Olen nyt yrittänyt etsiä tuota "sihtiä" realoem:stä, mutta en ole löytänyt. Millä nimellä ja mistä kaaviosta tuo osa pitäis löytyä?
Announcement
Collapse
No announcement yet.
N43 moottorin tyyppiviat ja kokemukset - 316i/318i/320i /LCI
Collapse
X
-
E93 335i Aarre, Montego blue
E90 318i talvipulkka
Harrastuksissa ongelmien määrä on vakio - niitä on koko ajan.
-
-
Originally posted by Silmaauki View PostOlen nyt yrittänyt etsiä tuota "sihtiä" realoem:stä, mutta en ole löytänyt. Millä nimellä ja mistä kaaviosta tuo osa pitäis löytyä?
https://www.realoem.com/bmw/enUS/par...BMW-318i&mg=11
https://www.realoem.com/bmw/enUS/sho...diagId=11_4067Sorry I'm Not Sorry
E34 540iA 93 sedan
E34 540iA 93 sedan
E39 530iA 00 touring
Comment
-
-
Originally posted by Laku View PostNick Silmaauki kanssa luettiin koodit Carlylla eilen, kiitos vielä siitä!
Autolla ajettu eilen ja edellispäivänä ilman oireita eli toiminut ihan ok. Ajattelin seurata asiaa.
tällaiset koodit löytyivät:
- 0030EA Denoz catalyst verschewelt, (vajaa 1000km sitten)
Details: Engine speed: 1600 speed: 11 Exhaust gas temperature downstream catalyst bank 2: 368 stored sulfur mass in the catalyst: 410
- 002AA1 Camshaft sensor outlet signal (n. 20 km sitten eli täsmää vika-ajankohtaan)
Details: Enginen speed: 1504 engine status: 3 (Motor) -Öltemperatur: 51 Voltage cl. 87: 11
Sitten oli jokin lediin liittyvä Interior protection -koodi 009CF9, mutta kilometrit 150tkm tulevaisuudessa. Lisäksi sireenin liittyvä koodi 009D00 ilman kilometrejä.
Löytyykö mestareilta mitään ajatusta tästä?
- 0030EA DME: Denoz catalytic converter, sulphurized
- 002A99 DME: Crankshaft - exhaust camshaft, reference
- 0029F2 DME: Camshaft sensor, exhaust, signal
- 009D00 DWA: Communication fault with siren
- 009CF9 DWA: DWA-LED
Välillä tuntuu käyvän normaalisti, useimmiten ei. Pakonokanaturi vaihdettu 3 v. sitten ja 20tkm aikaa. Ajattelin aloittaa taas uusimalla sen vai tuleeko jolla kulla fiksummalla jotain muita ajatuksia tästä?Näillä mennään:
- BMW E81 118i since 2017
- BMW F11 535d m-sport (käyttöautona) since 2016
- BMW E31 850Csi (kesäharrasteena) since 2011
- BMW E31 850i (kesäharrasteena) since 2009
- BMW E24 635Csi (odottaa museointia) since 1998
Vanha suomalainen sanonta: "Se koira älähtää, mihin kalikka kalahtaa!"
Comment
-
-
Ratsastetaan tällä topicilla kun näkyy olevan keskustelu vilkkaampaa kun tuolla 1-puolella. Eli hommattiin väliaikaiseks kulkineeks tuollainen -08 E87 N43B16 koneella. Kylmäkäynnistyksessä kuuluu sellaista tikitystä koneen päältä/etupuolelta. Ääni katoaa kun kone lämpenee kunnolla. Huoltohistoriassa ei ole merkintöjä ketjun vaihdosta ja autolla ajettu ~230t. Koitin öljykorkin reiästä heilutella ketjua mutta ei siitä oikein sitä saanut mihinkään liikkumaan. Kannattaisko lähtee ennaltaehkäisevästi tekeen ketjuremppaa vai odotella että alkaa tuleen tuon tikityksen lisäksi konkreettisempaa oiretta?
