Announcement

Collapse
No announcement yet.

528i -97. Tyhjäkäynti ryskyttää/hukassa! Apua!

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Heguli 31
    BTCF Member
    • Oct 2004
    • 10081
    • KVLA

    #61
    Originally posted by majgul View Post
    Ainut mikä tulis mieleen niin on että jossain puolassa tai hatussa huono sytytys kun ongelma kerran tuli kun kaikki puolat irroitettiin venttiilikopantiivisteen vaihdon takia.
    Tämä kyllä pitäisi näkyä vikakoodeissa,jos jossain pytyssä on syt.katkoksia.

    Comment

    • majgul
      Bimmer Fanatic
      • Nov 2008
      • 890
      • Oulu

      #62
      Originally posted by Heguli 31 View Post
      Tämä kyllä pitäisi näkyä vikakoodeissa,jos jossain pytyssä on syt.katkoksia.
      Ei kyllä näkyny edellisen kerran ku koodit luettiin. Siellä oli kyllä muistaakseni o2 sensor tai vastaava. Tämähän taitaa olla lambda? Ilmeisesti sen takia koska taisi olla imuvuoto siinä huohottimen seudulla?. Voihan nuo tieten uudelleen käydä lukasemassa jos jotain olisi ilmaantunut.
      Last edited by majgul; 21-12-2014, 00:48.

      Comment

      • majgul
        Bimmer Fanatic
        • Nov 2008
        • 890
        • Oulu

        #63
        Aiheuttaako tuo kampiakselintunnistin mitään erikoisia sivuääniä koneessa? Nimittäin joko kuvittelen ku oon sen verran vainoharhaiseksi tullut tai sitten tuntuis että kuuluu kovempaa tikitystä koneesta ku antaa kaasua.

        Comment

        • _nixu_
          Bimmer Enthusiast
          • Feb 2006
          • 8973
          • Kellokoski

          #64
          Millä niitä vikakoodeja on katsottu? joku peruskoodipulikka kun tuskin antaa mitään järkevää ulos vaikka olis vikaakin.. Nokka-akselin tunnistin aiheuttaa sekventaaliruiskutuksen sekoamisen ja suuttimet alkaa säksättää, siis jos on viallinen. Vika vois kyllä edelleen olla imuvuoto, esim separaattorin kalvo halki.
          E39 530i M-Sport & G08 iX3 M-Sport

          Auto Ruotsista - Privalla lisätietoja

          Comment

          • majgul
            Bimmer Fanatic
            • Nov 2008
            • 890
            • Oulu

            #65
            Originally posted by _nixu_ View Post
            Millä niitä vikakoodeja on katsottu? joku peruskoodipulikka kun tuskin antaa mitään järkevää ulos vaikka olis vikaakin.. Nokka-akselin tunnistin aiheuttaa sekventaaliruiskutuksen sekoamisen ja suuttimet alkaa säksättää, siis jos on viallinen. Vika vois kyllä edelleen olla imuvuoto, esim separaattorin kalvo halki.
            Autocom ohjelma oli pajalla käytössä. Entinen separaattori jo vaihdettiin, vanhassa oli kalvo ehjä mutta saatto olla tukossa. Tuskinpa uus on rikki. Kyllä ite alan tuohon icv-venttiiliin kallistuun ku nimittäin käynnistyy, nostaa kierrokset, sitten kierrokset laskee ja auto sammuu. Seuraava käynnistys auto käy. Veikkaan nyt mymyös puolaa/hattua koska muutamassa oli melko suuri viilto. Hommaan pari puolaa ja putsaan icv:n, jospa se auttas.

            Comment

            • majgul
              Bimmer Fanatic
              • Nov 2008
              • 890
              • Oulu

              #66
              Nyt testattu eri puolilla. Vaikutusta ei ollut...paitsi sen verran että aina ku käytti 6-pytyn puolaa ja maajohtoa irti ja käytti eri puolaa ja kokeili startata niin auto vaan hytkyi hetken eikä kierroksia edes mittarissa näkynyt, tämän jälkeen sammui. Sitten kun käynnisti niin lähti käyntiin, onko tämä normaalia?

