Announcement

Collapse
No announcement yet.

6-syl bensojen kulutukset?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Boiga
    BTCF Member
    • Jul 2007
    • 1773
    • Ylöjärvi

    6-syl bensojen kulutukset?

    Minkälaisia kulutuksia noilla bensa malleilla on ollut? Toki ajotyyli kaikilla hieman erilainen mutta aina voi hieman vertailla. Ex 525ia meni matka-ajossa 7,3 kesä renkailla ja kesärajoituksilla täällä eteläpohjanmaan maakunnassa. Kaupunki painotteinen seka-ajo ajotietokoneen mukaan 11,4, todellista ei mitattu kun en itse ollut tankkaus päässä :-)

    Lähinnä mietin jotta onko näissä kulutuksen suhteen juuri eroa, tarkoitan 20i,25i,28i,30i välillä. V8 menee jonkin verran isommalla, kokemusta 540 -99 sekä m5 -01 ja näiden taloudellisuus sanomattakinselvää ettei ole vaihtoehto jos kulutusta pitää edes miettiä :-)

    Taustatietona jotta ajot alle 10tkm vuodessa joten 11 sataselle imevä bensa taitaa olla dieseliä halvempi... erot niin pieniä että mukavuuden ehdoilla mentävä?
    Ajaisin jollain muulla merkillä jos löytyisi kokonaisuutena paremmin itselle sopiva jotain muulta merkiltä.. 😎
  • öpel
    Bimmer Fanatic
    • Jan 2010
    • 253
    • ??????

    #2
    6-pyttyisiä toki kaikki, mutta M52 ja M52TU ovat toki aivan eri moottorit. Oman 523i (TU) keskikulutus asettuu pidemällä ajanjaksolla aina tuonne 8 litran kohdalle, pelkästään maantillä menee 6.5 litraa satkulle. Tämä siis todellinen kulutus kalibroidusta mittarista.

    Kyllähän tuo iskutilavuus aika suoraan korreloi kulutukseen, samalla tavalla BMW:n ottomoottori toimii kuin muutkin lämpövoimakoneet.
    Automaattivaihteisto sekoittaa pakkaa, koska "laiskoissa" pienissä koneissa automaatti ei ilmeisesti hyödynnä vääntöä ja kulutus karkaa huomattavasti suuremmaksi keppiin verrattuna.
    BMW 523i E39 MY1999

    Comment

    • KimmoKoo
      Bimmer Fanatic
      • Aug 2012
      • 206
      • Oulu / Suomussalmi

      #3
      M25TU manuaali matka-ajo rajoitusten mukaan (+10 km/h) 7-7,5 l/100 km. Sekalainen ajo noin 8,5 l/100 km.

      M25TU automaatti samalla ajotyylillä matka-ajossa 8-9 l/100 km ja sekalaisessa ajossa 10-11 l/100 km.
      E39 530d M-sport Touring, IMOLAROT 2 -02 Showroom
      E39 523i -00 ANTHRAZIT METALLIC
      Ex:
      E39 523iA -00 Touring
      E39 520i
      E38 728i
      E39 523i

      Comment

      • Robi
        Bimmer Enthusiast
        • Nov 2002
        • 7606
        • Vantaa

        #4
        e39 M52B25 singlevanos pitkän ajan keskikulutus noin 7,3 litraa satkulla.

        e46 M54B30 noin 9 satkulla
        Kaarien mankelointia yli kymmenen vuoden kokemuksella.
        Tiedustelut priva tai 0452210069

        Current
        E61 530d
        E39 530d
        E39 520iA
        E46 330xd
        E28 528i

        Comment

        • Bmw Master
          Bimmer Enthusiast
          • Jan 2004
          • 13155
          • Kokomo

          #5
          Kaikki vie kutakuinkin saman.

          Ohjekirjasta voi katsoa tehtaan ilmoitukset eikä niissä isoja eroja ole.

          Comment

          • Tompd
            Bimmer Rookie
            • Mar 2013
            • 130
            • Ylöjärvi

            #6
            Itellä on kans muistaakseni 9/99 523i, onko tämä siis jo TU moottorilla?

            Matkaa ite ajellut suurinpiirtein 6,9-7,3l kulutuksella suht rauhallisella ajolla noin 5km rajoituksen yli.

