memebuy23buy

528i -97. Tyhjäkäynti ryskyttää/hukassa! Apua!

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • janke
    Bimmer Enthusiast
    • Nov 2010
    • 3665
    • seinäjoki

    #46
    Originally posted by majgul View Post
    No joo, ei se tieten varmaan hukkaan mennyt. Liikkeessä tuo tuntuu ehkä vähän keveämmin kulkevan. Vikakoodeja tuli muutamaanki otteeseen luettua sillon ku oli alla väärä rengastus eikä sitä tajunnu. Sillon ei ainakaan ollu mitään koodeja noista. Tästä ei ole kuin kuukausi aikaa. Nokka-akselin asentotunnistin tähän on vaihdettu 2 vuotta sitten ainakin. Onko noilla oireet kuinka erilaisia?

    Käynnistys ongelmia ei ainakaan ole, laakista lähtee käyntiin kylmänä sekä lämpimänä ilman sahailua. Huomenna menee pajalle takaisin tukailtavaksi. Mietin vaan että aikamoinen yhteensattuma pitää sitte olla ku tiistai aamuna vielä toimi täysin ku kylmänä löi käyntiin ja ajoin pajalle venakopantiivisteen vaihtoon, sen jälkeen ku oli kasassa ja löi käyntiin nii kävi heti saakelin huonosti.

    Tekee toi välillä niinki että ikään kuin pätkäsis, eli yhtäkkiä tuntuu sellanen pätkäsy ja kierrokse nousee ja sitte laskee takas. Välillä on tuntunu muutama nykäsy myös ajossa.
    Puhdistitko öljytikun putken sekä sen separaattorin paluuputke joka haarautuu öljytikkuun?
    Bmw 316 E30 -88

    Comment

    • BeamR
      BTCF Member
      • Jul 2007
      • 13363
      • Espoon takametsät

      #47
      lienee syytä tässä kohtaa lukea ne vikakoodit että voi edes jotain sulkea pois, parhaassa tapauksessa saa vian aiheuttavan selville. Se, että kuukausi sitten ei ollut vikakoodia ei todista yhtään mitään tän hetken tilanteesta.

      btw: Kampiakselin asentotunnistimen johto menee siitä kannen etureunasta, on ihan mahdollista että se on saanut venakopan asennusvaiheessa kipeää jostain käsittämättömästä syystä. Mutta ilman vikakoodeja ei kannata enempää vaihdella osia summamutikassa.

      edit: Toivottavasti siinä venakopparempassa ei jäänyt mitään prikkoja tms sinne venakoneistoon...
      F46 Gran Tourer -20
      Boxster 2.5 -97

      Comment

      • majgul
        Bimmer Fanatic
        • Nov 2008
        • 890
        • Oulu

        #48
        Originally posted by janke View Post
        Puhdistitko öljytikun putken sekä sen separaattorin paluuputke joka haarautuu öljytikkuun?
        Ei tuota öljytikun putkea puhdistettu, ei kait tullu mieleen että sen saa irti, tuskinpa vikaa siinä kuitenkaan voi olla pelkästään. Tuo separaattorilta öljytikkuun menevä letku vaihtui kokonaan.

        Comment

        • majgul
          Bimmer Fanatic
          • Nov 2008
          • 890
          • Oulu

          #49
          Originally posted by BeamR View Post
          lienee syytä tässä kohtaa lukea ne vikakoodit että voi edes jotain sulkea pois, parhaassa tapauksessa saa vian aiheuttavan selville. Se, että kuukausi sitten ei ollut vikakoodia ei todista yhtään mitään tän hetken tilanteesta.

          btw: Kampiakselin asentotunnistimen johto menee siitä kannen etureunasta, on ihan mahdollista että se on saanut venakopan asennusvaiheessa kipeää jostain käsittämättömästä syystä. Mutta ilman vikakoodeja ei kannata enempää vaihdella osia summamutikassa.

          edit: Toivottavasti siinä venakopparempassa ei jäänyt mitään prikkoja tms sinne venakoneistoon...
          Huomenna menee tosiaan pajalle takaisin, vois vilkasta ton asentotunnistimen johdon ja lukea vikakoodit. No toivotaan että sellasta ei tosiaan ole sattunut, mutta tuskinpa sitä uudelleen lähetään aukomaan. Kilinää sieltä luulis kuuluvan jos jotain olis jäänyt...

          Comment

          • majgul
            Bimmer Fanatic
            • Nov 2008
            • 890
            • Oulu

            #50
            Onko normaalia muuten että jos nostaa vähän kierroksia niin valot kirkastuvat? Näin huomasin että itellä nyt ainakin on. Auto käynnissä lataus on hyvä, eli se perus 14,4 salavalikosta katsottuna.

            Vielä sellaista että ei tuntunut enään kuuluvan tyypillistä suhahdusta kun koneen laitto kiinni... Eikö aina pitäisi sellainen kuulua?

            Kierroksia kun paikallaan käyttää niin tuntuu putkessa vähän kuuluvan tupsuttelua.
            Last edited by majgul; 11-12-2014, 23:15.

