memebuy23buy

N43 moottorin tyyppiviat ja kokemukset - 316i/318i/320i /LCI

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Nummika
    replied
    mitä nox ohjelmointi vaikuttaa bensan korkeapaineisiin yms.

    Moottorina N43.
    Auton saatuani nox määrä 1720mg. Tielle lähdettyä kun nopeus nousi 110kmh polttoainepaineet nousi 200000hpa ja generointi käynnistyi. Generointi tyhjensi nox arvon 204mg.

    Generoinnin jälkeen sitten ei ole nostanut polttoaine paineita kuin 150000hpa, kiihdytyksissä yms. toki nousee mutta laskee sitten tuohon 150000 ja pysyy siinä. Vikakoodeja ei tule mistään. Tarkistettu kaikki lamda-arvot, ruiskuarvot yms. kaikki on kunnossa. Nox anturin arvo pysyy 0.

    Onko siis ainoa vaihtoehto että autoon on tehty nox ohjelmointi?

    Leave a comment:


  • JaniLap
    replied
    Originally posted by divinee View Post
    Edit: Lisäyksenä vieä että ajattelin tarkistaa nuo öljynpaineet vielä. Minkälaisia lukemia tuolla koneella pitäisi suunnilleen olla tyhjäkäynnillä ja kierroksilla?
    Tyhjäkäynnillä normaalisti hieman alle 3 baria (n. 2,7-2,8 bar) ja kierroksilla vaihtelee hieman kuormituksen mukaan esim. 1700-2000 rpm n. 3-4 bar ja 2500 rpm n. 3,3-4,3 bar. Vikatilassa tyhjäkäyntipaineet on väh. 3 bar ja nousee kuormitettuna jyrkästi, esim. 1700 rpm hieman alle 6 baria.

    Leave a comment:


  • divinee
    replied
    Originally posted by Spetke View Post
    Tämä vaikuttaa meillä tehdylle työlle, jos nyt oikein ymmärsin. Jakopääsarja on uusittu täydellisenä joka kiinitystappia myöden niin kuin asiakas työn tilasi.
    Vasta auton tultua korjaamolle huomattiin tuo "resonoiva / sirisevä" öljynsuodattimen kansi. Emme kuitenkaan voi ruveta uusimaan osia mielivaltaisesti ennen kuin asiakkaan kanssa on sovittu mahdollisista lisätöistä. Tuosta "öljyongelmasta" keskusteltiin autoa noutaessa ja ensiksi kannattaa uusia suodattimen kansi ja öljynsuodatin. Toki tuo öljynpainesolenoidikin on hyvä uusia varmuuden vuoksi mieluummin ennen kuin liian myöhään.
    Joo sama auto kyseessä. Työ tosiaan hoidettu täysin sovitusti ja palveluun olen ollut oikein tyytyväinen

    Suodattimen kannen vaihtelin tuossa tänään ja tuntui resonointi ehkä vähenneen jonkun verran (saattaa johtua myös siitä että öljyt+suodatin oli aika kamalan näköiset). Tuon solenoidin vaihtelen kanssa vielä. Sen jälkeen alan selvittelemään noita noxipuolen ongelmia.

    Aikaisempiin postauksiin tarkennuksena vielä että kyllä tuota autoa on tarkoitus pitää kunnossa vaikka väliaikainen kulkine onkin.

    Edit: Lisäyksenä vielä että ajattelin tarkistaa nuo öljynpaineet vielä. Minkälaisia lukemia tuolla koneella pitäisi suunnilleen olla tyhjäkäynnillä ja kierroksilla?
    Last edited by divinee; 17-07-2022, 15:27.

    Leave a comment:


  • Johnny_Gas
    replied
    Päivitystä tilanteeseen: Kyllästyin vaan ihmettelemään ja kerroin Istalla autolle katin ja anturin olevan vaihdettu, samassa nollaantui tietenkin kaikki adaptaatiot. Ja kas kummaa, laihaseos toimii jälleen. Saa nähdä kuinka kauan toimii, mutta tällä hetkellä ainakin kaikki näyttää olevan kunnossa.
    Edelleen mysteeriksi kuitenkin jää miksi tuo normaali toiminta oli monta viikkoa häiriintynyt, ja vielä niin ettei mitään vikakoodeja tullut muistiin.
    Seurailen tilannetta ja päivitän jos jotain ilmenee.

