Announcement

Collapse
No announcement yet.

TT Thermo ja F30?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • toukopouko
    BTCF Member
    • Jan 2006
    • 162
    • Oulu

    TT Thermo ja F30?

    Onko kellään kokemusta näistä TT Thermo letkulämmittimistä kiertovesipumpulla, ja eritoten miten ne soveltuvat bemareiden, esim. F30 kaveriksi?

    Esimerkkinä tämä malli: http://www.tt-thermo.fi/tt-thermo-10...ensopiva-malli

    Hinta ei ole paha, ja tuntuisi defa-yhteensopivana tuon voisi parittaa vaikka defan kiinteän akkulaturin kaveriksi, jolta sitten ottaisi herätteen auton ilmastoinnille että pyörittää lämmitystä silloin kun töpseli on seinässä - jolloin tuo lämmittäisi myös matkustamon vailla tarvetta erilliselle sisätilalämmittimelle.

    Arveluttaa lähinnä löytyykö konetilasta sopivaa asennuspaikkaa tuollaiselle lämppärille? Asennuspaikaksi suositellaan moottorin ja sisäkennon välistä letkua.

    Kai tuosta F30:stä (ja muistakin) bemareista jostain löytyy joku ilmastoinnin kontakti jonka kautta ilmastoinnille voi kertoa "webaston" olevan käynnissä, ja tarvittavan sisätilan esilämmitystä?

    Tuolla 1kW teholla tuskin kabiinia saunaksi saa, mutta eiköhän se ikkunat jaksaisi aukaista suurimmalla osalla keleistä... mikä ainakin omaan käyttööni riittäisi aivan hyvin.
    - Vielä ehtis troijaan | Nyt: G30 530ex, Ex: F30 330e, Skobodanian ihme (Skoda Rapid -14), E39 520ia -01, 6xranskanpullia (Peugeotit 207, 205, 205, 306, 405, 205)
  • yarski
    BTCF Member
    • Sep 2013
    • 304
    • Rauma

    #2
    Mulla on tommonen E91:ssa.
    Hyvä peli, vesi kun kiertää niin lämmittää paremmin kuin pelkkä letkulämmitin.
    Tuo letkuväli on just oikea asennuspaikka, lämmin vesi kiertää sisäkennon kautta niin alkaa tuupata lämmintä liki heti käynnistyksen jälkeen.
    Kai sieltä F30 konehuoneestakin joku kolo löytyy mihin tuon saa laitettua, ei oo iso mötti
    Olis vaan pitänyt ostaa se 1500w malli mutta kun ajattelin että tällä saa varmemmin käyttää sisälämppäriä samaan aikaan
    Ja se se vasta oliskin hyvä jos sais ladattua ja puhallinta käytettyä samaan aikaan...
    F36 440i xdrive msport MHDstg2hpfp xHPstg3 VRSFdp B58TU_hpfp
    ex: E91 335 lci xdrive msport jb4 fbo e85 xHPstg3 KWv1

    Comment

    • toukopouko
      BTCF Member
      • Jan 2006
      • 162
      • Oulu

      #3
      Originally posted by yarski View Post
      Olis vaan pitänyt ostaa se 1500w malli mutta kun ajattelin että tällä saa varmemmin käyttää sisälämppäriä samaan aikaan
      Sulla on siis tuon kanssa erikseen normaali sisätilanlämmitin? Mietin tosiaan että pääsiskö siitä irrallisesta sisälämppäristä eroon jos käyttäisi tuota ja auton omaa lämmitystä laturin ohjaamana.

      1kW mallia ajattelin, kun noissa sähkötolpissa on monesti 10A sulake jonka pitäisi riittää kahdelle autolle. 1.5kW menisi jo yli tuosta.
      - Vielä ehtis troijaan | Nyt: G30 530ex, Ex: F30 330e, Skobodanian ihme (Skoda Rapid -14), E39 520ia -01, 6xranskanpullia (Peugeotit 207, 205, 205, 306, 405, 205)

      Comment

      • yarski
        BTCF Member
        • Sep 2013
        • 304
        • Rauma

        #4
        Joo niin on - sitten kun johtosarjan asennus jaksaa valmistua...
        Sulakkeen keston takia minäkin 1000w otin mutta ei nyt oikeastaan kun yhdessä paikassa tullut 10A sulake tolpassa vastaan... se 1,5kw olis ollu parempi ja saahan sisälämppäristäkin valittua 1/2 tehon jos se meinaa sulakkeen polttaa...
        Viisaammat kertoo saako tuota ohjausta tehtyä kuten ajattelit ?
        Meneekö sitten liikaa lämmitystehoa sisäilman lämmitykseen ja moottori jää vähälle ?
        F36 440i xdrive msport MHDstg2hpfp xHPstg3 VRSFdp B58TU_hpfp
        ex: E91 335 lci xdrive msport jb4 fbo e85 xHPstg3 KWv1