            Comment

            • majgul
              Bimmer Fanatic
              • Nov 2008
              • 890
              • Oulu

              #51
              Noniin, eli vikakoodeja ei ollut. Tänään kun lähdin pajalle nii otin maffista piuhan irti, käynnistin ja auto käy ilman rynkytystä. Piuha kiinni ja käynti hieman huononi. Pajalla meinasivat että maf antaa väärää lukemaa. Tyhjäkäynnillä arvo oli sellaset 1200-1350kg, kaasulla arvo putos sinne 900 kieppeille. Ilmeisesti maffi siis rikki?

              Maffi puhdistettiin ja laitettiin takaisin kiinni, tuntus paremmin ainakin käynti nyt pelittävän. Ryskytys on hävinnyt. Onko näihin monta eri maffia mitkä käy? Itellä on nimittäin siemens mutta käyköhän esim. Boschin maffi tähän?
              Last edited by majgul; 12-12-2014, 20:28.

              Comment

              • Amex10
                Bimmer Rookie
                • May 2012
                • 62
                • Turku

                #52
                MAF rikki. MAF-shop.comista alkuperäisellä numerolla tilalle. Ei toimi tarvikemaffeilla. On siitä tarkka.

                30tkm ei ole tuolle myllylle vaihtoväli eikä mikään. Eli mitään fatal erroria ei tapahdu, mikään ei pikeenny tms.

                Aina mielellään tuota separaattoria kaikesta syytetään. Kyllä siellä aika tukossa / kalvot rikki paikat saa olla, ennen kuin pientä käyntihäirötä ilmenee.

                Jos mielestäsi puuttuvat öljyt eivät ole tulleet pihalle esim. suodattimen jalasta tai muusta selkeästi näkyvästä paikasta, ei sinulla ole ollut koneessa tarpeeksi öljyä. Palotilan kautta ei tuossa myllyssä tuollaisia määriä öljyä poistu.

                Comment

                • majgul
                  Bimmer Fanatic
                  • Nov 2008
                  • 890
                  • Oulu

                  #53
                  Originally posted by Amex10 View Post
                  MAF rikki. MAF-shop.comista alkuperäisellä numerolla tilalle. Ei toimi tarvikemaffeilla. On siitä tarkka.

                  30tkm ei ole tuolle myllylle vaihtoväli eikä mikään. Eli mitään fatal erroria ei tapahdu, mikään ei pikeenny tms.

                  Aina mielellään tuota separaattoria kaikesta syytetään. Kyllä siellä aika tukossa / kalvot rikki paikat saa olla, ennen kuin pientä käyntihäirötä ilmenee.

                  Jos mielestäsi puuttuvat öljyt eivät ole tulleet pihalle esim. suodattimen jalasta tai muusta selkeästi näkyvästä paikasta, ei sinulla ole ollut koneessa tarpeeksi öljyä. Palotilan kautta ei tuossa myllyssä tuollaisia määriä öljyä poistu.
                  Joo, oli siellä vanhassa separaatorissa sen verran likaa kertyny että tiiä vaikka se kävi tukossa silloin ku käväs nämä kovemmat pakkaset. Silloin omasta mielestä alko se venttiilikoppakin vuotaan, eli varmaan oli siis tukossa ja paine puski öljyt sieltä. Nyt näyttää olevan öljy samassa kohdassa eikä enään öljy tuoksu kabiinissa.

                  No jos tarkalleen kattoo niin 24tkm oli öljyillä ajettu, että ei varmaan paha siis.

                  Kyllähän se tuntuu olevan tuo maffi, noista arvoista mitä anto niin niistä en mitään tiedä että toimiiko vai ei. Tässä katellu foorumilta jos jollain olisi sopiva alkuperäinen osa käytettynä. Maksaa nimittäin sen verran uutena.

                  Comment

                  • Amex10
                    Bimmer Rookie
                    • May 2012
                    • 62
                    • Turku

                    #54
                    Käytettyä ei kannata ostaa.

                    Katso Siemensin tai Bosch numero ja tilaa Saksasta. 150€ paikkeilla kotiinkannettuna.

                    Comment

                    • majgul
                      Bimmer Fanatic
                      • Nov 2008
                      • 890
                      • Oulu

                      #55
                      Itellä on tuollainen maf kun Siemensin 5Wk9600, 1703275

                      Tuollaset numerot siitä löytyy, mietin että käykö tuohon siis muu kun tuo Siemens, vai onko Boschilla esim. samalla numerolla vielä oma?

