Tuossa E34:n puslien vaihtoa jollei joku ole vielä bongannut.
Announcement
Collapse
No announcement yet.
Takakelkan puslat HOWTO (ainakin E28)
Collapse
This is a sticky topic.
X
X
-
E28 (520iA -85)
(Febi 06048)
pituus 85mm
sisähalk 15mm
ulkohalk 70mm
EDIT:
Iskarit ja jouset vaihdettu.
Nyt on puslat irti. Mitään kunnollista ulosvetäjää en tehnyt, kun ei se sinne olisi kuitenkaan mahtunut. Korissa kiinni oleva pultti estää tämän. Tai en ainakaan keksi, miten tuonne ylös ulosvetäjän saisi mahtumaan.
Hitsasin suoraan vanhoihin pusliin "upeat" ulosvetäjät (neliöpalkkia, johon hitsattu mutteri, jossa m8 80mm pultti), jolla painoin korissa olevaa kierretankoa. Tukivarsihan pyrkii tällöin painumaan alaspäin, joten sen alle kun laittoi hallitunkin, niin tuli vähän painoa.
Pulttia kun pyöritti pohjaan ja iski vasaralla kylkeen, lähti apparin puolelta pusla iloisesti pois. Kuskin puolella joutui kaveriksi hitsaamaan metrin neliöpalkin, jolla nitkuttelin puslan irti (oli todella jumissa).
Hitsatessahan nuo saivat hyvin lämpöä ja lämmittelin lisäksi kuumailmapuhaltimella. Aikaa meni noiden poistamisessa ehkä 4h eli aikamoista turausta (ensimmäinen irtosi puolessa tunnissa, mutta toinen lähti aluksi hyvin, mutta viimeiset 2 senttiä olivat tuskan takana). Molemmat puslat oli revenneitä, joten syytä oli uusia.
Vanhojen puslien alla korissa on näköjään nerokkaasti 3 peltiä päällekkäin! Ihan tehdasasennus on. Ulommainen aivan rapea, samoin keskimmäinen. Sisin pelti sitä vastoin vain pintaruosteessa, vaikka kuinka yritin saada ruuvaria läpi ;-) . Kestää varmasti tuolla yhdelläkin, mutta mahtaakohan pusla mennä liian syvälle?
EDIT 2: Uudet puslat asennettu. Asennusmetodi:
-puslat pari tuntia pakastimessa (ei liikaa, ettei kumi jäädy koppuraksi)
-takakelkan puslan paikkojen puhdistus ja rasvaus Mobilin sinisellä rasvalla (400g tuubi), pusliin myös reilusti rasvaa
-tunkki ja pusla suurinpiirtein kohdilleen, takakelkan siirtämiseen oikeaan asentoon vaadittiin auton peräpään nostoa ja asettelua muutamaan otteeseen (renkaat olivat siis asennuksen ajan maassa kiinni)
-tunkilla vaan nostamaan puslasta ylöspäin -> humps
-viimeiset pari senttiä nostin vanhalla puslalla ylöspäin, koska kierretanko tuli vastaan
-aivan viimeinen sentti teki tiukkaa, joten 4 tonnin räikkäliina tukivarren yli ja tunkin ali -> tiukalle ja tunkkaamaan lisää -> upposi perille
-pultit kiinni
Toisella puolella lämmitimme takakelkkaa kuumailmapuhaltimella, toisella puolella emme. Sähläämiseen meni niin paljon aikaa, että ehti jo jäähtyä ennen kuin pusla saatiin asennettua...