Lisäks vielä kone vuotaa öljyä imusarjan alle lohkon päälle. Onko näissä samaa ongelmaa kun esim N47/57 joissa öljynsuodattimen jalan tiiviste saattaa alkaa vuotamaan vai pitääkö osoitella syyttävästi sitä anturia mikä on heti siinä jalan takana?E87 116i -08 M-Sport väliaikaiskulkine
EX: F36 420xd M-Sport -15, Audi A5 3.0TDI Quattro S-Line -09, F31 330dA M-Sport -13, e90 330dA -10, e90 320dA -07, e46 320i -00, 3B Passatti, Golf II, 2x 405Mi16 + toistakymmentä pösöö jne..
Comment
-
-
Originally posted by Laku View PostViime viikolla moottorin vikavalo palasi, käy tyhjäkäynnillä seilaavasti ja huonosti. Ista antoi seuraavaa:
- 0030EA DME: Denoz catalytic converter, sulphurized
- 002A99 DME: Crankshaft - exhaust camshaft, reference
- 0029F2 DME: Camshaft sensor, exhaust, signal
- 009D00 DWA: Communication fault with siren
- 009CF9 DWA: DWA-LED
Välillä tuntuu käyvän normaalisti, useimmiten ei. Pakonokanaturi vaihdettu 3 v. sitten ja 20tkm aikaa. Ajattelin aloittaa taas uusimalla sen vai tuleeko jolla kulla fiksummalla jotain muita ajatuksia tästä?
Suuttimien, lambdojen ja NOx-järjestelmän toimintaakin voisi olla paikallaan vilkuilla, että sillä suunnalla toimii kuten pitääkin. Vikakoodien perusteella NOx-katti on tukkeutumassa.B48B20M1 - N57D30O1 - B47D20O0 - N47D20O1- M57D30O2 - M54B22 - M52TUB20
BMW vikakoodien lukua, koodaukset, ohjelmistopäivitykset ja muita juttuja. Myös etäyhteydellä
Yhteys: yksityisviesti tai telefon: null-vier-null-fünf-drei-zwei-vier-fünf-zwei-sieben.
Tampere
Comment
-
-
Originally posted by JaniLap View PostEnnen pakonokan anturin vaihtoa sen voisi vaihtaa ristiin ja katsoa siirtyykö vika imupuolelle. Ettei tule hankkineeksi ehjän tilalle uutta.
Suuttimien, lambdojen ja NOx-järjestelmän toimintaakin voisi olla paikallaan vilkuilla, että sillä suunnalla toimii kuten pitääkin. Vikakoodien perusteella NOx-katti on tukkeutumassa.
NOx-anturi on vaihdettu 4 v. sitten. Mikä on NOx-katti ja mitä tukkeutuimisen estämiseksi voi tehdä?Näillä mennään:
- BMW E81 118i since 2017
- BMW F11 535d m-sport (käyttöautona) since 2016
- BMW E31 850Csi (kesäharrasteena) since 2011
- BMW E31 850i (kesäharrasteena) since 2009
- BMW E24 635Csi (odottaa museointia) since 1998
Vanha suomalainen sanonta: "Se koira älähtää, mihin kalikka kalahtaa!"
Comment
-
-
Originally posted by Laku View PostTotta, lieneekö tuo anturin vaihto ahdasta tehdä? Miten imupuolen vika ilmenee poiketen nykyisestä?
NOx-anturi on vaihdettu 4 v. sitten. Mikä on NOx-katti ja mitä tukkeutuimisen estämiseksi voi tehdä?
NOx-anturin toimintaa olisi hyvä vilkaista, kun se liittyy keskeisesti NOx-katin toimintaan ja vikakoodien perusteella siellä suunnalla on nyt jotakin meneillään. Päättelen ettei moottori ole toiminut pitkään aikaan laihaseoksella, vaan se on käynyt "rikkaalla", mikä ei mahdollista NOx-katalysaattorin regenerointia typenoksideista ja rikkiyhdisteistä.
