Announcement

Collapse
No announcement yet.

N43 moottorin tyyppiviat ja kokemukset - 316i/318i/320i /LCI

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Laku
    Bimmer Enthusiast
    • Apr 2007
    • 17508
    • Turku

    Raportoidaan tänne tapahtunutta ongelman suhteen, jos muillekin olisi tulevaisuudessa apua. Tilasin uuden pakonokananturin edullisesti Aeromotorsilta ja vaihdoin paikalle. Koekäyttö pihalla, normaalisti toimii, mutta moottorin vikavalo palaa. Seuraavana päivänä pieni ajolenkki (alle 15km) ja välikäynnistyksen jälkeen moottorinvikavalokin sammui itsellään. Samana iltana vielä vikakoodien nollaus em. foorumilaisen pihalla (kiitos vielä) ja seuraavana päivänä katsastukseen.

    Ainakin vielä auto toiminut normaalisti eli samat oireet ja korjaus kuin 3 vuotta sitten.

    Vanoksen solenoidit jäivät toistaiseksi putsaamatta, oli kiire saada auto nippuun katsastukseen. Laihaseoskäynti ei varmaankaan tällä hetkellä toimi, kun ei sammu valoissa (autostop). Täytyy koittaa tuota motariajoa, mutta usko nox-anturiin ei ole järin kova...
    Näillä mennään:
    - BMW E81 118i since 2017
    - BMW F11 535d m-sport (käyttöautona) since 2016
    - BMW E31 850Csi (kesäharrasteena) since 2011
    - BMW E31 850i (kesäharrasteena) since 2009
    - BMW E24 635Csi (odottaa museointia) since 1998


    Vanha suomalainen sanonta: "Se koira älähtää, mihin kalikka kalahtaa!"

    Comment

    • Johnny_Gas
      Bimmer Rookie
      • May 2019
      • 37
      • Turku

      Originally posted by Laku View Post
      Raportoidaan tänne tapahtunutta ongelman suhteen, jos muillekin olisi tulevaisuudessa apua. Tilasin uuden pakonokananturin edullisesti Aeromotorsilta ja vaihdoin paikalle. Koekäyttö pihalla, normaalisti toimii, mutta moottorin vikavalo palaa. Seuraavana päivänä pieni ajolenkki (alle 15km) ja välikäynnistyksen jälkeen moottorinvikavalokin sammui itsellään. Samana iltana vielä vikakoodien nollaus em. foorumilaisen pihalla (kiitos vielä) ja seuraavana päivänä katsastukseen.

      Ainakin vielä auto toiminut normaalisti eli samat oireet ja korjaus kuin 3 vuotta sitten.

      Vanoksen solenoidit jäivät toistaiseksi putsaamatta, oli kiire saada auto nippuun katsastukseen. Laihaseoskäynti ei varmaankaan tällä hetkellä toimi, kun ei sammu valoissa (autostop). Täytyy koittaa tuota motariajoa, mutta usko nox-anturiin ei ole järin kova...
      Jos sinulta löytyy joku lukija tai ohjelma itseltä niin laihaseostilan toiminnan näkee vaikka lambda-arvoista. Polttoa varten tietokone vaatii muistaakseni että tankki on yli puolillaan ja yli 100kmh nopeutta. Tämänkin päälle meno on helppo todeta vaikka lambda-arvoja ja pakolämpötilaa seuraamalla ellei ole esim istaa käytettävissä. Jos se pitää pakottaa päälle niin itse käytin aikanaan juuri istaa siihen tarkoitukseen.
      Itsellä tuo start/stop on ohjelmoitu pois päältä joten en osaa sanoa sen henkielämästä mitään 😁
      E91 LCI

      Comment

      • Laku
        Bimmer Enthusiast
        • Apr 2007
        • 17508
        • Turku

