Announcement

Collapse
No announcement yet.

DPF:n poisto / E9x Diesel viritys

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • eemi
    Bimmer Fanatic
    • Aug 2006
    • 297
    • Heinola

    Tutkin dpf:n kuntoa sigun 320d:stä carlylla, keskimääränen regenerointi väli oli 588km, tuhkaa 49,82g ja regeneroinnin jälkeen nokea 1,36g. Ennen regenerointia nokea oli n. 12g.

    Kertokaa viisaammat et onko vielä normaalit arvot vai alkaako dpf olemaan jo tukossa? Autolla on ajettu nyt 201tkm.

    Siirtäkää jos meni väärään topickiin.
    Nyt: G31 520d X-drive -18 M-sport Carbon schwarz

    ex:
    e70 X5 30d -08 M-sport Individual Ruby Schwarz
    e91 320d -11 Alpinweiss III
    e61 530xd LCI -07 M-sport Titansilber
    e46 320d -03 touring M-Sport II Black Sapphire Metallic
    e39 520i -97 touring Schwarz II
    e34 525i -89 Luxorbeige metallic
    e34 520i -89 Diamantschwarz

    Comment

    • Supra^
      BTCF Member
      • Jul 2005
      • 5150
      • ᶛᶛᵻᶰᶛ˄

      Originally posted by eemi View Post
      Tutkin dpf:n kuntoa sigun 320d:stä carlylla, keskimääränen regenerointi väli oli 588km, tuhkaa 49,82g ja regeneroinnin jälkeen nokea 1,36g. Ennen regenerointia nokea oli n. 12g.

      Kertokaa viisaammat et onko vielä normaalit arvot vai alkaako dpf olemaan jo tukossa? Autolla on ajettu nyt 201tkm.

      Siirtäkää jos meni väärään topickiin.
      Nuo noki- ja tuhkalaskurit on täysin teoreettisia, ei siellä minkäänlaista mittalaitetta niille ole. Vastapaineista näkee luotettavasti miten "tukossa" on.

      Regenerointi 588km välein kuulostaa kaikin puolin terveeltä.
      Musti 8HP
      Nokivasara M47
      TeiniCoupé DCT
      E36/5 Diesel-DCT Tri-Turbo

      Ex:
      E61 530xd LCI M-Sport, E39 525i, Ford Fiesta 1.1, Opel Vectra 2.0 Ecotec, BMW Z3 Coupé, E34 535iA, BMW E60 530i M-Sport, Audi A4 1.8TSQ S-Line, E36 328i M-Sport Cab, E39 535i M-Sport, E28 520i TIC, E34 535i, E30 323i TIC, E30 320i

      Comment

      • VolvoTDi
        Bimmer Enthusiast
        • Jun 2006
        • 1576
        • Tampere - Pori

        Originally posted by Supra^ View Post
        Nuo noki- ja tuhkalaskurit on täysin teoreettisia, ei siellä minkäänlaista mittalaitetta niille ole. Vastapaineista näkee luotettavasti miten "tukossa" on.

        Regenerointi 588km välein kuulostaa kaikin puolin terveeltä.
        Väärin, mittalaitteena on vastapaineanturi (yksiputki-järjestelmässä) tai paine-eroanturi (kaksiputki-järjestelmässä). Tuo anturin mittauksen perusteella todetaan olemassaoleva nokimäärä suodattimessa. Nokimäärä ei siis ole laskurin tuotos. Testerin näyttämä tuhkan määrä taas on täysin laskennallinen suure perustuen ajettuihin kilometreihin, kulutetun polttoaineen määrän, jne jne. Kummatkin arvot pystyy nollaamaan, mutta yhden ajolenkin jälkeen nokiarvo on pystytty todentamaan uudestaan, mutta tuhka-arvo pysyy nollassa kunnes ajo-ja polttosyklit taas ovat normalisoituneet ja laskenta alkaa alusta. Ei pöntössä tietenkään ole vaakaa, millä mitataan kuinka monta grammaa nokea pöntössä on, mutta ohjelmassa on taulukot, josta käydään tarkistamassa noen määrä suhteessa paine-eroon tai vastapaineeseen. Näin karkeasti.
        Jaguar F-Pace 3.0D -17 ja Jaguar XJ 3.0DS Supersport -12
        Check:
        www.lisäätehoa.fi https://www.facebook.com/Lisaatehoa.fi/
        Tampere 044-5867096

