Originally posted by Mikkomies84
View Post
Announcement
Collapse
No announcement yet.
e39 530d alavääntö hukassa
Collapse
X
-
en tiedä kuinka ton turbon siipien säätötankoon pääsee käsiksi, mutta jos se on sillain, että sitä pääsee räplään, niin voihan sen ottaa toisesta päästä irti servosta, tai kellolta, kumpiko siellä nyt sitten onkaan ja kokeilla, että siivet liikkuu. ettei ole ihan jumissa koko turpo.
onkos ahtovuotoja jo selvitetty, että onko sellasia löytynyt? sekin mahdollisuus on olemassa. ja jos siellä on ahtovuoto, niin ei kannata paljoa kenkiä sitä laitetta, käy raakasti turbon päälle, kun se yrittää parhaansa mukaan tehdä painetta, mutta kaikki karkaa harakoille. käy ylikierroksilla.
Comment
-
-
Ahtoputket ei vuoda. Kuuleria en ole kerennyt irrotella vielä enkä imusarjaa tutkia. Ei mustaa tule yhtään maf piuha kiinni. Ilman piuhaa järkyttävä määrä, joten viittaako tuo kuitenkaan ahtovuotoon..:thinkF31 330xd M-Sport -14
E46 330d Touring M-Sport II -03
Ex: E30 324td, E30 320i, E36 325i, 2x E39 530d, E39 540ia, E91 325d
Comment
-
-
Originally posted by Henukani View PostAhtoputket ei vuoda. Kuuleria en ole kerennyt irrotella vielä enkä imusarjaa tutkia. Ei mustaa tule yhtään maf piuha kiinni. Ilman piuhaa järkyttävä määrä, joten viittaako tuo kuitenkaan ahtovuotoon..:think
jos oikein olen ymmärtänyt tän moottorin toiminnan ja yritän järkeillä, niin ehkäpä.
moottori toimiessaan mittaa moottoriin menevää ilmaa ja kaasupolkimen mukaan sitten syöttää soppaa, pitäen kuitenkin maksimisopat aina ilmamäärää vastaavalla tasolla, ettei tule savua. lisäksi siellä on ahtopaineanturi, mikä mittaa ahtopainetta ja ecun kautta ohjaa turbon siipiä kaasupolkimen asennon mukaan. tällä tavoin moottori pelaa parhaalla mahdollisella tavalla riippumatta kaasun asennosta, eikä hiukkaspäästöjä tule ylenpalttisesti.
jos moottorissa on ahtovuoto, niin ilmamassa/määrä mittarin läpitte menee paaljon enemmän ilmaa, kun mitä moottoriin todellisuudessa kulkeutuu. samaan aikaan ahtopaineanturi mittaa, että vielä ei ole tarpeeksi painetta, ja yrittää parhaansa mukaan tehdä lisää painetta kattilaan. samaten soppa määrä kasvaa tolkuttoman isoksi suhteessa ilmamäärään, koska se ilmamäärämittari mittaa ja moottori luulee, että ilmamäärä riittää polttaan polttoaineen savuttomasti, suunnitellulla tavalla. tästä seurauksena tulee kauhee savu ja auto on tehoton.
no, jos tästä nyt sitten nyppästään piuha irti ilmamassa/määrä mittarilta, niin systeemi (käsittääkseni) meneekin ahtopaineohjaukselle. auton ecu säätää turboa ja soppamäärää pelkästään ahtopainetiedon ja kaasupolkimen asennon mukaan, eikä enää välitä siitä minkä verran ilmaa koneeseen tulee. näin ollen auto toimii "säätöarvojen" puitteissa niin hyvin, kun se voi mahdollisen ahtovuodon kanssa toimia. turbo tekee enemmän työtä, että ilmamäärä moottorilla on niin suuri, että pyydetty ahtopainearvo toteutuu. ja soppamäärää säädellään ilmeisesti sitten tuon ahtopainetiedon kautta. mitä enemmän painetta, sitä enemmän soppaa.
jotenkin tällä tavalla tuo systeemi käsittääkseni pelaa. sitten en tiedä onko tuolla jotain polttoaineen lämpötila antureita, imusarjan lämpötila-antureita yms, mitkä vaikuttaa kans jossain määrin moottorin toimintaan, mutta ei ihan niin suuressa mittakaavassa, kun nuo kaksi edellä mainittua. toki noillakin on vaikutusta, ettei ne siellä turhaan ole.