              Comment

              • majgul
                Bimmer Fanatic
                • Nov 2008
                • 890
                • Oulu

                #67
                Pistetään pieni yhteenveto nyt kaikesta mitä tehty niin on helpompaa jonku antaa neuvoja.

                Oire: Käynnistää kylmänä--> auto nostaa kierrokset-->kierrokset laskee-->auto sammuu--> käynnistää uudelleen auto käy mutta muutaman sekunnin vähän raskaammin. Välillä tyhjäkäynti hieman autoa heiluttaa, jos vähäänkään painaa kaasua tärinä lakkaa. Ajossa ei edes huomaa mitään oireita paitsi joskus erittäin harvoin tehnyt pienen nykäisyn.

                Vaihdetut osat ja testit:
                - Venttiilikopantiiviste
                - Öljyseparaattori ja öljytikkuun menevä letku. Öljytikku käytetty irti ja putsattu täysin.
                - Maf
                - Testattu 2 eri puolalla
                - Ilmasuodatin, öljyt
                - Imuvuotoja yritetty ettiä, ei ainakaan haitariletkussa eikä separaattorin tienoilla
                - Vikakoodit luettu autocom testerillä, vikakoodina oli O2 sensor, mutta ei pitäs vaikuttaa kylmäkäynnistykseen millään lailla? Omasta mielestä tämä voi johtua imuvuodosta, vai?
                Last edited by majgul; 04-01-2015, 15:52.

                Comment

                • BeamR
                  BTCF Member
                  • Jul 2007
                  • 13363
                  • Espoon takametsät

                  #68
                  katso siitä koneesta maadoitukset kuntoon, eli päämaajohto sekä varmista sen venttiilikopan maadoituksen toiminta. Se kun on kerran ollut irti, ja maat häviää kutosen puolan maista niin ei siellä liene kaikki kuten kuuluisi.
                  F46 Gran Tourer -20
                  Boxster 2.5 -97

                  Comment

                  • majgul
                    Bimmer Fanatic
                    • Nov 2008
                    • 890
                    • Oulu

                    #69
                    Originally posted by BeamR View Post
                    katso siitä koneesta maadoitukset kuntoon, eli päämaajohto sekä varmista sen venttiilikopan maadoituksen toiminta. Se kun on kerran ollut irti, ja maat häviää kutosen puolan maista niin ei siellä liene kaikki kuten kuuluisi.
                    Itekki vähän mietin että ei kait tuon kuulu noin ryskyttää tosiaan jos käyttää irti sitä maajohtoa 6-pytystä... Sen verran vielä että 1, ja 6-pytyssä on tosiaan ne johdot mutta siellä pajassa meinas että siinä keskellä, eli onkohan 3 tai 4 pytyn kohdalla on minulla yksi oranssi johto ja he meinasivat että pitäisi olla 2 johtoa... Joten ite mietin että onkohan sillä mitään väliä, vai onko asia edes näin?

                    Miten noi kannattaisi katsoa? Ite en nimittäin tiedä noista sähköhommeleista paljon mitään.

                    Comment

                    • dokki
                      BTCF Member
                      • Feb 2013
                      • 236
                      • valtimo-sotkamo

                      #70
                      Voihan sen venttiilikopan kokeilla maadottaa vaikka apuvirta kaapelilla.
                      BMW e39 530dA-98
                      BMW e38 735iAL-97

                      EX:BMW e39 523iA-97
                      BMW e36 320ci-92
                      BMW e36 316i -92
                      BMW e36 325 -91 252hv 315nm
                      Honda civic TIC -89 220hv 230nm

                      Comment

                      • BeamR
                        BTCF Member
                        • Jul 2007
                        • 13363
                        • Espoon takametsät

                        #71


                        alemmassa kuvassa näkyy sekä venakoppa että puolat. 1. Ja 6. puolista menee venakopan kiinnityspultteihin maat. Jos ne irrottaa niin ei varmasti käynnisty. Kannen puolivälissä on lisäksi 1 maajohto, jonka liittimen rikkoo helposti yli-innokkaalla kiristämisellä. Jos nuo on kunnolla putsatut, ehjät ja muutenkin kunnossa, niin seuraavana sitten moottorin maadoitusten tarkistus. Se päämaakaapeli jos on huonosti kiinni tai hapettunut, niin taas tulee ongelmia.