        Comment

        • tuikku
          Bimmer Enthusiast
          • Sep 2005
          • 1353

          .
          Juu, melkolailla juurikin noin.
          Sehän on fakta, että kun polttoainetta moottorissa palaa, syntyy palamisjätteitäkin, muunmuassa sitä nokea, jota sitten tietyissä sykleissä pyritään vähentämään. Kun sitten järjestelmä katsoo tarpeelliseksi vähentää hitupöntöstä noen määrää, niin se suorittaa puhdistuspolton. Puhdistuspolton jälkeen, riippuen sen "onnistumisasteesta", jää hitupönikkään edelleenkin palamisjätteitä, tuhkaa, joka sitten laskennallisesti hiljalleen "täyttää" suodattimen vaihtokuntoon. Tämä, tuhkalaskuri ei "usko" paineanturin tietoa, vaan pysyy mielipiteessään, että pönttö on vaihtokunnossa.

          Puhdistuspoltto tulee kahta "reittiä".

          Ensiksikin, se tärkeämpi. Elikkä käyttöjärjestelmässä on laskureita, jotka laskevat hiukkaspöntön nokikuormaa vaikkapa käytetyn polttoainemäärä suhteessa ja kylmäkäynnistykset vaikuttaa, samoin moottorin käyntilämpötila, ym, ym ...
          Tärkeää tässä on nyt oikeastaan vaan ymmärtää se, että "normitilanteessa" hiukkassuodattimen puhdistuspoltto käynnistyy, kun jokin laskureista täyttyy ja antaa käskyn poltolle.

          Toinen reitti on se paineanturin antama, virtausvastukseen perustuva tieto.
          Se, paineanturi siis, on vaan "varalta" tässä mukana.
          Paineanturia tarvitaan vaan "pelastamaan tilanne", kun syystä tai toisesta johtuen hiukkassuodatin onkin alkanut täyttymään oletettua (laskuritietoa) nopeammin.
          Siis, jos poltto käynnistyy paineanturitiedon perusteella, on järjestelmässä jo tapahtunut jotain huolestuttavaa ja jokatapauksessa polttosykli on lyhentynyt.

          Ihan hyvän "perstuntuman" suodattimen kunnosta saa seuraamalla polttosykliä.
          Noin tuhannen välein olisi erinomainen ja viidessä sadassa jo hiukan huolestuisin.
          Vaikkapa näin.
          CdiTuikku Oy - cdi Mersujen sekä Bemareiden ohjelmointia.
          Säännöllisesti minut nykyään tavoittaa myös E Pohjanmaalta.
          Olen kamalan huono vastaamaan viesteihin, mutta voit yrittää
          tuikku miukumauku tutkapistenet, tai Ö5Ö 3444ÖÖ5

          Comment

          • Tower
            Newbiemmer
            • Sep 2016
            • 27
            • Finland

            Anteeksi jos väärä viestiketju mutta paljonko vakio/ohjelmoitu 325d lci ja 330d lci menee 80-120kmh välin 3.vaihteella?
            E61 530D
            ex E91 LCI 325D Alpinweiss III
            ex E60 LCI 535i

            Comment

            • akzuh
              BTCF Member
              • Jan 2009
              • 173
              • Seinäjoki

              Originally posted by Tower View Post
              Anteeksi jos väärä viestiketju mutta paljonko vakio/ohjelmoitu 325d lci ja 330d lci menee 80-120kmh välin 3.vaihteella?
              Teorias siihen mitä 335d menee vakiona. Juutuupis varmasti videoota
              F01 418/830 "Alpina D7"
              E70 X5 30D
              Instagram

              Comment

              • VolvoTDi
                Bimmer Enthusiast
                • Jun 2006
                • 1576
                • Tampere - Pori

                Originally posted by akzuh View Post
                Teorias siihen mitä 335d menee vakiona. Juutuupis varmasti videoota
                Mutta käytännössä 335d jää viritetylle 325/330d LCI:lle.
                Jaguar F-Pace 3.0D -17 ja Jaguar XJ 3.0DS Supersport -12
                Check:
                www.lisäätehoa.fi https://www.facebook.com/Lisaatehoa.fi/
                Tampere 044-5867096

                Comment

                • Croway
                  Bimmer Rookie
                  • May 2016
                  • 147
                  • Karjalan perämetsät

                  Lienee oikea triidi, mutta mitä eroa oikeasti on E90 LCI M57N2 325d ja 330d välillä?

