin riskillä ja yhdistin nämä kaksi threadia yhdeksi.

      Nyt löytyy sinun kysymykseesi täältä vastaus kun selaat vähän taaksepäin

      Anteeksi yksinkertaisuuteni, en löydä vastausta ainakaan nyt puhelimella selatessani.
      F16 M-Sport

      Comment

      • saveri
        Newbiemmer
        • Feb 2014
        • 3
        • Lübeck

        #78
        Originally posted by hj325hml View Post
        Anteeksi yksinkertaisuuteni, en löydä vastausta ainakaan nyt puhelimella selatessani.
        Mahdoitkohan jo löytää oikeaa tietoa? Kyseinen urakka on itselläni takana, joten ynnään omat kokemukseni tähän. Auto on E91 LCI 330d 2009/7.

        Eli vakkaria teki mieli, kun vanhassa 320D:ssäkin sellainen oli, aloitin keräämään tietoa lukuisista osoitteista ja selvisi pian, että kohtuullisella todennäköisyydällä homma onnistuu pelkällä viiksipaketin vaihdolla, eli mittaristoa ei tarvitse vaihtaa high-malliseksi. Useista lähteistä löytyi tietoa, että viiksipaketin pitää olla oikeanlainen, esim E90 mallin viiksipaketti ilman takalasin pyyhintä ei käy E91:teen jne. Sadetunnistimella varustetut mallit tuntuvat kuitenkin käyvän myös autoihin, joissa sellaista ei ole. Paras että katsot varaosaluettelosta juuri sopivan viiksipaketin numeron (ja saman osan vanhentuneet numerot) ja etsit niillä.

        Itse asennus on n. 30 min juttu kun ensikertaa tekee. Jälkeenpäin kun tietää miten airbagi irtoaa, niin homma menee varmaan 5 minuuttiin, todella simppeli homma. Ohje esim täällä: http://www.youtube.com/watch?v=b_cw2Qz0--o . Ylivarovaiset asentajat suosittelevat irroittamaan akun navan ja odottamaan joitakin minuutteja, ennen työn aloittamista, koska riskinä on, että airbag räjähtää naamalle.

        Viiksipaketin päällä on liuskajohtosylinteri, jonka sisällä johdotus pyörii kun veivaat rattia. Tämän asennuksen kanssa kannattaa olla tarkkana, paketin tulisi päästä pyörimään vapaasti ainakin 2 kierrosta molempiin suuntiin. Muussa tapauksessa ko paketti menee rikki ensimmäisessä mutkassa. (sisällä oleva johto repeää). Jos siis ostat käytetyn paketin, missä sylinteri tulee mukana, niin tarkista varovaisesti pyörittämällä, että molempiin suuntiin on vapaata vähintään se 2 kierrosta. (vinkki: valkoista nappia painamalla vapautat lukituksen ja saat pyöritettyä sitä käsin).

        Sen jälkeen kun palikat on taas kasassa ja laitat virrat päälle saat useamman virheilmoituksen. Koska DSC ei enää toimi ilman tietoa ratin suunnasta. Itselläni virheitä oli kaksi:
        5E50 DSC: Steering-angle sensor: serial number; calibration required
        5E3F DSC: Steering column switching centre: coding DSC required

        Nyt tarvitset läppärin, oikeanlaisen kaapelin ja oikeat softat. NCS Expertillä pitää VO:hon (vehicle order) lisätä $544 (vakkari jarrutus ominaisuudella) ja sen jälkeen koodata ainakin DSC ja KOMBI moduulit uudestaan.

        Tämänjälkeen pitää ohjaussuunta vielä kalibroida, jostain syystä INPA ei tähän suostunut, mutta DIS:sillä se onnistui.

        Rahallisia kustannuksia koitui n. 240€ (viiksipaketti + muovinen alaverhoilu + uusi DCAN johto, kun vanha E46:sen johto ei yllättäen toiminutkaan).

        Comment

        • Veeksi
          Bimmer Enthusiast
          • Oct 2003
          • 2175
          • Kuopio

          #79
          Originally posted by saveri View Post
          Mahdoitkohan jo löytää oikeaa tietoa? Kyseinen urakka on itselläni takana, joten ynnään omat kokemukseni tähän. Auto on E91 LCI 330d 2009/7.

