Announcement

Collapse
No announcement yet.

E90 akun vaihtaminen ...

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • bmw323it
    BTCF Member
    • Mar 2008
    • 1827
    • N/A

    E90 akun vaihtaminen ...

    Täytyi vaihtaa akku e90:in reissun päällä. Tilalle löytyi tarvikeakku, joka on samaa tyyppiä kuin alkuperäinen (tavallinen lyijyakku), samat ampeeritunnit ja ulkoiset dimensiot.

    Ei kai tuota nyt mitenkään tarvitse koodata autolle? Eikö se ole tarpeen vain akun speksien muuttuessa?
    Nyt:
    BMW 530e (g30)
    BMW 335i (e90)
    BMW 323iC (e36)
    BMW 850i (e31)
    Golf GTE
    ex: bemareita katkeamattomana jonona vuodesta ’95 mallisarjoista r50, r53, e30, e34, e36, e46, e61, e90, f07, g30 ja pari tusinaa väärän merkkistä
  • mek147
    Bimmer Rookie
    • Jan 2011
    • 42
    • Finland

    #2
    Autolle pitää testerillä ilmoittaa että akku on vaihdettu, vaikka se olisi saman kokoinenkin. Jos koko muuttuu niin sitten vaatii myös koodauksen.

    Comment

    • Pemu
      BTCF Member
      • Sep 2005
      • 134
      • Uusimaa

      #3
      Mikä vaikutus?

      Originally posted by mek147 View Post
      Autolle pitää testerillä ilmoittaa että akku on vaihdettu, vaikka se olisi saman kokoinenkin. Jos koko muuttuu niin sitten vaatii myös koodauksen.
      Mihin tuo akun koodaus vaikuttaa? Itselläni akku vaihdettu n. 10kk sitten, muistaakseni vielä vähän isommaksi. Mitään ongelmia en sen suhteen ole huomannut.

      Comment

      • Nettipepe
        Bimmer Enthusiast
        • Aug 2004
        • 1341
        • Kajaani

        #4
        Originally posted by Pemu View Post
        Mihin tuo akun koodaus vaikuttaa? Itselläni akku vaihdettu n. 10kk sitten, muistaakseni vielä vähän isommaksi. Mitään ongelmia en sen suhteen ole huomannut.
        Jos isompaa akkua ei ole koodattu auton latausjärjestelmä ei osaa ladata akkua täyteen -
        isompi akku turha. Jos tyyppi vaihtunut...normaali/agm ei osaa ladata oikein.
        Samoin jos ei ole vahtoa ilmoitettu ei osaa ladata optimaalisesti
        F30 320xia
        Ex E90 325da
        Ex E90 320da
        Ex E46 330D

        Comment

        • hcaape
          Bimmer Fanatic
          • Nov 2009
          • 837
          • hyvinkää

          #5
          Originally posted by Nettipepe View Post
          Jos isompaa akkua ei ole koodattu auton latausjärjestelmä ei osaa ladata akkua täyteen -
          isompi akku turha. Jos tyyppi vaihtunut...normaali/agm ei osaa ladata oikein.
          Samoin jos ei ole vahtoa ilmoitettu ei osaa ladata optimaalisesti
          jos näin on onhan idioottimainen auto ei varmaan corolassa tarvii tehdä moista
          mn.akun vaihto edessä
          sDrive23i A E89 Roadster -10

          ex E92 325i -09

          ex E65 735i -02
          ex E38 730d -98 ;(

          Comment

          • Weuli
            BTCF Member
            • Feb 2008
            • 1169
            • Turku

            #6
            Mä luulen että tämä on kulutuksen pienentämiseksi. Auto säästää kun ei lataa koko ajan kun on kaikki jarrutusenergian talteenotot.
            F10 530da xDrive -14
            ----------------
            E92 330d -09
            E93 325i -08
            E92 330d -08
            E61 535d -06
            E91 320d -08
            E46 330Ci -01
            E61 525d -06
            E90 320i -05
            E46 325i -01
            E46 318i -99
            E36 316i -91

            Comment

            • bmw323it
              BTCF Member
              • Mar 2008
              • 1827
              • N/A

              #7
              Kai se on sitten käytettävä testerissä, mutta vähän mä ihmettelen tuon toimenpiteen hyötyä ja tarvetta ... Jos akun tyyppi muuttuisi, niin olisi enemmän kuin luontevaa että laturille täytyisi kertoa millaista akkua se on lataamassa, mutta kun paikalleen laitetaan samantyyppinen ja -kapasiteettinen akku ....

              Kuten joku sanoi, hyvinhän noi autonlaturit ovat osanneet lyijyakut ladata menneisyydessäkin.

              Sitä paitsi, vähän veikkaan ettei monikaan huoltamo edes tiedä tuommoisesta tarpeesta.

