Announcement

Collapse
No announcement yet.

Automaatin öljyjen vaihto

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • WSE1
    Bimmer Enthusiast
    • Apr 2006
    • 3242
    • Suomusjärvi

    Originally posted by O.K. View Post
    Mulla on tuosta ZF 6HP19:sta vuotanut öljyä sähköliittimen läpiviennistä. Ei myöskään vaihda niin pehmeästi kuin tuo E39 530d, jossa siinäkin oli aikanaan "töksähtelyä", mutta pari kertaa vaihdettu öljyt ja edelleen todella pehmeä vaihtamaan. Eli öljyn tarkistuksen/lisäyksen sijaan olen päätynyt nyt vaihtamaan laatikkoöljyt. Autolla ajettu nyt 185tkm.

    Parin hintakyselyn jälkeen vaihtoehtoina on tarjolla:

    1. Tarvikesuodatin (Ei BMW:n merkillä myytävä, vaan ZF:n oma, eli oletettavasti tarpeeksi laadukas) ja 20litraa Alpinen tekemää BMW:n hyväksymää öljyä (http://www.mitan-daten.de/index.php/...ne-atf-6-hp-en). Hinta noin 300,-. Satanen lisää, jos ottaa OEM-suodattimen. Itse tehden menisi niin, että ensin ölynvaihtovaihto, sitten käyttöä hiukan ja uusi öljynvaihto. Ei huuhtelua, vaan osa vanhasta öljystä jäisi sisään. Vai miten tuo huuhtelu käytännössä tehdään oikein? Joissakin ohjeistuksissa olen nähnyt irrottettavan lauhduttimen letkuja (https://www.youtube.com/watch?v=MsdPAadc9fY ja https://www.tacomaworld.com/threads/...mission.68462/), jossakin taas jonkun letkuvirityksen vaihteiston alla öljyn imuputkessa suoraan kanisteriin öljypohjan ja suodattimen ollessa irti (https://www.youtube.com/watch?v=tAYEozocvJM). Itse en ole ennen automaattilaatikon öljynvaihtoa tehnyt, mutta ei tuo perusvaihto ilman huuhtelua niin vaikeaa näytä olevan (https://www.youtube.com/watch?v=ZRrgmfM8VlQ). Myös tuollainen anturilla oleva lämpömittari löytyy. Eniten mietityttää miten huuhdella oikein tai jos tekee tuollain 2 vaihdolla ilman huuhtelua, niin laitetaanko uusi suodatin paikoilleen heti vai vasta 1. vaihdon jälkeen ja tuleeko tuolla tavalla riittävän puhdasta öljyä, jos tavoitteena ajaa esim. seuraavat 100tkm ennen seuraavaa vaihtoa?

    2. Automaattilaatikkohuoltoon erikoistuneessa firmassa heidän suodattimellaan ja öljyillä (en ole kysellyt tarkemmin näille valmistajia tai BMW:n hyväksyntää) huuhtelemalla tehty vaihto noin 700,-. Suosittelivat jatkossa vaihtoa 60tkm välein.

    3. BMW-huollossa (ei merkkiliike) OEM-öljyllä ja OEM-suodattimella huuhdellen tehty vaihto noin 1000,-. Tällä pääsisi varmaan sen ajan, mitä auto minulla on.

    Mikäköhän näistä nyt kannattaisi? Tai paras varmaan olisi OEM-osilla tehty huuhtelu, mutta siinä tuo hinta toki on kallein. Toisaalta sillä todennäköisimmin pääsisi ajamaan pisismpään ennen tarvetta uudelle vaihdolle, joten se voisi tulla halvemmaksi ajan mittaan kuin tuo 2-vaihtoehto. Itse tehden pääsisi kaikista halvimmalla, mutta jos ei huuhtele, niin osa vanhasta öljystä jää sisään kiertoon...
    ZF merkillä myytävä ZF:n Filtranilla valmistuttama suodatin on täsmälleen sama kuin orkkis jonka BMW tilaa ZF:ltä joka valmistuuttaa sen Filtranilla... eli käytännössä pelkästä BMW logosta ei kannata tässä tapauksessa maksaa yli sataa euroa lisää...

    Ravenol 6hp fluid täyttää kaikki speksit eli sitä voi huoletta käyttää.

    ZF suodatin ja ravenol öljyt (20 l astia) maksavat Suomesta hankittuina yhteensä noin 350-400€, ZF Esim. JN tradingilta Kaarinasta ja Ravenolit esim. Tampereen öljytukku.