          Eli vakkaria teki mieli, kun vanhassa 320D:ssäkin sellainen oli, aloitin keräämään tietoa lukuisista osoitteista ja selvisi pian, että kohtuullisella todennäköisyydällä homma onnistuu pelkällä viiksipaketin vaihdolla, eli mittaristoa ei tarvitse vaihtaa high-malliseksi. Useista lähteistä löytyi tietoa, että viiksipaketin pitää olla oikeanlainen, esim E90 mallin viiksipaketti ilman takalasin pyyhintä ei käy E91:teen jne. Sadetunnistimella varustetut mallit tuntuvat kuitenkin käyvän myös autoihin, joissa sellaista ei ole. Paras että katsot varaosaluettelosta juuri sopivan viiksipaketin numeron (ja saman osan vanhentuneet numerot) ja etsit niillä.

          Itse asennus on n. 30 min juttu kun ensikertaa tekee. Jälkeenpäin kun tietää miten airbagi irtoaa, niin homma menee varmaan 5 minuuttiin, todella simppeli homma. Ohje esim täällä: http://www.youtube.com/watch?v=b_cw2Qz0--o . Ylivarovaiset asentajat suosittelevat irroittamaan akun navan ja odottamaan joitakin minuutteja, ennen työn aloittamista, koska riskinä on, että airbag räjähtää naamalle.

          Viiksipaketin päällä on liuskajohtosylinteri, jonka sisällä johdotus pyörii kun veivaat rattia. Tämän asennuksen kanssa kannattaa olla tarkkana, paketin tulisi päästä pyörimään vapaasti ainakin 2 kierrosta molempiin suuntiin. Muussa tapauksessa ko paketti menee rikki ensimmäisessä mutkassa. (sisällä oleva johto repeää). Jos siis ostat käytetyn paketin, missä sylinteri tulee mukana, niin tarkista varovaisesti pyörittämällä, että molempiin suuntiin on vapaata vähintään se 2 kierrosta. (vinkki: valkoista nappia painamalla vapautat lukituksen ja saat pyöritettyä sitä käsin).

          Sen jälkeen kun palikat on taas kasassa ja laitat virrat päälle saat useamman virheilmoituksen. Koska DSC ei enää toimi ilman tietoa ratin suunnasta. Itselläni virheitä oli kaksi:
          5E50 DSC: Steering-angle sensor: serial number; calibration required
          5E3F DSC: Steering column switching centre: coding DSC required

          Nyt tarvitset läppärin, oikeanlaisen kaapelin ja oikeat softat. NCS Expertillä pitää VO:hon (vehicle order) lisätä $544 (vakkari jarrutus ominaisuudella) ja sen jälkeen koodata ainakin DSC ja KOMBI moduulit uudestaan.

          Tämänjälkeen pitää ohjaussuunta vielä kalibroida, jostain syystä INPA ei tähän suostunut, mutta DIS:sillä se onnistui.

          Rahallisia kustannuksia koitui n. 240€ (viiksipaketti + muovinen alaverhoilu + uusi DCAN johto, kun vanha E46:sen johto ei yllättäen toiminutkaan).
          Siis pystyykö mihin tahansa e9x:ään laittamaan vakkarin näillä ohjeilla? Eli jos marmorille veis nämä ohjeet ja sanois, että tilatkaa oikeat osat, niin homma onnistuis?
          BMW G05 45e xDrive M-Sport '20
          BMW E63 630iA '05

          Comment

          • saveri
            Newbiemmer
            • Feb 2014
            • 3
            • Lübeck

            #80
            Originally posted by Veeksi View Post
            Siis pystyykö mihin tahansa e9x:ään laittamaan vakkarin näillä ohjeilla? Eli jos marmorille veis nämä ohjeet ja sanois, että tilatkaa oikeat osat, niin homma onnistuis?

            Marmorilla onnistuu 4-Syl koneisiin se perus vakkarin (SA540) asennus pelkällä viiksipaketilla kohtuu hintaan.