        Comment

        • O-Peksi
          Bimmer Enthusiast
          • Sep 2007
          • 2775
          • Joensuu

          #5
          Oon asentanut nyt viikon sisällä kolme noita TT Thermoja, enkä kyllä voi kun ylistää. Anopin E61 530xd sai tuon 1500W -version ja -27 C pakkasessa tunnin lämmityksen jälkeen oli moottorin lämpö +32 C. Lauantaina laitoin yhteen E92 325i samanlaisen 1500W -mallin ja siinä puolen tunnin lämmityksen jälkeen -25C kelissä koneen lämpö +21C.

          En oo tuosta F30:n vedenkierrosta vielä ihan täysin selvillä (vasta iltapäivällä tulee F31 diisseli lämppärin asennukseen), mutta ainakin tuossa E92:ssa on ylävesiletkussa t-haara, josta sisäkierto lähtee. Siihen letkuun on hyvä ympätä lämmitin iskaritornin kupeeseen moottorin imuilmaputken taakse piiloon.

          Toi 1000W malli pitäis riittää hyvin 4-syl. moottoreille, mutta isommille koneille toi 1500W passelimpi.

          Tarkistakaa sit lämmitintä asentaessa ne pitkät kuusiokoloruuvit, joilla lämmittimen runko on vedetty kasaan. Tuossa lauantain tapauksessa oli yks pultti jäänyt kiinan pojalta kiristämättä, ja luulen, että olisi jossain vaiheessa ruvennut vuotamaan.
          ReWoN Motors - BMW-huollot ja korjaukset, alumiinivanteiden korjaushitsaukset, pakosarjat, ahtoputket, alumiini- ja rst-hitsaukset ja sorvaukset

          Comment

          • jumuli
            Bimmer Fanatic
            • Apr 2010
            • 496
            • Seinäjoki

            #6
            Tänne vaan infoa jos ja kun ensimmäiset f3x tt thermot on asennettu
            Itsellä heräsi mielenkiinto myös.
            Nyt
            Porsche Cayenne E-Hybrid XVS-900
            Ex
            F25 30d M-sport GNA-500
            E93 335i M-Sport N54 CLJ-585
            F20 LCI 118i M-Sport UZG-218
            E90 LCI 335d M-Sport VZR-604
            F25 20d M-Sport UZV-655
            Audi B8 S4 ILM-448
            F31 330d M-Sport VYZ-717
            E90 LCI 335i M-Sport N55 KNP-585
            E60 LCI 530d M-Sport CJT-868
            F30 320d M-Sport VXU-494
            E91 LCI 335d M-Sport CJT-859
            E91 335i M-Sport N54 CJT-858
            E91 335d M-Sport NJN-958
            E91 330d M-Sport GJB-752
            E46 330d Touring M-Sport II EUI-403
            E36 2.8 Coupe M-Sport MKE-141

            Comment

            • toukopouko
              BTCF Member
              • Jan 2006
              • 162
              • Oulu

              #7
              Originally posted by O-Peksi View Post
              Oon asentanut nyt viikon sisällä kolme noita TT Thermoja, enkä kyllä voi kun ylistää.
              Ei sulla sattumalta ole tietoa onnistuuko tuo F30:n sisäpuhaltimen ohjaaminen jostain? Ajatuksena siis että tt-thermo lämmittelis ja kierrättäis veden, ja auton oma puhallin siirtäisi lämpöä kabiiniin. Muistelen täältä lukeneeni että E39:llä tuo automaatti-ilmastoinnin ohjaus olisi vaatinut vain herätteen johonkin yhteen pinniin ja tuo lämmitys olisi käynnistynyt.