NOx-katalysaattorin tehtävänä on alentaa moottorin typpioksidipäästöjä sitomalla niitä katalysaattorin pinnoitteeseen. Lisäksi polttoaineena käytettävän moottoribensiinin sisältämä pieni rikkimäärä (näennäisestä rikittömyydestään huolimatta) sitoutuu myös tähän pinnoitteeseen ja tämä rikki tulee tarvittaessa polttaa pois katalysaattorin pinnoilta (eli katalysaattori regeneroida DPF:n tapaisesti), jotta typenoksidien sitomiskyky ei heikenny. Jos rikkiyhdisteitä on kertynyt liian paljon, typenoksidien ja ja rikkiydisteiden regenerointi ei enää ole mahdollista ja katalysaattori tulee vaihtaa uuteen. Tämä komponentti on kustannuksiltaan kallis uusittava, joten se kannattaa pitää toimintakuntoisena ja pyrkiä regeneroimaan mahdollisimman pian. Tämä tosin edellyttää, että NOx-anturi toimii, ja edelleen jotta Nox-katalysaattori pysyisi jatkossa toimintakuntoisena, on moottorin kyettävä toimimaan laihaseoksella.Last edited by JaniLap; 06-06-2022, 21:37.B48B20M1 - N57D30O1 - B47D20O0 - N47D20O1- M57D30O2 - M54B22 - M52TUB20
BMW vikakoodien lukua, koodaukset, ohjelmistopäivitykset ja muita juttuja. Myös etäyhteydellä
Yhteys: yksityisviesti tai telefon: null-vier-null-fünf-drei-zwei-vier-fünf-zwei-sieben.
Tampere
Comment
-
-
Originally posted by divinee View PostRatsastetaan tällä topicilla kun näkyy olevan keskustelu vilkkaampaa kun tuolla 1-puolella. Eli hommattiin väliaikaiseks kulkineeks tuollainen -08 E87 N43B16 koneella. Kylmäkäynnistyksessä kuuluu sellaista tikitystä koneen päältä/etupuolelta. Ääni katoaa kun kone lämpenee kunnolla. Huoltohistoriassa ei ole merkintöjä ketjun vaihdosta ja autolla ajettu ~230t. Koitin öljykorkin reiästä heilutella ketjua mutta ei siitä oikein sitä saanut mihinkään liikkumaan. Kannattaisko lähtee ennaltaehkäisevästi tekeen ketjuremppaa vai odotella että alkaa tuleen tuon tikityksen lisäksi konkreettisempaa oiretta?
Lisäks vielä kone vuotaa öljyä imusarjan alle lohkon päälle. Onko näissä samaa ongelmaa kun esim N47/57 joissa öljynsuodattimen jalan tiiviste saattaa alkaa vuotamaan vai pitääkö osoitella syyttävästi sitä anturia mikä on heti siinä jalan takana?
Kannattaa käyttää venakoppa irti ja pyöritellä pytty kerrallaan nokat perusympyrälle ja painella meisselillä keinuja/nostimia. Melko helposti huomaa, jos siellä on velttoja nostimia seassa.
Suodatinjalan- ja lämmönvaihtimen vuotavat tiivisteet on näissä ihan perushuttua.ReWoN Motors - BMW-huollot ja korjaukset, alumiinivanteiden korjaushitsaukset, pakosarjat, ahtoputket, alumiini- ja rst-hitsaukset ja sorvaukset
Comment
-
-
Originally posted by JaniLap View PostVikakoodin siirtyminen pakopuolelta imupuolelle merkitsee lähinnä viallista nokka-akselin anturia, eikä sinällään aiheuta moottorin toimintaan muutoksia nykyisestä. Toisinaan imupuolen anturivika aiheuttaa pitkiä startteja pakopuolen vikaan verrattuna, mutta ei säännönmukaisesti. Anturit sijaitsevat koneen etuosassa lähellä toisiaan ja siellä on hyvin tilaa työskennellä ilman suojamuovien purkamistakin. Vanos-solenoiditkin ovat siinä vieressä ja niitäkin voisi samalla vaivalla vaikka harkita puhdistettavan, kun voivat toisinaan liittyä nokkien ja/tai kampuran vikakoodeihinkin.