    Comment

    • mkkk
      Bimmer Rookie
      • Aug 2014
      • 69
      • kuusankoski

      Tulipahan vaihatettua öljyt lootaan 330xda 05 , oli kyllä ihan piki mustat .mittarissa vasta 260000 .positiivista että kaikki vaihteet vielä löytyy eikä pelaa yhtään sen huonommin kun ennenkään.jos sillä viel jokusen kilsan pääsis.

      Comment

      • Kouris
        Bimmer Fanatic
        • Mar 2005
        • 685

        Katohan tuli oltua sokea näköjään. Kiitos kun korjasit.



        Pystyykö joku kertomaan kummasta linkin letkusta vanha öljy tulee ulos?

        Comment

        • Kouris
          Bimmer Fanatic
          • Mar 2005
          • 685

          Antaisitteko neuvoja. Kumpi letkuista on jäähdyttimen syöttöletku? ..eli se letku josta öljy tulee ulos jäähdytys kierrosta.

          Linkissä realoem kuva:
          https://goo.gl/photos/n2sNmRbmyW1rHUjV7

          Comment

          • Supa
            Bimmer Enthusiast
            • Oct 2005
            • 7597
            • Järvenpää

            Öljypohja kun on irti ja puhaltaa letkuihin niin paluuletku on se mistä saa puhallettua läpi ja suhisee öljypohjasta. Koneistolta tulevaan letkuun ei jaksa puhaltaa.
            Ja uuden öljyn syöttö tosiaan öljypohjalle.
            Näin ainakin itse aina testannut
            - E90 320i LCI M-sport -09
            - Porsche Boxster 987 2.7 -07

            Comment

            • Kouris
              Bimmer Fanatic
              • Mar 2005
              • 685

              Originally posted by Supa View Post
              Öljypohja kun on irti ja puhaltaa letkuihin niin paluuletku on se mistä saa puhallettua läpi ja suhisee öljypohjasta. Koneistolta tulevaan letkuun ei jaksa puhaltaa.
              Ja uuden öljyn syöttö tosiaan öljypohjalle.
              Näin ainakin itse aina testannut
              Kiitos. Näinhän se letku löytyi helposti. Jäähdyttimeltä paluu vaihdelaatikkoon on kuvassa nro1 "oil cooling pipe outlet".

              Toivottavasti ei tullut tällä öljyn vaihdolla isompia ongelmia. Meni testiajolla laatikko vikatilaan yhden kerran, sen jälkeen toiminut moitteetta. Luultavasti oli vielä ilmaa jossain kun öljypohja oli irti..

              Comment

              • Supa
                Bimmer Enthusiast
                • Oct 2005
                • 7597
                • Järvenpää

                Originally posted by Kouris View Post
                Kiitos. Näinhän se letku löytyi helposti. Jäähdyttimeltä paluu vaihdelaatikkoon on kuvassa nro1 "oil cooling pipe outlet".

                Toivottavasti ei tullut tällä öljyn vaihdolla isompia ongelmia. Meni testiajolla laatikko vikatilaan yhden kerran, sen jälkeen toiminut moitteetta. Luultavasti oli vielä ilmaa jossain kun öljypohja oli irti..
                Huuhtelu jälkeen öljyn taso kohdallaan? Eli käynnissä käyty vaihteet läpi ja jätetty käymään. Taso kohdallaan kun tihkuu täyttöpropusta yli.
                Eikä saa olla liian kuumana tarkistuksen yhteydessä.
                - E90 320i LCI M-sport -09
                - Porsche Boxster 987 2.7 -07

                Comment

                • Kouris
                  Bimmer Fanatic
                  • Mar 2005
                  • 685

                  Originally posted by Supa View Post
                  Huuhtelu jälkeen öljyn taso kohdallaan? Eli käynnissä käyty vaihteet läpi ja jätetty käymään. Taso kohdallaan kun tihkuu täyttöpropusta yli.
                  Eikä saa olla liian kuumana tarkistuksen yhteydessä.
                  Noinhan se öljyn pinta tuli laitettua. Kävin äsken uudella testiajolla, eikä enää mitään ongelmia ilmennyt. Pitänee vielä varmistaa öljyn pinta silti. Jos tarvitsee lisätä öljyä niin pitää hankkia sitä lisää. Tuli oltua vähän turhan rohkea öljyjä vaihdellessa joten meni kaikki 20 litraa.

                  Comment

                  Working...
                  X
                  😀
                  🥰
                  🤢
                  😎
                  😡
                  👍
                  👎