              Tuo 1kW voi tietty olla hintsusti tuon koneen ja kabiinin lämmitykseen, 1.5kW varmaan olisi siihen parempi - vaan nuo 10A tolpat hieman hirvittää.
              - Vielä ehtis troijaan | Nyt: G30 530ex, Ex: F30 330e, Skobodanian ihme (Skoda Rapid -14), E39 520ia -01, 6xranskanpullia (Peugeotit 207, 205, 205, 306, 405, 205)

              Comment

              • O-Peksi
                Bimmer Enthusiast
                • Sep 2007
                • 2775
                • Joensuu

                #8
                Originally posted by toukopouko View Post
                Ei sulla sattumalta ole tietoa onnistuuko tuo F30:n sisäpuhaltimen ohjaaminen jostain? Ajatuksena siis että tt-thermo lämmittelis ja kierrättäis veden, ja auton oma puhallin siirtäisi lämpöä kabiiniin. Muistelen täältä lukeneeni että E39:llä tuo automaatti-ilmastoinnin ohjaus olisi vaatinut vain herätteen johonkin yhteen pinniin ja tuo lämmitys olisi käynnistynyt.

                Tuo 1kW voi tietty olla hintsusti tuon koneen ja kabiinin lämmitykseen, 1.5kW varmaan olisi siihen parempi - vaan nuo 10A tolpat hieman hirvittää.
                Ei oo kyllä tuosta sisäpuhaltimesta hajua. Pelkän 1500W lämmittimen kestää kyllä 10A sulakkeellinen tolppakin mukisematta, mutta sisälämppärin kanssa menee jo aika suureksi kuorma.
                ReWoN Motors - BMW-huollot ja korjaukset, alumiinivanteiden korjaushitsaukset, pakosarjat, ahtoputket, alumiini- ja rst-hitsaukset ja sorvaukset

                Comment

                • O-Peksi
                  Bimmer Enthusiast
                  • Sep 2007
                  • 2775
                  • Joensuu

                  #9
                  Nytpäs on F31 316d:hen asennettu 1000W TT Thermo. Letkutus menee näköjään tossakin liki samalla lailla, kuin E9X-korisissakin, eli lämmittimen lähtö otetaan siitä ylävesiletkussa olevasta t-haarasta(kyseisessä autossa ei ollut webastoa, joten en tiedä vaikuttaako sen olemassaolo miten paljon letkutuksiin). Lämmitin kannattaa tossa pikkukoneisessa laittaa heti siihen letkulähdön alapuolelle, niin on eniten tilaa. Keulasta päin laskettuna ensimmäisen letkun kannakkeen ku ottaa sitä runkoaisan päältä pois, vapautuu sopiva reikä lämmittimen kiinnitykseen. Pieni pätkä vaan alumiinilattaa ja siihen reiät päihin, niin lämmittimen saa tukevasti runkoaisaa vasten.

                  Kennolle menevää letkua kannattaa pätkäistä sen verran pois, että päähän saa alaspäin kääntyvän 90-asteen mutkaletkun liitoskappaleella kiinni, kun lämmittimen lähtö tököttää yläviistoon.

                  Jos tohon haluaa ympätä vielä ylläpitolaturin, niin pakopuolella on sille maukas peltikiinnike valmiilla reiällä. Peltilerpukassa kulkee plussakaapeli, mutta sen kiinnikkeen ku ottaa irti ja kääntää johdon kulkemaan yläpuolelta, niin Defan ylläpitolaturi mahtuu "roikkumaan" nätisti.

                  Johdotukset sit ihan oman mielen mukaan, mistä haluaakaan vedellä.
                  ReWoN Motors - BMW-huollot ja korjaukset, alumiinivanteiden korjaushitsaukset, pakosarjat, ahtoputket, alumiini- ja rst-hitsaukset ja sorvaukset

                  Comment

                  • Jande
                    Newbiemmer
                    • Jun 2012
                    • 26
                    • posio

                    #10
                    Oiko kuvaa e9x konehuoneen asennusksesta et mihin se kannatais laittaa, ite nyt arponu laittaisko tuon thermo1500 vai sit binar d5 lämmittimen.
                    Bmw 330d e91

                    Comment

                    • jumuli
                      Bimmer Fanatic
                      • Apr 2010
                      • 496
                      • Seinäjoki

                      #11
                      Originally posted by toukopouko View Post
                      Ei sulla sattumalta ole tietoa onnistuuko tuo F30:n sisäpuhaltimen ohjaaminen jostain? Ajatuksena siis että tt-thermo lämmittelis ja kierrättäis veden, ja auton oma puhallin siirtäisi lämpöä kabiiniin. Muistelen täältä lukeneeni että E39:llä tuo automaatti-ilmastoinnin ohjaus olisi vaatinut vain herätteen johonkin yhteen pinniin ja tuo lämmitys olisi käynnistynyt.

