Announcement

Collapse
No announcement yet.

E34 M30 koneremontti

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Peltsii
    Bimmer Enthusiast
    • Jul 2007
    • 7061
    • Turenki

    E34 M30 koneremontti

    Elikkäs tosta M30B34 padasta on nyt sitten tullut luultavasti kiertokankien laakerointi tiensä päähän kun kolkottelee siihen malliin. Auto on -88 E34 535i manuaali ja kilometrejä on se 299960 mittarissa

    Itse ajattelin työn tehdä, joten olis muutama kysymys.

    - Niksejä millä ton maamoottorin saa nostettua pois tuolta nokilta kotioloissa?:think
    - mitä kaikkea nyt sitten kannattaa uusia kun tuo kone nostetaan keulilta pois?(nokka akseli ja keinut uusittu hiljattain)
    - Mistä osat?
    - tarviiko kiertokankia, kampiakselia tai jotain muuta käyttää koneistuksessa?
    - Löytyykö hommaan jostain ohjeita?

    Erinäisiä niksejä ja ohjeita otetaan vastaan, ekaa kertaa auton konetta remontoimassa..
    DUCATI 1098 RACING EVO
  • ongelmalapsi
    Bimmer Enthusiast
    • May 2006
    • 1063
    • Hämeenlinna

    #2
    Ensin tietysti johdot irti, kannattaa vähän merkata/ottaa kuvia, pakoputki irti laatikko irti koneesta, koneen korvat auki vesiletkut irti, syyläri pois ettei käy vahinkoa kun kone heilahtaa sitä päin. sitten vaa nostamaan konetta pois.

    Sitten kunnon pesu koneelle, öljy pohja ja kansi pois.
    Kansi, ja kampiakseli koneistukseen, uudet laakerit ja niputus kaikessa rauhassa ja tarkasti.
    -Hämeenlinnan Hinauspalvelu 0400-982944/24H
    -Ovien avaukset/Tankin tyhjennykset
    -Voimaa.com Ohjelmoinnit
    -Vikakoodien lukua/Ohjelmoinnit
    -Ilmastointi huolto alkaen 69€
    Ei ole sellaista ongelmaa, jota ei raaka voima ja tekninen tietämättömyys ei ratkaisisi.
    GMC Topkick C6500 rollback -95
    Ford F-350 4X4 Wrecker -97
    E46 330xiA -02
    Chrysler neon -99

    Comment

    • Peltsii
      Bimmer Enthusiast
      • Jul 2007
      • 7061
      • Turenki

      #3
      Osaisko joku heittää jotain hinta arvioo mitä tää lysti tulee maksaan:think
      DUCATI 1098 RACING EVO

      Comment

      • r.w.
        Bimmer Enthusiast
        • Feb 2007
        • 2510
        • Länsirannikko

        #4
        Originally posted by Peltsii View Post
        Niksejä millä ton maamoottorin saa nostettua pois tuolta nokilta kotioloissa?:think
        Mitä tarkoittaa kotioloissa? Jos ei moottorinostinta löydy niin hanki sellainen, tulee vielä tarpeeseen. Moottoripukki myös erittäin hyödyllinen harrastusväline. Noin 200€ paukku, mutta elämä on.

        Kivuttominta on nostaa suosiolla koko paketti, eli laatikko mukana. Pelkän konepellin poiston pitäisi riittää, mutta helpointa ja suositeltavinta olisi purkaa koko keula pois, vaivana lopulta kovin pieni, mutta helpottaa huomattavasti etenkin ahtaissa tiloissa, kun paketin voi käytännössä vain vetää pois eikä tiellä ole liikaa rikottavaa.
        1-7-5-11-3-9-6-12-2-8-4-10

        Comment

        • zener
          Moderator
          • Oct 2004
          • 14457
          • Oulu

          #5
          Sen enempää koneremonteista tietämättä itse uusisin ainakin myös kaikki mahdolliset tiivisteet, o-renkaat jne. Samalla vaivalla vaihtaisin vauhtipyörän kovaan ja kytkimen (esim. E28 535).
          E65 730dA '04 klick
          F10 520dA '11 klick
          E34 520iA (2.8l) '91 klick

          Instagram


          "E65 Pre-facelift, eli Chris Banglen mahtipontinen muotokieli on parhaimmillaan eikä kriitikoiden laimentama."

