Announcement

Collapse
No announcement yet.

E90 akun vaihtaminen ...

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Pemu
    BTCF Member
    • Sep 2005
    • 134
    • Uusimaa

    #46
    Originally posted by Peksu View Post
    Onko mun akussa sit ollenkaan vikaa, jos kerran uudellakin akulla menee jännite 12v levossa? Minkälaisia lukemia on muilla ollut? :think
    En olisi akusta vielä huolissani jos jännitteet pysyvät tuossa 12v tietämillä eikä mitään oireita ole... Kyllä sen hyytyvän akun melko äkkiä erottaa kun sellainen tulee vastaan...

    Comment

    • Nettipepe
      Bimmer Enthusiast
      • Aug 2004
      • 1341
      • Kajaani

      #47
      Originally posted by Peksu View Post
      Onko mun akussa sit ollenkaan vikaa, jos kerran uudellakin akulla menee jännite 12v levossa? Minkälaisia lukemia on muilla ollut? :think
      Onko miten mitattu?
      Oma kokemus oli, että jos mittaa "helposti" tökkäämällä yleismittarin mittapään sinne
      muoviboksin välistä näkyviin kontakteihin niin saa n12 voltin tuloksen uudella ja täydelläkin akulla. eli se elektroniikkaboksi pois ja mittaus akun navoista.
      F30 320xia
      Ex E90 325da
      Ex E90 320da
      Ex E46 330D

      Comment

      • Peksu
        Bimmer Fanatic
        • May 2014
        • 273
        • Lähellä Tre

        #48
        Originally posted by Nettipepe View Post
        Onko miten mitattu?
        Oma kokemus oli, että jos mittaa "helposti" tökkäämällä yleismittarin mittapään sinne
        muoviboksin välistä näkyviin kontakteihin niin saa n12 voltin tuloksen uudella ja täydelläkin akulla. eli se elektroniikkaboksi pois ja mittaus akun navoista.
        Toi on ihan salavalikossa olevalla jännitemittarilla katottu arvo. Onko tuo miten tarkka sitten, en osaa sanoa, enkä ole yleismittarilla kattonut.

        Yhden kerran kun kuuntelin autossa musiikkia ja avasin kattoluukun, tuli keltainen akun kuva infokenttään eikä auto enää startannu yhtään. Latasin akkua sit semmosen 30-40min ja sen jälkeen käynnistyi normaalisti. Ajoin sitten pienen lenkin ja on toiminut kyllä ihan ok. Eli toikin ehkä kertoo, että ei ihan taida virtoja enää pitää sisällään kovin hyvin
        G08 LCI iX3 M Sport

        Comment

        • Nettipepe
          Bimmer Enthusiast
          • Aug 2004
          • 1341
          • Kajaani

          #49
          Originally posted by Peksu View Post
          Toi on ihan salavalikossa olevalla jännitemittarilla katottu arvo. Onko tuo miten tarkka sitten, en osaa sanoa, enkä ole yleismittarilla kattonut.

          Yhden kerran kun kuuntelin autossa musiikkia ja avasin kattoluukun, tuli keltainen akun kuva infokenttään eikä auto enää startannu yhtään. Latasin akkua sit semmosen 30-40min ja sen jälkeen käynnistyi normaalisti. Ajoin sitten pienen lenkin ja on toiminut kyllä ihan ok. Eli toikin ehkä kertoo, että ei ihan taida virtoja enää pitää sisällään kovin hyvin
          Kyllä se sitten on akun vaihdon paikka...
          Viimeistään syksyllä sitten alkaa ongelmat... mukavampi vaihtaa hyvän sään aikana
          Samanlaisen kun laittaa tilalle niin pikku homma kertoa autolle akun vaihdosta.
          F30 320xia
          Ex E90 325da
          Ex E90 320da
          Ex E46 330D

          Comment

          • Peksu
            Bimmer Fanatic
            • May 2014
            • 273
            • Lähellä Tre

            #50
            Originally posted by Nettipepe View Post
            Kyllä se sitten on akun vaihdon paikka...
            Viimeistään syksyllä sitten alkaa ongelmat... mukavampi vaihtaa hyvän sään aikana
            Samanlaisen kun laittaa tilalle niin pikku homma kertoa autolle akun vaihdosta.
            Tänään kysyin Treen autokeskuksesta mitä maksaa uusi BMW akku ja sit vaihto ja koodaus. Eli alkuperäinen 90Ah valkoinen akku 189€ + koodaus 95€ ja vaihto kuuluu hintaan

            Enpä huomannu kysyä, jos samalla ajetaan uusin ohjelma sisään, niin mitä tulee sitten maksamaan.

