Announcement

Collapse
No announcement yet.

300 sarja 6. sukupolvi F30 2012/2013

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • duckland
    Bimmer Fanatic
    • Dec 2003
    • 418

    #16
    Originally posted by Ramzez View Post
    Kyllä pistää hymyilyttämään tällä hetkellä tulevaisuuden postaukset täällä foorumilla, kun yksi jos toinenkin tuskastelee turbonsa kanssa ja kuinka kaikki huoltaminen ja korjaaminen on tehty erittäin monimutkaiseksi ja kalliiksi. On se tekniikka hienoa, niin kauan kuin se toimii, mutta mikään ei ole ikuista.
    Onneks se ei ole ehkä sen ensimmäisen omistajan murhe, joka ajaa takuun loppuun ja vaihtaa autoa. Ehkä ei vielä toisenkaan omistajan. Loppu onkin sitten aivan sama mitä sille autolle kuuluu. Jos valmistajien ilmoittama käyttöikä autolle on n. 7 vuotta(en edes muista missä olen tähän törmännyt). Mu dingelidangelibemu o ainakii toiminut täydellisesti ja takuukin on jo loppunut. Lahotkoon vaikka seuraavalla omistajalla. Ei kiinnosta. Nyt kiinnostaa koska saan laittaa nimen papruun ja tilata F30:en. Oletus on kaiketi tällähetkellä, että frankfurtin autonäyttelyssä ensiesiintyminen syyskuussa 2011. Eli ensivuoden lopulla voisi olla nopeimmille tilaajille autot suomessa??? Onko kellään muuta tietoa asiasta? Odottavan aika on pitkä ku nälkävuosi.

    Mutta totta. Foorumilla varmasti mielenkiintoisia keskusteluja. Mutta hyvää huumoria tuolla ongelmia palstalla on(ja jatkossa lisääntyvässä määrin). Ongelmia palstan lukeminen kannattaa aloittaa hakemalla sipsipussi kaupasta.

    Edit.
    Lisätään yksi hyvä kuva:
    jonsibal.com features Jon Sibal's digital automotive art renderings.


    Tästä tulee herkkupala!
    Last edited by duckland; 01-07-2010, 09:56. Reason: linkki

    Comment

    • jva
      Bimmer Enthusiast
      • Sep 2006
      • 1419

      #17
      Originally posted by duckland View Post
      M3 o varmasti hieno peli. E90 m3 jäi väliinputoajaksi v8 koneen kanssa. Nousukauden retosteluja, joka korjataan seuraavan mallin kohdalla. Turbo sopii hyvin siihen pakettiin kuten 335:eenkin.
      Samaa mieltä olen pääpiirteissään, mutta sitä en kyllä allekirjoita että E90/E92 M3 olisi väliinputoaja M3. Se on aikansa tuote, ihan niinkuin ovat olleet M3:set ennen sitä ja ihan kuten tulee seuraavakin M3 olemaan.
      Jos nimittäin nykyinen M3 on koneensa vuoksi väliinputoaja-M3, niin samalla logiikalla myös E60 M5 on kymppikoneineen väliinputoaja M5.
      Mitä se ei missään tapauksessa siis ole..kuten ei ole mielestäni myöskään nykyinen M3.
      Jokainen M on ollut aika selkeästi oman aikansa tuote heijastellen sen trendejä.

      Toisekseen..jos väkisin pitäisi "väliinputoaja M-sarjoja" etsiskellä, niin melkein sitten sanoisin, että seuraavat M:t ne vasta väliinputoajia tulevat olemaankin. Väitän, että kovin montaa polttomoottorilla toimivaa M-sarjaa ei enää tulla näkemään. Seuraava vielä sellainen on..sitä seuraava voinee hyvin olla jo hybridi, mutta sitä seuraava hyvin suurella todennäköisyydellä onkin jotain ihan muuta.
      Eli pari seuraavaa M:ää tulevat olemaan tällä ajattelutavalla "siirtymämalleja", joka taas tekee nykyisestä M-sukupolvesta eräänlaisen evoluution huipentuman, joiden jälkeen kehityskäyrä kääntyy kohti uutta suuntaa.