                  Mitä nyt googlea tonkinut, samat suuttimet, sama turbo, jarrulevyt taitaa olla muutaman millin leveämmät? :think

                  Teorias siis 330d varovaisesti viritetty 325d? Mutta silti 330d otetaan virejä irti enemmä ku 325d, mitä eroa siis?
                  F11 LCI 530d xDrive -16

                  Ex: BMW 325d E90 LCI -09

                  Comment

                  • Supra^
                    BTCF Member
                    • Jul 2005
                    • 5150
                    • ᶛᶛᵻᶰᶛ˄

                    Originally posted by Croway View Post
                    Lienee oikea triidi, mutta mitä eroa oikeasti on E90 LCI M57N2 325d ja 330d välillä?

                    Mitä nyt googlea tonkinut, samat suuttimet, sama turbo, jarrulevyt taitaa olla muutaman millin leveämmät? :think

                    Teorias siis 330d varovaisesti viritetty 325d? Mutta silti 330d otetaan virejä irti enemmä ku 325d, mitä eroa siis?
                    Suuttimet ainakin ovat pienemmät. 318/325d omansa ja 320d/330d omansa. RealOEMista/bmwfansista on helpompi tonkia kuin googlesta.
                    325d:stä ei siis saa samoja tehoja ulos ihan jo pelkästään suuttimien takia.
                    Jos ne vaihtaa niin seuraavana jarruna taitaa olla automaattimalleissa laatikko, se kun on heikompaa tekoa vrt. 330d/335d.

                    325d: 260hp/560nm
                    330d: 320hp/730nm

                    AJ-Tech-lukuja...
                    Last edited by Supra^; 22-11-2017, 07:08.
                    Musti 8HP
                    Nokivasara M47
                    TeiniCoupé DCT
                    E36/5 Diesel-DCT Tri-Turbo

                    Ex:
                    E61 530xd LCI M-Sport, E39 525i, Ford Fiesta 1.1, Opel Vectra 2.0 Ecotec, BMW Z3 Coupé, E34 535iA, BMW E60 530i M-Sport, Audi A4 1.8TSQ S-Line, E36 328i M-Sport Cab, E39 535i M-Sport, E28 520i TIC, E34 535i, E30 323i TIC, E30 320i

                    Comment

                    • Tome
                      Bimmer Fanatic
                      • Nov 2003
                      • 548
                      • Joensuu

                      Originally posted by Croway View Post
                      Lienee oikea triidi, mutta mitä eroa oikeasti on E90 LCI M57N2 325d ja 330d välillä?

                      Mitä nyt googlea tonkinut, samat suuttimet, sama turbo, jarrulevyt taitaa olla muutaman millin leveämmät? :think

                      Teorias siis 330d varovaisesti viritetty 325d? Mutta silti 330d otetaan virejä irti enemmä ku 325d, mitä eroa siis?
                      Tässäpä nämä erot:


                      Originally posted by Tyrvis View Post
                      Saksan pojat foorumeillaan väittivät seuraavaa:

                      -tehdasasenteiset mäntäsarjat ovat materiaaliltaan erilaiset. Tämä on tehty materiaalikustannusten ja moottorin jäähdytyksen kannalta. Varaosanumero männille on kuitenkin sama, sillä mäntien vaihdon yhteydessä ei ole merkitystä, vaikka 325d:hen vaihdetaan paremmalla materiaalilla olevat 330d männät (mitat ja massat ovat samat).
                      -330d sylinteriryhmä on tuplahoonattu, jotta voitelukalvo riittää isommille pyörimisnopeuksillekin (3750 vs 4000rpm)
                      -330d pakoventtiilit ovat natriumtäytteiset, paremman lämmönkestävyyden vuoksi. Saksassa oli tiedossa muutama tapaus, jossa chipattu 325d oli porsinut juurikin pakoventtiileistään. Tämän vuoksi tehdassuositus onkin vaihtaa kaikki venttiilit kerralla venttiilivaurion yhteydessä natriumtäytteisiin.
                      -moottorin ohjelmat ovat erilaiset.
                      -mäntien jäähdytys 330d:ssä parempi, sylinterikannet ovat erilaiset.
                      -imusarjat ovat erilaiset, (330d läpillä, 325d ilman?)
                      -suuttimet ja jakotukki ovat erilaiset
                      -kytkin on eri levyllä
                      -partikkelifiltterit ovat erilaiset
                      -jarrut ovat samat
                      -perusmoottori pitkälti sama: turbo, vauhtipyörät, nokat, pakoputkisto, välijäähdytin, moottorin lohko jne.
                      -muitakin eroja varmasti vielä löytyy, mutta niistä tehdas vaikenee.

                      Comment

                      • bonk
                        Newbiemmer
                        • Mar 2006
                        • 11
                        • Lappeenranta

                        318d ohjelmointi

                        Ostin tämmösen 2008 318d ja mietin jos kävis ohjelmoimassa että sais vähän lisää jerkkua. Mitä mieltä ootte noista celtic tuning yms ohjelmoinneista. Kannattaako ottaa ja mitä pitää huomioida? Lupailee tähän 199bhp ni vaikuttais ihan kivalta.