        Originally posted by Johnny_Gas View Post
        Jos sinulta löytyy joku lukija tai ohjelma itseltä niin laihaseostilan toiminnan näkee vaikka lambda-arvoista. Polttoa varten tietokone vaatii muistaakseni että tankki on yli puolillaan ja yli 100kmh nopeutta. Tämänkin päälle meno on helppo todeta vaikka lambda-arvoja ja pakolämpötilaa seuraamalla ellei ole esim istaa käytettävissä. Jos se pitää pakottaa päälle niin itse käytin aikanaan juuri istaa siihen tarkoitukseen.
        Itsellä tuo start/stop on ohjelmoitu pois päältä joten en osaa sanoa sen henkielämästä mitään 😁
        Tuo oli hyvä tieto, että tankin pitää olla puolillaan, nytkin se on lähes tyhjä .
        Istaa ei ole minulla käytössä. Laitoin sinulle privaa aiemmin, jos haluat vastata?
        Näillä mennään:
        - BMW E81 118i since 2017
        - BMW F11 535d m-sport (käyttöautona) since 2016
        - BMW E31 850Csi (kesäharrasteena) since 2011
        - BMW E31 850i (kesäharrasteena) since 2009
        - BMW E24 635Csi (odottaa museointia) since 1998


        Vanha suomalainen sanonta: "Se koira älähtää, mihin kalikka kalahtaa!"

        Comment

        • QUASIMODO
          Bimmer Enthusiast
          • Sep 2005
          • 2542
          • Pirkkala

          Onko vuoden 2008 BMW 116i:ssä tämä paljon varoiteltu moottori?
          Löytyi mielenkiintoinen vaihtoehto 2. autoksi (vaimon työautoksi), mutta ei viitsisi mitään remonttikohdetta hankkia...:think

          Kyseisen auton alustanumero on
          WBAUE31040E079417


          edit.
          Tällaisen löysin. Pitääkö paikkaansa? Eli faceliftissä luotettavampi kone?

          "Käytetty BMW 116i: varo moottorivauriota!
          Kannattaa olla tarkkana käytetyn BMW 116i:n kanssa, jossa on 115-hevosvoimainen bensiinimoottori. Jos jakoketjun kiristin on viallinen, jakoketju saattaa hypätä pois paikaltaan.
          Auto Bild.Uutiset
          15.8.2011
          Kannattaa olla tarkkana käytetyn BMW 116i:n kanssa, joka on varustettu 115-hevosvoimaisella bensiinimoottorilla. Jos nimittäin jakoketjun kiristin on viallinen, jakoketju saattaa hypätä pois paikaltaan. Tällöin aiheutuu pahimmassa tapauksessa venttiilien ja mäntien karu kohtaaminen – loppuseuraamuksena on kallis moottorivaurio.

          Tarkkailla kannattaa niiden autojen moottoreita, jotka on valmistettu jaksolla 3/2004–8/2007. Sen jälkeisissä autoissa on BMW:n modifioima ketjunkiristin, joka ei tuota ongelmia.

          Auto Bild"

          Last edited by QUASIMODO; 20-06-2022, 13:50.
          sigpic

          Comment

          • Laku
            Bimmer Enthusiast
            • Apr 2007
            • 17508
            • Turku

            Kyllä tuossa WBAUE31040E079417 on juurikin N43 moottori.
            Näillä mennään:
            - BMW E81 118i since 2017
            - BMW F11 535d m-sport (käyttöautona) since 2016
            - BMW E31 850Csi (kesäharrasteena) since 2011
            - BMW E31 850i (kesäharrasteena) since 2009
            - BMW E24 635Csi (odottaa museointia) since 1998


            Vanha suomalainen sanonta: "Se koira älähtää, mihin kalikka kalahtaa!"

            Comment

            • QUASIMODO
              Bimmer Enthusiast
              • Sep 2005
              • 2542
              • Pirkkala

              Originally posted by Laku View Post
              Kyllä tuossa WBAUE31040E079417 on juurikin N43 moottori.

