Announcement

Collapse
No announcement yet.

Automaatin öljyjen vaihto

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • e46touring
    Bimmer Enthusiast
    • Dec 2003
    • 1327
    • Tornio

    Originally posted by BreeZi View Post
    Onko porukka koskaan pähkäillyt mikä tuo Lifetime fill oikein tarkoittaa Saksalaisen insinöörin mielestä?

    Toyotan toimitusjohtaja sanoi jo tuossa jokunen vuosi sitten: "Suunnittelemme automme kestämään noin 3v, ja tämän jälkeen ne olisi syytä kierrättää".

    Mikäli tilanne sattuisikin jollain tasolla olemaan myös eurooppalaisessa autoteollisuudessa näin, niin vedetään nyt sitten premium merkille 5v ja 300tkm. Tämän jälkeen olisi autot kierrätettävä.
    HIENOA BreeZi nyt ollaan OIKEALLA taajuudella tässä asiassa.
    Edes Laihialainen EI ole niin nuka kuin SAKSALAINEN kuluttaja joka ei vaihda mitään öljyjä mihinkään JOS ei ole aivan "pakko". Eli markkinointi kikka se tämä LIFETIME öljy systeemi on PÄÄMARKKINA ALUEELLA. Valmistajalle on periaatteessa aivan sama miten täällä pohjoisessa autot kestää markkinaosuus on todella markinaalinen aivan sama montako kotteroa saavat myytyä skandinaviaan. Japsien insinöörit ovat tuota 5v systeemiä valmistuksessa noudattaneet jo todella kauan. Eli keksitään "hienoja " Nindendon tapaisia välkkyviä valoja / nappuloita pitkin kojelautaa uudella kuosilla ja pöljät ostaa "uusia" autoja !! Pääasia jotta BISNES pyörii ja raha vaihtaa omistajaa.
    __________________________________________________ ____________
    Neuvokkaat selviytyvät niistä tilanteista mihin viisaat ei koskaan joudu !!!

    Comment

    • esa`pentula
      Bimmer Enthusiast
      • Dec 2009
      • 1390
      • Tampere

      Originally posted by Hemi View Post
      Miten tämä Lassen kommentti on ymmärrettävissä topikissa jossa keskustellaan juurikin öljynvaihtojen tarpeellisuudesta?





      Siinäpä se ongelma juuri on, totesit vain: "että olisi syytä vaihtaa"?
      Eli sitähän minä nyt tässä olen ajanut koko ajan kuin käärmettä piippuun, että miksi niiden vaihtoa sitten suositellaan, jos kuitenkaan asiaa ei haluta mitenkään järkisyin perustella?
      Jokin perusteltavissa oleva järkisyyhän sinullakin on oltava sille että "ne olisi syytä vaihtaa", jos kerran itsensä BMW:n mielestä niitä ei ole syytä vaihtaa, eikä vaihtoa tue myöskään vaihtolaatikoiden kysyntä vaikka ajosuoritteet näillä on jo usein yli 400tkm ilman vaihtoja?
      Nämä vaihdot eivät kuitenkaan ole kenellekkään ilmaisia, joten mikä on se logiikka jolla voidaan lähteä repelemään satasia tuuleen, vain repelemisen ilosta(perustella ei siis tarvitse?)
      Ymmärrän että sinulla on tässä öljyjenvaihto asiassa oma bisnes kyseessä, mutta joku raja se nyt pitäisi olla asiasta oikeasti tietämättömien ihmisten pelottelussakin. Hehän niitä toki vaihtaa ja siitä maksaa jos "asiantuntijat" niin suosittelee?
      Aika vähän...jos kuitenkaan ollenkaan on maailmalla keskustelua näiden kuusipykäläisten laukeamisista, joten sieltä e60-e90/91:stä on kyllä löydettävissä paljon muita todennäköisemmän toteutumiskenaarion vikakohteita kuin laatikot.




      Ok, ok, missä tästä "mahdollisesti", "voi ja voi" sitten on näyttöä tuon "voi" verran, mihin voi tutustua?
      Se "voi" kun voidaan esittää vaikka meteoriitin osumalla konepeitolle heti huomenaamulla, kun kuitenkaan juuri näiden takuupurkulaatikoiden kysyntä on käytännön tasolla nollan ja parin välillä Suomessa vuosittain?
      Ampiaisen pistoon kuolee Suomessa enemmän ihmisiä kuin mitä näitä 6hp laatikoita poikii, joten tämän tason vikatiheyteen ja siihen varautumiseen ei todellakaan kannata millään matematiikalla siihen sijoitetulla pääomalla ryhtyä.
      Eli ainakaan minulle se "voi" ei nyt riitä siihen että lähtisin läträämään 6hp vaihdelaatikon öljyjen kanssa, niin vainoharhaiseksi en sentään näillä perustein ryhdy.
      Muussa tapauksessa en voisi ajaa BMW:llä lainkaan, vaan ehkä siinä tapauksessa kannattaisi siirtyä kokonaan julkisiin?