          Comment

          • Peltsii
            Bimmer Enthusiast
            • Jul 2007
            • 7061
            • Turenki

            #6
            Originally posted by r.w. View Post
            Mitä tarkoittaa kotioloissa? Jos ei moottorinostinta löydy niin hanki sellainen, tulee vielä tarpeeseen. Moottoripukki myös erittäin hyödyllinen harrastusväline. Noin 200€ paukku, mutta elämä on.

            Kivuttominta on nostaa suosiolla koko paketti, eli laatikko mukana. Pelkän konepellin poiston pitäisi riittää, mutta helpointa ja suositeltavinta olisi purkaa koko keula pois, vaivana lopulta kovin pieni, mutta helpottaa huomattavasti etenkin ahtaissa tiloissa, kun paketin voi käytännössä vain vetää pois eikä tiellä ole liikaa rikottavaa.
            Kotioloissa tarkoittaa että en omista moottorinostinta enkä pukkia Ja moottorin irrotus pitäis suorittaa ulkona, koska auto mahtuu just ja just talliin

            Pystyykö kukaan heittämään karkeeta hinta arvioo?:think Tekeekö motonetin laakeri sarjoilla mitään?
            DUCATI 1098 RACING EVO

            Comment

            • goldenm
              Bimmer Fanatic
              • Dec 2005
              • 544

              #7
              Koneistamo taitaa tuosta suurimman siivun helposti ottaa. Huomaa sitten, että monesta "tarvikeliikkeestä" esim. Motonet
              saa yleensä vain Std-kokoisia koneenosia. Eli mikäli alakerran kaulat pitää hioa alikokoon niin laakereita joutuu kyselemään muualta.
              Tarkkaa hintaa on miltei mahdotonta sanoa, jos konetta ei ole vielä avattu. Ja ilman moottorinostinta / pukkia on hankalaa.
              Kun on korviaan myöden kusessa niin silloin on parasta pitää suu kiinni..

              Comment

              • Peltsii
                Bimmer Enthusiast
                • Jul 2007
                • 7061
                • Turenki

                #8
                Originally posted by goldenm View Post
                Eli mikäli alakerran kaulat pitää hioa alikokoon niin laakereita joutuu kyselemään muualta.
                Tarkkaa hintaa on miltei mahdotonta sanoa, jos konetta ei ole vielä avattu.
                Mistä noi mitat löytyy? Kuinka tarkkoja mittauksia on että tietää täytyykö ne hio vai mistä sen näkee?:think

                Saako sitten kl-varaosista tai marmotiskiltä muitakin kuin orkkis kokoisia laakereita? Vai mistä niitä sitten etitään?
                DUCATI 1098 RACING EVO

                Comment

                • r.w.
                  Bimmer Enthusiast
                  • Feb 2007
                  • 2510
                  • Länsirannikko

                  #9
                  Originally posted by Peltsii View Post
                  Kotioloissa tarkoittaa että en omista moottorinostinta enkä pukkia Ja moottorin irrotus pitäis suorittaa ulkona, koska auto mahtuu just ja just talliin
                  Onnistuuhan se nosto esim. taljallakin, jos on katossa tai pihalla mitään mihin sen saa tukevasti kiinni. Suosittelen kyllä sen nostimen hommaamista, todella hyödyllinen vehje monessakin hommassa. Pakitat auton talliin ja vedät koneen pihalle, pitäisi sujua kivuttomasti. Vielä kun laskee korjaamon ja itse tehdyn hinnan erotusta, niin väliin mahtuu helposti enemmänkin kivoja leluja kustannusten jäädessä yhä reilusti pienemmiksi. Koneen remppaakin on aika vittumaista tehdä ilman pukkia, oli se sitten ostettu tai itse tehty,

                  Saatan tosin olla huono sanomaan, sillä itse miellän työkalut lähinnä rahan kestosijoittamisena, kuten myös Bemarin varaosat ja bensakulut...
                  1-7-5-11-3-9-6-12-2-8-4-10

                  Comment

                  • Leka
                    BTCF Member
                    • Sep 2003
                    • 7701
                    • Vilppula

                    #10
                    Originally posted by Peltsii View Post
                    Mistä noi mitat löytyy? Kuinka tarkkoja mittauksia on että tietää täytyykö ne hio vai mistä sen näkee?:think
                    Kaikki tarvittava tieto M30:n koneremppaan löytyy yllätys, yllätys E34 FAQ:sta.