      No, oli miten oli niin silti siis pidän jokaista M-ikäpolvea oman aikansa kuvana ja huippumallina, enkä näe yhtään niistä missään määrin "väliinputoajana".
      Hienoja autoja minusta jokainen M-sarjalainen ensimmäisistä nykyisiin, jatkuen siitä tuleviin malleihin.

      Comment

      • Ramzez
        Bimmer Enthusiast
        • Aug 2009
        • 6104
        • Jyväskylä

        #18
        Originally posted by duckland View Post
        Onneks se ei ole ehkä sen ensimmäisen omistajan murhe, joka ajaa takuun loppuun ja vaihtaa autoa. Ehkä ei vielä toisenkaan omistajan. Loppu onkin sitten aivan sama mitä sille autolle kuuluu. Jos valmistajien ilmoittama käyttöikä autolle on n. 7 vuotta(en edes muista missä olen tähän törmännyt). Mu dingelidangelibemu o ainakii toiminut täydellisesti ja takuukin on jo loppunut. Lahotkoon vaikka seuraavalla omistajalla. Ei kiinnosta. Nyt kiinnostaa koska saan laittaa nimen papruun ja tilata F30:en. Oletus on kaiketi tällähetkellä, että frankfurtin autonäyttelyssä ensiesiintyminen syyskuussa 2011. Eli ensivuoden lopulla voisi olla nopeimmille tilaajille autot suomessa??? Onko kellään muuta tietoa asiasta? Odottavan aika on pitkä ku nälkävuosi.

        Mutta totta. Foorumilla varmasti mielenkiintoisia keskusteluja. Mutta hyvää huumoria tuolla ongelmia palstalla on(ja jatkossa lisääntyvässä määrin). Ongelmia palstan lukeminen kannattaa aloittaa hakemalla sipsipussi kaupasta.
        No menisi kyllä arvostus Bemaria kohtaan täysin, jos takuun umpeuduttua ne aina leviäisivät. Ja todennäköisemmäksi se tuntuu jatkuvasti menevän, kun tekniikasta tulee yhä monimutkaisempaa.

        Osta sinä vain se F30, itse vartoilen vielä hetken, että uusi M5 tulee myyntiin, niin voisin jopa aikanaan harkita ostavani E60 M5:n, joka on sitten jo varmasti halvempi kulkine. Itse en viitsi maksaa sitä huimaa arvonalennusta, joka aina uuden auton omistamisesta seuraa. Tässäkin tietysti oma makunsa kullakin, toiselle se uusi auto on tärkeämpi, kuin hinta ja toiselle päin vastoin. Ainoa mikä ärsyttää, ovat nämä ihmiset, jotka ensiksi ostavat uuden 520i:n ja sitten kun itse ostan käytetyn E60 M5:n, niin johan alkaa marmatus ja kateus. Sitä en ole koskaan ymmärtänyt, että miksi sitten ostaa kalliimpaa uutta karvalakkia, jos käytetyn auton saa halvemmalla, joka ohittaa ominaisuuksissa uuden mennen tullen. En toki oleta, että itse olisit luonteeltasi samanlainen, mutta paljon on tuollaista porukkaa, joka pätee ensiksi uudella karvalakillaan ja sitten kun itse ostaa n. 5-vuotta vanhan paremman luokan auton halvemmalla, niin alkaa marina.