NOx-anturin toimintaa olisi hyvä vilkaista, kun se liittyy keskeisesti NOx-katin toimintaan ja vikakoodien perusteella siellä suunnalla on nyt jotakin meneillään. Päättelen ettei moottori ole toiminut pitkään aikaan laihaseoksella, vaan se on käynyt "rikkaalla", mikä ei mahdollista NOx-katalysaattorin regenerointia typenoksideista ja rikkiyhdisteistä.
Solenoidit löysin ja toisen pultin otin auki. Nitkuttelin 5-10min sitä irti, mutta ei lähtenyt. Ruuvarilla vääntämällä se pelti anturin kiinnityksessä vain taipuu mutkalle
Omakin epäilyni on, ettei tuo oikein käy laihaseoksella ikinä - edes aikanaan anturinvaihdon jälkeen. Mitä tuolle voisi itse tehdä muuta kuin viedä osaavalle korjaamolle?Näillä mennään:
- BMW E81 118i since 2017
- BMW F11 535d m-sport (käyttöautona) since 2016
- BMW E31 850Csi (kesäharrasteena) since 2011
- BMW E31 850i (kesäharrasteena) since 2009
- BMW E24 635Csi (odottaa museointia) since 1998
Vanha suomalainen sanonta: "Se koira älähtää, mihin kalikka kalahtaa!"
Comment
-
-
^Eikö sinne mahdu edes 5mm kuusiokolo "irtopala", jota pienillä tongilla voisi vääntää?E93 335i Aarre, Montego blue
E90 318i talvipulkka
Harrastuksissa ongelmien määrä on vakio - niitä on koko ajan.
Comment
-
-
Originally posted by Silmaauki View Post^Eikö sinne mahdu edes 5mm kuusiokolo "irtopala", jota pienillä tongilla voisi vääntää?Näillä mennään:
- BMW E81 118i since 2017
- BMW F11 535d m-sport (käyttöautona) since 2016
- BMW E31 850Csi (kesäharrasteena) since 2011
- BMW E31 850i (kesäharrasteena) since 2009
- BMW E24 635Csi (odottaa museointia) since 1998
Vanha suomalainen sanonta: "Se koira älähtää, mihin kalikka kalahtaa!"
Comment
-
-
Originally posted by Laku View PostOn siellä ainakin E81:ssä ahdasta . Otin etumuovin tietysti pois, mutta pakopuolen anturiin ei mikään avain mennyt/mahtunut niin, että olisin päässyt avaamaan tuota 5mm kuusiokoloruuvia. Koitan uudelleen irrottamalla anturin liittimen ensin, jos tulisi tilaa tai lyhentämällä L-mallista avainta :think. Parin minuutin homma osaavalle, mulla menee pari päivää .
Solenoidit löysin ja toisen pultin otin auki. Nitkuttelin 5-10min sitä irti, mutta ei lähtenyt. Ruuvarilla vääntämällä se pelti anturin kiinnityksessä vain taipuu mutkalle
Omakin epäilyni on, ettei tuo oikein käy laihaseoksella ikinä - edes aikanaan anturinvaihdon jälkeen. Mitä tuolle voisi itse tehdä muuta kuin viedä osaavalle korjaamolle?
Vanos-solenoidien irroituksen helpottamiseksi voisit kokeilla suihkauttaa irroitusöljyä peltiosan ja lohkon väliin kun kone on lämmin, antaa vaikuttaa vähän aikaa ja sitten kiertämällä ja vetämällä suostutella ne irti. Ovat välilä tiukassa, mutta kun pultti ja liitin on irti, niin kitka on ainoa joka pitää niitä paikallaan.
Kyllähän tuo kuntoon kannattaisi laittaa. Auton tilanteen ja todennäköisten korjattavien kohteiden kartoittamiseksi voisi olla ensin paikallaan vilkaista sitä diagnostiikkaa osaavan henkilön toimesta, ja sen pohjalta suunnitelmaa korjaustoimenpiteistä ja niiden toteuttamistavoista.B48B20M1 - N57D30O1 - B47D20O0 - N47D20O1- M57D30O2 - M54B22 - M52TUB20
BMW vikakoodien lukua, koodaukset, ohjelmistopäivitykset ja muita juttuja. Myös etäyhteydellä
Yhteys: yksityisviesti tai telefon: null-vier-null-fünf-drei-zwei-vier-fünf-zwei-sieben.