            Netistä löytyis uusi 100Ah Trane hintaan 145e, tilaisko kuitenkin sen ja veis jollekin koodattavaksi :think

            Toisaalta pitäis kyllä päivittää tuo 2006 vuoden ohjelmisto uusimpaan 2010 versioon samaan syssyyn, osaakohan joku koodaaja semmoista tehdä vai onko merkkiliike ainoa siihen pystyvä, sekin maksaa n.200€
            G08 LCI iX3 M Sport

            Comment

            • böntti
              Bimmer Enthusiast
              • Apr 2011
              • 2857
              • Tampere

              #51
              Onnistuu akun koodaus ja softan päivitys. Sinne saa koodattua vain tiettyjä ampeerituntilukuja.
              Tavalliset akut: 70, 80, 90 ja 110 Ah.
              AGM-akut: 70, 80, 90 Ah. Lisäksi 105 Ah jos autossa on CAS3 ja siinä uusin softa.

              100 Ah akku kyllä toimii jos autoon koodaa 110 Ah akun.
              Last edited by böntti; 05-06-2014, 23:42.
              -Koodaus, retrofitit, huollot, korjaukset, Tuikun softat, xHP dealer
              -Sähkövikojen selvittely & korjaus, myös hankalat hommat
              -Avaimet (E, F, G) sekä ajonestohommat (DME, DDE, EGS)
              -Käytetyt moottorinohjainlaitteet ja mittaristot yms

              -BmWiz Oy, puh 0400-176128. Soittaja on voittaja.

              Comment

              • Peksu
                Bimmer Fanatic
                • May 2014
                • 273
                • Lähellä Tre

                #52
                Originally posted by böntti View Post
                Onnistuu akun koodaus ja softan päivitys. Sinne saa koodattua vain tiettyjä ampeerituntilukuja.
                Tavalliset akut: 70, 80, 90 ja 110 Ah.
                AGM-akut: 70, 80, 90 Ah. Lisäksi 105 Ah jos autossa on CAS3 ja siinä uusin softa.

                100 Ah akku kyllä toimii jos autoon koodaa 110 Ah akun.
                Hyvä et noi softat pystyy päivittään myös ilman merkkilisää

                Mitähän muutoksia tuossa uudessa 2010 softassa on vanhaan verrattuna?
                Kuulemma ainakin ajonvakautus muuttuu jouheammin toimivaksi, mutta kai sillä muutakin muutosta on.

                Tarvii toi akku ensin hommata jostain ja sitten katsoa toi päivittäminen, kun tässä nyt kiireiltään ehtii. Miksihän sieltä valikosta puuttuu juuri tuo 100Ah
                G08 LCI iX3 M Sport

                Comment

                • Jonhi
                  BTCF Member
                  • Mar 2013
                  • 166
                  • Espoo

                  #53
                  Vaihdoin omaani nyt akun ja 80Ah tilalle meni 100Ah, valikosta ei löytynyt kuin 70, 80 ja 90. Valittiin sitten 90Ah (ohjelma käski ottamaan lähimmän jos ei oikeaa arvoa ole), onko se ihan okei vai vaatiiko toimenpiteitä?
                  E93 330dA LCI -10 M-Sport
                  F31 320d -12 Luxury Line

                  Ex's
                  E36 320i -91, E46 325Ci -01 AC Schnitzer, E46 323 -99 M-Sport, E46 328 -00 M-sport, E46 323i -99
                  E90 320d -06, E90 320d -05, E90 330d LCI -10 M-Sport, E90 320d -06

                  Comment

                  • böntti
                    Bimmer Enthusiast
                    • Apr 2011
                    • 2857
                    • Tampere

                    #54
                    Originally posted by Jonhi View Post
                    Vaihdoin omaani nyt akun ja 80Ah tilalle meni 100Ah, valikosta ei löytynyt kuin 70, 80 ja 90. Valittiin sitten 90Ah (ohjelma käski ottamaan lähimmän jos ei oikeaa arvoa ole), onko se ihan okei vai vaatiiko toimenpiteitä?
                    Ncs-expertillä sinne saa sen 110ah, varustelistakoodia sille ei löydy kun E9x kyseessä.
                    -Koodaus, retrofitit, huollot, korjaukset, Tuikun softat, xHP dealer
                    -Sähkövikojen selvittely & korjaus, myös hankalat hommat
                    -Avaimet (E, F, G) sekä ajonestohommat (DME, DDE, EGS)
                    -Käytetyt moottorinohjainlaitteet ja mittaristot yms

                    -BmWiz Oy, puh 0400-176128. Soittaja on voittaja.