        Comment

        • jva
          Bimmer Enthusiast
          • Sep 2006
          • 1419

          #19
          Originally posted by Ramzez View Post
          Ainoa mikä ärsyttää, ovat nämä ihmiset, jotka ensiksi ostavat uuden 520i:n ja sitten kun itse ostan käytetyn E60 M5:n, niin johan alkaa marmatus ja kateus. Sitä en ole koskaan ymmärtänyt, että miksi sitten ostaa kalliimpaa uutta karvalakkia, jos käytetyn auton saa halvemmalla, joka ohittaa ominaisuuksissa uuden mennen tullen.
          Heh..taas pääsen näissä keskusteluissa sanomaan että samaa mieltä
          Postauksesi on siinä mielessä itselleni ajankohtainen, että kun olen enempi tai vähempi aktiivisesti tässä hetkisen aikaa etsiskellyt tilavampaa autoa itselleni ja sen myötä katse on kääntynyt ja mielenkiinto palannut yhä uudelleen ja uudelleen tuohon mainitsemaasi E60 M5:seen.
          E60 M5:sten arvo on laskenut merkittävästi, mutta se, että sellaisen voi nyt ostaa käytettynä samaan hintaan kuin joutuu pulittamaan uusimman 5-sarjalaisen lähes "karvalakkimallista" ei vähennä tippaakaan sitä, miten hieno auto tuo E60 M5 kokonaisuutena ja monessa mielessä on!! Jos minäkin erehdyin hetkisen katselemaan myös sekä tuota uutta 5-sarjalaista, että uusinta E-sarjan Mersua, niin kyllä siinä puuhassa hyvin äkkiä sai kerta toisensa jälkeen ja yhä uudelleen ja uudelleen todeta, että jos rahalleen TODELLA vastinetta haluaa, niin E60 M5 on tällä hetkellä auto, jossa saa huiman vastineen sille rahalle mitä siitä saa maksaa.

          Jos auton on tarkoitus tarjota tilaa, tarvittaessa mukavuutta, mutta myös tarvittaessa kääntää suupielet kertakaikkisen maireasti ylöspäin suorituskyvyllä ja ajettavuudella, niin millä ihmeen ilveellä uusi, pienehköllä koneella varustettu 5-sarjalainen tai E-sarjalainen pystyisi siinä kilpailemaan E60 M5:sen kanssa?! Ei millään.. Ja mitä auton arvoon tulee, niin jos uuden "karvalakin" ja käytetyn M:n hankintahinta tänään on sama tai edullisempi kuin uutukaisen auton, niin vuoden päästä tilanne on jo kääntynyt päälaelleen.

          No, tarpeita autolle ja näkökulmia asiaan on tietysti yhtä monta kuin on autoilijaakin, mutta kyllä tällä hetkellä käytetty E60 5-sarjalainen (siis myös muut kuin M5) on ehdottomasti auto, joka tarjoaa sopivasti käytettynä kovan vastineen rahalle. Eikä tässä enää kovin kauaa mene niin myös E90/E92 M3 on samassa tilanteessa kuin E60 M5 nyt, eli tarjoaa käytettynä mahtavan vastineen rahalle..varsinkin kun verrataan samanhintaiseen, uuteen autoon.
          Last edited by jva; 01-07-2010, 17:15.

          Comment

          • r.w.
            Bimmer Enthusiast
            • Feb 2007
            • 2510
            • Länsirannikko

            #20
            335i on kyllä sen suuruusluokan pannukakku urheilubemariksi, etten uskalla vielä edes ajatella tulevan M3:n olemusta. Täytyy vaan toivoa, että edes tulevassa 1-sarjan M-mallissa on vielä hitunen motorsporttia jäljellä.
            1-7-5-11-3-9-6-12-2-8-4-10

            Comment

            • kurvailija
              Bimmer Rookie
              • Jun 2008
              • 181
              • nurmijärvi/kiljava

              #21
              asia nyt ei tähän topiciin kuulu mutta mikä siitä 335i:stä tekee niin huonon?

              Comment

              • jva
                Bimmer Enthusiast
                • Sep 2006
                • 1419

                #22
                Niin, miksi 335i olisi huono :think
                Sellaisen omistaneena en voi kuin kehua sitä ja erityisesti moottoria ja sen ominaisuuksia. 335i- kone on ominaisuuksiltaan mielestäni onnistuneempi kuin esim yksikään niistä Porschen vapari-boksereista millä olen ajanut. Se on ominaisuuksiltaan niinikään selvästi parempi kuin BMW:n vastaava ahtamaton kone. Ei tuo kutosturbo turhaan saanut "Vuoden moottori" - palkintoa 2007.
                Mun mielestä tuo 335i-kone olisi sekin tarjonnut vallan mainiosti potentiaalia jo nykyisen M3:sen koneeksi V8:n sijaan.
                Muutenkaan en ole oikein koskaan ymmärtänyt sitä, miksi jotkut ylistävät vapareita maasta taivaaseen?! Erittäin hienoja vapareitahan ne ovat nuo BMW:n vaparit, mutta ei niitä kyllä ahtamalla huononneta - päinvastoin.