              Jos jakopäälle ei ole mitään tehty niin ilmeisesti pian kannattaisi.
              Tuossa yksilössä on mittarissa tällä hetkellä 115tkm (uskoisin että pitää paikkaansa). Onko tuossa faceliftissä paranneltu tuon jakopään kestävyyttä?
              sigpic

              Comment

              • pyroz
                BTCF Member
                • Nov 2002
                • 6708
                • PK-seutu

                Originally posted by QUASIMODO View Post
                Onko tuossa faceliftissä paranneltu tuon jakopään kestävyyttä?
                Kannattaa unohtaa nämä "Hei tuosta päivästä alkaen ei ole enää ongelmia" väittämät ihan minkä tahansa moottorin jakopään kohdalla. Ei niitä niin perusteellisesti matkan varrella uudelleen suunnitella, että pikku tekniikka ja osapäivitykset poistaisi kokonaisia ongelmia. Heikko se jakopää on ihan ko. moottorin elämän loppuun asti kun se on heikoksi suunniteltu. Ihan niinkuin on Niilo-Neli-Seiskatkin ja muut mukavuudet.
                S65, S85, H1, N63TU, HA0, IB1

                Comment

                • QUASIMODO
                  Bimmer Enthusiast
                  • Sep 2005
                  • 2542
                  • Pirkkala

                  Onko samaa jakopääongelmaa yhtälailla 2.0l koneissa?
                  sigpic

                  Comment

                  • makkis
                    BTCF Member
                    • Feb 2005
                    • 5152
                    • Kouvola, Savisto

                    Kaikki Bmw:n pikkubensat joiden moottorityyppi alkaa N-kirjaimella ovat täysin susia.
                    Samat perusongelmat kaikissa, jakopää yms.

                    N43 on näistä parhaimmasta päästä, mutta susi sekin.
                    Range Rover Sport -14, E87 116i -10, E36 335d -97 Touring, E46 328Ci -99, E60 525i -04, E61 525d -04, E36 325i -93 Sedan, Volvo B10M -97
                    Tehonlisäykset (CdiTuikku) sekä Renkaat ja Rengastyöt
                    Virallinen Xhp jälleenmyyjä

                    Comment

                    • Laku
                      Bimmer Enthusiast
                      • Apr 2007
                      • 17508
                      • Turku

                      Originally posted by QUASIMODO View Post
                      Onko samaa jakopääongelmaa yhtälailla 2.0l koneissa?
                      On, itselläni on sigussa N43B20.
                      Näillä mennään:
                      - BMW E81 118i since 2017
                      - BMW F11 535d m-sport (käyttöautona) since 2016
                      - BMW E31 850Csi (kesäharrasteena) since 2011
                      - BMW E31 850i (kesäharrasteena) since 2009
                      - BMW E24 635Csi (odottaa museointia) since 1998


                      Vanha suomalainen sanonta: "Se koira älähtää, mihin kalikka kalahtaa!"

                      Comment

                      • divinee
                        Bimmer Rookie
                        • Jun 2014
                        • 44
                        • Hämeenlinna

                        Noniin, uus ketju vaihdatettu huollossa. Vanhoista osista ei ollut irronnut materiaalia niin öljypohjaa ja sihtiä ei ole irroitettu. Vanokset lykkää uusilla solenoideillakin vielä vikakoodia ja öljynsuodattimen kotelo pitää edelleen erikoista kihinää eli jotain häikkää on mahdollisesti öljynkierrossa. Kädellä kun koskee siihen kanteen niin tuntuu oikein semmonen jännä resonaatio. Hälytyksiä öljynpaineesta ei ole tullut ja vaihdan suodattimen kannen jos sillä tuo kihinä lakkais. Onko mitään muuta ideaa että mistä tuo kihinä ja vanosongelmat voisi johtua?
                        Lisäksi noxilaitteista tulee kimpullinen koodeja. Kannattaako tuohon alkaa suunnitteleen vaan suosiolla noxemia tai jotain softaa? (tähän löytyikin lisäinfoa tuolta noxi-threadista)

                        Edit: Päivityksenä, että en saa carlyllä noita vanoksen vikakoodeja esille. Onko nuo sellaisia että ne saa vain esim Istalla näkyviin?
                        Last edited by divinee; 27-06-2022, 08:14.
                        E87 116i -08 M-Sport väliaikaiskulkine
                        EX: F36 420xd M-Sport -15, Audi A5 3.0TDI Quattro S-Line -09, F31 330dA M-Sport -13, e90 330dA -10, e90 320dA -07, e46 320i -00, 3B Passatti, Golf II, 2x 405Mi16 + toistakymmentä pösöö jne..