                    Comment

                    • Petteri75
                      Bimmer Enthusiast
                      • Aug 2005
                      • 2561
                      • Kirkkonummi

                      #55
                      Itse vaihdoin alkup. 90Ah -> Exiden 92Ah. Mitään vikailmoituksia ei ole tullut, mutta onko kuitenkin jotain kuitattavaa (INPAlla)?
                      BMW 530e iPerformance Luxury Line -20

                      Comment

                      • böntti
                        Bimmer Enthusiast
                        • Apr 2011
                        • 2857
                        • Tampere

                        #56
                        Originally posted by Petteri75 View Post
                        Itse vaihdoin alkup. 90Ah -> Exiden 92Ah. Mitään vikailmoituksia ei ole tullut, mutta onko kuitenkin jotain kuitattavaa (INPAlla)?
                        Joo pitää ilmoitta akunvaihto. Onnistuu INPAlla tai ISTAlla.
                        -Koodaus, retrofitit, huollot, korjaukset, Tuikun softat, xHP dealer
                        -Sähkövikojen selvittely & korjaus, myös hankalat hommat
                        -Avaimet (E, F, G) sekä ajonestohommat (DME, DDE, EGS)
                        -Käytetyt moottorinohjainlaitteet ja mittaristot yms

                        -BmWiz Oy, puh 0400-176128. Soittaja on voittaja.

                        Comment

                        • Jonhi
                          BTCF Member
                          • Mar 2013
                          • 166
                          • Espoo

                          #57
                          Originally posted by böntti View Post
                          Ncs-expertillä sinne saa sen 110ah, varustelistakoodia sille ei löydy kun E9x kyseessä.
                          Onko 110Ah sitten parempi valinta kuin tuo 90Ah? Vai voinko jättää sen 90Ah vain sinne?
                          E93 330dA LCI -10 M-Sport
                          F31 320d -12 Luxury Line

                          Ex's
                          E36 320i -91, E46 325Ci -01 AC Schnitzer, E46 323 -99 M-Sport, E46 328 -00 M-sport, E46 323i -99
                          E90 320d -06, E90 320d -05, E90 330d LCI -10 M-Sport, E90 320d -06

                          Comment

                          • böntti
                            Bimmer Enthusiast
                            • Apr 2011
                            • 2857
                            • Tampere

                            #58
                            Originally posted by Jonhi View Post
                            Onko 110Ah sitten parempi valinta kuin tuo 90Ah? Vai voinko jättää sen 90Ah vain sinne?
                            Mun mutu-tuntuma on semmonen että mielummin koodais liian ison akun. Kyllä se toimii sillä 90 Ah koodauksella mutta akun elinikä lienee kärsii jos akkua pidetään vajaassa latauksessa. AGM-akun kohdalla tämä ei ole niinkään ongelma.
                            -Koodaus, retrofitit, huollot, korjaukset, Tuikun softat, xHP dealer
                            -Sähkövikojen selvittely & korjaus, myös hankalat hommat
                            -Avaimet (E, F, G) sekä ajonestohommat (DME, DDE, EGS)
                            -Käytetyt moottorinohjainlaitteet ja mittaristot yms

                            -BmWiz Oy, puh 0400-176128. Soittaja on voittaja.

                            Comment

                            • Tiik
                              BTCF Member
                              • Apr 2012
                              • 497
                              • Vantaa

                              #59
                              Omaan E92:seen pitäisi päivitellä uusi akku ja aloin miettimään, mikä on ulkomitoiltaan isoin sinne mahtuva akku? Nykyinen akku on suunnilleen 310 x 175 x 180 ja kaikki tämän kokoiset uudet ovat näköjään maks 80Ah akkuja..

                              Ainakin tuo 92 AH:n Exiden AGM on 353 pitkä, joten mahtuukohan sinne?

                              Ja onko pääkaupunkiseudulla jotain halukasta koodaamaan / päivittämään tuon uuden akun autoon korvausta vastaan?
                              Last edited by Tiik; 15-10-2014, 18:24.

                              Comment

                              • bemmeri
                                Bimmer Enthusiast
                                • Jul 2006
                                • 4181

                                #60
                                Uskaltaako auton jättää virrattomaksi pitemmäksi aikaa?
                                Maakaapelissa on se johto/möykky.



                                Meinasin jos ottais akun sisälle sulamaan/lataukseen, jos sillä saisi elvytettyä sitä. Useemman päivän oli ajamattomana ja älyaturissa kiinni, aika vaikeesti lähti käyntiin. Ajossa huomasin kun ei puhallin pyöri ollenkaan, ajelin reilun tunnin ja puhallin ei lähtenyt pelaamaan. Kotona laitoin vähäksi aikaa laturiin ja sit käyntiin laittaissa puhallin hörähti vähän aikaa mutta sitten sammu taas (oli myös nosturin kuva mittarissa ja kello, yms, nollilla).



                                EDIT. Ostin suoraan uuden 80ah AGM akun, entinen näytti olevan samoilla spekseillä oleva alkuperäinen. Pitkäänhän tuo kestäny (melkein 8v tuli täyteen ja ekoilla kovilla pakkasilla kyykkäs).
                                Biltema oli ainoa josta löyty lähialueelta, saas nähdä kuinka käy tuon kanssa. Onpahan ainakin 4v takuu.

                                Ilmeisti carlyllä/bmwhat saan ilmotettua autolle uuden akun?
                                Last edited by bemmeri; 09-01-2016, 13:33.
                                EVERYTHING | WORKS

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