Announcement

Collapse
No announcement yet.

e39 530d alavääntö hukassa

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • pera8x
    Bimmer Rookie
    • Jan 2015
    • 158
    • tampere

    #31
    Originally posted by Mikkomies84 View Post
    Luinkin näköjään väärin. Suuttimien arvot varmaan hyvä olisi katoa inpalla.
    suuttimissa voi olla vikaa, taikka sitten ne voi olla ihan ehjät, mutta ei ne tähän tehottomuuteen kyllä mielestäni juurikaan voi vaikuttaa.

    Comment

    • pera8x
      Bimmer Rookie
      • Jan 2015
      • 158
      • tampere

      #32
      en tiedä kuinka ton turbon siipien säätötankoon pääsee käsiksi, mutta jos se on sillain, että sitä pääsee räplään, niin voihan sen ottaa toisesta päästä irti servosta, tai kellolta, kumpiko siellä nyt sitten onkaan ja kokeilla, että siivet liikkuu. ettei ole ihan jumissa koko turpo.

      onkos ahtovuotoja jo selvitetty, että onko sellasia löytynyt? sekin mahdollisuus on olemassa. ja jos siellä on ahtovuoto, niin ei kannata paljoa kenkiä sitä laitetta, käy raakasti turbon päälle, kun se yrittää parhaansa mukaan tehdä painetta, mutta kaikki karkaa harakoille. käy ylikierroksilla.

      Comment

      • Henukani
        Bimmer Rookie
        • Dec 2012
        • 73
        • Lappeenranta

        #33
        Ahtoputket ei vuoda. Kuuleria en ole kerennyt irrotella vielä enkä imusarjaa tutkia. Ei mustaa tule yhtään maf piuha kiinni. Ilman piuhaa järkyttävä määrä, joten viittaako tuo kuitenkaan ahtovuotoon..:think
        F31 330xd M-Sport -14
        E46 330d Touring M-Sport II -03

        Ex: E30 324td, E30 320i, E36 325i, 2x E39 530d, E39 540ia, E91 325d

        Comment

        • pera8x
          Bimmer Rookie
          • Jan 2015
          • 158
          • tampere

          #34
          Originally posted by Henukani View Post
          Ahtoputket ei vuoda. Kuuleria en ole kerennyt irrotella vielä enkä imusarjaa tutkia. Ei mustaa tule yhtään maf piuha kiinni. Ilman piuhaa järkyttävä määrä, joten viittaako tuo kuitenkaan ahtovuotoon..:think

          jos oikein olen ymmärtänyt tän moottorin toiminnan ja yritän järkeillä, niin ehkäpä.

          moottori toimiessaan mittaa moottoriin menevää ilmaa ja kaasupolkimen mukaan sitten syöttää soppaa, pitäen kuitenkin maksimisopat aina ilmamäärää vastaavalla tasolla, ettei tule savua. lisäksi siellä on ahtopaineanturi, mikä mittaa ahtopainetta ja ecun kautta ohjaa turbon siipiä kaasupolkimen asennon mukaan. tällä tavoin moottori pelaa parhaalla mahdollisella tavalla riippumatta kaasun asennosta, eikä hiukkaspäästöjä tule ylenpalttisesti.

          jos moottorissa on ahtovuoto, niin ilmamassa/määrä mittarin läpitte menee paaljon enemmän ilmaa, kun mitä moottoriin todellisuudessa kulkeutuu. samaan aikaan ahtopaineanturi mittaa, että vielä ei ole tarpeeksi painetta, ja yrittää parhaansa mukaan tehdä lisää painetta kattilaan. samaten soppa määrä kasvaa tolkuttoman isoksi suhteessa ilmamäärään, koska se ilmamäärämittari mittaa ja moottori luulee, että ilmamäärä riittää polttaan polttoaineen savuttomasti, suunnitellulla tavalla. tästä seurauksena tulee kauhee savu ja auto on tehoton.

          no, jos tästä nyt sitten nyppästään piuha irti ilmamassa/määrä mittarilta, niin systeemi (käsittääkseni) meneekin ahtopaineohjaukselle. auton ecu säätää turboa ja soppamäärää pelkästään ahtopainetiedon ja kaasupolkimen asennon mukaan, eikä enää välitä siitä minkä verran ilmaa koneeseen tulee. näin ollen auto toimii "säätöarvojen" puitteissa niin hyvin, kun se voi mahdollisen ahtovuodon kanssa toimia. turbo tekee enemmän työtä, että ilmamäärä moottorilla on niin suuri, että pyydetty ahtopainearvo toteutuu. ja soppamäärää säädellään ilmeisesti sitten tuon ahtopainetiedon kautta. mitä enemmän painetta, sitä enemmän soppaa.