                        Vai kannattaako ottaa jostai muualta ja tehdä samalla jotain muuta?
                        540i V8 Lazurblau...
                        ex mb 500 v8
                        ex e30 325 2,7 stroker
                        ex e34 525i
                        ex e30 318is

                        Comment

                        • Järppä
                          Bimmer Enthusiast
                          • Jul 2006
                          • 1108
                          • Stadi, ladon takana.

                          Originally posted by bonk View Post
                          Ostin tämmösen 2008 318d ja mietin jos kävis ohjelmoimassa että sais vähän lisää jerkkua. Mitä mieltä ootte noista celtic tuning yms ohjelmoinneista. Kannattaako ottaa ja mitä pitää huomioida? Lupailee tähän 199bhp ni vaikuttais ihan kivalta.

                          Vai kannattaako ottaa jostai muualta ja tehdä samalla jotain muuta?
                          Hyvä mitä sain ecuhelsingistä mutta mutututu että tarvis vaihdelaatikkoon kans päivitystä. Kulutus noussut kaupunki rallissa about pienet 0.1-0.2 L mutta moottoritie kulutuksessa tippui reippasti.
                          Ex: E91 d813 M-Sport le mans blau metallic
                          Ex: E82 123dA M-Sport Sedonarot metallic
                          Do not, under any circumstances, buy the 123d in the M-Sport trim. The ride is far too hard.:think
                          If you're relaxed or want a thrash, this motor lets you be as wild or calm as you like.
                          Top Gear review

                          Comment

                          • bonk
                            Newbiemmer
                            • Mar 2006
                            • 11
                            • Lappeenranta

                            Originally posted by Järppä View Post
                            Hyvä mitä sain ecuhelsingistä mutta mutututu että tarvis vaihdelaatikkoon kans päivitystä. Kulutus noussut kaupunki rallissa about pienet 0.1-0.2 L mutta moottoritie kulutuksessa tippui reippasti.
                            No sitä just aattelin kans et kestääkö laatikko ja kytkin tollasta päivitystä. Oliko sulla joku tollane perus stage1 ohjelma?

                            Kellään kokemuksia tai enempää tietoa asiasta?
                            540i V8 Lazurblau...
                            ex mb 500 v8
                            ex e30 325 2,7 stroker
                            ex e34 525i
                            ex e30 318is

                            Comment

                            • huupi
                              BTCF Member
                              • Aug 2007
                              • 1197
                              • Tyrnävä

                              Originally posted by bonk View Post
                              No sitä just aattelin kans et kestääkö laatikko ja kytkin tollasta päivitystä. Oliko sulla joku tollane perus stage1 ohjelma?

                              Kellään kokemuksia tai enempää tietoa asiasta?
                              Tuntui kestävä omassani, kun oli AJ-tech 204/416-ohjelma, jolla puristettu kaikki järkevästi irtoava voima dpf-paikoillaan. Ohjelma laitettiin jotain 185tkm ajettuna, ja ainakin vielä auto minulta lähtiessään 212tkm ajettuna oli pelannut ilman ongelmia.
                              I01 i3s 94

                              Comment

                              • Järppä
                                Bimmer Enthusiast
                                • Jul 2006
                                • 1108
                                • Stadi, ladon takana.

                                Originally posted by bonk View Post
                                No sitä just aattelin kans et kestääkö laatikko ja kytkin tollasta päivitystä. Oliko sulla joku tollane perus stage1 ohjelma?

                                Kellään kokemuksia tai enempää tietoa asiasta?
                                Originally posted by huupi View Post
                                Tuntui kestävä omassani, kun oli AJ-tech 204/416-ohjelma, jolla puristettu kaikki järkevästi irtoava voima dpf-paikoillaan. Ohjelma laitettiin jotain 185tkm ajettuna, ja ainakin vielä auto minulta lähtiessään 212tkm ajettuna oli pelannut ilman ongelmia.
                                Jep stage 1
                                Ei sillä saralla ongelmia ole, tarkoitin lootan ohjelma kaipais pientä parannusta.
                                Ex: E91 d813 M-Sport le mans blau metallic
                                Ex: E82 123dA M-Sport Sedonarot metallic
                                Do not, under any circumstances, buy the 123d in the M-Sport trim. The ride is far too hard.:think
                                If you're relaxed or want a thrash, this motor lets you be as wild or calm as you like.
                                Top Gear review

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