Yllättävän kivuton operaatio, mutta ensi kerralla en tee tuota -5c tallissa betonilattialla. Kaverin apu myös erittäin suotavaa.Last edited by osilpi; 07-11-2006, 20:47.E34 525i 12v 1990
Toyota Landcruiser HJ60 1982 12H-T 4.0td, SOA, 100% lukot
ex-BMW:t
E28 520iA 1983
E28 520iA 1985
Comment
-
-
otetaas taas kissa pöydälle
onkos se nyt sitten tuo takapään pusla vai iskarin yläpää. kun tuolta takaa e30:ssä kuuluu liikkeelle lähtiessä sellainen "natina/nitkaus" kuin ottaisi tyhjät pois.
kuuluu yleensä 3-4 sellaista nitkahdusta. ja vain kun paikaltaan lähtee.
vai johtuuko tuo perästä. joka on vaihdettu pari kuukautta sitten.
vai lisäpainosta jota on nyt kyydissä noin 150kg taka akselin takana?
vika ääni ilmeni pari päivää tuon "lihotuksen jälkeen"
saattaa olla aikaisemminkin mutta en ole rekisteröinyt sitä esim. kun on ollut kyytiläisiäLast edited by Tonton; 12-12-2006, 20:29.sigpic
M-B Vito -22
Transit Custom -18
Yamaha vx ho cruiser -22
Kodin kylpytilojen saneeraus ja rakennustyöt V-S aluella
[email protected]
Comment
-
-
EDIT: Puslatyökalulle ei ole enää tarvettakaan, koska nuo lähtivät hyvin tavallisellakin ulosvetäjällä irti. Kahtena kappaleena nuo kuitenkin joutui ottamaan pois, sisäkehän joutui poraamaan halki kummaltakin puolelta ja halkaisemaan että lähti irti ja yläkautta pois.
P.S. pultin ottaminen yläkautta ei vaadi kuin 5min aikaa, takapenkin istuinosta vain nostamalla irti ja pultit lyödään alakautta jolloin tulevat upotuksesta ylös. Kannattaa ehkä jättää mutteri pultin päähän kun sitä lyö
Ja lämpö on taikasana, omat puslat eivät hievahtaneetkaan ilman lämpöä. Kun antoi reilusti lämpöä niin puslat alkoivat hiljalleen tulemaan ulos. Hallitunkilla kannattaa pitää vastaan takakelkkaa, muuten homma ei onnistu. Kannattaa laittaa jokin hitsaushanska tuon bensatankin ympärille apurungon läheisyyteen, kun sitä apurunkoa lämmittää.Last edited by BME316; 07-03-2007, 21:18.
Comment
-
-
Kertokaas mistä te noita puslia olette hommaillu, kun mä kävin kysymässä paikalliselta bmw-korjaamolta että olisko niillä myydä niin he vaan sano että ei ole. Eli e28:iin pitäis saada, ei ollu powerflex:llä enkä löytänyt haku-napillakaan. :thinkNyt:
E82 135i -11
Ex: F07 535xD GT -11, E53 X5 3,0D -03, E46 320d -01, E82 135iS -13, E39 520iA -02, E46 320i -02, E60 530D -03, F31 330dA -13, F31 318dA -12, E46 325CiA -02 cabrio, E39 523i -97 Touring, E46 320i -03 Touring, E36 328i -95 Cabrio, E30 316i -89, E34 535i -90, E30 316i 2d -89, E46 320d -99, E30 316i 4d -90, E34 535i -90 "Ac Schnitzer Silhouette S5", E38 740iA -94, E34 M5 -90, E28 520i -87, E28 520i -86
Comment
-
-
Originally posted by Jaska PKP View PostNyt:
E82 135i -11
Ex: F07 535xD GT -11, E53 X5 3,0D -03, E46 320d -01, E82 135iS -13, E39 520iA -02, E46 320i -02, E60 530D -03, F31 330dA -13, F31 318dA -12, E46 325CiA -02 cabrio, E39 523i -97 Touring, E46 320i -03 Touring, E36 328i -95 Cabrio, E30 316i -89, E34 535i -90, E30 316i 2d -89, E46 320d -99, E30 316i 4d -90, E34 535i -90 "Ac Schnitzer Silhouette S5", E38 740iA -94, E34 M5 -90, E28 520i -87, E28 520i -86
Comment
-
-
Vaihtelin tuossa edellisenä viikonloppuna e39 touringiin nuo takakelkan puslat (4kpl). Eivät olleet mitenkään silmä määräisesti kovin huonossa kunnossa paitsi yksi. Kyllä parani ajo kummasti. Ei tärähtele enää niin kovasti esim kiskojen yli ajettaessa. Myös vapina 110 khm nopeudessa loppui. Vaimo ei näitä ongelmia edes ole huomannut eikä huomannut eroa vaihdon jälkeenkään. Vähän vaikea on näitä remontteja perustella, mutta pakko vaihtaa. Auto on siis 99 ja ajettu 196 tkm.