                        ja kun kerran avaat paikat, niin
                        - tarkista tulpankolot öljyn varalta
                        - mittaa puristukset
                        - tarkista että tulpat on VARMASTI oikeat, eikä mitään muuta kuin suositellut tulpat
                        - tarkista tulpista kärkiväli, ettei oo jostain syystä mennyt elektrodit vaikka yhteen
                        - katso että puolien tulpanhatut on kunnossa ja siellä on metallia joka ottaa tulppaan kiinni
                        - katso että puolien liittimet on kunnolla kiinni
                        - tarkista puolien johtosarjan liitäntä toisestakin päästä

                        tuossa nyt alkuun. Ja vielä kerran: Mittaa ne puristukset...
                        F46 Gran Tourer -20
                        Boxster 2.5 -97

                        Comment

                        • majgul
                          Bimmer Fanatic
                          • Nov 2008
                          • 890
                          • Oulu

                          #72
                          Originally posted by BeamR View Post
                          http://www.btcf.fi/forum/showpost.ph...2&postcount=45

                          alemmassa kuvassa näkyy sekä venakoppa että puolat. 1. Ja 6. puolista menee venakopan kiinnityspultteihin maat. Jos ne irrottaa niin ei varmasti käynnisty. Kannen puolivälissä on lisäksi 1 maajohto, jonka liittimen rikkoo helposti yli-innokkaalla kiristämisellä. Jos nuo on kunnolla putsatut, ehjät ja muutenkin kunnossa, niin seuraavana sitten moottorin maadoitusten tarkistus. Se päämaakaapeli jos on huonosti kiinni tai hapettunut, niin taas tulee ongelmia.

                          ja kun kerran avaat paikat, niin
                          - tarkista tulpankolot öljyn varalta
                          - mittaa puristukset
                          - tarkista että tulpat on VARMASTI oikeat, eikä mitään muuta kuin suositellut tulpat
                          - tarkista tulpista kärkiväli, ettei oo jostain syystä mennyt elektrodit vaikka yhteen
                          - katso että puolien tulpanhatut on kunnossa ja siellä on metallia joka ottaa tulppaan kiinni
                          - katso että puolien liittimet on kunnolla kiinni
                          - tarkista puolien johtosarjan liitäntä toisestakin päästä

                          tuossa nyt alkuun. Ja vielä kerran: Mittaa ne puristukset...
                          Kyllä tuntuu että voisi hyvinkin olla tuossa maadoituksessa... Muistan ku tulpat vaihdoin tuohon ja ekan kerran käynnistin --> rynkytti vähän ja sitten sammu. Tämän jälkeen ei ongelmaa. Auto toimi siihen hetkeen asti kun venakoppa irroitettiin ja laitettiin kiinni. Pajalla auto käyntiin ja lähdössä pois --> auto hytkyy hemmetisti.

                          Käyn läpi nuo maajohdot, varmaan ihan ok jos puhdistaa, ei kiristä liikaa eikä varmaan haittaa jos crc:tä vähän suihkauttaa että saisi paremman kontaktin? Voi olla tyhmä kysymys mutta mikä ja missä on moottorin päämaakaapeli?

                          Mittaan ne puristukset vielä vaikka pajalla jossain vaiheessaa, kokeilen eka tämän koska on ilmainen ja helppo kokeilla.

