Announcement

Collapse
No announcement yet.

528i -97. Tyhjäkäynti ryskyttää/hukassa! Apua!

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • majgul
    Bimmer Fanatic
    • Nov 2008
    • 890
    • Oulu

    528i -97. Tyhjäkäynti ryskyttää/hukassa! Apua!

    Hei, voisko joku neuvoa mitä kannattaisi tehdä? Eli vaihdoin öljyt autosta 1700km sitten, koska entisillä öljyillä oli ajettu melkein 30tkm, eikä entinen omistaja niitä ollut vaihtanut... Laitoin motox 5-40 ja tiedän että ei ole mitkään parhaat öljyt... Vähän tämän jälkeen alko käry käymään ku autolla pysähty ja tulpanvaihdon yhteydessä huomasin öljyä tulpissa. Venttilikopantiiviste ja hilppeet vaihdettu 26.6.2014, eli ihan vasta.

    Öljytikku kastui vain vähän kun kokeilin! Onneksi tarkistin ennen ku pahempaa sattui. Meni öljyä aluksi litra, näytti siltä ettei tikussa näkynyt että olisi lisätty, sitten tuli toinen litra ja tikku kastui. Yhteensä meni noin 2-2,5L ja näytti että olisi melkein ylärajassa, tuntu ettei saanut selkeää mittausta tosta tikusta.

    Eli onko venttilikopan asennuksessa tullut pieni virhe, vai onkohan vika muualla? Öljyä ei ole vuotanut ulospäin ainakaan. M. Heleniuksella meinas että voisi olla huohotinletkut/separaattori tukossa/rikki. Venttiilikopantiivisteen vaihto menee siellä uusiksi nyt tiistaina, mutta mietin että kysytään täältä eka onkohan vika siellä.
    Last edited by majgul; 05-01-2015, 17:53.
  • naukkis
    Bimmer Enthusiast
    • Nov 2004
    • 1222
    • Jyväskylä

    #2
    Uudet öljyt sai paskan liikkeelle ja jotain meni tukkoon, mahdollisesti se separaattorilta öljytikkuun menevä putki ja kaikki öljy päätyy huohottimesta moottoriin.

    Onhan sitten muitakin vaihtoehtoja, ajettu aikaisemmin 20W-50 öljyillä öljynkulutuksen pitämiseksi kurissa yms....

    Comment

    • Haju69
      Administrator
      • Nov 2005
      • 16392
      • Leppävirta

      #3
      separaattori ja letkut vaihtoon.
      LMC 630 R Liberty 2,8tdi '99
      E32 Diamantscwharz 750iL '94

      E36 Hellrot 328i M-Sport ´96
      B8 Audi A4 1,8 TFSI Quattro '10

      Vikakoodin luvut/nollaukset, koodausta savon maalla.
      Myös vikakoodien luku ja nollaus yms koodaukset VAG ajoneuvoihin jotka varustettu OBD2 pistokkeella.
      Nakkaa viestiä privalla jos tarvetta. Tai sitten ihan puhelimeen. Nollaneljänolla73kaksi403viisi.

      Comment

      • majgul
        Bimmer Fanatic
        • Nov 2008
        • 890
        • Oulu

        #4
        Eli ei kannata vissiin alkaa tuota venkoppaa uusiksi laittaa, meinasivat nimittäin siellä että asianmukaisesti varmasti laitettu kiinni että nyt on huohotusjärjestelmässä vika.

        Comment

        • naukkis
          Bimmer Enthusiast
          • Nov 2004
          • 1222
          • Jyväskylä

          #5
          Originally posted by majgul View Post
          Eli ei kannata vissiin alkaa tuota venkoppaa uusiksi laittaa, meinasivat nimittäin siellä että asianmukaisesti varmasti laitettu kiinni että nyt on huohotusjärjestelmässä vika.
          Niin jos sen venakopan kautta on karannut monta litraa öljyä niin kyllä se näkyy. Toki öljy tulpankoloissa on myöskin ongelma jota kannattaa seurata.

          Yksi millä voisi saada venakopan tiivisteen vaihdossa kovan öljykulutuksen niin unohtaa laittaa imunokan päälle sen öljynohjauskotelon, eli katso öljyntäyttökorkista että siellä näkyy vain mustaa muovia eikä nokka-akseli.