                Comment

                • Ramzez
                  Bimmer Enthusiast
                  • Aug 2009
                  • 6104
                  • Jyväskylä

                  #23
                  Originally posted by jva View Post
                  Muutenkaan en ole oikein koskaan ymmärtänyt sitä, miksi jotkut ylistävät vapareita maasta taivaaseen?! Erittäin hienoja vapareitahan ne ovat nuo BMW:n vaparit, mutta ei niitä kyllä ahtamalla huononneta - päinvastoin.
                  Ei ahtamisessa mitään vikaa ole, mutta itse en ole koskaan perustanut oikein turboista. Jos ahtaa tarvitsee, niin kyllä mekaaninen ahdin on se, mikä konepellin alta sitten pitää löytyä. Mekaaninen ahdin kun ahtaa koko ajan, joten päivittäisessä käytössäkin siitä on enemmän iloa. Tietysti mekaaninen ahdin syö enemmän polttoainetta ja äänet eivät ole ehkä niin hienot, kuin turbossa, mutta jos minä konetta alkaisin ahtamaan, niin ei sillä äänellä niin väliä, kunhan tehoa on (tämä on vain ja ainoastaan minun mielipiteeni).

                  Comment

                  • petrolhead
                    Moderator
                    • Feb 2004
                    • 13793
                    • Hyvinkää

                    #24
                    Originally posted by Heksula View Post
                    Kyl mä vaan jaksan aina ihmetellä miten sä jaksat marista samasta asiasta joka välissä? Ei luulis heiluttavan sun elämää noin paljoa.
                    http://en.wikipedia.org/wiki/Anorak_(slang)
                    2015 VW Crafter
                    1984 BMW 316
                    2009 Kawasaki Ninja 250RRR
                    petrolheadin hölmöilyjä juutubessa.
                    "Weight is the car designer's enemy. It works against you in every aspect of the design".

                    Comment

                    • jva
                      Bimmer Enthusiast
                      • Sep 2006
                      • 1419

                      #25
                      Originally posted by Ramzez View Post
                      Ei ahtamisessa mitään vikaa ole, mutta itse en ole koskaan perustanut oikein turboista. Jos ahtaa tarvitsee, niin kyllä mekaaninen ahdin on se, mikä konepellin alta sitten pitää löytyä. Mekaaninen ahdin kun ahtaa koko ajan, joten päivittäisessä käytössäkin siitä on enemmän iloa. Tietysti mekaaninen ahdin syö enemmän polttoainetta ja äänet eivät ole ehkä niin hienot, kuin turbossa, mutta jos minä konetta alkaisin ahtamaan, niin ei sillä äänellä niin väliä, kunhan tehoa on (tämä on vain ja ainoastaan minun mielipiteeni).
                      Kyllä hyvin toteutettu ahtaminen, kuten esim 335i:ssä on, toimii erittäin hyvin. Suorituskyky on laajasti käytössä jo hyvin alhaalta lähtien, eikä myöskään tapahdu mitään erityistä "hyytymistä" kun aletaan lähestymään kierrosalueen ylärajaa. 335i:ssä on onnistuttu yhdistämään erinomaisesti ahdetun dieselin parhaat puolet vapaasti hengittävän bensakoneen hyviin puoliin.
                      Olen tätä vertailua esittänyt aiemminkin, mutta esitän taas. Porschen kutosboksereita voitaneen pitää hyvinä esimerkkeinä urheilullisista vapaastihengittävistä koneista. Niille, kuten käytännössä kaikille muillekin hienoille, urheilullisille vapareille tyypillinen piirre on se, että alakierroksilla ne ovat tosiasiassa aika hengettömiä, kokonaisuuteen peilaten jopa puhdittomia ja heräävät henkiin ja osoittavat todellisen luonteensa vasta sitten kun kierroslukumittari kipuaa lukuihin jotka alkavat numerolla 5..
                      No, varmasti kiva juttu radalla..saa nautiskella kunnolla koneen upeista äänistä jne, mutta päivittäisessä ajossa loppujenlopuksi aika ikäväkin juttu..
                      Taitavasti ahdettu kone sensijaan antaa luonteensa mukaista potkua jo alakierroksilta alkaen - ominaisuus joka on hyödynnettävissä päivittäisessä ajamisessa huomattavasti helpommin suupielien ylöspäin kääntämiseen auton suorituskyvyn kautta..mikä on kuitenkin esim M3:sen tai 911:sta kaltaisessa autossa monelle aika olennainen juttu. Tarkoitan siis sitä, että 335i:llä pieni painallus kaasupolkimeen alakierroksilla sai auton liikahtamaan oikein iloisesti..vastaavassa tilanteessa vastaava pieni painallus 911:sta ei saa aikaiseksi oikeastaan mitään.