Vaihto suoritettiin jonkinlaisen ulos vetäjän kanssa, joka alkoi pettää ulos vedettäessä, mutta kun antoi vähän lämpöä kuumailmapuhaltimella, niin alkoi tulemaan kivasti ulos. Takaisin laitossa käytin fairy/vesi liuosta ja ei todellakaan mennyt käsin paikoilleen uudet puslat, vaan jengatapin ja laippojen ja prikkojen yms. avustamana.
E34 ja E39 sedaniin käy samat ulos vetäjät, mutta e39 touring vaatii omansa. Minulla on molempiin nyt sitten jonkinlaiset ulos vetäjät ja niitä saa lainata, kun jättää pantin 50€, joka siis toimii vakuutena, että saa ne takaisin. Jenga tappia saattaa joutua itse hankkimaan. 14mm jenga tappi, joka on suurin e34 mahtuva on aika harvinaista. Vaihto onnistuu jotenkin 12mm tangolla, mutta tahtoo kyllä hajota. e39 mahtuu sitten jo vaikka 18mm, mutta minun vatäjässä on 16mm reikä. Minulla on vielä 14mm ja 16mm tappejakin mukaan tarvitseville.
Saakohan tuosta jotain tolkkua??Last edited by bemu-freak; 05-04-2007, 20:56.BMW E61 525iA -05, E38 740ia -97
ex E53 3.0DA 04, E90 320DA -05, E36 325CiA -94, E34 525iAT -95, E87 120DA -05, E60 530DA -03, E39 523iA -96, E30 318i -90, E39 530DAT -99, E34 525i 24V -89, E36 316i -95, E28 520i -87, E21 318i -82, 2002 -69
Comment
-
-
Originally posted by bemu-freak View PostJenga tappia saattaa joutua itse hankkimaan. 14mm jenga tappi, joka on suurin e34 mahtuva on aika harvinaista. Vaihto onnistuu jotenkin 12mm tangolla, mutta tahtoo kyllä hajota. e39 mahtuu sitten jo vaikka 18mm, mutta minun vatäjässä on 16mm reikä.
Comment
-
-
E30 puslien vaihto ongelma
Tuli lieviä ongelmia vaihtaessa niitä takapään isoja puslia E30:seen, ensin ei meinannut lähteä millään ja kun olin muutaman tunnin tahinut niitten kanssa niin meni hermot. Ei muuta kun perämurikka ja tukivarret irti ja koko palkki lattialle niin johan rupesi pusla irtoamaan palkista. Palkkia irroittaessa vaan toinen pusla jäi koriin kiinni siihen holkkiin ja toinen tuli palkin mukana. Sitten se koriin jääny pusla meni vielä katkeamaan kun yritin sitä irti.
EDIT: katkenneen palan saa "helpolla" irti kun hakee porakoneeseen sellaisen metalli kara terän, meni n.puol tuntia niin sai alkaa kasaamaan.
En suosittele kenellekkään vaihtaa itse tuollaisia yli 20vuotta vanhoja rikkinäisiä puslia jos ei ole nosturia ja kunnon työkaluja käytössä. Säästää aika lailla jos vie liikkeeseen ja ne veloittaa esim.5tunnin työn.
Sain kuitenkin lopulta ne vaihdettua ja koko hommaan meni n.13 työtuntiaLast edited by plop83; 07-05-2007, 15:18.
Comment
-
-
Siis olen koko päivän paininut oman E30:in puslien vaihdon kanssa.
