Originally posted by spjarv
View Post
Announcement
Collapse
No announcement yet.
300 sarja 6. sukupolvi F30 2012/2013
Collapse
X
-
Last edited by Antsah; 23-01-2013, 17:15.
-
-
Originally posted by Antsah View PostPerusteesi ontuu siltä osin, että kun lasket uuden autosi arvon alennuksen ja rahat mitä olet siihen uhrannut niin e39 alustan rempat on loppujen lopuksi aika pieni kuluerä. Noinhan sitä tietty on helppo itselle perustella kuin sen esitit, mutta todellisuudessa uuteen poltat enemmän rahaa. Tunnistan itseni tuosta teksistäsi koska on tullut samalla tavalla ajateltua. Sitten onkin tullut mietittyä ettei siinä oikeasti mitään säästä, silti uuden ostamalla pääsee huomattavasti helpommalla
Miltähän tilanne kokonaiskulujen osalta näyttäisi, jos verrataan vaikkapa käytettyä E90:a ja uutta F30:a, jotka uskoakseni ovat realistisia vaihtoehtoja toisilleen? Leikitään ajatuksella, että meillä on kaksi autonostajaa. Heistä toinen arvostaa suorituskykyä ja varusteita ja valitsee näin ollen neljä vuotta vanhan 100 tkm ajetun 335i:n m-sporttina ja kaikilla herkuilla. Tällaisen hankintahinta lienee jossain 35keur paikkeilla. Toinen ostaja taas arvostaa uuden auton fiilistä, helppoutta, takuuta yms. mutta tyytyykin "perusmalliin" ja ostaa vaikka 320i sportlinen hintaan 45 keur. Oletaan, että autoja pidetään 3 vuotta/90tkm. Uuden auton ostajan kulut tässä esimerkissä ovat käytännössä määräaikaishuollot sekä arvonalenema. Käytetyn ostajan tapauksessa kokonaiskulut riippuvat merkittävässä määrin siitä, minkälaisen yksilön on sattunut ostamaan. Parhaassa tapauksessa ostaja saattaa toki selvitä lähes pelkillä ma-huolloilla, mutta jos huono tuuri käy, voi matkaan mahtua myös paljon kalliita korjauksia. Lisäksi saattaa eteen tulla molempien rengassarjojen uusiminen jne. jne. Arvonalenemahan on tässäkin, mutta euroina toki pienempi kuin uudessa. Muut kulut, kuten polttoaineet, vakuutukset, verot yms. oletetaan yhtä suuriksi molemmilla, vaikka käytännössähän ne ovat pienempi moottorisella jonkin verran alemmat.
Uusi on varmastikin kokonaiskuluiltaan kalliimpi, mutta kuinka suurella erolla?
Comment
-
-
Originally posted by burtsi View PostTotta, uuden auton arvonalenema on sen omistamisen ylivoimaisesti suurin kustannus. Ehkä ei kuitenkaan ole järkevää verrata e39:n kokonaiskuluja uuteen, sillä tuskinpa nämä kaksi ovat realistisia toistensa vaihtoehtoja kovinkaan monelle? 10 vuotta vanha 250 tonnia ajettu 10keur auto vs. uusi 40keur auto.
Miltähän tilanne kokonaiskulujen osalta näyttäisi, jos verrataan vaikkapa käytettyä E90:a ja uutta F30:a, jotka uskoakseni ovat realistisia vaihtoehtoja toisilleen? Leikitään ajatuksella, että meillä on kaksi autonostajaa. Heistä toinen arvostaa suorituskykyä ja varusteita ja valitsee näin ollen neljä vuotta vanhan 100 tkm ajetun 335i:n m-sporttina ja kaikilla herkuilla. Tällaisen hankintahinta lienee jossain 35keur paikkeilla. Toinen ostaja taas arvostaa uuden auton fiilistä, helppoutta, takuuta yms. mutta tyytyykin "perusmalliin" ja ostaa vaikka 320i sportlinen hintaan 45 keur. Oletaan, että autoja pidetään 3 vuotta/90tkm. Uuden auton ostajan kulut tässä esimerkissä ovat käytännössä määräaikaishuollot sekä arvonalenema. Käytetyn ostajan tapauksessa kokonaiskulut riippuvat merkittävässä määrin siitä, minkälaisen yksilön on sattunut ostamaan. Parhaassa tapauksessa ostaja saattaa toki selvitä lähes pelkillä ma-huolloilla, mutta jos huono tuuri käy, voi matkaan mahtua myös paljon kalliita korjauksia. Lisäksi saattaa eteen tulla molempien rengassarjojen uusiminen jne. jne. Arvonalenemahan on tässäkin, mutta euroina toki pienempi kuin uudessa. Muut kulut, kuten polttoaineet, vakuutukset, verot yms. oletetaan yhtä suuriksi molemmilla, vaikka käytännössähän ne ovat pienempi moottorisella jonkin verran alemmat.