                      Ahdettu diesel nitkahtaa hetikohta kun kierrokset vähänkin nousee..ei kovin hauska juttu urheilullisuudesta nautiskelevalle kuskille. Huonosti ahdettu bensaturbo hyytyy sekin sitä mukaa kun kierrokset nousevat kohti yläaluetta..ei kiva sekään. Taitavasti ahdettu moottori sensijaan on puhdikas alakierroksilta loppuun saakka, kuten 335i on.
                      Pidin todella 335i:stä nimenomaan moottorin ominaisuuksien takia, koska se oli ikäänkuin vapari, josta on ahtamalla poistettu vaparin heikkoudet, mutta samalla onnistuttu säilyttämään vaparin vahvuudet. Siksi olisinkin pitänyt kyseistä konetta hyvin potentiaalisena perusmoottorina myös nykyisen M3:sen moottoriksi. Uskon, että siitä olisi saatu suht pienellä vaivalla rakennettua loistava M-moottori!
                      Nythän ilmeisesti uusin 335i on vain yhdellä ahtimella varustettu, joten sen luonteesta mulla ei ole omia kokemuksia, mutta siis ainakin tuo kahden ahtimen 335i oli kerrassaan mainio osoitus siitä, mitä insinööri parhaimmillaan pystyy tekemään.
                      Sitä taustaa vasten en näe lainkaan huonona sitä, vaikka uudessa 3-sarjassa joka ainut moottorivaihtoehto olisi ahdettu..kunhan se ahtaminen tehdään yhtä taiten kuin on tehty 335i:ssä.
                      Last edited by jva; 02-07-2010, 11:20.

                      Comment

                      • r.w.
                        Bimmer Enthusiast
                        • Feb 2007
                        • 2510
                        • Länsirannikko

                        #26
                        Originally posted by jva View Post
                        Taitavasti ahdettu kone sensijaan antaa luonteensa mukaista potkua jo alakierroksilta alkaen - ominaisuus joka on hyödynnettävissä päivittäisessä ajamisessa huomattavasti helpommin suupielien ylöspäin kääntämiseen auton suorituskyvyn kautta..mikä on kuitenkin esim M3:sen tai 911:sta kaltaisessa autossa monelle aika olennainen juttu. Tarkoitan siis sitä, että 335i:llä pieni painallus kaasupolkimeen alakierroksilla sai auton liikahtamaan oikein iloisesti..vastaavassa tilanteessa vastaava pieni painallus 911:sta ei saa aikaiseksi oikeastaan mitään.
                        Toisin sanoen 335:ssä on pyritty mahdollisimman vaparimaiseen luonteeseen. Vilkaise huviksesi vaikka S62:n tai S65:n vääntökäyriä. Ne 3-litraisen vaparikutosen ongelmat joita tarkoitat ja joita noissa uuden sukupolven vapareissa ei oikeastaan edes enää ole, on helppo poistaa viimeistään litralla tai parilla lisää iskutilavuutta.