      Miksi privalla? Miksi näiden mahdolliset viat/ongelmat pitää keskustella privassa, eikä kaikkien kuullen ja punnittavissa olevassa päivänvalossa, jos niitä kerran on?
      Siis ne 6hp laatikko ongelmat mitkä poistuvat ja ovat oikeasti vältettävissä öljynvaihdoilla, jota BMW itse ei kuitenkaan suosittele??
      En itse ainakaan saanut kommentista sitä häntää kiinni, jossa sanotaan, että aski leipoo kiinni jos et vaihda öljyjä.

      Ja enkö aiemmin maininnut, että minulla ei ole mitään öljyjenvaihtobisnestä tässä kehitteillä? Kuten varmasti olet joskus lukenut, että en enään korjaa vaihteistoja tai työskentele Gearman Oy:ssa.

      Perustelin kyllä sinulle jo moneen kertaan syyni, miksi minä suosittelen vaihtamaan öljyt automaattivaihteistosta. Faktaa en tästä voi sinulle antaa enempää, kuten olen jo maininnut. Joten älä jaksa siitä aina mainita, sillä niitä ei tule vieläkään.

      Niiden vaihteistojen korjaus ei liity tähän keskusteluun mitenkään, joten en niistä tähän ala tarinoimaan. Kuten sanoin, privalla voit tiedustella niiden vaihteistojen ongelmista ja korjauksista.

      Comment

      • Robi
        Bimmer Enthusiast
        • Nov 2002
        • 7606
        • Vantaa

        ZF:n viimeisin suositus öljynvahtoon on seuraava

        5-, 6-*and 8-speed as well as 4HP20 automatic transmissions:
        ZF 5-, 6-*and 8-speed as well as the ZF 4HP20 automatic transmissions are filled maintenance-free with specially developed partially
        synthetic ATF oils. Maintenance-free fills are intended for normal operating conditions. Especially driving at very high operating
        temperatures can result in accelerated aging or increased wear of ATF oils. It is recommended, in the event of severe operating
        conditions, such as:
        *- frequent highway driving in top speed range,
        *- offensive, sporty driving style,
        *- frequent trailer operation,
        being above average, oil purification (oil change) on automatic transmissions is recommended between 80,000 km and 120,000 km, or
        8 years, depending on the load.*
        In each case, only released ATF oil may be used for oil changes. And oil changes must be performed in accordance with the relevant
        specifications.
        Tossa vielä linkki mistä edellämainittu teksti löytyy >KLIK<

        Toki kukaan ei pakota vaihtamaan öljyjä, etenkään Hemiä koska olemme lukeneet jo Hemin kannan keskusteluun enkä odota Hemiltä mitään kannanottoa tähän viestiin. Itse olen useampaan ZF:n laatikkoon vaihtanut öljyt ja eron kyllä huomaa selkeästi.
        Kaarien mankelointia yli kymmenen vuoden kokemuksella.
        Tiedustelut priva tai 0452210069

        Current
        E61 530d
        E39 530d
        E39 520iA
        E46 330xd
        E28 528i

        Comment

        • rise66
          Newbiemmer
          • Dec 2010
          • 9
          • Suomi

          Originally posted by Hemi View Post
          Tämä..."ehkä Saksalaiset insinöörit eivät ole ajatelleet" on sekin yksi mestarillisen itsepetoksen teeseeistä, jota nämä laatikkoöljyjen kanssa läträävät itselleen matran tavoin itselleen hokevat.
          Tässäkin on kuitenkin hiemankin pidemmälle ajateltuna kuitenkin yksi täysin kestämätön ristiriita.
          Eli, se Saksalainen insinööri on kuitenkin valmistanut kalliin ja monimutkaisen automaattolaatikon joka nytkin on kuitenkin kestänyt sen +400tkm...ja pistänyt kuitenkin siihen "markan öljyt" sisälle jotka kestävät vain puolet siitä?
          Eli jostain syystä ne laatikot kuitenkin kestävät...ja on nimenomaan rakennettu kestämään sen koko luonnollisen ehkä n.500tkm:n elinkaaren.
          Kuitenkaan kun autoja ja niideneri komponentteja+osakokonaisuuksia suunnitellaan, mikään ei oikeasti ole sattumaa, vaan jokaiselle osalle ja osakokonaisuudelle lasketaan hyvinkin tarkat käyttätunnit=elinkaari.
          BMW:llä siis syydetään miljoonia laatikoihin joiden kokonaiselinkaarta "ei ehkä ajatella" ja heitetään lopuksi tehtaalle lähes ilmaiset laatikkoöljyt jotka oikeasti kestävät alle puolet sen laatikikon kestoiästä?