                      Comment

                      • janke
                        Bimmer Enthusiast
                        • Nov 2010
                        • 3665
                        • seinäjoki

                        #56
                        Originally posted by majgul View Post
                        Itellä on tuollainen maf kun Siemensin 5Wk9600, 1703275

                        Tuollaset numerot siitä löytyy, mietin että käykö tuohon siis muu kun tuo Siemens, vai onko Boschilla esim. samalla numerolla vielä oma?
                        Ei kannata kattella muuta kun tuota Siemens/Vdo maffia. Oletkos koittanut puhdistaa nykyisen maffisi? Jarru cleanerilla tai sitten motonetistä saatavalla maffin puhdistus aineella?
                        Bmw 316 E30 -88

                        Comment

                        • majgul
                          Bimmer Fanatic
                          • Nov 2008
                          • 890
                          • Oulu

                          #57
                          Originally posted by janke View Post
                          Ei kannata kattella muuta kun tuota Siemens/Vdo maffia. Oletkos koittanut puhdistaa nykyisen maffisi? Jarru cleanerilla tai sitten motonetistä saatavalla maffin puhdistus aineella?
                          Pajalla tuo putsattiin, on toiminu nyt jonku aikaa ihan ok, eilen alko taas vähän huononeen tyhjäkäynti joten alkaa olemaan aika ehtoopuolella. Löysin täältä btcf:stä yheltä jampalta tuon saman mittarin mitä mulla. Eli tässä parin päivän sisällä saa siis uuden.

                          Comment

                          • majgul
                            Bimmer Fanatic
                            • Nov 2008
                            • 890
                            • Oulu

                            #58
                            Uusi maf laitettu paikoilleen, ei paljoa kyllä auttanut. Vikaa on siis vieläkin. Kylmänä laitat käyntiin niin kierrokset menee ~1200rpm, laskee ja auto sammuu. Uudelleen ku käynnistät niin tekee niinkuin kuuluu eli nostaa kierrokset 2000rpm, kierrokset laskee ja auto sammuu. Kolmannella kerralla ei sammu. Lämpimänä toimii normaalisti, myös ajossa. Ainoastaan jos jättää tyhjäkäynnille rpm alkaa hiljolleen laskemaan siihen viivankohdalle ja voi tuntea pientä heilumista eli tyhjäkäynti ei täysin tasainen ole. Salavalikosta katsottuna rpm on kuitenkin noin 730.

                            Ei kait enään imuvuoto voi tuollaista tehdä? Autohan käy rikkaalla kylmänä joten imuvuoto ei pitäisi kylmänä haitata vaan lämpimänä? Kulutuskin menee nollaan kun päästää kaasun. Vikakoodejakaan ei anna.

                            Comment

                            • BeamR
                              BTCF Member
                              • Jul 2007
                              • 13363
                              • Espoon takametsät

                              #59
                              olisikohan aika seuraavaksi katsoa ihan perusjutut koneen mekaaniselta puolelta, eli aloittaen puristuspaineista ja sitten häkä jäähdytinnesteestä, tulppien kunto tarkistaa itsessään ja sen semmoista.

                              Muistaen yhden 12-mukisen, josta tyhjäkäyntivikaa oli etsitty v*n kauan, kunnes joku keksi mitata puristukset -> täysi koneremontti.
                              F46 Gran Tourer -20
                              Boxster 2.5 -97

                              Comment

                              • majgul
                                Bimmer Fanatic
                                • Nov 2008
                                • 890
                                • Oulu

                                #60
                                Originally posted by BeamR View Post
                                olisikohan aika seuraavaksi katsoa ihan perusjutut koneen mekaaniselta puolelta, eli aloittaen puristuspaineista ja sitten häkä jäähdytinnesteestä, tulppien kunto tarkistaa itsessään ja sen semmoista.

                                Muistaen yhden 12-mukisen, josta tyhjäkäyntivikaa oli etsitty v*n kauan, kunnes joku keksi mitata puristukset -> täysi koneremontti.
                                Enpä oikein usko että sillä puolen ainakaan ongelmaa on. Jäähdytinnesteet pysyy omassa paikassaan ja nyt myös öljyt kun uusi huohottimen ja venttiilikopantiivisteen. Tulpat on vaihdettu melko vasta myös. Mutta voi kait tuonki nyt siis tehdä, onhan tuota rahaa nyt menny näihin turhiin vikaselvittelyihin jo pari sataa, ei se muutama kymppi enään siinä paljoa tunnu.
                                Ei tuo vika niin häiritte enää pahasti ku joskus vaan sammuu kun kylmänä ekan kerran käynnistät, pahin oli tuo että 2 kertaa sammu. Muuten siis toimii normaalisti, ei se tyhjäkäynti ole siis enää ryskyttävä vaan ihan pienen pieni tärinä tuntuu lämpimällä koneella, kuulostaa siltä kun ulkoa kuuntelee että vähän "hummaa" välillä, eli hakee niitä kierroksia. Tämä ei pahemmin kierrosmittarissakaan näy.

                                Ainut mikä tulis mieleen niin on että jossain puolassa tai hatussa huono sytytys kun ongelma kerran tuli kun kaikki puolat irroitettiin venttiilikopantiivisteen vaihdon takia. Voishan tuota puolan hommata ja testata yksi kerrallaan. Bensapumppu tuskin tuollaista voi tehdä? Toinen on tieten tuo tyhjäkäyntimoottori, senki vois melkeen tarkistaa tässä joulun jälkeen kun veljellä on talli missä vois purkaa sen.
                                Last edited by majgul; 20-12-2014, 19:32.

                                Comment

                                Working...
                                X