Comment
-
-
ja tarkennuksena vielä, kun joskus on joillekkin ihmisille ollut epäselvää diiselimoottorin toiminta periaate, että kaasupolkimella säädellään siis sopan määrää ja noi muut anturit ja paineet yms säätelee vain maksimisopan määrää.
dieselihän käy lähes aina "laihalla". ilmaa tulee sen verran, kun sitä nyt sattuu tuleen, eikä sitä rajoteta millään kaasuläpillä. polttoainetta annostellaan tehontarpeen mukaan. sillon, kun pakarista tulee mustaa, niin seos alkaa oleen "paksulla".
tämä varmaan oli lähes kaikille itsestään selvää peruskauraa, mutta ajattelin nyt vielä valottaa asiaa, jos joukossa sattuu oleen joku joka ei tiedä kuinka dieselmoottori toimii.
Comment
-
-
Originally posted by Henukani View PostSillähän tuo selvii kun painestan ahtojärjestelmän tänään, ahtoputkista ei PITÄISI vuotaa, mutta kuuleria en ole tutkinut.. pitääpä ottaa asiasta selvää
Comment
-
-
noniin, nyt on paineistettu ahtoputkisto crc purkista ja venttiilistä väsätyllä systeemillä jonka laitoin ahtoputkeen ja 0.5bar ilmaa, imusarjasta kuului selvä suhina ja paineet karkasi. Huomenna imusarja irti ja uusi tilalle uusien tiivisteiden kera ja toivoa parastaF31 330xd M-Sport -14
E46 330d Touring M-Sport II -03
Ex: E30 324td, E30 320i, E36 325i, 2x E39 530d, E39 540ia, E91 325d
Comment
-
-
joo elikkäs imusarjassa oli pieni reikä. Imusarjan vaihdoin ja vetoja tuli urakalla lisää. Mutta! Maf piuha kiinni tehoton Ja piuha irti=savua edelleen hirmusesti ja vetää hyvin Mutta turbo herää kunnolla vasta 2500rpm. yksi asentaja arvaili vnt tangon säätöä.. mitä mieltä ootte asiasta ?:thinkF31 330xd M-Sport -14
E46 330d Touring M-Sport II -03
Ex: E30 324td, E30 320i, E36 325i, 2x E39 530d, E39 540ia, E91 325d
Comment
-
-
Originally posted by Henukani View Postjoo elikkäs imusarjassa oli pieni reikä. Imusarjan vaihdoin ja vetoja tuli urakalla lisää. Mutta! Maf piuha kiinni tehoton Ja piuha irti=savua edelleen hirmusesti ja vetää hyvin Mutta turbo herää kunnolla vasta 2500rpm. yksi asentaja arvaili vnt tangon säätöä.. mitä mieltä ootte asiasta ?:think
Mikäs ahtopaineanturi siinä on nyt paikalla? Uus, vanha, tarvike, alkuperäinen? Sen verta niistä kokemusta että alkuperäinen ainut oikea.
Minkälainen on polttoaineen kulutus?
Comment
-
-
Olisko vikatila päällä? Omasta kun vaihdoin turbon niin meni vikatilaan ei ahtanu ku 0.5..Täällä löytyy kiilloitus harrastukseni http://www.aijaa.com/folders.php?act=subfolder&i=28873
Autokerhon Facebook sivu tykkää tökkää jaa
https://www.facebook.com/xtremecustomcars/
Myös projekti kertomus fasessa
Comment
-
-
Tuo turbo oli vanhassa bemarissani ja lastutuksen yhtydessä vnt tankoa säädettiin. Ahtopaineanturi myös vanhasta autosta, toimivina irroitettu molemmat ja on alkuperäinen. Mistäs tuo vikatila johtuu ja miten korjaantuu? Turbon vaihtohan ei auttanut eikä huonontanut..F31 330xd M-Sport -14
E46 330d Touring M-Sport II -03
Ex: E30 324td, E30 320i, E36 325i, 2x E39 530d, E39 540ia, E91 325d
Comment
-
-
En tiedä pystyykö itse nollaamaan,; penkityksen yhteydessä huomattiin vikatila ja siellä myös jampat nollas. Ensi veto vika tilassa 112hv 164nmTäällä löytyy kiilloitus harrastukseni http://www.aijaa.com/folders.php?act=subfolder&i=28873
Autokerhon Facebook sivu tykkää tökkää jaa
https://www.facebook.com/xtremecustomcars/
Myös projekti kertomus fasessa
Comment
-
-
Originally posted by Henukani View PostTuo turbo oli vanhassa bemarissani ja lastutuksen yhtydessä vnt tankoa säädettiin. Ahtopaineanturi myös vanhasta autosta, toimivina irroitettu molemmat ja on alkuperäinen. Mistäs tuo vikatila johtuu ja miten korjaantuu? Turbon vaihtohan ei auttanut eikä huonontanut..
Comment
-
Comment