          No, kai se voisi jonkun "maalaisjärjen" mukaan voisi ollakkin näin, mutta siinä tapauksessa tässäkin maassa pitäisi olla pilvin pimein laatikoita jotka selvästi ovat kuluneet loppuun siinä 200-300tkm:n kohdalla, heikon öljyn laadun vuoksi?
          Eli miten se sopii tähän "loogiseen itsepetokseen" että tässä maassa on tuhansia 300-400tkm ajettua bemareja(myös monia muita merkkejä+malleja) joihin ei ole koskaan LL automaattlaatikkoon vaihdettu öljyjä ja edelleen mennään?
          Eli kuvitteleeko joku ihan oikeasti ettei se olisi yleisessä tiedossa ihan samoin kuin vaikkapa nuo läppäongelmat, mikäli nämä uudemmat bemarin automaatit kuluisivat ennen aikojaan loppuun, mikäli niihin ei vaihdeta öljyjä?
          Kuitenkin kaikki muut eri automerkkien+mallien sisäsyntyiset tekoviat on varsinkin näin nettiaikana todella hyvin kaikkien tiedossa?
          Ei kuitenkaan löydy yhtäkään oikeaa faktaa siitä että tuo nettipepejen laatikon öljyjen kanssa läträäminen pidentäisi kilometriäkään näiden laatikoiden elinkaarta, vaan ainoa löytyvä tieto on päinvastaista(koska määrät ja laadut on mitä sattuu).
          Oikeastihan tämä öljynvaihto huhaa perustuu vanhan kansan uskomuksiin ja suoranaiseen taikauskoon, joka kumpuaa siitä tuskaisesta romanttisesta ikiöljyhokemasta...."kun ikuisia öljyjä ei ole olemassakaan"...
          Ei, niitä vain ei ole olemassakaan, kuten ei ole olemassakaan ikuisia automaattilaatikoita, vaihtoi niihin öljyjä kuinka usein tahansa.
          Tämä kun asetetaan siihen vanhan kansan olettamukseen että niitä pohjia on tervattava ja öljyjä vain on vaihdeltava, sanoi insinöörit mitä tahansa, niin saadaan aikaiseksi tämä aivan uskomaton matra jonka voimalla sitä "pahaa" karkoitetaan laatikkoöljyjä vaihtelemalla?
          Kuitenkin se laatikon sisältä lirutettu öljy on se eniten kilometrejä oikeasti kestävä osa/komponentti koko laatikossa.
          ...tästähän tuli mielenkiintoinen keskustelu näköjään ja periksiantamattomuus on kaunista... Mielestäni kerroin melko selvästi, miksi vaihdoin öljyt vaihdelaatikkoon vai? Kertaanpa vielä, jotta menisi perille: Laatikko ei vaihtanut suurinta vaihdetta päälle peräkärryä vedettäessä. Kun vaihdoin öljyt, ei tarvittu vikakoodien lukemista yms. vaan laatikko alkoi jälleen toimimaan "normaaliin" tapaan, vaihteet meni ja menee edelleenkin päälle kärry perässä ja ilman kärryä, joten järkeni mukaan laatikossa olevissa öljyissähän oli silloin jo jotain muutoksia tapahtunut, kun ei vaihteet toiminut? Sitähän en pysty sanomaan, olisko laatikko pitänyt jo vaihtaa tai rempata, jos olisin jättänyt öljyt vaihtamatta, mutta kun vaihdoin, niin ainakin toimii ja säästyi siinä kohtaa paljon Euroja ja aikaa... Toivottavasti vielä saa auton muutenkin toimimaan, kunhan saa Saksalaisten insinöörien suunnitteleman ABS- boksin Saksasta kotiin ja vaihdettua vanhan tilalle.