              Ps. Eikä mun autossa kyllä mitään jarrutusenergian talteenottoa ole. Vai onko?
              Nyt:
              BMW 530e (g30)
              BMW 335i (e90)
              BMW 323iC (e36)
              BMW 850i (e31)
              Golf GTE
              ex: bemareita katkeamattomana jonona vuodesta ’95 mallisarjoista r50, r53, e30, e34, e36, e46, e61, e90, f07, g30 ja pari tusinaa väärän merkkistä

              Comment

              • e46touring
                Bimmer Enthusiast
                • Dec 2003
                • 1327
                • Tornio

                #8
                E90 ja IBS kaapeli

                Originally posted by bmw323it View Post
                Kai se on sitten käytettävä testerissä, mutta vähän mä ihmettelen tuon toimenpiteen hyötyä ja tarvetta ... Jos akun tyyppi muuttuisi, niin olisi enemmän kuin luontevaa että laturille täytyisi kertoa millaista akkua se on lataamassa, mutta kun paikalleen laitetaan samantyyppinen ja -kapasiteettinen akku ....

                Kuten joku sanoi, hyvinhän noi autonlaturit ovat osanneet lyijyakut ladata menneisyydessäkin.

                Sitä paitsi, vähän veikkaan ettei monikaan huoltamo edes tiedä tuommoisesta tarpeesta.

                Ps. Eikä mun autossa kyllä mitään jarrutusenergian talteenottoa ole. Vai onko?
                KAIKISSA E90 ei tarvitse ilmoittaa akunvaihtoa. Akun vaihto ilmoitus riippuu onko autossasi IBS kaapelia. IBS kaapeli on asennettu VAI enempi varustelluihin malleihin. ts NAVI Webasto jne jne.
                Kurkkaa akun miinuskaapeli rungon ja miinus navan välistä onko siinä miinus kaapelissa mitää ylimääräistä 2 OHUEN johtimen sisältävää "möykkyä"
                __________________________________________________ ____________
                Neuvokkaat selviytyvät niistä tilanteista mihin viisaat ei koskaan joudu !!!

                Comment

                • bmw323it
                  BTCF Member
                  • Mar 2008
                  • 1827
                  • N/A

                  #9
                  Originally posted by e46touring View Post
                  KAIKISSA E90 ei tarvitse ilmoittaa akunvaihtoa. Akun vaihto ilmoitus riippuu onko autossasi IBS kaapelia. IBS kaapeli on asennettu VAI enempi varustelluihin malleihin. ts NAVI Webasto jne jne.
                  Kurkkaa akun miinuskaapeli rungon ja miinus navan välistä onko siinä miinus kaapelissa mitää ylimääräistä 2 OHUEN johtimen sisältävää "möykkyä"
                  Kyllä tuossa kaikensorttisia varusteita on, mutta ei juuri noita mainitsemiasi. Akun miinuskaapelin yhteydessä on tosiaan kaksi ohutta johtoa, joiden päässä on liitin, mutta sitä ei ole kytketty mihinkään. Akkua vaihtaessani vähän tuota ihmettelenkin. Ilmeisesti siis ei IBS kaapelia => ei tarvitse ilmoitella? Jes. Kiitos!
                  Nyt:
                  BMW 530e (g30)
                  BMW 335i (e90)
                  BMW 323iC (e36)
                  BMW 850i (e31)
                  Golf GTE
                  ex: bemareita katkeamattomana jonona vuodesta ’95 mallisarjoista r50, r53, e30, e34, e36, e46, e61, e90, f07, g30 ja pari tusinaa väärän merkkistä

                  Comment

                  • bmw323it
                    BTCF Member
                    • Mar 2008
                    • 1827
                    • N/A

                    #10
                    Originally posted by bmw323it View Post
                    Kyllä tuossa kaikensorttisia varusteita on, mutta ei juuri noita mainitsemiasi. Akun miinuskaapelin yhteydessä on tosiaan kaksi ohutta johtoa, joiden päässä on liitin, mutta sitä ei ole kytketty mihinkään. Akkua vaihtaessani vähän tuota ihmettelenkin. Ilmeisesti siis ei IBS kaapelia => ei tarvitse ilmoitella? Jes. Kiitos!
                    Ei hitto, on siinä sittenkin semmoinen möykky. Ja kun annoit vinkin tuosta IBS:stä, niin osasin googlata oikein, ja kävi ilmi että se irrallinen johto onkin joku Bit Serial Interface, mutta sitä ei ole kytketty mihinkään. Kaverilla on samanlainen auto, eikä hänelläkään ole kyseistä BSD:tä kytketty. Eli onkohan tuossa nyt sitten tämä IBS vai ei ...
                    Nyt:
                    BMW 530e (g30)
                    BMW 335i (e90)
                    BMW 323iC (e36)
                    BMW 850i (e31)
                    Golf GTE
                    ex: bemareita katkeamattomana jonona vuodesta ’95 mallisarjoista r50, r53, e30, e34, e36, e46, e61, e90, f07, g30 ja pari tusinaa väärän merkkistä