                        Comment

                        • pyroz
                          BTCF Member
                          • Nov 2002
                          • 6708
                          • PK-seutu

                          Originally posted by divinee View Post
                          Noniin, uus ketju vaihdatettu huollossa. Vanhoista osista ei ollut irronnut materiaalia niin öljypohjaa ja sihtiä ei ole irroitettu. Vanokset lykkää uusilla solenoideillakin vielä vikakoodia ja öljynsuodattimen kotelo pitää edelleen erikoista kihinää eli jotain häikkää on mahdollisesti öljynkierrossa. Kädellä kun koskee siihen kanteen niin tuntuu oikein semmonen jännä resonaatio. Hälytyksiä öljynpaineesta ei ole tullut ja vaihdan suodattimen kannen jos sillä tuo kihinä lakkais. Onko mitään muuta ideaa että mistä tuo kihinä ja vanosongelmat voisi johtua?
                          Lisäksi noxilaitteista tulee kimpullinen koodeja. Kannattaako tuohon alkaa suunnitteleen vaan suosiolla noxemia tai jotain softaa? (tähän löytyikin lisäinfoa tuolta noxi-threadista)

                          Edit: Päivityksenä, että en saa carlyllä noita vanoksen vikakoodeja esille. Onko nuo sellaisia että ne saa vain esim Istalla näkyviin?
                          Eli alaketjua ei vaihdettu, eikä esim. tästä kuvasta osaa #12?



                          Eli taas yksi puoliksi tehty ja sitten myydään "jakopää tehty" :think
                          S65, S85, H1, N63TU, HA0, IB1

                          Comment

                          • divinee
                            Bimmer Rookie
                            • Jun 2014
                            • 44
                            • Hämeenlinna

                            Originally posted by pyroz View Post
                            Eli alaketjua ei vaihdettu, eikä esim. tästä kuvasta osaa #12?

                            http://bmwfans.info/parts-catalog/E8...ounting_parts/
                            Pitääpä tarkistaa vielä osalistasta mitä kaikkea vaihdettiin.

                            Originally posted by pyroz View Post
                            Eli taas yksi puoliksi tehty ja sitten myydään "jakopää tehty" :think
                            Aika rankka oletus tuntematta henkilöä?
                            E87 116i -08 M-Sport väliaikaiskulkine
                            EX: F36 420xd M-Sport -15, Audi A5 3.0TDI Quattro S-Line -09, F31 330dA M-Sport -13, e90 330dA -10, e90 320dA -07, e46 320i -00, 3B Passatti, Golf II, 2x 405Mi16 + toistakymmentä pösöö jne..

                            Comment

                            • pyroz
                              BTCF Member
                              • Nov 2002
                              • 6708
                              • PK-seutu

                              Originally posted by divinee View Post
                              Aika rankka oletus tuntematta henkilöä?
                              Eikai tässä hlöistä ole kyse vaan vaihdetuista osista ja siis normaaliahan tuo on. Harvempi miettii mitä kaikkea kannattaa tehdä. vs. "miten vähällä voidaan päästä"
                              S65, S85, H1, N63TU, HA0, IB1

                              Comment

                              • Spetke
                                Bimmer Enthusiast
                                • May 2005
                                • 3447
                                • Janakkala

                                Tämä vaikuttaa meillä tehdylle työlle, jos nyt oikein ymmärsin. Jakopääsarja on uusittu täydellisenä joka kiinitystappia myöden niin kuin asiakas työn tilasi.
                                Vasta auton tultua korjaamolle huomattiin tuo "resonoiva / sirisevä" öljynsuodattimen kansi. Emme kuitenkaan voi ruveta uusimaan osia mielivaltaisesti ennen kuin asiakkaan kanssa on sovittu mahdollisista lisätöistä. Tuosta "öljyongelmasta" keskusteltiin autoa noutaessa ja ensiksi kannattaa uusia suodattimen kansi ja öljynsuodatin. Toki tuo öljynpainesolenoidikin on hyvä uusia varmuuden vuoksi mieluummin ennen kuin liian myöhään.
                                ---Bemu Expert Oy--- Bemu Expert Facebookissa ---Bemu Expert YouTubessa---

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