                          Comment

                          • BeamR
                            BTCF Member
                            • Jul 2007
                            • 13363
                            • Espoon takametsät

                            #73
                            ota huomioon että venakoppa pitäisi kiristää keskeltä ulos, jotta siihen muoviseen kanteen tulee tasainen kiristys eikä jää vuotoja. jos löysäät keskeltä, niin kiristäessä voi jäädä jännityksiä/vuotoja. Kun nyt kerran se tiiviste on hiljattain vaihdettu, niin sitä ei periaatteessa tarvitsisi vaihtaa (työohje on muistaakseni että jossain 50-100tkm ajettu tiiviste pitää vasta vaihtaa), mutta siihen venakopan päätyihin (takana puolikuut ja edessä lohkon sauma) pitää laittaa tiivisteliimaa jotta venakoppa ei jää vuotamaan.

                            kannattaa katsoa että se metallilevy johon jokainen puola maadoittuu on ehjä.

                            Moottorin lohkosta menee runkoon paksu ruskea kaapeli, joka toimii maadoittimena. Tuo jos on kovin hapettunut päistään niin maat alkaa olla huonoja, vielä jos on vähän huono laturi joka lataa "alijännitettä" tyhjäkäynnillä, niin tilanne paranee kierroksilla kun latausjännite kasvaa (okei, hieman teoreettista, mutta mahdollista).


                            Tässä toiselta foorumilta lainattu kuva 97-mallisen 528:n maakaapelista ja sen sijainnista.


                            ja sitten vielä lisäyksenä: ne tulpanhatut jos on oikein huonossa kunnossa niin ne voi päästää jännitteen läpi, jolloin sytytys ei mene kynttilälle asti. vastaavasti jos siellä on kova vastus, niin kipinä saattaa syttyä vasta kun se saa riittävää jännitettä (taas viittaus laturin alhaiseen jännitteeseen tyhjäkäynnillä). Tai elektrodien väli on väärin. tai maat ei toimi.

                            tai jotain muuta...
                            Last edited by BeamR; 22-12-2014, 07:15.
                            F46 Gran Tourer -20
                            Boxster 2.5 -97

                            Comment

                            • majgul
                              Bimmer Fanatic
                              • Nov 2008
                              • 890
                              • Oulu

                              #74
                              Okei, venakoppa liimattiin ainaki pajalla joten sen luulis olevan tiivis. Pitää nuo maadoitukset kattoa kuntoon. Sellaista tosin huomasin kun vika tuli esille että kun kaasua lisää niin valot kirkastuu. En tiiä kuuluuko olla näin, lataus oli ainakin tyhjäkäynnillä sen perus 14,4. Vois vielä nuo tulpat vilkasta että onko siellä esim. huono tulppa. Tulpanhatut testasin samalla ettei niissä ole vikaa, oli siellä pari jossa oli vähän revennyt kumi mutta kun oli 2 hyvää niin testasin vuorotellen ne, ei mitään vaikutusta ollut.

                              Tosiaan, teki myös niin kun se koppa vaihdettiin että kun käynistin auton niin mittaristossa ei palanut yhtäkään valoa ja kaikki oli pimeenä, virrat kiinni ja uudellen käyntiin niin valot toimi.
                              Last edited by majgul; 22-12-2014, 10:55.

                              Comment

                              • Havis
                                Bimmer Enthusiast
                                • Aug 2004
                                • 1838
                                • Kotona/Poissa

                                #75
                                Originally posted by majgul View Post
                                Tosiaan, teki myös niin kun se koppa vaihdettiin että kun käynistin auton niin mittaristossa ei palanut yhtäkään valoa ja kaikki oli pimeenä, virrat kiinni ja uudellen käyntiin niin valot toimi.
                                Sulla saattaa olla kaksikin toisistaan riippumatonta vikaa nyt päällä, joista virtalukon temppuilut selittäis nuo satunnaiset virtapuutokset. Venakopan asiat on sitten asia erikseen.

                                Virtalukon pohjan ongelmat on tyyppivika joissain E39:eissä.
                                "Kyllä kunnossa oleva Bemari on hieno peli. Harmi että epäkuntoinenkin bemu on sen verran hyvä ettei aina edes tiedä että jossain on vikaa"

                                E60 523iA -08

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