            6-koneisissa pitäisi virallisen ohjeen mukaan vaihtaa mittaristo high malliseen jos sellaista ei jo ennestään ole. Auton iästä riippuen saatat tarvita vielä erillisen LDM moduulin, uudemmissa tuo on integroitu DSC palikan sisään, raja on muistaakseni jossain 2006-2007 paikkeilla. Marmorilla todennäköisesti haluavat seurata virallista ohjetta ja kieltäytyvät asentamasta vakkaria ilman mittariston vaihtoa. Tämä siis sille SA544 vakkarille, joka osaa jarruttaa auton jarruja käyttäen, sitä perus vakkaria ei kai 6 koneisiin edes saa?

            Sitten on vielä erikseen se aktiivinen vakkari, joka pitää säädetyn etäisyyden edellä ajavaan (SA541), mutta tämän jälkiasennus on ilmeisesti turhan vaikeaa ja kallista.

            Comment

            • maagi
              Bimmer Rookie
              • Jan 2012
              • 191
              • Varkaus

              #81
              Originally posted by Veeksi View Post
              Siis pystyykö mihin tahansa e9x:ään laittamaan vakkarin näillä ohjeilla? Eli jos marmorille veis nämä ohjeet ja sanois, että tilatkaa oikeat osat, niin homma onnistuis?
              Veeksi, mulle laittovat vakkarin Avainvaunulla Kuopiossa eli onnistuu varmaan nyt Laakkosella. Tilasin itse osat Saksasta Pielmeieriltä ja vein laitettavaksi. Oliskohan koko lysti tehnyt about tonnin ja siihen tosiaan kuulu myös mittaristo. Pielemeieriltä sillon noin opastivat, että tartteis. Uskon, että onnistuu saverin ohjeilla ilmankin...
              G26 i4 M50 Portimao Blue '23 & G05 X5 45e Mineral White '20 & F10 M5 Singapore Grau '13

              Comment

              • Neutrone
                Bimmer Enthusiast
                • Sep 2002
                • 1320
                • Tampere

                #82
                Missähän Tampereen seudulla mahtaisi onnistua vakkarin asennus neloskoneiseen ilman mittariston vaihtoa? Autokeskukselta vastattiin, että mittaristo on eri varaosanumerolla vakkarillisessa autossa, ja eivät tee ilman mittariston vaihtamista. Hintaa siis 1500e osat ja 300e työt
                F10 530d semiVOLL
                ex. E90 320d M-Sport '06
                ex. E39 523i M-Sport '00
                ex. E36 325i Coupe '92
                ex. E30 316i '89



                Comment

                • Veeksi
                  Bimmer Enthusiast
                  • Oct 2003
                  • 2175
                  • Kuopio

                  #83
                  Originally posted by maagi View Post
                  Veeksi, mulle laittovat vakkarin Avainvaunulla Kuopiossa eli onnistuu varmaan nyt Laakkosella. Tilasin itse osat Saksasta Pielmeieriltä ja vein laitettavaksi. Oliskohan koko lysti tehnyt about tonnin ja siihen tosiaan kuulu myös mittaristo. Pielemeieriltä sillon noin opastivat, että tartteis. Uskon, että onnistuu saverin ohjeilla ilmankin...
                  Uskoisin itsekin. Itsellä vakkari onkin mutta avovaimon 325d:stä uupuis. Montakohan tuntia tuo maksaa ilman mittariston vaihtoa? Mitä maagi maksoit viiksestä ja muovista?
                  BMW G05 45e xDrive M-Sport '20
                  BMW E63 630iA '05

                  Comment

                  • maagi
                    Bimmer Rookie
                    • Jan 2012
                    • 191
                    • Varkaus

                    #84
                    Originally posted by Veeksi View Post
                    Uskoisin itsekin. Itsellä vakkari onkin mutta avovaimon 325d:stä uupuis. Montakohan tuntia tuo maksaa ilman mittariston vaihtoa? Mitä maagi maksoit viiksestä ja muovista?
                    Viiksi ja muovi tekivät näköjään 334 euroa + postit. Avainvaunulla oli kiinteä hinta vakkarin asennukseen ja se oli todellinen yllätys, sillä maksoi alle 150 eur! Sisälsi kaikki softien päivitykset (vaatimuksena koodaukseen) ja myös sen mittariston vaihdon. Päivitettävää riittikin, sillä auto oli piuhan perässä toista päivää.