    Leave a comment:


  • Johnny_Gas
    replied
    Auto on tosiaan vakiokokoonpanossa. Nitrogen-oxide concentration arvo (ppm) muuttuu ajaessa. Sulphur saturation Mg arvo oli jotain 160 päälle. Mielestäni poltto käynnistyi moottoritiellä kun lambda-arvot tippuivat siihen 0,95 mitä yleensä polton ollessa päällä ovat. Tästä huolimatta laihaseos ei mene päälle
    Matalilla kierroksilla auto tuntuu välillä yskivän hieman, mutta mitään koodia ei tosiaan anna.
    Jos tuo ppm arvo tuolla kuitenkin näkyy ja vaihtelee niin onko oikein olettaa että anturi toimii?

    Leave a comment:


  • Silmaauki
    replied
    Originally posted by Dualfun View Post
    Ethän ole nollannut adaptaatiota lähiaikoina, etenkään NOx-anturin? Kestää aika pitkään ennenkuin järjestelmä palaa takaisin toimintaan ja menee taas laihalle.
    Mikä suurinpiirtein on tuo aika pitkä aika? Varmaan lähinnä kilometreistä kyse? 1000km?

    Leave a comment:


  • Dualfun
    replied
    Originally posted by Johnny_Gas View Post
    Huomasin tuossa että oma N43 ei mene ollenkaan laihaseostilaan (taas ��)
    Mikä vielä mielenkiintoisempaa, niin auto ei anna myöskään yhden ainutta vikakoodia asian tiimoilta,tarkistettu ISTAlla ja jollain perus lukijalla. Olen tätä nyt tarkkaillut vähän aikaa ja tilanne pysyy samana.
    Onko jollain ideaa mikä tässä mättää?
    Itse veikkaisin että anturi siellä on paskana, mutta ei viitsisi huvikseen vaihtaa monen sadan euron osia.
    Edellinen vaihto meni autoliikkeen piikkiin ja silloin jo meinasin että emulaattori olisi varmaan ollut parempi.
    Ei mene enää laihalle jos NOx katti on täysi. Mitä ISTA kertoo kerätyn massan määräksi? Onnistuuko pakkopolttolta saamaan massaa alas? NOx-anturin toiminnasta tulee kyllä vikakoodi siinä vaiheessa kun massa on korkea, tai anturissa on sisäinen vika tai seosarvot ei mene toleransseihin. Väittäisin tälleen 10v lajiin tutustuneena että anturi on liiankin herkkä havaitsemaan virheitä.

    Ethän ole nollannut adaptaatiota lähiaikoina, etenkään NOx-anturin? Kestää aika pitkään ennenkuin järjestelmä palaa takaisin toimintaan ja menee taas laihalle.

    Leave a comment:


  • JaniLap
    replied
    Originally posted by Johnny_Gas View Post
    Huomasin tuossa että oma N43 ei mene ollenkaan laihaseostilaan (taas ��)
    Mikä vielä mielenkiintoisempaa, niin auto ei anna myöskään yhden ainutta vikakoodia asian tiimoilta,tarkistettu ISTAlla ja jollain perus lukijalla.
    Oletan että auto on vakiokokoonpanossaan, niin miltä NOx-anturin toiminta näyttää testerillä tarkasteltuna (INPA)? Entä NOx-katti?

    Leave a comment:


  • Johnny_Gas
    replied
    Huomasin tuossa että oma N43 ei mene ollenkaan laihaseostilaan (taas &#128534
    Mikä vielä mielenkiintoisempaa, niin auto ei anna myöskään yhden ainutta vikakoodia asian tiimoilta,tarkistettu ISTAlla ja jollain perus lukijalla. Olen tätä nyt tarkkaillut vähän aikaa ja tilanne pysyy samana.
    Onko jollain ideaa mikä tässä mättää?
    Itse veikkaisin että anturi siellä on paskana, mutta ei viitsisi huvikseen vaihtaa monen sadan euron osia.
    Edellinen vaihto meni autoliikkeen piikkiin ja silloin jo meinasin että emulaattori olisi varmaan ollut parempi.