          jotenkin tällä tavalla tuo systeemi käsittääkseni pelaa. sitten en tiedä onko tuolla jotain polttoaineen lämpötila antureita, imusarjan lämpötila-antureita yms, mitkä vaikuttaa kans jossain määrin moottorin toimintaan, mutta ei ihan niin suuressa mittakaavassa, kun nuo kaksi edellä mainittua. toki noillakin on vaikutusta, ettei ne siellä turhaan ole.

          Comment

          • pera8x
            Bimmer Rookie
            • Jan 2015
            • 158
            • tampere

            #35
            ja tarkennuksena vielä, kun joskus on joillekkin ihmisille ollut epäselvää diiselimoottorin toiminta periaate, että kaasupolkimella säädellään siis sopan määrää ja noi muut anturit ja paineet yms säätelee vain maksimisopan määrää.

            dieselihän käy lähes aina "laihalla". ilmaa tulee sen verran, kun sitä nyt sattuu tuleen, eikä sitä rajoteta millään kaasuläpillä. polttoainetta annostellaan tehontarpeen mukaan. sillon, kun pakarista tulee mustaa, niin seos alkaa oleen "paksulla".

            tämä varmaan oli lähes kaikille itsestään selvää peruskauraa, mutta ajattelin nyt vielä valottaa asiaa, jos joukossa sattuu oleen joku joka ei tiedä kuinka dieselmoottori toimii.

            Comment

            • Henukani
              Bimmer Rookie
              • Dec 2012
              • 73
              • Lappeenranta

              #36
              Sillähän tuo selvii kun painestan ahtojärjestelmän tänään, ahtoputkista ei PITÄISI vuotaa, mutta kuuleria en ole tutkinut.. pitääpä ottaa asiasta selvää
              F31 330xd M-Sport -14
              E46 330d Touring M-Sport II -03

              Ex: E30 324td, E30 320i, E36 325i, 2x E39 530d, E39 540ia, E91 325d

              Comment

              • pera8x
                Bimmer Rookie
                • Jan 2015
                • 158
                • tampere

                #37
                Originally posted by Henukani View Post
                Sillähän tuo selvii kun painestan ahtojärjestelmän tänään, ahtoputkista ei PITÄISI vuotaa, mutta kuuleria en ole tutkinut.. pitääpä ottaa asiasta selvää
                coolerista saattaa nähdä ihan silmälläkin, jos vuotaa. yleensä, jos ei ole ihan vimpanpäälle ja uusi turbo, niin siellä ahtolinjastossa on jonkun verran öljyä kertynyt seinämiin. jos coolerissa on reikä, niin se öljy puskee ajan kanssa siitä sen verran pihalle, että sotkee muuten öljyttömän coolerin. näkyy aika selvästi, jos ei ole ihan eilen tullut se reikä, tai repeämä.

                Comment

                • Henukani
                  Bimmer Rookie
                  • Dec 2012
                  • 73
                  • Lappeenranta

                  #38
                  noniin, nyt on paineistettu ahtoputkisto crc purkista ja venttiilistä väsätyllä systeemillä jonka laitoin ahtoputkeen ja 0.5bar ilmaa, imusarjasta kuului selvä suhina ja paineet karkasi. Huomenna imusarja irti ja uusi tilalle uusien tiivisteiden kera ja toivoa parasta
                  F31 330xd M-Sport -14
                  E46 330d Touring M-Sport II -03

                  Ex: E30 324td, E30 320i, E36 325i, 2x E39 530d, E39 540ia, E91 325d

                  Comment

                  • pera8x
                    Bimmer Rookie
                    • Jan 2015
                    • 158
                    • tampere

                    #39
                    oliko imusarja jotenkin tulpattuna moottorinpäästä? sinne koneeseenhan se paineet menee ja suhisee jostain männän välistä. ei ne niin absoluuttisen tiiviitä ole.

                    vai suhisiko se pihalleppäin? toivottavasti, niin olis ainakin vika selvillä.