          Comment

          • ritariässä
            BTCF Member
            • Jan 2006
            • 3651
            • Raisio

            #6
            Huohotinpuoli kuntoon eikä yhtään 5-40 paksumpaa öljyä sisään. Mahdillinen syöntikohde männänrenkaat jumiutuneet ylipitkästä vaihtovälistä ja sitä voi forten tuotteilla elvyttää jos huohotinremppa korjaa kuntoon.
            G30 M-sportilla ja häkäpönttö ym ADHD bluu vehkeillä

            Comment

            • majgul
              Bimmer Fanatic
              • Nov 2008
              • 890
              • Oulu

              #7
              Pitääpäs tosiaan sitte maanantai aamusta soitella tuonne Heleniukselle ja kysyä että passaako jos vaihdettas sittenkin tuo separaattori ja laitettas kuntoon se huohotinpuoli. Kiitoksia avusta nii jospa se tällä selviäis

              Tosiaan, laitoin 10w40 motoxia koneeseen ku sitä oli 26€ 5L huoltoasemalla, muuten olis maksanu maltaita ne öljyt. Eli kysymys on että ei kait ole vakavaa vaikka siellä on nyt 5w40 ja 10w40 motoxia nyt sekaisin? Että kait talven menee hyvinkin noin?

              Comment

              • bmwph
                BTCF Member
                • Jul 2003
                • 350
                • Lappeenranta

                #8
                omassa 528:ssa loppu yhtä raju öljynsyönti kun vaihdoin venttiilivarrenkumit
                BMW E61 530i M-Sport -05

                BMW E38 740i -98 EX
                BMW E53 X5 4.4 -00 EX
                BMW E36 cabrio -94 EX
                BMW E39 528i touring -97 EX
                BMW E38 728i -97 EX
                BMW E30 323tic -84 EX
                BMW E39 540i 6-gang touring -98 EX
                BMW E34 535i -88 EX
                BMW E34 520i 2.3l -90 EX
                +n.10muuta BMW:tä

                Comment

                • majgul
                  Bimmer Fanatic
                  • Nov 2008
                  • 890
                  • Oulu

                  #9
                  Originally posted by bmwph View Post
                  omassa 528:ssa loppu yhtä raju öljynsyönti kun vaihdoin venttiilivarrenkumit
                  En kyllä usko että omassa on tuota ongelmaa, ei nimittäin sinistä kyllä pukkaa. Vaaleaa tuo tuntuu kyllä pukkaavan aina ku on vähänkään kosteutta, ihan sama vaikka olisi satoja kilsoja ajanut. Nesteitä ei kyllä sitten häviä että ei ole kansivikaa

                  Comment

                  • Gedd
                    Bimmer Fanatic
                    • Mar 2010
                    • 479
                    • Tampere

                    #10
                    Täältäkin ääni huohottimelle. Toki kaikenlaiset öljypohjan, öljynsuodattimen jalan ja jakopään tiivisteet ja stefat näissä roiskii öljyä minkä ehtivät jos ei ole uusittu mutta noin merkittävää kulutusta ei pitäisi aiheuttaa.

                    Huohotinta uusiessa kannattaa varmistua öljytikun huohotusröörin hengittävyydestä, jos ei ole "kylmien ilmojen versio" niin se menee usein tukkoon eikä huohotus toimi, avaaminen varsin työlästä kun siinä tikussa on todella ohut kanava joka pitää saada auki. Rohkenisin jopa väittää että on tukossa noin pitkän vaihtovälin jälkeen.

                    Pienenä vinkkinä siihen tikun avaamiseen voin antaa dremelin ja esim mopon kaasuvaijerin.

                    Comment

                    • majgul
                      Bimmer Fanatic
                      • Nov 2008
                      • 890
                      • Oulu

                      #11
                      Originally posted by Gedd View Post
                      Täältäkin ääni huohottimelle. Toki kaikenlaiset öljypohjan, öljynsuodattimen jalan ja jakopään tiivisteet ja stefat näissä roiskii öljyä minkä ehtivät jos ei ole uusittu mutta noin merkittävää kulutusta ei pitäisi aiheuttaa.

                      Huohotinta uusiessa kannattaa varmistua öljytikun huohotusröörin hengittävyydestä, jos ei ole "kylmien ilmojen versio" niin se menee usein tukkoon eikä huohotus toimi, avaaminen varsin työlästä kun siinä tikussa on todella ohut kanava joka pitää saada auki. Rohkenisin jopa väittää että on tukossa noin pitkän vaihtovälin jälkeen.

                      Pienenä vinkkinä siihen tikun avaamiseen voin antaa dremelin ja esim mopon kaasuvaijerin.
                      Joo, testasin että otin öljykorkin pois ku auto oli käynnissä. Vain vähän kuuli että kierrokset muuttu mutta kone kävi mielestäni liiankin hyvin enkä pahemmin tuntenut imua, eli tukossa ilmeisesti on huohotin? Mietin että vois kyllä tuon huohottimen sittenki laittaa kuntoon liikkeessä, mietin nyt vaan että pitääkö joka tapauksessa se venakopantiiviste taas uusia vaikka se on kesäkuun lopussa laitettu? Nimittäin tulpat kun vaihdoin pari kuukautta takaperin niin olivat ihan öljyssä vaikka kaikki venttiilikoppaan kuuluvat tiivisteet oli vaihdettu...
                      Last edited by majgul; 30-11-2014, 20:31.