Uusi on varmastikin kokonaiskuluiltaan kalliimpi, mutta kuinka suurella erolla?
Jos e90:iin olisi mennyt korjauksiin n.4ke, niin aika samoihin kokonaiskulut molemmilla autoilla painuvat tällä sinun laskukaavalla?:think
Comment
-
-
Originally posted by burtsi View PostEhkä ei kuitenkaan ole järkevää verrata e39:n kokonaiskuluja uuteen, sillä tuskinpa nämä kaksi ovat realistisia toistensa vaihtoehtoja kovinkaan monelle? 10 vuotta vanha 250 tonnia ajettu 10keur auto vs. uusi 40keur auto.
Juuri väänsin Exceliin 48ke F31 vs. 28ke E61 530xd. Viiden vuoden aikajaksolla sain aika samat kulut yhteensä. Mukaan laskin polttonaineet, vakuutukset, arvonaleneman, huollot, korjaukset, verot ja pääomakulut.
F31 vaatii kovemman kuukausittaisen kassavirran, jos ei vedä kokonaan käteisellä, mutta kokonaiskulut jäävät "sinne päin" samoihin molempien tapauksessa. Jokainen voi arvailla molempien korjaustarpeita ja arvonalenemaa, itse laskin arvonalenemaa 12,5 % edellisen vuoden jäännösarvolle.
Vielä pitää päättää kumman ottaa ja säätää numerot sen mukaan kohdalleen
PS. E39 vertailussa jäi kokonaiskuluiltaan puoleen noista kahdesta, mutta ei sillä enää viittä vuotta ajeta, eikä tässä pelkästään Excelin mukaan myöskään eletä.. Hauska harjoitus kuitenkin.
Comment
-
-
Originally posted by nonmerce View PostOlettaisin, että autot ovat suurinpiirtein samanhintaisia kolmen vuoden kuluttua, ehkä f30 hiukan arvokkaampi.
Comment
-
-
Originally posted by Eemeli View Post
Juuri väänsin Exceliin 48ke F31 vs. 28ke E61 530xd. Viiden vuoden aikajaksolla sain aika samat kulut yhteensä. Mukaan laskin polttonaineet, vakuutukset, arvonaleneman, huollot, korjaukset, verot ja pääomakulut.
F31 vaatii kovemman kuukausittaisen kassavirran, jos ei vedä kokonaan käteisellä, mutta kokonaiskulut jäävät "sinne päin" samoihin molempien tapauksessa. Jokainen voi arvailla molempien korjaustarpeita ja arvonalenemaa, itse laskin arvonalenemaa 12,5 % edellisen vuoden jäännösarvolle.
Vielä pitää päättää kumman ottaa ja säätää numerot sen mukaan kohdalleen
PS. E39 vertailussa jäi kokonaiskuluiltaan puoleen noista kahdesta, mutta ei sillä enää viittä vuotta ajeta, eikä tässä pelkästään Excelin mukaan myöskään eletä.. Hauska harjoitus kuitenkin.
Comment
-
-
Jahas, tuli 22k€ hyvitystarjous omasta kiesistä uuteen 320xia tourinkiin. Yllätyin jopa että ihan kohtuuasiallinen tarjous näin heti alkuun lonkalta, ei heti heitetty saksantuontikorttia kehiin.
Mutta silti, kolmekymppiä pitäs seteleitä latoa vielä jotta saisi kahdeksan vuotta tuoreemman, pienemmän ja huonommin varustellun auton 2/3 tehomäärällä... valintoja valintoja.
On vain alkanut poltella ajatus jotta ehkä kuitenkin se F25 saksasta syksymmällä...
Eniten tuossa F30 haittasi rengasmelu, 17" talvinakeilla infernaalinen jyrinä vrt omaan e61 jossa myös 17" nastat... Ja hudin puute. Senkin saa, jos sijoittaa 5k€ naviin jne..Bemariton..Jagge I-Pace HSE alla..
Comment
-
-
[/QUOTE]Jos e90:iin olisi mennyt korjauksiin n.4ke, niin aika samoihin kokonaiskulut molemmilla autoilla painuvat tällä sinun laskukaavalla?:think[/QUOTE]
4000 € !!!
