Pitkästä aikaa E28 puslien laitto ja olipa unohtuneet omat ohjeet.
Tässä koottuna ohje ILMAN ERIKOISTYÖKALUJA! Edes rengasta ei tarvii irrottaa.
Ensin tietysti ne puslan mutteri, pitimen pultit ja pidin pois.
Kuumailmapuhaltimesta ei ole apua, mutta hitsipillillä (niitä 100-150€ kaasuhitsauslaitteita joissa pullot mukana käyttäen kun poraa sen suuttimen hiukka isommaksi n. 1mm poralla) kuumentamalla apurungon puslan ulkopuolta - pusla tuli ulos ihan rautakangella pyörän vierestä lyöden.
Putsasin apurungon reiän - puukolla lustoruosteet ja teräsvillalla porakoneella loput - sileää siitä ei tarvii tehä.
Sisäänmeno samoin eli ilman kuumennusta ei puhettakaan. Pusla kuivana ilman liukastetta, useassa vaiheessa hitsipilillä apurungon puslan pidikkeeseen lämpöä ja alta etupuolelle ja keskisivulle kanssa. Ja vielä lisää lämpöä apurungon puslan pidikkeeseen siittä pyörän sivusta.
Tunkilla nostin ylös viereisen paripuslan mutterista - puslan alle puukoroketta ja taas auton paino puslaa sisään työntämään. Lopulta puuhun 12 mm reikä siihen kohtaan johon puslan keskiö on jättänyt jäljen jahka melko sisälle mennyt ja tulee se pultin pää vastaan. Ja taas kuumennus apurunkoon ja thatsit!
Menihän se odotellessa hissuksiin kokonaan koloon auton painoa hyväksikäyttäen. Kuumennus silleen ettei käryä paljoa kumminkaan paaljoa, kullä se aika hehkuvaa rautaa paikoin on. Istaha peräkontin päälle lisäpainoks ja jos liikkuu niin riittävä kuumuus - loppu mulla kylläkin painu itestään kun kävin syömässä - eli aikaakin tarvitaan joku 30min. Ja sitten ihan rauhassa jäähtyminen 1-2t ennen auton nostoa ja tuen poistamista. Tuki kohilleen ja mutterit kiinni.
Tässä koottuna ohje ILMAN ERIKOISTYÖKALUJA! Edes rengasta ei tarvii irrottaa.
Ensin tietysti ne puslan mutteri, pitimen pultit ja pidin pois.
Kuumailmapuhaltimesta ei ole apua, mutta hitsipillillä (niitä 100-150€ kaasuhitsauslaitteita joissa pullot mukana käyttäen kun poraa sen suuttimen hiukka isommaksi n. 1mm poralla) kuumentamalla apurungon puslan ulkopuolta - pusla tuli ulos ihan rautakangella pyörän vierestä lyöden.
Putsasin apurungon reiän - puukolla lustoruosteet ja teräsvillalla porakoneella loput - sileää siitä ei tarvii tehä.
Sisäänmeno samoin eli ilman kuumennusta ei puhettakaan. Pusla kuivana ilman liukastetta, useassa vaiheessa hitsipilillä apurungon puslan pidikkeeseen lämpöä ja alta etupuolelle ja keskisivulle kanssa. Ja vielä lisää lämpöä apurungon puslan pidikkeeseen siittä pyörän sivusta.
Tunkilla nostin ylös viereisen paripuslan mutterista - puslan alle puukoroketta ja taas auton paino puslaa sisään työntämään. Lopulta puuhun 12 mm reikä siihen kohtaan johon puslan keskiö on jättänyt jäljen jahka melko sisälle mennyt ja tulee se pultin pää vastaan. Ja taas kuumennus apurunkoon ja thatsit!
Menihän se odotellessa hissuksiin kokonaan koloon auton painoa hyväksikäyttäen. Kuumennus silleen ettei käryä paljoa kumminkaan paaljoa, kullä se aika hehkuvaa rautaa paikoin on. Istaha peräkontin päälle lisäpainoks ja jos liikkuu niin riittävä kuumuus - loppu mulla kylläkin painu itestään kun kävin syömässä - eli aikaakin tarvitaan joku 30min. Ja sitten ihan rauhassa jäähtyminen 1-2t ennen auton nostoa ja tuen poistamista. Tuki kohilleen ja mutterit kiinni.
Comment