          Comment

          • b mutteri kasa
            Bimmer Enthusiast
            • Oct 2006
            • 1462
            • Area 03

            Itse en jaksa oikein uskoa,että jos ZF:n laatikossa vikaa,niin se öljyjä vaihtamalla paranisi.Kyllä siellä jotain muuta on,vikaominaisuus joka ehkä hetkeksi öljynvaihdon myötä lievenee,ilmaantuu kyllä uudestaan.
            BMW F11 530 dA VOLL
            Carbon-schwarz Metallic

            BMW E30 325i Sport

            Comment

            • AlpinWeiss
              Bimmer Fanatic
              • Sep 2007
              • 927
              • West coast

              Paras öljynvaihtohinta jonka olen kuullut tehdyn tällä huljuttelulla maksoi 1800e. Tuolla rahallahan remppaisi jo koko laatikon... Olen tässä keskustelussa kyllä täysin hemin kanssa samoilla linjoilla.
              MBCLK240 -02
              E36 318 -93
              E46 320 Ci -01
              E46 330 CiA -01
              E60 520i -04
              E93 325i -07
              F36 420xi -16

              Comment

              • mtavinen
                Newbiemmer
                • Jul 2006
                • 22

                Originally posted by Clavurion View Post
                Tuossa analyysiraportti 530d GM-laatikon öljyistä 126 tkm ajettuna. KLIK
                Hydrauliikasta ymmärtävät voivat sitten päätellä, kannattiko kyseiset öljyt vaihtaa.
                Miksei kukaan kiinnittänyt huomiota tähän? Aika isoo parikkelia pyörii seassa ja öljyn viskositeetti tipahtanut puoleen uuteen verrattuna...

                Comment

                • Rantakirppu
                  Bimmer Fanatic
                  • Nov 2006
                  • 504
                  • Keski-Pohjanmaa

                  Originally posted by AlpinWeiss View Post
                  Paras öljynvaihtohinta jonka olen kuullut tehdyn tällä huljuttelulla maksoi 1800e. Tuolla rahallahan remppaisi jo koko laatikon... Olen tässä keskustelussa kyllä täysin hemin kanssa samoilla linjoilla.
                  Tuo on jo täysin omavika, jos antaa jonku kusettaa noin paljon. Eikö tossa pitäis järkikin sanoa, että ei öljynvaihto voi maksaa yli tonnia.
                  Noista hinnoista vielä, kun vastustajien leirissä on niin hirveitä hintoja öljynvaihdoista, onkohan ne vähän liioteltuja? Kertä täällä maksaa öljynvaihto huuhtelemalla 120-160€!
                  Jos olet ymmärtänyt kaiken, olet varmasti käsittäny väärin!

                  Comment

                  • AlpinWeiss
                    Bimmer Fanatic
                    • Sep 2007
                    • 927
                    • West coast

                    Originally posted by Rantakirppu View Post
                    Tuo on jo täysin omavika, jos antaa jonku kusettaa noin paljon. Eikö tossa pitäis järkikin sanoa, että ei öljynvaihto voi maksaa yli tonnia.
                    Noista hinnoista vielä, kun vastustajien leirissä on niin hirveitä hintoja öljynvaihdoista, onkohan ne vähän liioteltuja? Kertä täällä maksaa öljynvaihto huuhtelemalla 120-160€!
                    Eikös jotkut laatikot vaadi sitä öljyä mikä maksaa aivan tautisesti? Käytetäänkö niitä huljutteluöljyjä muuten uudelleen johonkin? Tekee pahaa jos ne jäteöljyksi menee... Itsekin joskus ajoin käyttöautolla käyttäen kaverin (ylihuoltaja) 10tkm ajettuja "jäte" castroleita. Öljy oli melkeinpä kirkastakin vielä...
                    MBCLK240 -02
                    E36 318 -93
                    E46 320 Ci -01
                    E46 330 CiA -01
                    E60 520i -04
                    E93 325i -07
                    F36 420xi -16

                    Comment

                    • Guest's Avatar

                      kaikka sitten tota omaa vitun pasaa on ylihuoleetu? 430tkm, orkkislodju, turbiini vaihdettu viimesyksynä ja 5 öljyn vaihdot.

                      vittu, että joku on ollut uuno. Okei turhaan vaihdatin turbiinin, mutta mutta....