                        Ainoat vaparin ongelmat, jotka nuo turbot poistavat, ovat heikot päästöt ja huono hyötysuhde. Samalla kadotetaan se terävyys ja välitön vaste, jota vapaasti hengittävä kone tarjoaa. En tarkoita, että tuo turbokone olisi huono, mahtava moottori se on, mutta sopinee ominaisuuksiltaan paremmin vaikkapa 7-sarjan limusiinin kuin 1- tai 3-sarjan sporttimallin keulalle. Itse koin 335:n olevan enemmän kotonaan motarilla kuin mutkatiellä, joka erottaa sen täydellisesti edeltävistä sisarmalleistaan ja siitä, mistä BMW on opittu tuntemaan. Hitaampi 330 taas tarjosi sitä tuttua ja turvallista ajamisen iloa oikein leveältä lautaselta.

                        Erityisen itkun ja parun aiheen antaa S65:n hylkääminen, pidän sitä ehkäpä hienoimpana BMW-katumoottorina kautta aikojen.
                        1-7-5-11-3-9-6-12-2-8-4-10

                        Comment

                        • duckland
                          Bimmer Fanatic
                          • Dec 2003
                          • 418

                          #27
                          Mää en kauhiasti tiedä moottoreiden sielunelämästä, mutta itse näen maallikkona pari asiaa.

                          335 on moottorissa iskutilavuutta ja vaikka turbot ottaisi pois käytöstä taitaa hevosvoimat olla 330 tasolla. Eli riittävästi kuutioita koneeseen ja ahdin on resepti hyvälle turboautolle. 2.0t 500hp hirviö on taas 100hp ilman turboa ja loput 400 turbolla, jolloin tehot tulee kun turbo herää.

                          En ymmärrä miten 330 voi tarjota ajamisen iloa ja 335 ei, jos 335 löytyy samat puhdit plus turbolla pieni lisähöyste.

                          Dieselistä ei saa taas autoa muuta kun tankkaamalla bensaa siihen. Perustuu samaan filosofiaan kun 2.0t 500hp turboauto. Ilman turboa kiisselit ei kulje mihinkään, eli kaikki perustuu turbon voimaan. Se vaan ei riitä.

                          Comment

                          • jva
                            Bimmer Enthusiast
                            • Sep 2006
                            • 1419