    Leave a comment:


  • Spetke
    replied
    Tämä vaikuttaa meillä tehdylle työlle, jos nyt oikein ymmärsin. Jakopääsarja on uusittu täydellisenä joka kiinitystappia myöden niin kuin asiakas työn tilasi.
    Vasta auton tultua korjaamolle huomattiin tuo "resonoiva / sirisevä" öljynsuodattimen kansi. Emme kuitenkaan voi ruveta uusimaan osia mielivaltaisesti ennen kuin asiakkaan kanssa on sovittu mahdollisista lisätöistä. Tuosta "öljyongelmasta" keskusteltiin autoa noutaessa ja ensiksi kannattaa uusia suodattimen kansi ja öljynsuodatin. Toki tuo öljynpainesolenoidikin on hyvä uusia varmuuden vuoksi mieluummin ennen kuin liian myöhään.

    Leave a comment:


  • pyroz
    replied
    Originally posted by divinee View Post
    Aika rankka oletus tuntematta henkilöä?
    Eikai tässä hlöistä ole kyse vaan vaihdetuista osista ja siis normaaliahan tuo on. Harvempi miettii mitä kaikkea kannattaa tehdä. vs. "miten vähällä voidaan päästä"

    Leave a comment:


  • divinee
    replied
    Originally posted by pyroz View Post
    Eli alaketjua ei vaihdettu, eikä esim. tästä kuvasta osaa #12?

    http://bmwfans.info/parts-catalog/E8...ounting_parts/
    Pitääpä tarkistaa vielä osalistasta mitä kaikkea vaihdettiin.

    Originally posted by pyroz View Post
    Eli taas yksi puoliksi tehty ja sitten myydään "jakopää tehty" :think
    Aika rankka oletus tuntematta henkilöä?

    Leave a comment:


  • pyroz
    replied
    Originally posted by divinee View Post
    Noniin, uus ketju vaihdatettu huollossa. Vanhoista osista ei ollut irronnut materiaalia niin öljypohjaa ja sihtiä ei ole irroitettu. Vanokset lykkää uusilla solenoideillakin vielä vikakoodia ja öljynsuodattimen kotelo pitää edelleen erikoista kihinää eli jotain häikkää on mahdollisesti öljynkierrossa. Kädellä kun koskee siihen kanteen niin tuntuu oikein semmonen jännä resonaatio. Hälytyksiä öljynpaineesta ei ole tullut ja vaihdan suodattimen kannen jos sillä tuo kihinä lakkais. Onko mitään muuta ideaa että mistä tuo kihinä ja vanosongelmat voisi johtua?
    Lisäksi noxilaitteista tulee kimpullinen koodeja. Kannattaako tuohon alkaa suunnitteleen vaan suosiolla noxemia tai jotain softaa? (tähän löytyikin lisäinfoa tuolta noxi-threadista)

    Edit: Päivityksenä, että en saa carlyllä noita vanoksen vikakoodeja esille. Onko nuo sellaisia että ne saa vain esim Istalla näkyviin?
    Eli alaketjua ei vaihdettu, eikä esim. tästä kuvasta osaa #12?



    Eli taas yksi puoliksi tehty ja sitten myydään "jakopää tehty" :think

    Leave a comment:


  • divinee
    replied
    Noniin, uus ketju vaihdatettu huollossa. Vanhoista osista ei ollut irronnut materiaalia niin öljypohjaa ja sihtiä ei ole irroitettu. Vanokset lykkää uusilla solenoideillakin vielä vikakoodia ja öljynsuodattimen kotelo pitää edelleen erikoista kihinää eli jotain häikkää on mahdollisesti öljynkierrossa. Kädellä kun koskee siihen kanteen niin tuntuu oikein semmonen jännä resonaatio. Hälytyksiä öljynpaineesta ei ole tullut ja vaihdan suodattimen kannen jos sillä tuo kihinä lakkais. Onko mitään muuta ideaa että mistä tuo kihinä ja vanosongelmat voisi johtua?
    Lisäksi noxilaitteista tulee kimpullinen koodeja. Kannattaako tuohon alkaa suunnitteleen vaan suosiolla noxemia tai jotain softaa? (tähän löytyikin lisäinfoa tuolta noxi-threadista)

    Edit: Päivityksenä, että en saa carlyllä noita vanoksen vikakoodeja esille. Onko nuo sellaisia että ne saa vain esim Istalla näkyviin?
    Last edited by divinee; 27-06-2022, 07:14.

    Leave a comment:


  • Laku
    replied
    Originally posted by QUASIMODO View Post
    Onko samaa jakopääongelmaa yhtälailla 2.0l koneissa?
    On, itselläni on sigussa N43B20.

    Leave a comment:

Working...
X