                    Comment

                    • Henukani
                      Bimmer Rookie
                      • Dec 2012
                      • 73
                      • Lappeenranta

                      #40
                      joo elikkäs imusarjassa oli pieni reikä. Imusarjan vaihdoin ja vetoja tuli urakalla lisää. Mutta! Maf piuha kiinni tehoton Ja piuha irti=savua edelleen hirmusesti ja vetää hyvin Mutta turbo herää kunnolla vasta 2500rpm. yksi asentaja arvaili vnt tangon säätöä.. mitä mieltä ootte asiasta ?:think
                      F31 330xd M-Sport -14
                      E46 330d Touring M-Sport II -03

                      Ex: E30 324td, E30 320i, E36 325i, 2x E39 530d, E39 540ia, E91 325d

                      Comment

                      • Hezman
                        Bimmer Fanatic
                        • Oct 2012
                        • 708
                        • Jyväskylä

                        #41
                        Originally posted by Henukani View Post
                        joo elikkäs imusarjassa oli pieni reikä. Imusarjan vaihdoin ja vetoja tuli urakalla lisää. Mutta! Maf piuha kiinni tehoton Ja piuha irti=savua edelleen hirmusesti ja vetää hyvin Mutta turbo herää kunnolla vasta 2500rpm. yksi asentaja arvaili vnt tangon säätöä.. mitä mieltä ootte asiasta ?:think
                        Tuo alkaa olee jo todella kaukaa haettua. Etkös ole turbon jo siihen vaihtanut? Mikäli se on sama mikä alkuperäinenkin ja säätötangossa sinetöinti tallella niin ei ole säädössä vika.
                        Mikäs ahtopaineanturi siinä on nyt paikalla? Uus, vanha, tarvike, alkuperäinen? Sen verta niistä kokemusta että alkuperäinen ainut oikea.
                        Minkälainen on polttoaineen kulutus?

                        Comment

                        • jouni.325
                          Bimmer Enthusiast
                          • Mar 2007
                          • 2860

                          #42
                          Olisko vikatila päällä? Omasta kun vaihdoin turbon niin meni vikatilaan ei ahtanu ku 0.5..
                          Täällä löytyy kiilloitus harrastukseni http://www.aijaa.com/folders.php?act=subfolder&i=28873


                          Autokerhon Facebook sivu tykkää tökkää jaa
                          https://www.facebook.com/xtremecustomcars/
                          Myös projekti kertomus fasessa

                          Comment

                          • Henukani
                            Bimmer Rookie
                            • Dec 2012
                            • 73
                            • Lappeenranta

                            #43
                            Tuo turbo oli vanhassa bemarissani ja lastutuksen yhtydessä vnt tankoa säädettiin. Ahtopaineanturi myös vanhasta autosta, toimivina irroitettu molemmat ja on alkuperäinen. Mistäs tuo vikatila johtuu ja miten korjaantuu? Turbon vaihtohan ei auttanut eikä huonontanut..
                            F31 330xd M-Sport -14
                            E46 330d Touring M-Sport II -03

                            Ex: E30 324td, E30 320i, E36 325i, 2x E39 530d, E39 540ia, E91 325d

                            Comment

                            • jouni.325
                              Bimmer Enthusiast
                              • Mar 2007
                              • 2860

                              #44
                              En tiedä pystyykö itse nollaamaan,; penkityksen yhteydessä huomattiin vikatila ja siellä myös jampat nollas. Ensi veto vika tilassa 112hv 164nm
                              Täällä löytyy kiilloitus harrastukseni http://www.aijaa.com/folders.php?act=subfolder&i=28873


                              Autokerhon Facebook sivu tykkää tökkää jaa
                              https://www.facebook.com/xtremecustomcars/
                              Myös projekti kertomus fasessa

                              Comment

                              • Hezman
                                Bimmer Fanatic
                                • Oct 2012
                                • 708
                                • Jyväskylä

                                #45
                                Originally posted by Henukani View Post
                                Tuo turbo oli vanhassa bemarissani ja lastutuksen yhtydessä vnt tankoa säädettiin. Ahtopaineanturi myös vanhasta autosta, toimivina irroitettu molemmat ja on alkuperäinen. Mistäs tuo vikatila johtuu ja miten korjaantuu? Turbon vaihtohan ei auttanut eikä huonontanut..
                                No joo, sit se säätökin voi olla pielessä. Onko tässä nykyisessä nyt ohjelma viritystä?

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