Miten sen kanssa nyt on? Lupaileeko täydellä akulla yhtään?
Aiemmin ainakin noin kerroit tehneen.
Luulen että olin väärässä sen lupailun kanssa. Ei edes lupaa nyt. Virtaa kuitenkin tulee akulta, koska valot ja pyyhkijät toimii ja startti pyörii.
Kaikki maapiuhat koneelta ja akulta on kunnossa ja kiinni. Joitakin huonon näköisiä teipattuja liitoskohtia löysin ilmeisesti päävirtakaapelista (siitä paksusta johdosta joka tulee akun plussalta ja haarautuu mm. moottorinohjausyksikköön), mutta eivät minusta näyttäneet vakavilta. Voishan niitä teippejä yrittää kuoria auki ja kattoa mitä ne on syöneet.
Ainoo minkä keksin enää on koittaa uusia moottorinohjauksen releitä, vaikka nekin kyllä naksahteli kun virrat käännettiin päälle.
Missä tuossa autossa muuten sijaitsee päärele (main relay)? Mietin että jos se on rikki...
Autoon on muutenkin tehty mielenkiintoisia johtovirityksiä, esim. moottorinohjausboksin paikka näyttää kumman tyhjältä:
Eikös tuossa viekussa kuuluisi olla pari relettä, mm. bensapumpun rele ja päärele??
Eikös ne m20 versioissa ole sulakerasiassa? Yleensä se päärele on valkoinen.
Joo, sulakerasia on tuossa kuskin puolella konehuoneessa. Mutta ihmettelin vaan tuota koppaa missä tuo Motronicin boksi on, kun netistä löydettyjen M20-konehuoneen kuvien perusteella tuolla pitäis olla enemmän elämää.
Mutta kiitti vinkistä, valkoista relettä siis metästämään kunhan seuraavan kerran pääsen potilaan luo
Olikos tässä kampiakselin asentotunnistin siellä koneen etupäässä damperpyörällä, vai laatikon kylessä lukee vauhtipyörältä? Mulla e30 325i -87 niin siinä oli laatikonkyljessä anturit, 2 kpl, kampiakselin asentotunnistin ja ilmeisesti kierroslukumittarille toinen anturi. Taitaa olla samanlaiset anturit molemmat. Ja tais olla niin, että molemmat oltava kunnossa jotta auto käynnistyy! (Ja oikeissa reijissä.. ) Lisäksi damperpyörältä löytyy yksi lukija, mutta se on vain diagnostiikkaa varten, ei vaikuta moottorin toimintaan.
Ford Mondeo Mk3 STW
VW E-Golf 2015
BMW 325i Cabriolet -87, pitkän ajan harrastus/sijoitus
Olikos tässä kampiakselin asentotunnistin siellä koneen etupäässä damperpyörällä, vai laatikon kylessä lukee vauhtipyörältä?
Oho, enhän mä ole moista ajatellutkaan kun vaihdettiin vaan se koneen etupuolella dampperipyörän luona oleva anturi Tosin tämä on M20-kone, en tiedä sitten miten paljon se eroaa tuosta M30-koneesta.
Missä kohtaa noi anturit sijaitsee sun autossa, vaihdelaatikon kyljessäkö? Saisitko kuvaa niin voisin verrata?
Semmoinen ekstratieto vielä, että startti siis kuitenkin pyörittää konetta, koska auto jaksaa liikkua startin varassa jonkin matkaa. Testattiin eilen kun autoa piti siirtää viisi metriä paikkaan mihin sitä ei voinut hinata eikä työntää.
Tuon ikäisessä se tietääkseni on juuri koneen edessä.
Samaan tulokseen tulin kun asiaa tutkin. Mutta kun tuohon autoon on joskus vaihdettu moottori... Voiko antureita olla se 3 kpl niin kuin Markuksen autossa?
Samaan tulokseen tulin kun asiaa tutkin. Mutta kun tuohon autoon on joskus vaihdettu moottori... Voiko antureita olla se 3 kpl niin kuin Markuksen autossa?
Luulisi ettei sähköjä ole kuitenkaan alettu vaihtamaan.
Tosin mistäs sen taas tietää mitä pöhköjä tekevät.
Jos koneen edessä on hammaspyörä niin silloin on tunnistinkin siellä. Jos dampperi on pyöreä kiekko niin sillon se anturi on vain diagnostiikkaa varten ja anturi on vaihdelaatikossa kytkinsylinterin alapuolella.
Edit : *Näytti olevan 3-rivisellä boksilla eli silloin anturi löytyy edestä.
Mutta palataanpas vielä siihen dampperipyörään. Mistä tietää että se on entinen, ja miten sen voi fiksata? Miten kalliiksi tulee? Voiko se olla rikki, jos kone kuitenkin pyörii startilla niin paljon että auto liikkuu eteenpäin?
Anteeksi jos kyselen tyhmiä, mulla on pakkomielle selvittää tää asia
Mutta palataanpas vielä siihen dampperipyörään. Mistä tietää että se on entinen, ja miten sen voi fiksata? Miten kalliiksi tulee? Voiko se olla rikki, jos kone kuitenkin pyörii startilla niin paljon että auto liikkuu eteenpäin?
Anteeksi jos kyselen tyhmiä, mulla on pakkomielle selvittää tää asia
Jos hammaskehä liikkuu ympäri kun siitä kääntää koneen kuitenkaan pyörimättä on vulganointi pettänyt.
Korjataan vaihtamalla toiseen.
Se dampperi on ihan toisessä päässä konetta kuin startti.
Periaatteessa jos vauhtipyörän saisi kytkinakseliin kiinni niin auto liikkuisi ilman koko moottoria. Ei siis sotketa sitä tähän käymättömyyteen
Periaatteessa jos vauhtipyörän saisi kytkinakseliin kiinni niin auto liikkuisi ilman koko moottoria. Ei siis sotketa sitä tähän käymättömyyteen
Jaa no se selventi
Eli siis lyhyesti, dampperi on se hammaspyörä koneen keulan puolella mistä tuo kampuran tunnistin ottaa signaalia? En voi sanoa että se ois kiinni siinä pyörässä, koska siinähän on väli.
Ja tuon dampperin hajoaminen voi olla syy siihen että kipinää ei tuu vaikka puolalle tulee virta ja bensapuoli toimii?
Eipä tulisi bensaakaan jos kampparin asento tunnistuksessa vikaa.
Sen verran vahavalla pohjalla tunnutaan liikkuvan, että ihan pakko kysyä siitä kipinästä vielä, että onhan tulppa ollut maadoitettu johonkin sitä kipinää kokeiltaessa?
Eipä tulisi bensaakaan jos kampparin asento tunnistuksessa vikaa.
Sen verran vahavalla pohjalla tunnutaan liikkuvan, että ihan pakko kysyä siitä kipinästä vielä, että onhan tulppa ollut maadoitettu johonkin sitä kipinää kokeiltaessa?
Comment