                            #28
                            Originally posted by r.w. View Post
                            Samalla kadotetaan se terävyys ja välitön vaste, jota vapaasti hengittävä kone tarjoaa.
                            Niin, asialla on tässä tapauksessa se kaksi puolta. Toinen on se, kun urheilullisella autolla tai urheiluautolla ajetaan radalla siten kuin siellä kuuluu ajaa ja toinen puoli on sitten se, että varmaankin ainakin 99%:sti niillä samoilla autoilla kuitenkin ajetaan muualla ja muulla tavalla..eli siis siellä tieliikenteen seassa tieliikenteen vaatimalla/ edellyttämällä tavalla.
                            Allekirjoitan kyllä sen, että hyvässä urheiluauton vaparimoottorissa on sellaista herkkyyttä, jota turbosta on vaikea löytää, silti asiassa on se "mutta", että se vaparin todellinen luonne ja herkkyys löytyy vasta sitten kun aletaan olemaan siellä kierrosalueen yläkolmanneksessa. Hyvästä turbosta löytyy lähes vastaava herkkyys jo sieltä alakierroksilta alkaen.
                            Vertaan siis uudelleen vapari 911:sta ja 335i:tä päivittäisessä käytössä. 335i:llä saa suupielet ylöspäin pienellä kaasupolkimen painalluksella vauhdissa kuin vauhdissa, kierrosalueella kuin kierrosalueella..911:lla alakierroksilla samanlainen kaasunpainallus ei saa aikaiseksi käytännössä mitään, vaan sieltä se herkkyys ja terävyys löytyy vasta sitten kun kierrokset ovat lähellä 5000. siellä kun kaasua hipaisee niin sitten kyllä löytyy herkkää ruutia, mutta ei ennen sitä.
                            Tietysti tämä on siis myös arvotuskysymys, mutta kun puhutaan esim. M-sarjalaisista, tai vaikka 911:sta, niin ylivoimainen enemmistö niiden ostajista ei ole kisakuskin taidoilla varustettuja kavereita jotka ajavat autollaan lähinnä ratapäivillä, vaan ihan tavallisian taidoin varustettuja tavallisia miehiä (miksei naisiakin), jotka ajavat autollaan pääasiassa tieliikenteessä ja hyvin monet M-BMW:llä ja 911:sta ihan joka päivä ihan kaikenlaisissa olosuhteissa. Niillä viedään lapset päiväkotiin, ajetaan sitten töihin, haetaan lapset päivähoidosta ja mennään kaupan kautta kotiin. Tätähän se on se pääasiallinen käyttö niin M-BMW:llä kuin 911:stakin. Siihen käyttöön niiden ominaisuuksiakin on siis muokattu ja on muokattava.
                            Ahtaminen sopii tuohon tavoitteeseen erinomaisesti, sekä ennenkaikkea siihen, että päästöjä on saatava alemmas..siinä ei tämän päivän maailmassa ole enää autotehtailla edes vaihtoehtoja.
                            Jälkimmäisestä syystä olemme tilanteessa, jossa ahtaminen on niitä ainoita vaihtoehtoja moottoritekniikan saralla joita on järkevää hyödyntää. Lisäksi kun ahtaminen tehdään taitavasti, saavutetaan myös se hyöty että auton ominaisuudet palvelevat entistäkin enemmän käyttäjäkunnan tarpeita.
                            Ahtaminen ei mielestäni ole ongelma tai haitta, se on loistava mahdollisuus tehdä ominaisuuksiltaan entisäkin parempia moottoreita.

                            Comment

                            • r.w.
                              Bimmer Enthusiast
                              • Feb 2007
                              • 2510
                              • Länsirannikko

                              #29
                              Originally posted by duckland View Post
                              335 on moottorissa iskutilavuutta ja vaikka turbot ottaisi pois käytöstä taitaa hevosvoimat olla 330 tasolla. Eli riittävästi kuutioita koneeseen ja ahdin on resepti hyvälle turboautolle. 2.0t 500hp hirviö on taas 100hp ilman turboa ja loput 400 turbolla, jolloin tehot tulee kun turbo herää.

                              En ymmärrä miten 330 voi tarjota ajamisen iloa ja 335 ei, jos 335 löytyy samat puhdit plus turbolla pieni lisähöyste.
                              N52B30 ja N54B30 ovat täysin erilaiset koneet, N52:ssa on kaiken muun insinööripornon lisäksi mm. magnesiumlohko alusil-putkilla ja se painaa yli 30kg vähemmän kuin alulohkoinen ja rautaputkitettu N54. N52:ssa on myös mallisarjan alusta lähtien käytetty tupla-vanos ja valvetronic -tekniikkaa. En Googlettamatta edes muista kaikkia tarkempia eroja, mutta selvää lienee, että kyseessä ei todellakaan ole vain "sama kone ahdettuna."

                              Ymmärtänet, että ajamisen hauskuus ei ole ainoastaan tehosta riippuvainen asia. Se ahdin/ahtimet vievät 335:n koneesta terävyyden ja tutun Bemarimaisuuden, joka vaparissa on vahvasti läsnä.
                              1-7-5-11-3-9-6-12-2-8-4-10

                              Comment

                              • sassi
                                Bimmer Fanatic
                                • Apr 2008
                                • 412
                                • Nivala

                                #30
                                Mielenkiinnolla luin alun viestit ja kahlasin kuvalinkit, mutta miten viimeiset 15 postausta liittyvät uuteen F30 malliin?
                                --
                                Sassi
                                - F10 530d
                                - KTM 690 Enduro
                                Ex. E90 330d, E46 330d

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