                    Comment

                    • Weuli
                      BTCF Member
                      • Feb 2008
                      • 1169
                      • Turku

                      #11
                      Kyllä mä luulen että sullakin on tämä.
                      S1CDA BRAKE ENERGY REGENERATION Brake Energy Regeneration
                      F10 530da xDrive -14
                      ----------------
                      E92 330d -09
                      E93 325i -08
                      E92 330d -08
                      E61 535d -06
                      E91 320d -08
                      E46 330Ci -01
                      E61 525d -06
                      E90 320i -05
                      E46 325i -01
                      E46 318i -99
                      E36 316i -91

                      Comment

                      • Pemu
                        BTCF Member
                        • Sep 2005
                        • 134
                        • Uusimaa

                        #12
                        Koodaus

                        Originally posted by Nettipepe View Post
                        Jos isompaa akkua ei ole koodattu auton latausjärjestelmä ei osaa ladata akkua täyteen -
                        isompi akku turha. Jos tyyppi vaihtunut...normaali/agm ei osaa ladata oikein.
                        Samoin jos ei ole vahtoa ilmoitettu ei osaa ladata optimaalisesti
                        Mitenhän tuon koodauksen kanssa tulisi menetellä? Autossani oli normaali 80ah akku jonka tilalle vaihdettu muistaakseni 95ah AGM akku. Bemarin orggis akuista lähimpänä löytyy 90ah AGM akku...

                        Comment

                        • Nettipepe
                          Bimmer Enthusiast
                          • Aug 2004
                          • 1341
                          • Kajaani

                          #13
                          Originally posted by Pemu View Post
                          Mitenhän tuon koodauksen kanssa tulisi menetellä? Autossani oli normaali 80ah akku jonka tilalle vaihdettu muistaakseni 95ah AGM akku. Bemarin orggis akuista lähimpänä löytyy 90ah AGM akku...
                          Tuossa tapauksessa nimenomaan kannattaa koodata... agmää ladataan korkeammalla jännitteellä.
                          90 tai 100 agmn koodaus ja akunvaihto ilmoitus joko marmorilla tai jollain jolla on tarvittavat laitteet.
                          Onhan noita outoja akkujen hyytymisiä tapahtunut etenkin noissa e6x autoissa noissa kun. yleisesti enemmän varusteita mutta itse epäilen että monessa tapauksessa jäänyt akun vaihto koodaamatta.
                          F30 320xia
                          Ex E90 325da
                          Ex E90 320da
                          Ex E46 330D

                          Comment

                          • e46touring
                            Bimmer Enthusiast
                            • Dec 2003
                            • 1327
                            • Tornio

                            #14
                            E90 ja AGM akku !?!?

                            Originally posted by Nettipepe View Post
                            Tuossa tapauksessa nimenomaan kannattaa koodata... agmää ladataan korkeammalla jännitteellä.
                            90 tai 100 agmn koodaus ja akunvaihto ilmoitus joko marmorilla tai jollain jolla on tarvittavat laitteet.
                            AGM akkua ladataan MATALAMMALLA Jännitteellä (max 14,6V) kuin normi lyijyakkua.
                            Normi lyijyakulle kylmässä esim - 20c lämpötilassa latausjännite JOPA 15,2V.
                            AGM akku EI SIEDÄ yli 14,6V lataus jännitettä.

                            Eli koodauta se akun vaihto pikimmiten. Koodauksen jälkeen vielä autolle ilmoitus vaihdetusta akusta.

                            koodaus vaihtoehdot E90 osalta:
                            AGM 70Ah , AGM 80Ah ja AGM 90Ah
                            __________________________________________________ ____________
                            Neuvokkaat selviytyvät niistä tilanteista mihin viisaat ei koskaan joudu !!!

                            Comment

                            • Pemu
                              BTCF Member
                              • Sep 2005
                              • 134
                              • Uusimaa

                              #15
                              Originally posted by e46touring View Post
                              AGM akkua ladataan MATALAMMALLA Jännitteellä (max 14,6V) kuin normi lyijyakkua.
                              Normi lyijyakulle kylmässä esim - 20c lämpötilassa latausjännite JOPA 15,2V.
                              AGM akku EI SIEDÄ yli 14,6V lataus jännitettä.

                              Eli koodauta se akun vaihto pikimmiten. Koodauksen jälkeen vielä autolle ilmoitus vaihdetusta akusta.

                              koodaus vaihtoehdot E90 osalta:
                              AGM 70Ah , AGM 80Ah ja AGM 90Ah
                              Salavalikosta näkee latausjännitteet mutta näkeekö mistään sieltä, mikä akku autoon on ohjelmoitu?

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