                      Tuo 1kW voi tietty olla hintsusti tuon koneen ja kabiinin lämmitykseen, 1.5kW varmaan olisi siihen parempi - vaan nuo 10A tolpat hieman hirvittää.
                      Voihan sen sisäpuhaltimen laittaa ajastimella päälle? :think
                      Nyt
                      Porsche Cayenne E-Hybrid XVS-900
                      Ex
                      F25 30d M-sport GNA-500
                      E93 335i M-Sport N54 CLJ-585
                      F20 LCI 118i M-Sport UZG-218
                      E90 LCI 335d M-Sport VZR-604
                      F25 20d M-Sport UZV-655
                      Audi B8 S4 ILM-448
                      F31 330d M-Sport VYZ-717
                      E90 LCI 335i M-Sport N55 KNP-585
                      E60 LCI 530d M-Sport CJT-868
                      F30 320d M-Sport VXU-494
                      E91 LCI 335d M-Sport CJT-859
                      E91 335i M-Sport N54 CJT-858
                      E91 335d M-Sport NJN-958
                      E91 330d M-Sport GJB-752
                      E46 330d Touring M-Sport II EUI-403
                      E36 2.8 Coupe M-Sport MKE-141

                      Comment

                      • toukopouko
                        BTCF Member
                        • Jan 2006
                        • 162
                        • Oulu

                        #12
                        Originally posted by jumuli View Post
                        Voihan sen sisäpuhaltimen laittaa ajastimella päälle? :think
                        Onko siinä vakiona sellainen toiminto?

                        Onko kukaan täältä asentanut F30-malliin webastoa/eberiä? Sehän ohjaa jollain tapaa tuota sisäpuhallusta, ja kiinnostaisi tietää onnistuuko tämän saman tavan hyväksikäyttö tuon tt-thermon tapauksessa?
                        - Vielä ehtis troijaan | Nyt: G30 530ex, Ex: F30 330e, Skobodanian ihme (Skoda Rapid -14), E39 520ia -01, 6xranskanpullia (Peugeotit 207, 205, 205, 306, 405, 205)

                        Comment

                        • böntti
                          Bimmer Enthusiast
                          • Apr 2011
                          • 2856
                          • Tampere

                          #13
                          Minä olen asentanut Eberin. Puhallinohjauksen hoitaa TEC Electronicksin Fancontrol U2, Kaha tuo maahan ja maksaa muistaakseni noin 350e. Lisäksi pitäisi laittaa laturi koska puhallin vie aika reilusti virta esim tunnin aikana. Sisähaara ja erillinen puhallin on minun mielestä huomattavasti kustannustehokkaampi ratkaisu, eikä rasita akkua "turhaan".
                          Last edited by böntti; 18-01-2016, 00:22.
                          -Koodaus, retrofitit, huollot, korjaukset, Tuikun softat, xHP dealer
                          -Sähkövikojen selvittely & korjaus, myös hankalat hommat
                          -Avaimet (E, F, G) sekä ajonestohommat (DME, DDE, EGS)
                          -Käytetyt moottorinohjainlaitteet ja mittaristot yms

                          -BmWiz Oy, puh 0400-176128. Soittaja on voittaja.

                          Comment

                          • toukopouko
                            BTCF Member
                            • Jan 2006
                            • 162
                            • Oulu

                            #14
                            Originally posted by böntti View Post
                            Sisähaara ja erillinen puhallin on minun mielestä huomattavasti kustannustehokkaampi ratkaisu, eikä rasita akkua "turhaan".
                            Joo jos se boksi noin paljon maksaa, niin lienee tosiaan järkevämpää laittaa normaali puhallin.
                            - Vielä ehtis troijaan | Nyt: G30 530ex, Ex: F30 330e, Skobodanian ihme (Skoda Rapid -14), E39 520ia -01, 6xranskanpullia (Peugeotit 207, 205, 205, 306, 405, 205)

                            Comment

                            • pouri
                              Bimmer Fanatic
                              • Feb 2007
                              • 370
                              • 06 area

                              #15
                              Originally posted by O-Peksi View Post
                              Tarkistakaa sit lämmitintä asentaessa ne pitkät kuusiokoloruuvit, joilla lämmittimen runko on vedetty kasaan. Tuossa lauantain tapauksessa oli yks pultti jäänyt kiinan pojalta kiristämättä, ja luulen, että olisi jossain vaiheessa ruvennut vuotamaan.
                              Mikä on noin muuten yleinen laatuvaikutelma noiden osalta? Oletko purkanut tuollaista, miltä näyttää sisältä? Jotain muovirunkoista kiinalaista katsellut ja se ei oikein vakuuttanut, kun vertaa Defa/Calixin pumppu ja lämmitin yhdistelmään. Toki hintakin on aivan eri.
                              Diesel, fuel of satin man

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