                    -Antti
                    G26 i4 M50 Portimao Blue '23 & G05 X5 45e Mineral White '20 & F10 M5 Singapore Grau '13

                    Comment

                    • AnttiJuhani
                      Bimmer Enthusiast
                      • Nov 2010
                      • 2056
                      • Kittilä

                      #85
                      Originally posted by saveri View Post
                      Mahdoitkohan jo löytää oikeaa tietoa? Kyseinen urakka on itselläni takana, joten ynnään omat kokemukseni tähän. Auto on E91 LCI 330d 2009/7.

                      Eli vakkaria teki mieli, kun vanhassa 320D:ssäkin sellainen oli, aloitin keräämään tietoa lukuisista osoitteista ja selvisi pian, että kohtuullisella todennäköisyydällä homma onnistuu pelkällä viiksipaketin vaihdolla, eli mittaristoa ei tarvitse vaihtaa high-malliseksi. Useista lähteistä löytyi tietoa, että viiksipaketin pitää olla oikeanlainen, esim E90 mallin viiksipaketti ilman takalasin pyyhintä ei käy E91:teen jne. Sadetunnistimella varustetut mallit tuntuvat kuitenkin käyvän myös autoihin, joissa sellaista ei ole. Paras että katsot varaosaluettelosta juuri sopivan viiksipaketin numeron (ja saman osan vanhentuneet numerot) ja etsit niillä.

                      Itse asennus on n. 30 min juttu kun ensikertaa tekee. Jälkeenpäin kun tietää miten airbagi irtoaa, niin homma menee varmaan 5 minuuttiin, todella simppeli homma. Ohje esim täällä: http://www.youtube.com/watch?v=b_cw2Qz0--o . Ylivarovaiset asentajat suosittelevat irroittamaan akun navan ja odottamaan joitakin minuutteja, ennen työn aloittamista, koska riskinä on, että airbag räjähtää naamalle.

                      Viiksipaketin päällä on liuskajohtosylinteri, jonka sisällä johdotus pyörii kun veivaat rattia. Tämän asennuksen kanssa kannattaa olla tarkkana, paketin tulisi päästä pyörimään vapaasti ainakin 2 kierrosta molempiin suuntiin. Muussa tapauksessa ko paketti menee rikki ensimmäisessä mutkassa. (sisällä oleva johto repeää). Jos siis ostat käytetyn paketin, missä sylinteri tulee mukana, niin tarkista varovaisesti pyörittämällä, että molempiin suuntiin on vapaata vähintään se 2 kierrosta. (vinkki: valkoista nappia painamalla vapautat lukituksen ja saat pyöritettyä sitä käsin).

                      Sen jälkeen kun palikat on taas kasassa ja laitat virrat päälle saat useamman virheilmoituksen. Koska DSC ei enää toimi ilman tietoa ratin suunnasta. Itselläni virheitä oli kaksi:
                      5E50 DSC: Steering-angle sensor: serial number; calibration required
                      5E3F DSC: Steering column switching centre: coding DSC required

                      Nyt tarvitset läppärin, oikeanlaisen kaapelin ja oikeat softat. NCS Expertillä pitää VO:hon (vehicle order) lisätä $544 (vakkari jarrutus ominaisuudella) ja sen jälkeen koodata ainakin DSC ja KOMBI moduulit uudestaan.

                      Tämänjälkeen pitää ohjaussuunta vielä kalibroida, jostain syystä INPA ei tähän suostunut, mutta DIS:sillä se onnistui.

                      Rahallisia kustannuksia koitui n. 240€ (viiksipaketti + muovinen alaverhoilu + uusi DCAN johto, kun vanha E46:sen johto ei yllättäen toiminutkaan).

                      Mahtavaa kiitos sinulle taidanpa omaanikin tilata. Erona prelci.