Oon omistanut 335 CiA ens kuussa 3 vuotta ja bensan lisäksi on kuluja ollut ~400 € huoltoon (okei vain yksi huolto, 8300 km/v). Tuo 4 k€ kuulostaa mun korvaan aika kovalta... :thinkLast edited by ++500Nm; 23-01-2013, 22:45.Blow My Whistle
Comment
-
-
Itseäni mietityttäisi tuossa se että 48K€:n F3x on aika neekerimalli kun taas 28K€ E6x löytyy varmasti täysin varusteltuna kun vaan etsii sopivan. Vaikea kuvitella esim. tuon meidän E91:sen vaihtoa perusmallin F31:seen. Speksailin bmw:n sivuilta samoilla leluilla kuin tuo nykyinen ja hinta pomppasi melkein 62K€:n. Joten eipä tarvii haaveilla moisesta uutena.2020 G20 320i xdrive
Comment
-
-
Originally posted by ++500Nm View Post
4000 € !!!
Oon omistanut 335 CiA ens kuussa 3 vuotta ja bensan lisäksi on kuluja ollut ~400 € huoltoon (okei vain yksi huolto, 8300 km/v). Tuo 4 k€ kuulostaa mun korvaan aika kovalta... :think2020 G20 320i xdrive
Comment
-
-
Originally posted by Antsah View PostPerusteesi ontuu siltä osin, että kun lasket uuden autosi arvon alennuksen ja rahat mitä olet siihen uhrannut niin e39 alustan rempat on loppujen lopuksi aika pieni kuluerä. Noinhan sitä tietty on helppo itselle perustella kuin sen esitit, mutta todellisuudessa uuteen poltat enemmän rahaa. Tunnistan itseni tuosta teksistäsi koska on tullut samalla tavalla ajateltua. Sitten onkin tullut mietittyä ettei siinä oikeasti mitään säästä, silti uuden ostamalla pääsee huomattavasti helpommalla
Vaikka tietysti arvonalenema puraisee kovasti uutta autoa, niin kun nuo pisti vierekkäin exceliin, niin ero jäi ihan siedettäväksi. Ihan tietoinen valinta siis tehtiin. Yleensä pidän autot hieman pidempään, joten vähän se siitä tasaantuu (ja omavalinteiset varusteet painavat enemmän).
Kolmeysin remontit toin esiin siinä mielessä, että vaikka auton arvonalenema olisi enää tonnin-pari vuodessa, niin jos vaihdetaan syyläri laakkosella (1600 ja viikko ilman autoa) ja laitetaan vähän alustaa (schmiedmann, 800) ja käydään 3 kertaa suuntaamassa pyöriä, kerran vaihtamassa rikki ruostunutta pakoputken kiinnikettä, 3 kertaa ihmettelemässä mystistä jäähdytinnesteen korkeusvikaa ja vaihdetaan säiliö, sensori ja todetaan että vika voisi olla tietokoneessa... Tuossa olen missannut kymmeniä tunteja laskutettavaa työaikaa ja se wanha auto on syönyt vuodessa arvonalenema + huoltokuluina kevyesti yli 5000 euroa. Siihen kun lisää 1,5-kertaisen kulutuksen ja verot... ei sekään ihan ilmaista ollut. Vakuutus oli satasen halvempi.
Jokaisen tapaus on tietysti yksilö, mutta minun laskelmassani uuden ja 10-vuotiaan välinen kustannus oli jos ei triviaali niin ainakin hyvin kohtuullinen - erityisesti jos on sitä mieltä, että se uudempi on hienompi ja parempi. Jos huoltokulut saa melkein nollattua tekemällä itse, laskee tunnit harrastamiseksi ja arvostaa e39:n vielä ominaisuuksiltaan uuden tasolle, niin laskelma on varmasti eri näköinen.ajossa 328iA M sport '13
ex. e39 535iA '01 facelift (2007-2012), e34 525i '91 (1999-2007) ja e30 324td '86 (-1999)
Comment
-
-
Originally posted by Heksula View PostItseäni mietityttäisi tuossa se että 48K€:n F3x on aika neekerimalli kun taas 28K€ E6x löytyy varmasti täysin varusteltuna kun vaan etsii sopivan. Vaikea kuvitella esim. tuon meidän E91:sen vaihtoa perusmallin F31:seen. Speksailin bmw:n sivuilta samoilla leluilla kuin tuo nykyinen ja hinta pomppasi melkein 62K€:n. Joten eipä tarvii haaveilla moisesta uutena.
Comment
-
-
3 sivua taas ihmettelyä hinnasta kuinka kallis se on. No onhan se tietysti jos ei oo rahaa, mut kaikille silti samanhintanen. 60-80 tonnii on se raja jolla saa sopivia varusteita olevan 328. 335 pomppaa sit melkein satkuun. Mut mitä väliä? Jos se ei oo nii pennin päälle elämä ja ei täältä mitään mukaan saa. Sitäpaitsi f30 hinnat on ihan vertailukelpoisella tasolla muiden valmistajien kanssa ja bmw malliston. Eli en ymmärrä itkua tuosta.