                      Comment

                      • Bmw Master
                        Bimmer Enthusiast
                        • Jan 2004
                        • 13155
                        • Kokomo

                        Originally posted by AlpinWeiss View Post
                        Eikös jotkut laatikot vaadi sitä öljyä mikä maksaa aivan tautisesti? Käytetäänkö niitä huljutteluöljyjä muuten uudelleen johonkin? Tekee pahaa jos ne jäteöljyksi menee...
                        ~6€/l maksaa. Jäteöljyksi itse ainakin laitan huuhteluöljyn, mitäpä sillä enää tekisi. Eikä sillä öljyllä varsinaisesti huuhdella, uusi öljy työntää vanhan edellään pois. Kun väri on vaihtunut niin homma valmis. Öljytilavuus n.12l, hommassa menee n.15. Eli 3l puhdasta öljyä Ekokemille.

                        Comment

                        • Robi
                          Bimmer Enthusiast
                          • Nov 2002
                          • 7606
                          • Vantaa

                          Originally posted by Bmw Master View Post
                          ~6€/l maksaa. Jäteöljyksi itse ainakin laitan huuhteluöljyn, mitäpä sillä enää tekisi. Eikä sillä öljyllä varsinaisesti huuhdella, uusi öljy työntää vanhan edellään pois. Kun väri on vaihtunut niin homma valmis. Öljytilavuus n.12l, hommassa menee n.15. Eli 3l puhdasta öljyä Ekokemille.
                          Riippuu toki hiukan laatikosta mihin maksaa sen 6€ litra ja mihin jotain muuta. Mm eräät laatikkotyypit vaativat BMW omaa öljyä jota myydään ainoastaan 20l astioissa ja hinta 400€ =>. Siihen päälle vielä suodatin ja huuhtelutyö ja muut tarvikkeet niin kyllä se hinta nousee.
                          Kaarien mankelointia yli kymmenen vuoden kokemuksella.
                          Tiedustelut priva tai 0452210069

                          Current
                          E61 530d
                          E39 530d
                          E39 520iA
                          E46 330xd
                          E28 528i

                          Comment

                          • Cell
                            Bimmer Enthusiast
                            • Jun 2004
                            • 7037
                            • Uusikaupunki

                            Originally posted by Robi View Post
                            Riippuu toki hiukan laatikosta mihin maksaa sen 6€ litra ja mihin jotain muuta. Mm eräät laatikkotyypit vaativat BMW omaa öljyä jota myydään ainoastaan 20l astioissa ja hinta 400€ =>. Siihen päälle vielä suodatin ja huuhtelutyö ja muut tarvikkeet niin kyllä se hinta nousee.
                            Ei niistä mikään vaadi marmorilta haettua, mutta jotkut tykkäävät käyttää oman mielenrauhan takia. Kyllä noille askeille on vastaavia vaihtoehtoja, on täälläkin moni laittanut ravenolin tuotetta zf 6hp askiin, eikä sekään ainoa vaihtoehto ole. Samaten suodattimien hinta on yleensä ihan eri jos ostat sen askin varaosana bmw varaosan sijaan.

                            Mutta totta kyllä, noin se hinta muodostuu korkeaksi.
                            325i -08
                            i3 REx -17
                            M5 -98 Imolarot
                            535i -90 N/A project (maatumassa)

                            Ex. 318ti -97, 316ti -02, 540iAT -96, 540i -99, 328i -97, 730i -93 V8, 540iAT -99 1/3, 530DA -01, 320iT -06, 535DA -05

                            Comment

                            • Supa
                              Bimmer Enthusiast
                              • Oct 2005
                              • 7597
                              • Järvenpää

                              Muuten ei asia kosketa itseä ja aion laatikoita huuhdella jos siltä tuntuu tulevaisuudessakin mutta ei voi kun ihmetellä Hemin jääräpäisyyttää mielipiteidensä kanssa
                              No pitäähän sitä kansalla huvit olla
                              Last edited by Supa; 14-03-2013, 22:22.
                              - E90 320i LCI M-sport -09
                              - Porsche Boxster 987 2.7 -07

                              Comment

                              • Bmw Master
                                Bimmer Enthusiast
                                • Jan 2004
                                • 13155
                                • Kokomo

                                Originally posted by Robi View Post
                                Riippuu toki hiukan laatikosta mihin maksaa sen 6€ litra ja mihin jotain muuta. Mm eräät laatikkotyypit vaativat BMW omaa öljyä jota myydään ainoastaan 20l astioissa ja hinta 400€ =>. Siihen päälle vielä suodatin ja huuhtelutyö ja muut tarvikkeet niin kyllä se hinta nousee.
                                8-vaihteisten öljyt maksaa vielä yli 20€/l, mutta niitä nyt tuskin kovin moni tällä foorumilla vaihtelee. Sitten kun niiden vaihto tulee ajankohtaiseksi, on öljynhinta 6€/l tasolla kuten 6-vaihteisten öljytkin.

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