            Kaupungissa menty 8,5l aikalailla.
            Audi R8 V8
            BMW G12 740Le M-Sport

            Comment

            • apche
              Bimmer Rookie
              • Aug 2013
              • 94
              • Somalia

              #7
              Tässä 2-3kk menty 523 eli M52B25, manuaali bemarilla. Keskikulutusmittari näyttää tällä hetkellä 8.8 l/100tkm. Kuitenkin mitattu kulutus on 9.5. Ajot on pääsääntöisesti matka-ajoa, tosin ei kovin pitkää, vaan töihin n. 15 km ja takaisin. Välillä tuohon työmatkaan tulee lisäksi kaupunkiajoa 2-3 km per suunta. Mulla ei ole mikään kevein kaasujalka, joten oletan että tuo melkein kymppi per satku on pelkästään sen syytä, mutta en kyllä usko että tuolla pääsee 7.xx kulutuksiin, muutoinkuin kuin himmailemalla rekan imussa... Esim 1.9 Tdi:llä mennään tasat samat ajot keskikulutuksella 5.7 l/100tkm ja oikein hissukseen ajaen matka-ajot 4.3 l/100tkm.

              Eli kenties jotain vikaa kun kuluttaa noin paljon?
              -

              Comment

              • Tonton
                Bimmer Enthusiast
                • Oct 2006
                • 9101
                • Raisio

                #8
                Originally posted by Robi View Post
                e39 M52B25 singlevanos pitkän ajan keskikulutus noin 7,3 litraa satkulla.

                e46 M54B30 noin 9 satkulla
                Kummasti se välitys+voima vaikuttaa näihin
                Eikä kulutus ole suoraan yhteydessä tilavuuteen
                E46 M54b22 9.7L
                Pääasiassa matka-ajoa 110-115kmh kierrokset siellä 3400-3500rmp

                Tuo nyt ei muutenkaan liiku mihinkään niin hyvin voisi olla välitys sellainen että 120kmh olisi 2900-3000rmp
                sigpic
                M-B Vito -22
                Transit Custom -18
                Yamaha vx ho cruiser -22
                Kodin kylpytilojen saneeraus ja rakennustyöt V-S aluella
                [email protected]

                Comment

                • 205/65-15H
                  BTCF Member
                  • Mar 2008
                  • 1424

                  #9
                  Originally posted by Tonton View Post
                  Kummasti se välitys+voima vaikuttaa näihin
                  Eikä kulutus ole suoraan yhteydessä tilavuuteen
                  E46 M54b22 9.7L
                  Pääasiassa matka-ajoa 110-115kmh kierrokset siellä 3400-3500rmp

                  Tuo nyt ei muutenkaan liiku mihinkään niin hyvin voisi olla välitys sellainen että 120kmh olisi 2900-3000rmp
                  Vaikuttaa siltä että sinulla on tuossa jotain vialla, kulutus liian iso ja kulkupuoli on toki makuasia, mutta ei tuolla pitäisi jalkoihin suomen teillä jäädä jos on kunnossa.

                  Mulla sigun e39 samalla motilla vie 100km/h keskinopeudella n. 7.5L todellista ja motarilla kulutus on 120km/h n. 8.2L (kova aski) kesäkelillä ilmastointi päällä 15" pullakumeilla.
                  e39 M54B22 manual
                  Polestar2 LRDM -21
                  Ioniq5 AWD -22 (vaimon kiesi)

                  Comment

                  • timppa811
                    BTCF Member
                    • Oct 2002
                    • 855
                    • Pohojammaa

                    #10
                    Mulla oli 528i touring -97 ja vei aikalailla saman kuin tuo sun. 7.2 maantiellä ja 11.2 15km työmatkaa edestakaisin ajaessa. Nykyinen 530d -02 vie matkassa 6.5 paikkeilla ja pyörityksessä 7.5.
                    Nämä siis käytännönarvoja eikä mitään minimiyrityksiä.