Vanhojen puslien kanssa tappelin puolipäivää ennenku sitten sain pillit lainaa ja punaseks palkkien päät ja vasaraa perään,alko irtoamaan
uusien laitossa ne suuremmat ongelmat alkoikin ei mee sisään sitten millään vaikka on ne kolot oikeissa kohdissa
Kohta tarvii varmaan luovuttaa ja tuikata koko roska tuleen ni pääsee näistä remonteista eroon
Niin ja koko hommaan mennyt tänään 12 tuntia ja hermot on niin kireellä että ihan itkettää..(auto pitäs huomenna puoliltapäivin olla ajokunnossa).E30 24V 5D "Vakio"
Originally posted by ///Make1436 voittoa 1628 päivässä. 4,5 vuodessa voitto joka ikinen päivä, vaikka ei olisi ollut kilpailupäiväkään. Revi siitä. Siihen asti kun E34 tekee saman, E30 on kuningas.
Comment
-
-
Originally posted by Osku View PostSiis olen koko päivän paininut oman E30:in puslien vaihdon kanssa.
Vanhojen puslien kanssa tappelin puolipäivää ennenku sitten sain pillit lainaa ja punaseks palkkien päät ja vasaraa perään,alko irtoamaan
uusien laitossa ne suuremmat ongelmat alkoikin ei mee sisään sitten millään vaikka on ne kolot oikeissa kohdissa
Kohta tarvii varmaan luovuttaa ja tuikata koko roska tuleen ni pääsee näistä remonteista eroon
Niin ja koko hommaan mennyt tänään 12 tuntia ja hermot on niin kireellä että ihan itkettää..(auto pitäs huomenna puoliltapäivin olla ajokunnossa).E30 316 -85. (OO==[][]==OO) E30 316 -87.
Comment
-
-
Originally posted by GOOFY View Postei kannattais pillillä poltella... ku se polttaminen tekee siitä metallin pinnasta tosi karkean ja siihen jää sitä kumia siitä vanhasta puslasta niin uuden laittaminen voi olla tosi työlästä hommaa...
Tein "kiristäjän" 2 latan palasta ja 12mm kierretangosta ja kiristin sillä niin ei menny muutaku tanko poikki
Kohta varmaa revittävä koko akselisto irti ja 10 lekalla taottava paikalleen mokomat kumitutit.
Hermot loppu+keinot loppu = VÄKIVALTAA toimii aina
Nyt menny koko hommaan jo yli 20tuntia ja ei pääse edes korjaamolle ajamaan että joku muu sais noitten paskojen pelata.
On muuten viimeiset puslat mitä vaihdan!
Ja se inssi saa nenään konttorilla jos on viel jotain valitettavaa.
Nyt on kaikki puslat+tukivarret ja nivelet uusia koko autostaLast edited by Osku; 15-06-2007, 15:50.E30 24V 5D "Vakio"
Originally posted by ///Make1436 voittoa 1628 päivässä. 4,5 vuodessa voitto joka ikinen päivä, vaikka ei olisi ollut kilpailupäiväkään. Revi siitä. Siihen asti kun E34 tekee saman, E30 on kuningas.
Comment
-
-
Originally posted by Osku View PostNo joku jos ois tämän tiedon eilen antanut niin olisin kiittänyt ja kumartanu.. enkä ois pillillä lämmittäny.. nyt ei mee uudet puslat millään paikalleen
Tein "kiristäjän" 2 latan palasta ja 12mm kierretangosta ja kiristin sillä niin ei menny muutaku tanko poikki
Kohta varmaa revittävä koko akselisto irti ja 10 lekalla taottava paikalleen mokomat kumitutit.
Hermot loppu+keinot loppu = VÄKIVALTAA toimii aina
Nyt menny koko hommaan jo yli 20tuntia ja ei pääse edes korjaamolle ajamaan että joku muu sais noitten paskojen pelata.
On muuten viimeiset puslat mitä vaihdan!
Ja se inssi saa nenään konttorilla jos on viel jotain valitettavaa.
Nyt on kaikki puslat+tukivarret ja nivelet uusia koko autosta
liika liukaste aine siellä välisä aiheuttaa sen että ne eivät tule pysymään paikoillaan ajaessa. fairinhan pitäisi kuivua sieltä itsestään pois.
ja vielä se että laitat sen puslan sit kans oikein päin sinne eli ne urat kohdalleen.E30 316 -85. (OO==[][]==OO) E30 316 -87.
Comment
-
Comment