Jos kukaan ei ostaisi sitä uutta full loaded f30:stä niin eihän karjalalippispäillä olisi 15 vuoden päästä kiertopalkintoja kuolattavana. Oottakaa oottakaa rauhassa kyl teille kanssa näitä lohkeaa 10 vuoden päästä saatte 20 tonnilla f30:ia sit. Voitte vertailla mahdolliseen f40:een tms. miten kauhee se on ja ajatte mielummin f30:lla
Itse en halua huollattaa autoa kokoajan. käytetyssä tulee väkisin noita huoltoja enemmän. Mua vituttaa kaikkein eniten jos autossa ei toimi yksikin paikka. Parkkivalon palaminen jo ärsyttää ku kojelaudassa palaa jotain varotusvaloja. Ei. Se ei oo mun juttu ainakaan. Sitäpaitsi kuten mainittua e90 jälkeen toi f30 on aika vitun hieno auto! Ja muna kun on pieni niinku bemarimiehillä yleensä niin ei vituta sillee ku e90 ratissa ku joka saatanan lippispäällä o ny noita pyörimässä. Ei sitä 35vee enää kehtaa ajaa ees tollasel teiniritsal.
Itse autoon, niin mitä lastuja 328 löytyy suomesta? Onko kellenersin edustusta täällä? Ja onko kukaan löytänyt 0-100 aikaa lastutetulle mitattuna? entä taas maailman tyhmimpiä kysymyksiä: säilyykö takuu millään lastuvalmistajalla? Karalan osaamisen jokainen tietää ja sieltä varmaan tulee ohjelmaa 328:iin pikkuhiljaa.
Comment
-
-
Originally posted by duckland View Post3 sivua taas ihmettelyä hinnasta kuinka kallis se on. No onhan se tietysti jos ei oo rahaa, mut kaikille silti samanhintanen. 60-80 tonnii on se raja jolla saa sopivia varusteita olevan 328. 335 pomppaa sit melkein satkuun. Mut mitä väliä? Jos se ei oo nii pennin päälle elämä ja ei täältä mitään mukaan saa. Sitäpaitsi f30 hinnat on ihan vertailukelpoisella tasolla muiden valmistajien kanssa ja bmw malliston. Eli en ymmärrä itkua tuosta.
Jos kukaan ei ostaisi sitä uutta full loaded f30:stä niin eihän karjalalippispäillä olisi 15 vuoden päästä kiertopalkintoja kuolattavana. Oottakaa oottakaa rauhassa kyl teille kanssa näitä lohkeaa 10 vuoden päästä saatte 20 tonnilla f30:ia sit. Voitte vertailla mahdolliseen f40:een tms. miten kauhee se on ja ajatte mielummin f30:lla
Itse en halua huollattaa autoa kokoajan. käytetyssä tulee väkisin noita huoltoja enemmän. Mua vituttaa kaikkein eniten jos autossa ei toimi yksikin paikka. Parkkivalon palaminen jo ärsyttää ku kojelaudassa palaa jotain varotusvaloja. Ei. Se ei oo mun juttu ainakaan. Sitäpaitsi kuten mainittua e90 jälkeen toi f30 on aika vitun hieno auto! Ja muna kun on pieni niinku bemarimiehillä yleensä niin ei vituta sillee ku e90 ratissa ku joka saatanan lippispäällä o ny noita pyörimässä. Ei sitä 35vee enää kehtaa ajaa ees tollasel teiniritsal.
Itse autoon, niin mitä lastuja 328 löytyy suomesta? Onko kellenersin edustusta täällä? Ja onko kukaan löytänyt 0-100 aikaa lastutetulle mitattuna? entä taas maailman tyhmimpiä kysymyksiä: säilyykö takuu millään lastuvalmistajalla? Karalan osaamisen jokainen tietää ja sieltä varmaan tulee ohjelmaa 328:iin pikkuhiljaa.
Kuten edellä mainittiin F30:en hinta on täysin linjassa muiden merkkien kilpailijoiden kanssa. Maailma on kamala paikka ja kyllä sitä äkkiä sen 60-70 tonnia saa kärsiä jos uuden haluaa jonkinlaisilla varusteilla. Mutta niinhän se aina on ollut.Last edited by Ishvan; 24-01-2013, 09:20.-21 BMW X1 xDrive 25e Charged Edition Sport
Comment
-
-
Originally posted by duckland View Post60-80 tonnii on se raja jolla saa sopivia varusteita olevan 328.
Mahtaa olla muuten hirveää jos ei kehtaa ajaa kuin uusimmalla korimallilla. Mutta iän myötä varmaan pääset tuosta ongelmasta eroon. Kannattaa myös tiedostaa, että "siviilit" eivät noista korimalleista tajua mitään. Riittää kun se BMW-merkki löytyy, niin kuulut "joukkoon".
Comment
-
Comment