                    Originally posted by Boiga View Post
                    Minkälaisia kulutuksia noilla bensa malleilla on ollut? Toki ajotyyli kaikilla hieman erilainen mutta aina voi hieman vertailla. Ex 525ia meni matka-ajossa 7,3 kesä renkailla ja kesärajoituksilla täällä eteläpohjanmaan maakunnassa. Kaupunki painotteinen seka-ajo ajotietokoneen mukaan 11,4, todellista ei mitattu kun en itse ollut tankkaus päässä :-)

                    Lähinnä mietin jotta onko näissä kulutuksen suhteen juuri eroa, tarkoitan 20i,25i,28i,30i välillä. V8 menee jonkin verran isommalla, kokemusta 540 -99 sekä m5 -01 ja näiden taloudellisuus sanomattakinselvää ettei ole vaihtoehto jos kulutusta pitää edes miettiä :-)

                    Taustatietona jotta ajot alle 10tkm vuodessa joten 11 sataselle imevä bensa taitaa olla dieseliä halvempi... erot niin pieniä että mukavuuden ehdoilla mentävä?

                    Comment

                    • jannmann
                      Bimmer Enthusiast
                      • Feb 2003
                      • 5856
                      • Joccis City

                      #11
                      Jos pieniruokaista bensa kutosta haluaa, niin 530i ainakin tomaattina kannattaa unohtaa.
                      Maantiellä ei pääse jeesuskaan alle 8l edes 80 alueella. Kesänopeuksilla matka-ajossa 8,5l on aika minimi. Jos ohittelee niin 9l on heti.

                      Tohon on tehdas vetänyt homman käteen perävälityksen suhteen. Kierroksia 100 vauhdissa n.2100-2200. vs. esim. 528i jossa luokkaa 1600 (?). Jolla kaveri pääsee maantiellä 6l alkavaan kohtuu helposti.
                      Aprilia RSV4

                      Comment

                      • timppa811
                        BTCF Member
                        • Oct 2002
                        • 855
                        • Pohojammaa

                        #12
                        Sama se on 528ia:ssa. Jos turbiinilukko ei ole kiinni(yli 85km/h) niin vie heti vähintään 8l/100.

                        Originally posted by jannmann View Post
                        Jos pieniruokaista bensa kutosta haluaa, niin 530i ainakin tomaattina kannattaa unohtaa.
                        Maantiellä ei pääse jeesuskaan alle 8l edes 80 alueella. Kesänopeuksilla matka-ajossa 8,5l on aika minimi. Jos ohittelee niin 9l on heti.

                        Tohon on tehdas vetänyt homman käteen perävälityksen suhteen. Kierroksia 100 vauhdissa n.2100-2200. vs. esim. 528i jossa luokkaa 1600 (?). Jolla kaveri pääsee maantiellä 6l alkavaan kohtuu helposti.

                        Comment

                        • Bmw Master
                          Bimmer Enthusiast
                          • Jan 2004
                          • 13155
                          • Kokomo

                          #13
                          Originally posted by timppa811 View Post
                          Sama se on 528ia:ssa. Jos turbiinilukko ei ole kiinni(yli 85km/h) niin vie heti vähintään 8l/100.
                          9/98 jälkeisissä 528:ssa on ZF5HP19 laatikko portaattomalla turbiinin lukolla. ~80km/h köröttelemällä pääsin pienimmillään 6,5 n.100km maantiereissu jossa pätkä motaria 100km/h nopeudella ja yhdet liikenne valot.

                          Comment

                          • Risto113
                            Bimmer Enthusiast
                            • Feb 2005
                            • 1203
                            • GrassLake

                            #14
                            Originally posted by timppa811 View Post
                            Sama se on 528ia:ssa. Jos turbiinilukko ei ole kiinni(yli 85km/h) niin vie heti vähintään 8l/100.
                            Kyllä kyllä, mutta 530iA perävälitys on tosiaan paljon lyhyempi, kiertää enempi vaikka olisi lukossa.

                            prefacelift 528 m52b28TU tuplavanos-moottorilla on paras teho/kulutus suhteeltaan, ainakin automaateista.

                            Comment

                            • jannmann
                              Bimmer Enthusiast
                              • Feb 2003
                              • 5856
                              • Joccis City

                              #15
                              Originally posted by Risto113 View Post
                              Kyllä kyllä, mutta 530iA perävälitys on tosiaan paljon lyhyempi, kiertää enempi vaikka olisi lukossa.

                              prefacelift 528 m52b28TU tuplavanos-moottorilla on paras teho/kulutus suhteeltaan, ainakin automaateista.
                              Jep.
                              Itsekkin tuollaista etsin, mutta vaadittua varustetasoa/kuntoa ei löytynyt ja sorruin 530i:hin. Nyt kärsitään sitten syöpöstä autosta
                              Aprilia RSV4

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