Tampere
Comment
-
-
Jos nyt oikein muistan Inpalla pystyy tuota laihaseoskäyntiä tarkastelemaan livenä. Oliskohan ne ohjeet jossain Bimmerproffsin noxem sivuilla?E93 335i Aarre, Montego blue
E90 318i talvipulkka
Harrastuksissa ongelmien määrä on vakio - niitä on koko ajan.
Comment
-
-
Originally posted by JaniLap View PostTosiaan, E81 on ahtaampi edestä kuin kolmossarjalaiset.
Vanos-solenoidien irroituksen helpottamiseksi voisit kokeilla suihkauttaa irroitusöljyä peltiosan ja lohkon väliin kun kone on lämmin, antaa vaikuttaa vähän aikaa ja sitten kiertämällä ja vetämällä suostutella ne irti. Ovat välilä tiukassa, mutta kun pultti ja liitin on irti, niin kitka on ainoa joka pitää niitä paikallaan.
Kyllähän tuo kuntoon kannattaisi laittaa. Auton tilanteen ja todennäköisten korjattavien kohteiden kartoittamiseksi voisi olla ensin paikallaan vilkaista sitä diagnostiikkaa osaavan henkilön toimesta, ja sen pohjalta suunnitelmaa korjaustoimenpiteistä ja niiden toteuttamistavoista.
Täytynee kysellä, mitä tuolle NOxille pitäisi tehdä, tekijä olisi hyvä löytää Turun alueelta, jossa autokin nyt on.Näillä mennään:
- BMW E81 118i since 2017
- BMW F11 535d m-sport (käyttöautona) since 2016
- BMW E31 850Csi (kesäharrasteena) since 2011
- BMW E31 850i (kesäharrasteena) since 2009
- BMW E24 635Csi (odottaa museointia) since 1998
Vanha suomalainen sanonta: "Se koira älähtää, mihin kalikka kalahtaa!"
Comment
-
-
Originally posted by Laku View PostNyt on anturit irti. 3v. sitten vaihdettu Continentalin anturi on kovasti erinäköinen kuin alkuperäinen BMW-anturi imupuolella. Tällaiselle rähmäkäpälälle pakoanturi on kyllä hankalassa paikassa, mutta lähti se lopulta, kun irrotti anturin ensin ja teki omavalmisteisen lyhyemmän 5mm kuusiokoloavaimen . Uusi anturi on joka tapauksessa tilattu varuiksi, kun ei ole kallis. Kokeilen vielä vaihtaa niitä päikseen odotellessa. Tyhmä kysymys: Anturi on varmaankin oltava pultilla kiinni, jos aikoo koekäyttää moottoria? Koitan tällä välttää tuon pakoanturin hankalan ruuvaamisen, jos mahdollista turhaan .
Täytynee kysellä, mitä tuolle NOxille pitäisi tehdä, tekijä olisi hyvä löytää Turun alueelta, jossa autokin nyt on.
Eli itse laittaisin suorilta anturit vaihtoon, ovat kuitenkin suht edullisia ja helppoja vaihtaa. Kannattaa harkita myös vanoksen solenoidien vaihtoa jos eivät arvot pysy rajoissa (itse näitä puhdistin joskus mutta parempi vaan vaihtaa suosiolla).
Tuolle NOXille ei tarvitse tehdä muuta kuin käydä ajamassa moottoritiellä katti tyhjäksi. Järjestelmän toiminnan ja polton käynnistymisen näkee millä tahansa testerillä. Jos pitää komentaa pakkopoltto päälle niin Ista toimii hyvin siihen hommaan. Ainakaan koodien mukaan Nox-anturi ei näyttäisi olevan rikki vaan ainoastaan 30EA koodi näkyvillä joka viittaa katin vain olevan polton tarpeessa. Itsellä tuo kummittelee siellä lähes aina, ei aiheuta toimenpiteitä eikä estä laihaseoksen päälle menoa.
P.S en ole mekaanikko, ainoastaan harrastaja 😁E91 LCI
Comment
-
Comment