                    Jos ei ole aiempaa kokemusta ko. hommista, niin ota semmoinen henkilö hommaan mukaan jolla on. Eipähän tarvitse opetella tyyliin "Oho, eiku..."

                    Yhtenä spesiaalina M30:n tiimoilta mainittakoon nokkketjun kiristimen männän ilmaus jota ei aina joka aapisessa selitetä.
                    sigpic

                    BMW E34 535 -92 -Dodge Challenger conv. 451 -71


                    Comment

                    • 1502
                      Bimmer Fanatic
                      • Jul 2003
                      • 238
                      • Ylöjärvi

                      #11
                      Originally posted by Peltsii View Post
                      Mistä noi mitat löytyy? Kuinka tarkkoja mittauksia on että tietää täytyykö ne hio vai mistä sen näkee?:think

                      Saako sitten kl-varaosista tai marmotiskiltä muitakin kuin orkkis kokoisia laakereita? Vai mistä niitä sitten etitään?
                      Jätä suosiolla mittaukset koneistamon hommiks, kun kampuran sinne kuitenkin viet.
                      Itellä makso kaulojen kiillotus ja uudet laakerit 170€, työt teki Häihälän koneistamo Tampereella ja laakerit ne hommas Tammer Dieselistä. ei omasta mielestä kallista

                      Comment

                      • Peltsii
                        Bimmer Enthusiast
                        • Jul 2007
                        • 7061
                        • Turenki

                        #12
                        En ole vielä konetta purkanut, tänään taas kuunneltiin sitä stetoskoopilla ja eräs asentaja veikkaili että jakoketju löysällä??:think:think
                        DUCATI 1098 RACING EVO

                        Comment

                        • Peltsii
                          Bimmer Enthusiast
                          • Jul 2007
                          • 7061
                          • Turenki

                          #13
                          Nyt(vasta) ois siinä mallilla mosa että sen vois nypätä irti, kun irrottaa pakoputket sekä a. kardaanin ja vaihdevivuston tai b. vaihdelaatikon moottorista:think

                          Keula on mulla purettuna paitsi siinä se alin palkki, sehän on hitsaamalla. Moottorinostinta ei ole käytössä joten tarkoitus ois jotenkin jättää moottori esim lavojen päälle ja työntää autoa taaksepäin ja moottori jää paikoilleen..:think

                          Elikkä kannattaako nyt irroittaa vaihdelaatikko moottorista vai repiä se mukana? Olishan siinä vähemmän työtä jättää se sinne(mm. kytkimen ilmaus) mutta kuinka vaikea moottori on asentaa paikoilleen kun vaihdelaatikko on siellä?


                          Khiitooss
                          DUCATI 1098 RACING EVO

                          Comment

                          • Peltsii
                            Bimmer Enthusiast
                            • Jul 2007
                            • 7061
                            • Turenki

                            #14
                            Päädyinkin nyt siihen että vaihdelaatikko mukana pois, ei niitä ylimmäisiä vaihdelaatikon pultteja tossa maassa paikallaan saa vitullakaan irti.. Huomenna nyppästään kone irti niin kirjuuttelen stooria mikä oli paskana kun saadaan se lihoiks

                            Ainiin, millähän vitulla ton vaihdevivuston saa irti, näyttää siltä että joku mulkku on siitä nivelistä missä pitäs kaiketi jokin sokka olla, niin hitsannut siihen päähän tavaraa Lähteekö se laatikosta jotenkin irti? Kokeilin sormella niin ehkä jokin sokka tuntui olevan?:think
                            DUCATI 1098 RACING EVO

                            Comment

                            • StreetA
                              Bimmer Fanatic
                              • Sep 2005
                              • 296
                              • ?

                              #15
                              Originally posted by Peltsii View Post
                              Päädyinkin nyt siihen että vaihdelaatikko mukana pois, ei niitä ylimmäisiä vaihdelaatikon pultteja tossa maassa paikallaan saa vitullakaan irti.. Huomenna nyppästään kone irti niin kirjuuttelen stooria mikä oli paskana kun saadaan se lihoiks

                              Ainiin, millähän vitulla ton vaihdevivuston saa irti, näyttää siltä että joku mulkku on siitä nivelistä missä pitäs kaiketi jokin sokka olla, niin hitsannut siihen päähän tavaraa Lähteekö se laatikosta jotenkin irti? Kokeilin sormella niin ehkä jokin sokka tuntui olevan?:think
                              Se sokka mitä oot koitellu nousee pystyyn ja vedät sen tapin sitte pois..

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