                      Comment

                      • BreeZi
                        Bimmer Enthusiast
                        • Dec 2004
                        • 2371
                        • Jyväskylä

                        #12
                        Originally posted by majgul View Post
                        Pitääpäs tosiaan sitte maanantai aamusta soitella tuonne Heleniukselle ja kysyä että passaako jos vaihdettas sittenkin tuo separaattori ja laitettas kuntoon se huohotinpuoli. Kiitoksia avusta nii jospa se tällä selviäis

                        Tosiaan, laitoin 10w40 motoxia koneeseen ku sitä oli 26€ 5L huoltoasemalla, muuten olis maksanu maltaita ne öljyt. Eli kysymys on että ei kait ole vakavaa vaikka siellä on nyt 5w40 ja 10w40 motoxia nyt sekaisin? Että kait talven menee hyvinkin noin?
                        Laita vain se huohotin kuosiin. Se on aika yleinen vikakohde, eikä kalliskaan korjata.

                        ot.
                        Teboil diamond 5W-40 27€/4l vaikka tokmannilla.. Liian kallista? Miten sulla on varaa ajaa sitten bemarilla yleensä?
                        - Bmw jälkivarustelu(retrofit) ja sähkötyöt.
                        - Ohjelmistopäivitykset, koodaukset, vikakoodit ja livedata.
                        - E- ja F- sarjan avaimet.
                        - xHP vaihdelaatikkon ohjelmointia.
                        - Moottorin optimointia kaikkiin merkkeihin
                        .

                        Finmodi oy
                        050-3063926
                        [email protected]

                        Comment

                        • HTK12
                          BTCF Member
                          • Jul 2011
                          • 10941
                          • Joensuu

                          #13
                          Originally posted by majgul View Post
                          Joo, testasin että otin öljykorkin pois ku auto oli käynnissä. Vain vähän kuuli että kierrokset muuttu mutta kone kävi mielestäni liiankin hyvin enkä pahemmin tuntenut imua, eli tukossa ilmeisesti on huohotin? Mietin että vois kyllä tuon huohottimen sittenki laittaa kuntoon liikkeessä, mietin nyt vaan että pitääkö joka tapauksessa se venakopantiiviste taas uusia vaikka se on kesäkuun lopussa laitettu? Nimittäin tulpat kun vaihdoin pari kuukautta takaperin niin olivat ihan öljyssä vaikka kaikki venttiilikoppaan kuuluvat tiivisteet oli vaihdettu...
                          Se venttiilikopan tiivisteen vaihto vaatii hieman viitseliäisyyttä, jota ei jokaisesta liikkeestä löydy. Pitää puhdistaa tiivistepinnat kunnolla, vaihtaa ne kumi prikat ja kiristää momenttiin. Nykyiseen autooni oli venttiilikopan tiiviste vaihdettu liikkeessä ennen kuin ostin sen, mutta eipä oltu niitä kumi prikkoja vaihdettu eikä tiivistepintoja kunnolla puhdistettu -> vuoti uudella tiivisteelläkin. Vaihdoin itse tiivisteet niin loppui se vuoto kun teki homman kunnolla.
                          e39 540iA E85

                          Vikakoodit, live-datat, koodaukset, karttapäivitykset, ohjelmistopäivitykset E/F/G-sarjaan.
                          Etänä koodaukset & vikakoodienluku E/F/G-sarjaan.
                          Retrofit ym. koodaukset (BMW)
                          Joensuu ja lähialueet, yhteyttä priivalla
                          INPA, NCS, WinKFP, ISTA, E-sys jne. asennuksia etänä Ultraviewerillä. Myös K+DCAN & ENET kaapelit
                          Myydään: Diagnostiikkaläppäri BMW:lle

                          Comment

                          • majgul
                            Bimmer Fanatic
                            • Nov 2008
                            • 890
                            • Oulu

                            #14
                            Originally posted by BreeZi View Post
                            Laita vain se huohotin kuosiin. Se on aika yleinen vikakohde, eikä kalliskaan korjata.

                            ot.
                            Teboil diamond 5W-40 27€/4l vaikka tokmannilla.. Liian kallista? Miten sulla on varaa ajaa sitten bemarilla yleensä?
                            Eipä tuota olekkaan rahaa hirveästi mutta mitä tarkoitin tolla oli lähinnä se että kaikki kaupat oli kiinni joten se mitä 1L öljyä maksaa huoltoasemalla on aivan helvetisti, niin siksi just hyvä että löyty tuo iso 5L pönikkä 26€. Muuten olisi saanut pulittaa 2L saman verran...

                            Comment

                            • ritariässä
                              BTCF Member
                              • Jan 2006
                              • 3651
                              • Raisio

                              #15
                              Laittaisin -> http://www.motonet.fi/fi/tuote/59950...-5W-40-5l-SMCF

                              ja lopuilla käy vaikka teboililla juomassaa yhdet pullakahvit Diamondien sijaan
                              G30 M-sportilla ja häkäpönttö ym ADHD bluu vehkeillä

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