                      Comment

                      • Juuhan
                        Newbiemmer
                        • Nov 2005
                        • 14
                        • Espoo

                        #86
                        Olen ostamassa 330d m-sport, vm 2009 lci ja ilman vakionopeussäädintä.

                        Pahoittelut heti alkuun, jos olen missannut jotain olennaista läpikäymissäni keskusteluista mutta..

                        Kun juttelen laakkosen kanssa, niin edes mittarin vaihto ei takaa vakionopeussäätimen toimintaa kuutosdieseleissä, bensoissa kyllä. Hintaahan tuolle tulee mutta se ei ole ongelma, jos saa juuri sellaisen bemun kun haluaa

                        Mutta siis varmistan vielä, että tuo onnistuu myös dieseliin?
                        535d e61 2007 LCI & 335d e90 2010


                        Exät:
                        530d e61 2004
                        530d e39 2003
                        320d e36 1999

                        Comment

                        • saveri
                          Newbiemmer
                          • Feb 2014
                          • 3
                          • Lübeck

                          #87
                          Originally posted by Juuhan View Post
                          Mutta siis varmistan vielä, että tuo onnistuu myös dieseliin?
                          Minulla ainakin onnistui tuohon postauksen autoon (E91 LCI 330d 2009), ainoa mikä ei (ainakaan vielä) toimi on asetetun nopeuden näyttö mittarissa. Ei sinänsä haittaa toimintaa, mutta voi olla mukava lisä. Saattaa ehkä onnistua pelkällä mittariston koodauksella ja/tai päivityksellä tai sitten olla voi olla, ettei onnistu lainkaan tähän mittaristoon. Vielä ei ole kuitenkaan löytynyt tarpeeksi motivaatiota tämän kanssa säätämiseen.

                          Seuraava projekti on Navin päivitys Business -> CIC Pofessional ja Alpinen HiFi paketin asennus. Siinä välissä joudun jokatapauksessa laittamaan auton taas kaapelin perään niin katson noita mittariston asetuksia siinä samalla.

                          Comment

                          • Juuhan
                            Newbiemmer
                            • Nov 2005
                            • 14
                            • Espoo

                            #88
                            Ok, kiitos! Katsotaan syntyykö kaupat..
                            535d e61 2007 LCI & 335d e90 2010


                            Exät:
                            530d e61 2004
                            530d e39 2003
                            320d e36 1999

                            Comment

                            • Neutrone
                              Bimmer Enthusiast
                              • Sep 2002
                              • 1320
                              • Tampere

                              #89
                              Originally posted by Neutrone View Post
                              Missähän Tampereen seudulla mahtaisi onnistua vakkarin asennus neloskoneiseen ilman mittariston vaihtoa? Autokeskukselta vastattiin, että mittaristo on eri varaosanumerolla vakkarillisessa autossa, ja eivät tee ilman mittariston vaihtamista. Hintaa siis 1500e osat ja 300e työt
                              Itse itselleni vastaten, saatiin foorumilaisen voimin tämäkin homma hoidettua. Eli käytetty viiksipaketti ja koodaus, niin johan alko vakkari pelittään ja lukematkin näkyy mittaristossa
                              F10 530d semiVOLL
                              ex. E90 320d M-Sport '06
                              ex. E39 523i M-Sport '00
                              ex. E36 325i Coupe '92
                              ex. E30 316i '89



                              Comment

                              • t0103138
                                Bimmer Rookie
                                • Sep 2004
                                • 45

                                #90
                                Originally posted by Neutrone View Post
                                Itse itselleni vastaten, saatiin foorumilaisen voimin tämäkin homma hoidettua. Eli käytetty viiksipaketti ja koodaus, niin johan alko vakkari pelittään ja lukematkin näkyy mittaristossa
                                Oliko 4- vai 6-sylinterinen, itellä 330 ilman vakkaria ja hinta arvio 1800€.
                                F31 320i xdrive -13
                                E91 330 XD -06

                                Ex.
                                E46 330XD -01
                                E46 325Xi -01
                                E30 325 IX -91
                                E36 320 -91
                                E30 324 TD -88
                                E30 324 D -86
                                E30 323i -85
                                E21 323i -79
                                E21 320 -78
                                E10 2002 -75

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